Hogyan tudunk a tengeren hajózni iránytű nélkül?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lépj tovább a szolgálatban!
Advertisements

Feltehetek egy kérdést?
Lemondás az uralomról I.Jézus Krisztus megtiltotta a tanítványkörnek az uralkodást, úgy, ahogy azt a társadalomban gyakorolják. Mk 10:35-45 „Ekkor hozzálépett.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
Család.
Tisztelet - dicsőség Jon Palmer.
Mikor tekinthetjük egészségesnek a családot?
Perszephoné Története
Istenke, vedd térdedre édesanyámat, ringasd szelíden, mert nagyon elfáradt, ki adtál életet, adj neki most álmot, és mivel ígértél, szavadat kell állnod,
JÓ REGGELT ! Megköszönöm jó Atyám, hogy az elmúlt éjszakán megőriztél engemet és új napot kezdhetek.
A TISZTELET RELÁCIÓI ÉS HATÁSA ÉLETÜNKRE
„Férfinak és nőnek teremtette”
Idézetek Carl Gustav Jungtól ( )
A GÖRÖG MONDAVILÁG.
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt.
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
William Wordsworth Zene: O Mio Babbino Caro From „Gianni Schicchi” igyósi Moni.
Kultúra – nemzet – emlékezet
Jó keresztény Ön? Ha igen, akkor minden bizonnyal Ön is teljes mértékben ELHISZI az alábbi sarkalatos igazságokat, vagyis ön szerint is:
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
ALAPIGE: 1Kir 3,
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
„Szorongattatásomban az Úrhoz folyamodtam” Jónás 2, 3
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
Személyiség- pszichológia II
Családom eredetéről. Kislányom azt kérdezte anyukájától: „Egyáltalán – hogyan kezdődött az élet ezen a Földön?" Anyukája így felelt: „Isten megteremtette.
Drága Édesanyámnak, kit a világon
Mikortól meddig; Voltam, Vagyok, Leszek?. ÉSZREVÉTLENÜL JELEN VOLTAM AZ ŐSEIMBEN MINDEN EMBERNEK VAN, VOLT, VAGY LESZ ANYJA. IGAZ EZ AZ ÁLLÍTÁS? TEGYÜK.
3 hely a világon, ahol a nők parancsolnak
Polányi Mihály tudásfogalma és helye a filozófiatörténetben
Mell tumor kezelése pszichoterápiával
Az Élet Igéje augusztus Chiara Lubich 1949-es írása.
"Én vagyok az Úr, a te Istened."
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
Nagyböjt első hete.
Személyiségünk a betűkben
Edward Sapir ( ).
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Terhes örökségeink A társaddal együtt megkapod a rokonságát és a múltját is: gyermekkora élményeit, hiányait és lelki sebeit Lehet, hogy csak később tudod.
Az én szüleim és a te szüleid
Marie Curie Skłodowska (Varsó,1867-Sallanches, 1934)
Szemiotika – Jeltan A Rendszer B Rendszer Kommunikáció Jel.
Készítette: Jon A. Palmer
Az Élet Igéje május Aki szeret engem, azt Atyám is szeretni fogja. S én is szeretni fogom, és kinyilatkoztatom magam neki. ( Jn 14,21)
Miért nem valóságos az idő?
A kriminálpszichológia
Jónás könyve Miért érdemes foglalkozni vele?. 1. Az Úr szólította Jónást.
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt. Mózes első könyve 1:1 A Biblia legelső mondata ez: Kezdetben teremtette Isten a mennyet és a.
G y ö n y ö r k ö d j és N E V E S S ! ! ! Zene: Princess: Tavaszi hajnal.
Nem az a kurva, aki a placcon áll, hanem akinek megveszed a bundát meg a kocsit, aztán este fáj a feje...
Milétoszi filozófusok
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
A görög mitológia Az istenek születése.
Regionális gazdaságtan 7.
Isaac Newton élete.
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
vasárnapi istentisztelet. Énekek Olyan békét, mint a folyó Olyan békét, mint a folyó, Olyan békét kaptam Tőled lelkembe. (2X)
Asztrológiai iskola II.
Asztrológiai továbbképzés
A család ahonnan jövök.
Az ókori kultúrák.
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
G y ö n y ö r k ö d j és N E V E S S ! ! !
A GÖRÖG MONDAVILÁG.
Előadás másolata:

Hogyan tudunk a tengeren hajózni iránytű nélkül? Fellner Ákos MTA VSZB Tudásmenedzsment Albizottság VII. Workshop, 2010. március, 4. BKF

A kollektív tudattalan helye a termelőerők között A tudástőke elemei: Szervezeti tőke Ügyféltőke Kompetencia tőke (Sveiby 3-6) 1 Collective Unconscious (Archetipes) 2 Individual Unconscious 3 Skill 4 Know-How 5 Expertiese 6 Competence

