1 Szakképzés fejlesztési programok háttere és lehetőségei SZAKKÉPZŐ ISKOLÁK IGAZGATÓINAK XI. ORSZÁGOS FÓRUMA Dr. Köpeczi-Bócz Tamás 2006. október 24.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Advertisements

A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
1 Idősebb munkavállalók a magyar munkaerőpiacon Dr. Székely Judit november 28. BUDAPEST.
A Kormány intézkedései és tervei
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
A civilek szerepe a társadalmi megújulást szolgáló programokban
Tájékoztatás a Versenyképes tudás OP tervezetéről november 22. Közoktatás-politikai Tanács Dr. Sági Zsolt Főosztályvezető EU Koordinációs és Tervezési.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Az NFT II. struktúrája, intézményei, a felsőoktatás lehetőségei
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Az informatika szükségessége és lehetősége a hazai és az Európai Uniós fejlesztési célkitűzésekben Dr. Köpeczi-Bócz Tamás.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
EURÓPAI FOGLALKOZTATÁSI STRATÉGIA
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv és az operatív programok rendszere CIVILIÁDA 2006 Budapest, október 18. Kelemen Balázs, főosztályvezető-helyettes.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Előadás másolata:

1 Szakképzés fejlesztési programok háttere és lehetőségei SZAKKÉPZŐ ISKOLÁK IGAZGATÓINAK XI. ORSZÁGOS FÓRUMA Dr. Köpeczi-Bócz Tamás október 24.

2 Tervezés menetrendje •OP-k első olvasatban a kormány előtt volt október 11. •Társadalmi vita vélemények megküldésére november 8.-ig •OP-k második olvasatban a Kormány előtt, november 20. •OP-k EU Bizottsághoz való benyújtása november vége •Akcióprogramok elkészítése november vége •Első pályázatok kiírása 2007 január

3 Ágazati Operatív Programok listája az NSRK/ÚMFT 4. változata alapján Az Operatív ProgramokMozaikszavak cím Gazdaságfejlesztés Közlekedés Társadalmi megújulás Társadalmi infrastruktúra Környezet és energia Államreform Elektronikus közigazgatás

4 Regionális Operatív Programok listája az NSRK/ÚMFT 4. változata alapján Az Operatív ProgramokMozaikszavak cím Nyugat-dunántúli Dél-alföldi Észak-alföldi Közép-magyarországi Észak-magyarországi Közép-dunántúli Dél-dunántúli

5 Lisszaboni célok a foglalkoztatás területén A Lisszaboni stratégia foglalkoztatási céljai Foglalkozt atási ráta EU átlag (2004) Uniós célkitű zések (2010) Magyarország (2004) EU-15EU- 10 * EU-25 Összesen (15-64) 64,756,063,37056,8 (romák 29) Nők56,850,255,76050,7 (romák 20) Férfiak72,762,070,9-63,1 (romák 38) 55+42,532,341,05031,1

6 Teljes adóbevétel a GDP arányában •EU-átlag: 39,9 •(Eu25) •Magyarország: 39,1 •Forrás: EUROSTAT 2003

7 Állami kiadások szerkezete

8 Iskolázottság az EU-ban

9 Diplomások aránya a éves korosztályban EU-átlag: 24,3 (EU19, OECD-tagok) Magyarország: 13,8 Forrás: EUROSTAT 2004

10 Műszaki és természet- tudományi szakok presztízse

11 Iskolai tanár/diák arány az EU-ban

12 Nyelvi kompetenciák az EU-ban

13 Iskolai végzettség alakulása F: népszámlálás ben a középfokú végzettségű 22 évesek aránya 84,0% ami megfelel a EU 2010-es célkitűzésnek (85%). Egész életen át tartó tanulás

14 Helyzetértékelés (29. oldal) •Gyereklétszám •A éves korosztály 1/5-e szerez szakmát •Az elmúlt dekádban felére csökkent a szakmunkástanulók száma és 40%-al nőtt a szakközépiskolások száma •A szakiskolák technikai felszereltsége ritkán kompatibilis a vállalati •Gyenge a szakképzés presztízse, illetve a munka világába történő átmenet •1990-ben 465 intézmény szakiskolai képzés, 2005/06-os tanévben 627

15 Helyzetértékelés (29. oldal) •A képzések koordinálatlanok, szétaprózottak •Ezért rossz illetve alacsony a képzés színvonal, tárgyi, személyi feltétele •a kontraszelekció •a szakiskolák felkészületlenségéből fakadóan itt a legnagyobb a lemorzsolódás (20-25%), •a képzésből sikeresen kikerülők tudásszintje nem megfelelő

16 Helyzetértékelés (30.oldal) NFT I. eredmények •OKJ (800-ról 416-ra csökkent) •OKJ átláthatóbb •16 TISZK

17 Szakképzési kereslet-kínálat spontán Tanulói részvétel és gazdasági kereslet szakmaterület szerint Munkaerő kereslet Képzési kínálat

18 Szakképzési kereslet-kínálat irányított Tanulói részvétel és gazdasági kereslet szakmaterület szerint Munkaerő kereslet Képzési kínálat

19 Szakképzési kereslet-kínálat optimalizált Tanulói részvétel és gazdasági kereslet szakmaterület szerint Munkaerő kereslet Képzési kínálat

20 Mi a szakképzés definíciója •(71. oldal) erősödjenek az oktatás- szakképzés és a munka világa közötti kapcsolatok, elősegítve ezáltal az iskolarendszer és a szakképzés különböző szintjeiről kilépő fiatalok számára a munkaerőpiacra való belépést.

