Területi államigazgatási szervek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
A környezetvédelem intézményrendszere
Közigazgatási alapismeretek
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Dr Virág Rudolf Keszthely, szeptember 9.
Közigazgatási alapismeretek
Közoktatási feladatok teljesítése: - nevelési-oktatási intézmény; - pedagógiai szakszolgálat; - pedagógiai szakmai szolgáltató. Intézkedési terv.
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
Állam munkavédelmi feladatai
A közigazgatás felépítése és működése
A Fővárosi Törvényszék
NAV ÁNTSZ OMMF Fogyasztóvédelem Jogszabályfigyelés
A magyar közigazgatás rendszere
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az anyakönyvi igazgatás
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A kormányhivatal képzési, továbbképzési, vizsgáztatási tevékenysége
A kormányhivatalok és a kormányablakok
Dr. Csonka Ernő helyettes államtitkár
Pest Megyei Közigazgatási Hivatal
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Közigazgatási alapvizsga
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
Távmunka a területfejlesztésben
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Az államhatalom gyakorlásáról” szóló, 1. főtörvény.
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
Készítette:Makra Betti Dátum:
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
A közigazgatás felépítése
Az építésfelügyeleti feladatok alakulása - fokozott elvárások
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
felépítése és működése Ügykezelői alapvizsga
Győr-moson-sopron megyei kormányhivatal Széles Sándor kormánymegbízott
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A közigazgatási szerv, szervezeti rendszer, államigazgatási szervek 2016 Győr levelező tagozat.
2009. április 7.. I. A jegyzői tisztség kialakulása és fejlődése a tanácsrendszer létrejöttéig 1. A jegyzői tisztség a kezdetektől 1871-ig 2. A jegyző.
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL „A évi közszolgálati ellenőrzések tapasztalatai.” Jegyzői értekezlet – Heves Megyei Kormányhivatal december 3.
Dr. Polner Eörs Főigazgató Járási Hivatalok létrehozására kötendő megállapodások, ingatlanok helyzete.
dr. Bedő Katalin1 Hatóságokat érintő gondolatokról és tervekről.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
Minisztériumok, központi közigazgatás
A Fővárosi Törvényszék
A közigazgatás szervezete
A közigazgatás általános kérdései
Előadás másolata:

Területi államigazgatási szervek

Közigazgatási szervezetrendszer Államigazgatás Önkormányzati igazgatás Terület-fejlesztés OTF Rft Mft Kistérségi ft /többcélú kistérségi társulás K Ö Z P O N T I Kormány (+segítő és hivatali szervek) minisztériumok, korm./kp. hivatalok Autonóm áll.ig. szervek T E R Ü L I Területi államigazgatási (rendv.)szervek Helyi (területi és települési) önkormányzatok

Feladat- és hatáskör fogalma Közigazgatási Jogi Tanszék 2017.04.03. Feladat- és hatáskör fogalma Feladatkör: a közigazgatás funkcióinak megvalósítását szolgáló célkitűzések összessége, melyet a közigazgatási szerv számára jogszabályok írnak elő Hatáskör: a feladat teljesítéséhez – ugyancsak jogszabályban biztosított – jogosítványok és kötelezettségek összessége Hatósági jogkör: a hatáskörök egy csoportja, jogosítvány egyedi közhatalmi aktus kibocsátására vagy hatósági ellenőrzésre Pl. EüM+ ÁNTSZ: feladat: járványügy Hatáskör ehhez: járványos betegségek esetén foganatosítható intézkedések szabályozása (betegségenként )(EüM) ÁNTSZ államigazgatási szervezetrendszerének irányítása (EüM) Hatósági jogkör: Z.K. kongói beutazó egészségügyi zárlat (karantén) alá helyezése (ÁNTSZ repülőtéri, nemzetközi hajókikötői kirendeltsége); országos látogatási tilalom elrendelése a kórházakban (országos tisztifőorvos) 3

Közigazgatási Jogi Tanszék 2017.04.03. II.2.Területi munkamegosztás: a dekoncentrált szervek = területi államigazgatási szervek Hátrányok: Az utasítások csak többes áttételen keresztül jutnak el a címzetthez és fordítva. Információk torzulhatnak. Történetileg: Polgári Mo.- kiegyezés után új feladatok, nagyobb állami szerepvállalás, deko. rdsz. Kialakulása pügyi, rendészeti, közoktatásügyi stb. területen. Szocialista Mo. de iure: az államigazgatás egységesítésének az elve,”minden hatáskört a tanácsoknak”, de facto: kettős alárendeltség, az I. és II. Tt. Idején a tanácsi szakig.i szervek működtek quasi deko. szervként. 1990. után: megyei ök. kiüresítése, települési szintek fölötti funkciók ellátására nem voltak szervek. Deko. szervezési folyamat beindult, ágazatonként legalább egy szervtípus. Deko-t alapíthat Korm. 4

II.3. Területi államigazgatási (dekoncentrált) szervek jellemzői csak államigazgatási feladatok ellátása általában önálló államigazgatási szervek - jogszabályban megállapított saját hatáskörök; - (ált.) önálló vagy részben önálló költségvetési szervek; - (ált.) jogi személyek (DE: bővül a nem önálló területi szervek köre) egyszemélyi vezetés alatt álló hivatalok központi különös hatáskörű államigazgatási szervek hierarchikus irányítása (vezetése) alatt működnek Deko szervek létrehozása: 90/2007. (XI. 14.) AB határozat: a kormányzati rendszerbe tartozó szervek jogálásának szabályozása tv.hozási tárgy, egyebekben a Korm. szervezetalakítási jogába tartozik. Alk. 40.§ (3) bek. : A Kormány jogosult az államigazgatás bármely ágát közvetlenül a felügyelete alá vonni, és erre külön szerveket létesíteni. Deko szervek feladatai: hatósági jogalkalmazás, hatósági felügyelet, szakhatósági működés, információgyűjtés, feldolgozás, hatósági szolgáltatások (pl. laborvizsgálatok végzése) Deko szervek irányítása: ágazatonként különböző, de ma már többnyire a jsz.ok által korlátozott jogkör.

II.4.Területi államigazgatási szervek típusai Ö Z P O N T I III. I. II. MINISZTÉRIUM/KORM.HIV/KP. HIVATAL KÖZPONTI SZERVEZETIEGYSÉG TERÜLETI SZERVEZETI EGYSÉGEK (ME) ÖTM MIN./ KP. HIV. T E R Ü L I TERÜLETI SZERV KÖZIGATÁSI HIVATAL Példák: ÁNTSZ – regionális és kistérségi hivatal, Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal- megyei mgszh. , Bevándorlási éa Állampolgársági Hivatal – BÁH Regionális Igazgatóságok Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal – MVH megyei kirendeltségei, Igazságügyi Hivatal – IH területi hivatala, Oktatási Hivatal – OH regionális igazgatóságok ,Kincstári Vagyonigazgatóság: KVI területi igazgatóságok Szakig. szerv KÖRZETI SZERV

II.5.Dekoncentráció értékelése Közigazgatási Jogi Tanszék 2017.04.03. II.5.Dekoncentráció értékelése Előnyei Hátrányai a központi akaratot érvényesíti ágazatilag túlzottan tagolttá teszi az igazgatási rendszert hatékony igazgatás; pontosan meghatározott feladatok drága utasítható szervek nincs horizontális koordináció állami költségvetésből finanszírozható 7

II.6. Közigazgatási hivatal Közigazgatási Jogi Tanszék 2017.04.03. II.6. Közigazgatási hivatal Jogállása: a Kormány területi államigazgatási szerve, melyet az ÖTM közreműködésével irányít Működési területe: régió [2008. jún. 30-ig - 90/2007. (XI. 14.) AB határozat] Szervezeti felépítése 2. Ágazati szakigazgatási szervek: szociális és gyámhivatal; területi főépítész 1. A hivatalvezető irányítása alatt álló szervezeti egységek Deko. szervek, nincs egységes szabályozás, nincs „deko. Tv.„. Nem biztos, hogy kell. Lehetséges szabályozási módok: Alkotmányban az alapelveket rögzíteni, vagy külön tv. Elnevezésük rendkívül zavaros: (fő)felügyelet, hivatal, állomás, központ, szolgála, stb. E szervek egy része kifejezetten szolgáltatási feladatot lát el. A létesítő jogforrásban nem mindig jelölik meg a szervezettípust. Legtipikusabb deko: közigazgatási hivatal: A vezető irányítása alatt álló szervek: a korábbi hivatalt jelentik, nincs önálló hatáskörük. Ágazati szekig.i szervek: azok a korábban önálló deko-ok, amelyek a jogszabály, változás miatta elveszítették a költségvetési önállóságukat, vagy újonnan szervezettek. Pl. gyámhivatal. 90/2007. (XI. 14.) AB határozat: 2008. jún . 30-ával hat. kiv. h. az Ötv. 98. § (1) bek. első mondatát, valamint a közig. Hivatalt szabályozó 297/ 2006. (XII.23.) Korm. rend. –t. mert a közig. Hiv.t az Ötv. rendszeresítette, 2/3-os tv., tehát a módosíást is 2/3-dal lehetett volna megcsinálni. A közig. Hivatal alapvető funkciója az ök-ok feletti tv.ességi kontroll, ez ök. i alapjogokat érint..2/3-os. 3. Megyei kirendeltség 8

