Magyar Diáksport Szövetség

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A sport mint stratégiai ágazat az állami szerepvállalás tükrében
Vesetranszplantált gyermekek és a sport
Mi a SPORT? Meghatározott szabályok szerint, időtöltésül vagy versenyszerűen folytatott testgyakorlás.
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Rizikó magatartások népegészségügyi és lokális közösségi hatásai, kompetenciák és kommunikáció (érvelés-film)
testi-lelki feltöltődést eredményező szabad felhasználású idő. Fajtái: aktív és passzív.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Sportolás hatása szervezetünkre
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
„Nyitott kapu” a rendszeres testmozgásért és kapcsolódó egészségfejlesztési programok Vámospércsen Ménes Andrea polgármester.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Mindennapi testmozgás és egészség
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
A gimnasztika szaknyelve
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Képességfejlesztés gyermek korosztályban
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Az egyéni fejlesztési terv
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Természetes gyakorlatok
A testnevelési tanterv.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Szívünk napja - Szív Világnapja SZEPTEMBER 24.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A lelki egészség védelme az iskolában
Tóth Zoltán MDSZ alelnök - Stratégiai Bizottság elnöke.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Békéscsabai Petőfi Utcai Általános Iskola
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Az egészséges életmód és a stressz
Köcséné Szabó Ildikó NyME-SEK Pedagógia Tanszék
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
VIDÓ JUDIT: A SZÉPSÉGIPARBAN DOLGOZÓK MUNKAHELYI STRESSZKEZELÉSE.
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban
NETFIT® Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt mdsz
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
Testnevelés tantágypedagógia 10. A mozgásfejlődés.
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Közösségi egészségügyi szolgáltatások jólléti szerepe Egy hazai kísérlet tapasztalatai Marketingtudományi Évkönyv koreferátum Marketingtudományi Disputa.
TAPASZTALATAINK Az egészségügyi világszervezet (WHO) KÜLDETÉSÜNK Az egészségügyi világszervezet (WHO) definíciója szerint:
Egészség és sport.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Magyar Diáksport Szövetség Mindennapi testmozgás-egészséges élet Dr. Vass Zoltán Ph.D. Magyar Diáksport Szövetség

1948-as megalakulásakor a World Health Organization (WHO) az egészséget a következőképpen definiálta: „Az egészség a teljes testi, lelki és szociális jólét állapota, és nem csupán a betegség vagy fogyatékosság hiánya”. Az egészség dimenziói: biológiai egészség: a szervezetünk megfelelő működése, lelki egészség: személyes világnézetünk, magatartásbeli alapelveink, illetve a tudat nyugalmának és az önmagunkkal szembeni békének a jele, mentális egészség: a tiszta és következetes gondolkodásra való képesség, emocionális egészség: az érzések felismerésének, illetve azok megfelelő kifejezésének a képessége, szociális egészség: másokkal való kapcsolatok kialakításának egészsége.

elsődleges egészségügyi feladata Rendszeres, mindennapos testmozgás és testnevelés elsődleges egészségügyi feladata Mint az ismeretes a fizikai aktivitás hiánya növeli a túlsúly, elhízás, valamint számos krónikus betegség, például szív és érrendszeri megbetegedések és cukorbetegség előfordulásának esélyét, amelyek csökkentik az életminőséget, veszélyeztetik az egyén életét valamint az egészségügyi költségvetés és a gazdaság számára is terhet jelentenek.

Eurobarometer Survey on Sport and Physical Activity (2009): http://ec

a mindennapi testmozgáson keresztül A kérdés, hogy miként lehet ezen a kedvezőtlen helyzeten változtatni? Valóban csak a biológiai dimenzióban van hozzáadott értéke a mindennapi testmozgásnak az egészséghez? Az iskolai testnevelés elsődleges célja ennél jóval több: Jövőorientált, egészségtudatos életvitel kialakítása a mindennapi testmozgáson keresztül

TESTNEVELÉS ÉS SPORT   ALAPELVEK, CÉLOK A műveltségterület kiemelt célja, hogy a rendszeres fizikai aktivitás minden tanuló életében jelentős szerepet kapjon, hogy a tanulókat az élethosszig tartó, egészségtudatos, aktív életvezetésre szocializálja.

TESTNEVELÉS ÉS SPORT   ALAPELVEK, CÉLOK A testnevelés és sport műveltségterület kitüntetett területe a tanulóközpontú személyiségfejlesztés. Az esélyegyenlőséget biztosító elv annak figyelembevétele, hogy a gyermekek egyéni testi, lelki és szociális állapota természetszerűen különbözik, illetve eltérően fejlődik.

TESTNEVELÉS ÉS SPORT   ALAPELVEK, CÉLOK A testnevelés és sport a motoros cselekvések során a problémamegoldó és kritikus gondolkodás, valamint a kreativitás fejlesztésében is jelentős szerepet vállal. Fejleszti a tanulók személyes készségeit, képességeit, így az önismeretet, az önkontrollt, a szabálykövető magatartást, a küzdeni tudást, a sikerorientáltság mellett a stressz- és monotónia tűrést.

Jövőorientált, egészségtudatos életvitel a Hogyan, milyen lépéseken keresztül alakítható ki a Jövőorientált, egészségtudatos életvitel a mindennapos testnevelésen keresztül ami elvezet az egészséges életvitel irányába Kell egy országos stratégia, ami iránytűként mutatja a lépéseket és támpontokat ad a folyamat és a kimenet értékeléséhez.

T.E.S.I. Testnevelés az Egészségfejlesztésért Stratégiai Intézkedések Magyar Diáksport Szövetség TÁMOP-3.1.13

Mindennapi testmozgás-egészséges élet Mely életkortól beszélhetünk a testmozgás és az egészséges élet kapcsolatáról?

A mindennapi testmozgásra nevelés, egy egész életen átívelő folyamatban értelmezhető szint: születéstől, 6 éves korig szint: 6 éves kortól, 10 éves korig szint: 10 éves kortól, 14 éves korig szint: 14 éves kortól, 18 éves korig szint: 18 éves kortól az életünk végéig

A motoros fejlődés piramisa (Clark és Metcalfe, 2002) nyomán ÜGYESSÉG (11+) Kontextus-specifikus motoros készségek (7-11évig) Fundamentális motoros készségek (1-6 évig) Preadaptációs periódus (2 héttől 1 évig) Reflexív periódus (születés-2 hétig) SPORTSPECIFIKUS Motoros készségek KOMPENZÁCIÓ Továbbfejlődési küszöb

(finommotoros) mozgáskészségek 2. táblázat: A fundamentális (funkcionális, természetes) mozgáskészségek* Lokomotoros (helyváltoztató) mozgáskészségek Stabilitási (helyzetváltoztató) Manipulatív (finommotoros) mozgáskészségek járások futások oldalazások irányváltások, megállások menekülés és üldözés szökdelések ugrások és érkezések kúszások, csúszások mászások   lendítések, körzések hajlítások és nyújtások fordítások, fordulatok tolások és húzások emelések testsúlymozgatások és támaszok gurulások és átfordulások dőlések és esések egyensúlyozások függések és lengések gurítások dobások elkapások rúgások, labdaátvételek lábbal ütések ütések eszközzel labdavezetések kézzel, lábbal eszközök megállítása, átvétele egyéb eszközhasználati formák