21 A „Munkanélküliség” funkció juttatásainak osztályozása Pénzbeli juttatások •Teljes munkanélküli-segély •Részleges munkanélküli-segély •Korhatár előtti nyugdíj munkaerő-piaci okok miatt •Szakképzési támogatás •Végkielégítés •Egyéb pénzbeli juttatások Természetbeni juttatások •Mobilitás és áttelepülés •Szakképzés •Álláskeresési szolgálatok és munkahely teremtő támogatás •Egyéb természetbeni juttatások

22 A SZOCIÁLIS VÉDELEM INTEGRÁLT EURÓPAI STATISZTIKAI RENDSZERE (ESSPROS) •A Szakképzés definíciója igen szigorú, és csak azok a programok tartoznak bele, amelyeket munkanélküliek, vagy a munkájuk elvesztésével fenyegetettek részére indítanak, és vagy társadalombiztosítási alapok, vagy állami intézmények finanszírozzák. Nem tartoznak ide a munkáltató által finanszírozott képzések és átképzések. Ez utóbbiak mind a munkáltató, mind a munkavállaló érdekeit szolgálják, és nem tartoznak az ESSPROS körébe. Hasonlóképpen, az ország oktatási rendszere keretében nyújtott szakképzést is kizárjuk, mivel az ESSPROS nem terjed ki az „Oktatás” funkcióra.

23 LLL stratégia (56. oldal) •2215/2005 (X.13) sz. kormány-határozat 7 célból, 4 közvetlen szakképzést érint : •a szakképzés és a felnőttképzés egymásra épülésének, erősítése •a regionális és régiók közötti együttműködést megvalósító képzőintézményi hálózatok létrehozása •a szakképzés vonzerejének növelése • a civil és egyéb nem állami finanszírozású szervezetek bevonása a szakképzéssel kapcsolatos közfeladatok ellátásába

24 Stratégiai Környezeti Vizsgálat (67. oldal) •Nem derül ki, hogy a közoktatás, a szakképzés, a felsőoktatás és az élethosszig tartó tanulás céljai miként tartoznak egy rendszerbe és a tervezett fejlesztések hogyan erősítik egymást.

25 Indikátorok •Eredmény (74. oldal): Az iskolarendszerű szakképzésből kilépők közül a szakmájukban elhelyezkedettek aránya a kilépés után 1 évvel

26 Szakképzési prioritás (75. oldal) •Minőségi és a gazdaság igényeinek megfelelő tényleges képzés-kínálat kialakítása •Képzőktől független szereplők bevonása a vizsgáztatásba •A szak- és felnőttképzésben oktatók szakmai és munkahelyi tapasztalatszerzése, továbbképzése •Tanulók szakmai idegen nyelv ismeretének fejlesztése •Új tanulási formák, pl. távoktatás •Egyéni motiváció erősítése a tanulás iránt (presztízs növelés) •Előzetes tudás elismerése, nem-formális és informális rendszerek összekapcsolása •Regionális képzési hálózatok – RKK, szakközépiskolák, szakiskolák, TISZK •Különböző szakmákra képező intézmények tényleges integrációja a rugalmasság és hatékonyság érdekében

27 Tisztázandó kérdések •Gyakorlati képzés (minőségének javítása) •Munkakultúra •Hazai fejlesztések kapcsolódása •Intézményi integráció ütemezése (konszenzus a fenntartókkal és az iskolákkal)

28 Humán fejlesztések más operatív programokban  Regionális operatív programok, Közép-Magyarországi ROP – átfogó közoktatási infrastruktúra fejlesztési program, a regionális nagyrendszerekhez kapcsolódó kiskórházak, funkcióváltó, specializált intézmények fejlesztése, könyvtár fejlesztések, különös tekintettel a könyvtári hálózatok kialakítására és funkcióváltására, akadálymentesítés, közösségi terek megújítása ("játszva megelőző" játszótér, ifjúsági szabadidős helyek, stb.), a család és munkavégzés összehangolását segítő szolgáltatások infrastruktúrájának fejlesztése (bölcsőde és alternatív ellátások)  Környezeti- és energetikai OP - közintézmények energetikai rendszereinek korszerűsítése, erdei iskola program  Gazdaságfejlesztési OP - felsőoktatási intézmények K+F infrastruktúrájának fejlesztése, elsősorban vállalatokkal közös kutatási, ipari projektekben  Közszolgáltatások korszerűsítése OP - e-szolgáltatások a humán közszolgáltatások területén oktatási kártyacsalád, foglalkoztatási kártya, kulturális örökség hatósági nyilvántartása

29 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Dr. Köpeczi Bócz Tamás Igazgató Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program és EQUAL Program Irányító Hatósága Cím:1066 Budapest, Mozsár utca 16. Telefon: Fax: