INTÉZMÉNYTELENÍTÉS, ARCCAL A TÁMOGATOTT LAKHATÁS FELÉ

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Az akadálymentesítés szakmai háttere, indokoltsága Horváth Péter SZMM Országos Fogyatékosügyi Tanács titkára Budapest, június 7.
A fogyatékos személyeknek nyújtott szolgáltatási rendszer átalakítása
JOGSZABÁLYI ANOMÁLIÁK A TÁMOGATOTT LAKHATÁS TEKINTETÉBEN
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
Pszichiátriai intézmények lakóinak felkészítése PÉF – Lélek-Hang Egyesület.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Nyitrai Imre Nyitrai Imre szociálpolitikai és gyermekvédelmi szakértő c. főiskolai docens Tanácsadók felkészítése Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért.
KULCS program gyakorlati tapasztalatai Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége – Horváth Nikoleta.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
dr. Juhász Péter Fogyatékosságügyi és Rehabilitációs Főosztály
Esélyegyenlőség Integráció A települési és intézményi közoktatási intézkedési tervek elkészítésének szükségessége Tájékoztató nap Budapest, május.
Az intézményi férőhely kiváltás program jelenlegi helyzete
FSZK Nonprofit Kft. ügyvezető
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
A szociális szolgáltatásokhoz kapcsolódó foglalkoztatás tervezett átalakítása 1.Klasszikus határterületi kérdés szociális ellátástámogatott életvitel foglalkoztatás.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Kiváltás projektszemmel
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
ENSZ Egyezmény a Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Diszkriminációk a társadalomban és jogi kezelésük.
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Családi napközi.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
K ÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM T ÁRSADALMI F ELZÁRKÓZÁSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG romagov.kormany.hu A Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Lehetőségek a nagy létszámú
Nyíregyháza, december 2. Tájékoztatás a lakóotthoni kitagolási program szakmai és finanszírozási hátteréről Horváth Péter SZMM, az Országos Fogyatékosügyi.
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
Integrált közösségi szolgáltató terek
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Értelmi fogyatékossággal élő személyek támogatott lakhatása
Mentorhálózat a A-11/1 pályázatban A-11/1 „Bentlakásos intézmények kiváltása” Információs nap Budapest, március 1.
Az intézményi férőhely kiváltás program jelenlegi helyzete
Intézményi Férőhely Kiváltást Koordináló Országos Testület Titkára
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
Dr.Gazsi Adrienn november 6.
Támogatott döntéshozatal
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Pécs Telep-programok Tenczer tamás EMMI SZÜTFFÁT.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
Down Alapítvány TÁMOGATOTT ÜGYINTÉZÉS 1145 Budapest, Amerikai út 14. Tel.: (061) A Támogatott.
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Bentlakásos intézmények kiváltása – TIOP /1
A támogatott lakhatás kihívásai
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
Salgótarján május 8.. Mit értünk érdekvédelem alatt? Milyen feladatokat jelenthet? Kik védenek érdeket? Hogyan lehet érdeket védeni? Alkossuk.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai „Eszköztár és kapcsolati háló” Szakmai konferencia Rehabilitációs és Szociális Igazgatóság.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
„KAPASZKODÓ” SZOCIÁLIS BÖRZE
A hazai fogyatékosságpolitika aktualitásai
Urbánné Malomsoki Mónika
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Előadás másolata:

INTÉZMÉNYTELENÍTÉS, ARCCAL A TÁMOGATOTT LAKHATÁS FELÉ Budapest, 2014. január 31. Mohácsi Mónika mb. főosztályvezető-helyettes Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság

Csak ennyi lenne? Forrás:www.tasz.hu

A nemzetközi gyakorlat ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Az 1990-es évek – A támogatott életvitel modellje Kinsella (1993), Klein (1994) – A támogatott lakhatás alapelvei Az Egyesült Nemzetek Közgyűlése 2006. december 13-án egyhangúan fogadta el a Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló Egyezményt és az ahhoz kapcsolódó Fakultatív Jegyzőkönyvet. Az új nemzetközi egyezmény közel 650 millió fogyatékossággal élő embert érint a világon, akik közül 577 ezren Magyarországon élnek. 2006 -Európa Tanács Miniszteri Bizottságának Akcióterve, 15 „intézkedési kulcsterület” Eltérő gyakorlat az országok között (teljes intézményrendszer kiváltás vr. támogatott életvitel a nagy létszámú intézményekkel párhuzamosan)

A REACH standardok – 11 standard _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 1. Én döntöm el, hogy kivel élek együtt. Ha akarok, élhetek egyedül. 2. Beleszólásom van abba, hogy hol élek. Nem kell olyan helyen laknom, ahol nem szeretek élni. 3. A saját otthonomban élek, ami az enyém vagy amit bérelek. 4. Beleszólásom van abba, hogy milyen segítséget kapok. Én dönthetem el, hogy miben és mennyit segít nekem a segítő. 5. Beleszólásom van abba, hogy kik a segítőim. Ha valakivel elégedetlen vagyok, választhatok mást. 6. A segítőim értenek a feladatukhoz, és elégedett vagyok velük. 7. Én döntöm el, hogy kikkel barátkozom, és segítséget kapok ahhoz, hogy új barátokat szerezzek, és a számomra fontos emberekkel tartani tudjam a kapcsolatot. 8. Segítséget kapok ahhoz, hogy eldönthessem, hogyan élhetek egészségesen, és hogyan lehetek biztonságban. 9. Én döntöm el, hogyan töltöm a szabadidőmet, és milyen szolgáltatásokat veszek igénybe, például képzés, munkavállalás, sport, hobbik stb. 10. Ugyanolyan jogaim és kötelességeim vannak, mint a többi állampolgárnak. Segítséget kapok ahhoz, hogy megértsem a jogaimat és kötelezettségeimet, beleértve a lakhatással és a segítői szolgáltatás igénybe vételével kapcsolatos jogaimat és kötelességeimet is. 11. Lehetőségem van változtatni az életemen. Rendszeresen megkérdezik tőlem, hogy elégedett vagyok-e, vagy szeretném-e, ha valami megváltozna. Ha igen, akkor ebben segítenek nekem.

A hazai előzmények ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 1998. XXVI. törvény – A fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról (Fot.) 1999 – Országos Fogyatékosügyi Program (100/1999.(XII.10.) OGY határozat) 2006 – Országos Fogyatékosügyi Program felülvizsgálata (10/2006.(II.16.) OGY határozat) 2007. évi XCII. törvény – Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló egyezmény és a Fakultatív Jegyzőkönyv ratifikálása Fot. 2011. január 1-ei változásai – A Kiváltás 1257/2011.(VII.21.) Korm. határozat – A fogyatékos személyek számára ápolást-gondozást nyújtó szociális intézményi férőhelyek kiváltásának stratégiájáról és a végrehajtásával kapcsolatos kormányzati feladatokról

A Stratégia elkészítésének indokai _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ a) Jogszabályi kötelezettség A fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény (Fot.) 17. § 50 főnél nagyobb férőhelyszámú fogyatékos személyek számára ápolást-gondozást nyújtó intézményeket ki kell váltani 2013. december 31-eig legalább 1500 intézményi férőhely kiváltása 1 500 férőhelyen kívüli férőhelyek kiváltására a Kormány által meghatározott rendben kerül sor a kiváltást a Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló egyezmény 19. cikkében meghatározottak figyelembevételével kell végrehajtani

A Stratégia elkészítésének indokai ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. Törvény 140/P.§ (1) bekezdése alapján 2013. január 1-jét követően fogyatékos, pszichiátriai és szenvedélybeteg személyek ápolást-gondozást nyújtó intézményi ellátása céljából új férőhelyeket a) nagy létszámú intézmény átalakítása esetén csak támogatott lakhatás, b) új intézmény létrehozása esetén csak a 75. § (2) bekezdés a) vagy b) pontja szerinti támogatott lakhatás formájában lehet létrehozni. A (2) bekezdés pedig kimondja, hogy bentlakásos intézményi ellátás 2014. december 31-éig működtethető lakóotthoni formában. b) Egyéni szükségletekre és képességekre alapozott szolgáltatás iránti igény

ÜTEMEZÉS ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Tervezett időtartam: 2011-2041 A jelenlegi szolgáltatási rendszer, társadalmi attitűd valamint az átalakítás költségei miatt reálisan 30 év alatt valósítható meg a teljes intézményrendszer átalakítása DE a háromévenkénti felülvizsgálat és tervezés lehetőséget ad az időkeret módosítására.

