A Turizmus sajátosságai a marketingben Horvát Dániel
Turizmusmarketing Nem önálló tudomány. Meghatározásai: a fogyasztók igényeire épülnek.
A turizmus marketing jellemzői: a turisztikai termék szolgáltatásokból áll választás magas szabadságfoka utazási döntés magas kockázattal jár rendkívül érzékeny kereslet (pl. külső környezeti tényezőkre: háborúk, cunami) szezonalitás (sí, tengerparti nyaralás) emberi erőforrások szerepe kiemelten fontos komplexitás – termékek
A turizmus marketing szintjei: Desztinációs marketing: nemzetközi: ETC (30 európai ország turisztikai szervezetei) regionális: V 4 országok nemzeti: Horvát Turizmus Rt. vállalati
A turizmusmarketing fő területei: Stratégiai marketing: hosszabb távra szóló és tartós marketing célokat és eszközöket jelöl ki (termék-piac; piacszegmentáló; piaci terület; együttműködési stratégiák) Operatív marketing: A különböző marketingeszközök együttes és hatékony alkalmazása - különböző megoldási változatok (kínálat-; ár-; elosztás-; kommunikációs politika)
Marketing szerepe a turizmusban: hirdetés, reklám útikönyv, utazási iroda mindent megteszek, hogy jól érezze magát a vendég
A turizmus makrokörnyezetének változásai: világpolitikai változások (-) (pl. szept. 11. iraki háború) világgazdasági recesszió strukturális reformok világgazdasági válság adóemelés költségvetési megszorítások munkaerőpiaci bizonytalanságok háztartások gazdasági helyzetének romlása (pl. Horvátországban a reálkereset csökken illetve stagnál időjárás szélsőségesebbé válása (árvíz, aszály) természeti katasztrófák (földrengés, vulkánkitörés) környezeti katasztrófák (olajszennyezés)
Keresleti trendek a világ turizmusában: a piac egyre erősebben szegmentálódik (több csoportra felosztható) utazási kiadások – óvatosabb költés, ár – érték arány fontossága egyre nő 2. és 3. szabadság elterjedése – kikapcsolódás, pihenés belföldi illetve közeli desztinációk felértékelődése utazási piac divatorientálódása környezet és egészségtudatos gondolkodás további terjedése
Kínálati trendek a világ turizmusában: desztinációk egyre sokszínűbbé válnak légi közlekedés szerepe nő szezonalitás problémája nem oldódik meg, az állami és magánszektor nagyobb mértékű együttműködése nélkül. senior korosztály – utazószám és utazási kiadások növekedése, kínálat diverzifikációja. üdülési ajánlatok bővítése – egészségklubbok elterjedése informatika és az Internet tovább fejlődik
A termékek elhelyezése STP Marketing: Szegmentáció: a fogyasztók csoportositása kritéiriumok szerint. Célzás: kiválasztani melyik csoportnak adjuk el a terméket. Elhelyezés: kiválasztani a marketing mixben a legmegfelelőbb célszakaszokat. Piac szegmentálása A célok kiválasztása A termékek elhelyezése
Vége