Miért szükséges a TM-nek a kollektív tudattalannal foglalkoznia? A kollektív tudattalan kollektív, azaz földrajzi és gazdaságpolitikai határoktól független Időben nem fragmentált, minden történelmi korban tapasztalható Termelési tényező(tulajdonolható, értékképző) A kollektív tudattan Jung által archetípusok nevezett pszichikai entitások. A kollektív tudattalan nem az individuális tudattalanok összessége, azokkal szemben tapasztalatilag önálló entitásként lép fel archetípusok formájában. A kollektív tudattalan archetípusai tudattalanok, pontosabban tudatelőttes képződmények (archetípusok), így felismerésük külön szakértelmet és türelmet igényel, másrészről a Polányi Mihály jellemezte tacit tudás területére tartoznak A kollektív tudattalan a személyiség szerkezetén keresztül befolyásolja az egyéni tudattalant, s ezáltal az individumok gondolkodását, viselkedését, értékrendjét. A kollektív tudattalan, azaz az archetípusok önmagukban nem menedzselhetők, azonban az egyének hozzájuk való viszonya igen. A kollektív tudattalan illetve annak archetípusainak vizsgálata egy lehetséges megközelítési módja a tudástranszferek leírásának.

Az empíria problémái A kollektív tudattalan (archetípusok) kutatása nehéz Nem áll rendelkezésre statisztika Nem számszerűsíthetők Az elsődleges forrásuk a klinikumból és a vallásokból származnak (elmebetegek analízise, mitológiák, vallási szövegek) Nagy mértékben intuíciókra vagyunk hagyatkozva Pszichikai szövedékek sorozata vezet hozzájuk (álmok, fantáziák, látomások, hallucinációk) Az archetípus önállónak mutatkozó képződmény, nem az egyén szintetizálja, mégis képes teljesen megszállni az egyént (pl skizofrénia) Az archetípusok megközelítése alázatot kíván

A tudástranszfer prototípusa: a Mester-Tanítvány Sveiby szerint a tacit tudás átadása elsődlegesen ezen a reláción keresztül történik Ezt megerősíti mind az ősi termelő, mind pedig a céhes rendszerű társadalom Ez a prototípus korunk posztmodern világában sem változott. Ezt látszik megerősíteni Nonaka-Takeutchi amikor a keleti és nyugati menedzsment szemléletet hasonlítja össze A M-T reláció mindig ambivalens, ennek az ambivalenciának a megértése kitüntetett jelentőségű a TM számára. Jung a keresztény-mór alkímián keresztül kimutatja, hogy a M-T viszony voltaképpen nem 2 ember, hanem 2 archetípusnak a kapcsolata, így a reláció megértése a kollektív tudattalan működésének tanulmányozása adja.

A tudástranszfer alkimikus hatszöge (Jung alapján) Mester Apa Anya Tanítvány Anima Animusz

Lépések az Animus/Apa archetípus megértése felé (esettanulmány) Fiatal nő apja halála után egy vallási írásban azt olvassa, hogy aki káromkodik, az elkárhozik. Apja életében sokat káromkodott, és miután ő olvasta az iratot, és szorongásos zavart kapott azon, hogy apja a pokolra került-e vagy a mennybe. Ekkor házastársi válság kezdődött azzal a férfivel, akivel a házasságát apja ellenezte (animus megjelenése, férfi rivalizálás), úgy érezte, apja elkárhozásának ő (nő) az oka, azzal, hogy bosszantotta apját (aki ezért káromkodásra kényszerült) . Apja egy másik férfit nézett ki lányának, akit felkarolt. A (másik) férfi engedelmes, behódoló típus volt, ezért a nő azt kezdte érezni, hogy elrontotta a házasságát és az apja által kijelölt férfihoz kellett volna hozzá mennie. Mivel a nő úgy érezte életét már nem kormányozhatja apja akarata szerint, ezért meg akart halni, és apjával együtt pokolra kerülni. Az apa imágó tipikus archetipikus eleme a túlvilágból való írányítottság érzete. Ez rendkívüli pszichés energiával ruházza fel az Apa archetípusát.

(vallási példa) az Apa archetípus jellemzése Tóbiás Könyve alapján Jung az apa imágó kifejtéséhez a Tóbiás Könyvét hozza példának Sára hétszer megy férjhez, de mind a hét férje a házasság kötést követően meghal. Azmódeus szelleme követi a férjeket és megöli őket. Tóbiás a nyolcadik férj. Sára kéri Istent, védje meg a férjét és ő maga se jusson többé ilyen szégyenbe. (A szolgálók is megvetik férjtelensége miatt, ami a zsidó kultúrában nagy szégyennek számított.) Sára apja (Raguel) az éjszaka titkoban sírt ásat Tóbiásnak, azoban a férfi életben marad. A nyolcas szám a tökéletesség szimbóluma a zsidó gondolkodásban, így Tóbiás Azmódeussal szemben a tökéletességet jelképezi. Jung az apa imágót Raguel-Azmódeus ellentéteként határozza meg.

Az esettanulmány konklúziói az Ainmus/Apa archetípus tekintetében Az Animus nem szükségszerűen jár együtt az Apa archetípussal Viszont az Apa archetípus mindig szükségszerűen együtt jár az Animusszal Nem puszta szubjektív komplexus Kettős természetű (segítő-pusztító) Az individualizáció része Erős driver feszültéggel bír (túlvilágról hat, irányító) A tudattalan archaikus rétegeit érinti Kulturális, földrajzi, vallási, politikai, társadalmi különbségektől függetlenül hat az egyénre

Lépések az Anya/Anima archetípus irányába (esettanulmányok) Jung párterápiás megfigyelései A tartalmazó/tartalmazott problémája A férfit érzelmileg teljesen a nő tartalmazza, a férfi szellemileg teljesen a nőt tartalmazza A tartalmazó mindig komplexebb személyiség mint a tartalmazott így benne szükségszerű hasadás keletkezik: a tartalmazott saját visszatükröződését megtalálja a tartalmazóban, azonban a tartalmazó ezt nem találja a tartalmazóban Így a tartalmazó fél disszociatív depresszióba esik, ami jobbára tudattalan szinten marad számára Ilyenkor kínálkozik a megoldásra a gyerekszülés, amiben a gyerek újra tartalmazott lehet, amiben az anya mint tartalmazó visszatükrözve láthatja magát

(vallási példa) Ajase/Ayesha: a pusztító nő/anya Lelőhely: Nirvána Sutra Ajase indiai hercegnő félni kezd, hogy női vonzereje immáron nem elegendő férje megtartásához, így gyermeket szül neki Azonban amint megszüli fiát ambivalens érzései támadnak ,mert úgy érzi, férje szeretete már nem kizárólag őrá irányul, így meg akarja ölni gyermekét Ajase a tibeti buddhizmusban Ayesha néven megtalálható, aki egyben a befogadó-szerető női istenség, másrészről a pusztító-eltaszító. A görög mitológia az alakot Perszefoné néven jegyzi, aki Demetér (a föld istennőjének) lánya és a Hádész királynője. Akit Perszefoné megszeret, azt azonnal el is nyeli az alvilág. Ez kifejezi, hogy az Anya imágó ugyanolyan ambivalens, mint az Apáé (egyszerre van jelen benne a pusztítás és az elfogadás) Jung megjegyzi, hogy Ayesha archetípusa egyben az Animáé is.

Az esettanulmány konklúziói az Anima/Anya archetípus vonatkozásában Az Anima nem szükségszerűen jár együtt az Anya archetípusával Azonban az Anya archetípusa mindig tartalmazza egyben az Animát is Nem puszta szubjektív komplexusokról van szó: Kettős természetű (befogadó-pusztító) Az individualizáció része Erős driver feszültéggel rendelkezik (szexuális egyesülés, csábítás, szülés) A tudattalan archaikus rétegeit érinti Kulturális, földrajzi, vallási, politikai, társadalmi különbségektől függetlenül hat az egyénre

A tacit tudás transzferációja (kiindulás Nonaka- Takeutchi) Az Apa-Anya/Anima-Animus archetípusainak szerepe a TM vonatkozásában I.) A tacit tudás transzferációja (kiindulás Nonaka- Takeutchi) Father-Anima Tacit Explicit Mother / An imus Father - An ima Tacit Socialization Externalization Explicit Internalization Combination Mother-Animus

A tacit tudás szervezeti transzferációja (kiindulás Nonaka-Takeutchi) Az Apa-Anya/Animus-Anima archetípusainak szerepe a TM vonatkozásában (II.) A tacit tudás szervezeti transzferációja (kiindulás Nonaka-Takeutchi) Father-Anima A= Father-Anima B= Mother-Animus Mother-Animus Level of Company B A Level of Division Teams

Gyakorlati következtetések a tudástranszferációra nézve A TT első és második lépésekor (S-E, E-C) a Mester elsődlegesen (major) Apaként és másodlagosan (minor) Animaként, a Tanítvány major Anyaként és minor Animuszként funkcionál A TT harmadik és negyedik lépésekor (C-I, I-S) a Mester major Anyaként és minor Animuszként, a Tanítvány major Apaként és minor Animaként funkcionál Következtetések a szervezeti tudástranszferáció vonatkozásába: A Company major Anyaként és minor Animusként viselkedik a Team-mel szemben. A Team major Apaként minor Animaként viselkedik a Company-val szemben. A Company visszafelé major Apaként minor Animaként viselkedik a Divisio-val és a Team-mel szemben, a Team és a Divisio pedig major Anya minor Animusként viselkedik a Company vonatkozásában. Ugyanezen viszony jelentkezik a Team és a Divisio relációjában.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!