Feladatok, eszközök ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 1. Koordináció Intézményi Férőhely Kiváltást Koordináló Országos Testület 2. Hároméves Cselekvési Terv 3. Új szolgáltatási rendszer szabályozásának és finanszírozásnak kidolgozása 4. Képzés, kompetencia fejlesztés 5. Mentorhálózat 6. Nemzeti kampány

A kiváltás alapelvei ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Az önrendelkezés és az emberi méltóság tisztelete A támogatott döntéshozatal elve Egyéni szükségletek elve Integráció elve Normalizáció elve Rehabilitáció elve Egyenlő esélyű hozzáférés elve Az egyetemes tervezés elve Semmit rólunk, nélkülünk elve

A kiváltás céljai ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ A célok az alábbi rendszerben határozhatók meg: Csak annyi segítséget kell nyújtani, amennyire az egyénnek szüksége van, és az legyen magas szakmai színvonalú, elméletileg is megalapozott. A támogatások és szolgáltatások kialakításának és átalakításának nem szabad megfosztania a fogyatékos embereket mindattól, amit önállóan is el tudnak érni, amit önállóan is képesek megvalósítani. A fogyatékos emberek új otthonai a településbe integráltan kerüljenek elhelyezésre. A fogyatékossággal élő ember otthonát lehetőleg a megszokott környezetéhez hasonló környezetben kell kialakítani. A fogyatékossággal élő ember a lakás, lakókörnyezet kialakításában,berendezésében részt kell, hogy vegyen. A fogyatékossággal élő ember akaratának megfelelően biztosítani kell, hogy együtt lakhasson barátjával, házastársával, élettársával. Az adekvát munkahelyek, szükség szerint a Támogatott Foglalkoztatás biztosítása. Emellett olyan tevékenységekhez való hozzájutás lehetővé tétele, amelyek értelmes elfoglaltságot jelentenek. A közszolgáltatások eléréséhez minden embernek –így a fogyatékossággal élőknek is– egyenlő esélyt kell biztosítani. Ezért a szociális ellátás mellett az egészségügy, a közoktatás és a foglalkoztatás területén is szükséges a leendő igénybevételre felkészülni. Az önkéntes segítőkből álló rendszer kereteinek a megteremtése.

nyújtó intézmények kiváltása A „community living” és a hogyan… ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Új szolgáltató Támogatott lakhatás 1. Lakóotthonok átalakítása 2. 50 férőhely feletti Ápolást-gondozást nyújtó intézmények kiváltása

Támogatott lakhatás ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Három forma: Lakás vagy ház: társadalmi- és lakókörnyezetbe integráltan elhelyezkedő, maximum 6 fő részére lakhatást nyújtó önálló lakás, vagy ház Lakás vagy ház: társadalmi- és lakókörnyezetbe integráltan elhelyezkedő, 7-12 fő részére lakhatást nyújtó ház, nagyobb lakás; Lakócentrum: integrált lakókörnyezetben elhelyezkedő, maximum 50 fő ellátására alkalmas lakóépület/épületek együttese. Ebben az esetben is biztosítva az alapelvet, miszerint a lakhatás és a napközbeni tartózkodás terei szétválnak.

Az átállás legfőbb kihívásai ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Új szolgáltatási szemlélet Túlzott mértékű beruházás a jelenlegi rendszerbe A párhuzamos szolgáltatások fenntartásának kockázata Túlságosan „intézeti jellegű” alternatívák Intézménytelenítés megfelelő alternatíva biztosítása nélkül

Az átállás alapelvei ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Az ellátottak jogainak tiszteletben tartása és bevonásuk a döntéshozatalba Az intézményi elhelyezés megelőzése Közösségi alapú szolgáltatások létrehozása A meglévő intézmények fejlesztési beruházásainak korlátozása Humán erőforrás-fejlesztés Az erőforrások hatékony felhasználása Minőségellenőrzés Holisztikus megközelítés Az ismeretek állandó bővítése

Az SZGYF feladatai ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Az intézmények fenntartása Az átalakításra, kiváltásra váró intézmények és támogató szolgáltatások felmérése A komplex szükségletfelmérés feladatai A 2014-2020 tervezési időszak pályázatainak, projektjeinek „előkészítése” SZGYF érdekeinek IFKKOT-beli képviselete (munkacsoportok)

És az újabb hogyan? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________