Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal 2012-02-20  kurtán 2012 2. óra.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kormányzati szándékok a közérdekű bejelentők védelmében
Advertisements

Területi államigazgatási szervek
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
Közösségi részvétel a környezetvédelmi engedélyezési eljárásban.
A környezetvédelem intézményrendszere
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Nemzeti Egységes Kártyarendszer Vetési Iván miniszteri biztos június 2. KÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM.
Közönségkapcsolatok (PR)
A fogyasztói magatartás
Dr. Bujdosó András Imre főosztályvezető
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
A politika intézmény-és rendszerelméleti megközelítései
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Településmarketing Értékaudit.
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
© Homo Regius előadó: Kállai Mária, Szolnok Megyei Jogú Város alpolgármestere március Európai Területi Társulás és többszintű kormányzás konferencia.
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
1 intézményes érdekegyeztetés © kurtán sándor 2011 a politikatudomány alapjai
Az ÚMVP intézményrendszere
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
Alapfogalmak: igazgatás, közigazgatás, bürokrácia Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
A társadalmi bűnmegelőzés évi cselekvési programja Gönczöl Katalin Büntetőpolitikai szakállamtitkár.
Munkahelyi egészség és biztonság
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Projekttámogatási Osztály
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Politika, képviselő, információ Kerekes Pál jún. 6. MIBE Konferencia.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
ORSZÁGOS ATOMENERGIA HIVATAL
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Az igazságszolgáltatás szociológiája
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
Egészség – EU Az Európai Unió közegészségügyi portálja C2 csoport – Egészségügyi tájékoztatás Egészségügyi és Fogyasztóvédelmi Főigazgatóság.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
DUNA STRATÉGIA … Szilvássy István, Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetsége Nagymegyer, október 19.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Közigazgatás-Műszaki közigazgatás
Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaságtudományi Kar Közgazdálkodás és Közpolitika MSc / MSc in Public Policy and Management* Hajnal György (Tanszékevezető,
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Téglásy Kristóf március 06. EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA Ifjúságügyi Főosztály Az ifjúságpolitika irányításának új szervezeti helye.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
A külső környezet elemzése
Minisztériumok, központi közigazgatás
Javaslat a konszenzust igénylő alapkérdésekre
A közpolitika fogalma és osztályozása
Közoktatási vezető II. félév
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A politikai rendszerek tipológiája I.
Előadás másolata:

Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra

A döntéshozatal a politikai folyamat sarokpontja (Almond/Powell 2006:147)

Mit értünk döntés alatt? Egy cselekvés kiválasztásának folyamata egy sor cselekvési opció közül, mindez egy bizonyos célértékre tekintettel történik DÖNTÉS = VÁLASZTÁS

RENDSZER KÖRNYEZET komplex, áttekinthetetlen, változó KÖRNYEZET ?

RENDSZER struktúrák 1. információgyűjtés 2. preferenciák meghatározása 3. döntési szabályok meghatározása

A politikacsinálás folyamata agenda setting (a probléma azonosítása) policy megfogalmazása/döntés implementáció értékelés

rendszer input ügy output határozat outcomeértékelés

Az input oldal KÖVETELÉSEK POLITIKAI TÁMOGATÁSOK RENDSZER

A követelés típusai  Anyagi javak, szolgáltatások  Magatartás szabályozása  Politikai részvétel  Szimbólumokra irányulók

A támogatások típusai  Anyagi jellegű  Engedelmesség  Részvétel  Tiszteletadás

Az output oldal POLITIKAI DÖNTÉSEK RENDSZER

Az output oldal  Anyagi javak, szolgáltatások  Magatartás szabályozása  Politikai részvétel  Szimbólumokra irányulók

Ki dönt? Milyen szabályok szerint?

KORMÁNY (government, cabinet) KORMÁNYZAT (government)

IGAZGATÁS (administration) KÖZIGAZGATÁS (public administration) BÜROKRÁCIA (bureaucracy)

Mit értünk kormányzat alatt?  1. Az állam hatalmi kifejeződését;  2. intézményeket;  3. az irányítás eszközeit.

Mit értünk kormányzat alatt? 1. Az állam hatalmi kifejeződését Ennek funkciói:  jogszabályok alkotása  jogszabályok végrehajtása  jogszabályok értelmezése  jogszabályok alkalmazása

Mit értünk kormányzat alatt? Azaz a törvényhozó hatalmat, a végreható hatalmat, az igazságszolgáltatást Hogy ezek létrejönnek-e, attól függ, hogy az adott társadalomnak milyen a kormányzati szerkezete

Mit értünk kormányzat alatt? A modern kormányzatok további funkciókat is ellátnak:  szakpolitikák kidolgozása  elemzői tevékenység  tanácsadási funkciók  programok ellenőrzése

Mit értünk kormányzat alatt? Ezek a tevékenységek a kormányzat IGAZGATÁSI apparátusában jelennek meg, amely a kormány legtevékenyebb szervezetrendszerét a KÖZIGAZGATÁSi apparátust működteti

Mit értünk kormányzat alatt? 20. század: a tevékenységi körök bővülése, az intézményi rendszer differenciálódása és bővülése, pl. új minisztériumok megjelenése  Jóléti kérdésekkel kapcsolatban  Fejlesztési kérdésekkel kapcsolatban

Mit értünk kormányzat alatt? 19. századi 20. századi kormányszerkezet (és funkciók) alapfunkciókat többfunkciós ellátó szervezet szervezet

A Gladstone-kormány ( ) és a Brown- kormány ( ) összehasonlítása Gladstone-kormány minisztériumok Brown kormány minisztériumok belügy igazságügy hadügy külügy pénzügy kereskedelem posta önkormányzat belügy igazságügyi hadügy külügy pénzügy kereskedelem önkormányzat gyermek-, iskola- és családügyi kulturális, média és sport környezetvédelmi, élelmiszerügyi és vidékfejlesztés innovációsügyi, felsőoktatási nemzetközi fejlesztés közlekedésügy munka- és nyugdíjügy egészségügyi

Mit értünk kormányzat alatt?  Professzionális BÜROKRÁCIA alakul ki  A kormányzat tevékenységi köre jelentősen bővül, apparátus mérete növekszik.  A kormányzat társadalmi aktivitását 3 tényező jelzi:  jogszabályok  emberek  pénz

Mit értünk kormányzat alatt? A formális intézményrendszert és főleg annak működését az azon kívül eső társadalmi jelenségek is nagyban befolyásolják! (POLITIKAI KULTÚRA)

Mit értünk kormányzat alatt? 2. Intézményeket: parlament, kormány, minisztériumok, hatóságok, bíróságok

Mit értünk kormányzat alatt? 3. Az irányítás eszközeit Ezek az intézmények határozzák meg, hogy a hatalom gyakorlói miként viszonyulnak egymáshoz, az ellenzékhez és a köztisztviselői karhoz