A közigazgatási hivatal vezetője: Közigazgatási Jogi Tanszék 2017.04.03. A közigazgatási hivatal vezetője: Miniszterelnök bízza meg és menti fel - MeH miniszter és a ÖTM miniszter együttes javaslatára egyéb munkáltatói jogok a ÖTM miniszternél állam- és jogtudományi végzettség, jogi vagy közigazgatási szakvizsga határozatlan időre kinevezett köztisztviselő, minisztériumi főosztályvezetői besorolás négyévente beszámol a Kormánynak + évente összegző jelentés 9

1.) I. és II. fokú ható-sági jogkör A hivatal feladatai 7.) informatika 1.) I. és II. fokú ható-sági jogkör 6.) képzés, tovább-képzés 2.) törvényességi ellenőrzés 5.) ellenőrzés 4.) koordináció 3.) közreműködés a kormányzati irányításban

1.) I. f. hatósági jogkör: azok az ügyek, melyekre nem hoztak létre ágazati területi államigazgatási szervet + a közig. hivatalon belüli szakigazgatási szervek I. f. hatósági ügyei II.f. hatósági jogkör: azokban az államigazgatási ügyekben, melyekben I. fokon a (fő)jegyző, a (fő)polgármester, elöljáró, polg.mesteri hiv. ügyintézője járt el 2.) Helyi önkormányzatok, területfejlesztési tanácsok, kisebbségi önkormányzatok feletti törvényességi ellenőrzés (ld. ök. előadás)

3. Közreműködés az államigazgatási szervek kormányzati irányításában A területi államigazgatási szervek tekintetében vélemény + javaslat a vezető kinevezéséhez, felmentéséhez, jutalmazásához vélemény a szervek létesítéséhez, megszüntetéséhez, átszervezéséhez vélemény a létszámukról és a költségvetésükről szóló előterjesztésről Területi államigazgatási szervek, rendvédelmi szervek, jegyző (polg.mester áll.ig ügyben) bármely döntést bekérhet, tájékozódás, iratbetekintés felügyeleti eljárás kezdeményezése Kormány aktusfelülvizsgálati döntésének (Alk.35.§ /4/ bek.) kezdeményezése az ÖTM-nél

- több ágazatot érintő kormányzati döntések végrehajtása Közigazgatási Jogi Tanszék 2017.04.03. 4.) Koordináció Területei: - több ágazatot érintő kormányzati döntések végrehajtása közig. korszerűsítés, e-közigazgatás - közreműködés a központi közszolgálati nyilvántartásban ügyfélfogadási rend, ügyfélszolgálat koordinációja Intézményei; jogosítványai regionális államigazgatási kollégium jegyző/polg.mester: szakmai koordinációs értekezlet, felügyeleti szervi ellenőrzés, eljárás(ok) kezdeményezése Horizontális koordináció: 12. § (1) A hivatalvezetõ koordinációs feladat- és hatáskörében a) gondoskodik a több ágazatot érintõ kormányzati döntések végrehajtásának területi összehangolásáról; b) gondoskodik a fõvárosi, megyei államigazgatási kollégium (a továbbiakban: kollégium) létrehozásáról, mûködésérõl, ügyrendjének elõkészítésérõl; c) közremûködik - a belügyminiszter által meghatározottak szerint - a központi közszolgálati nyilvántartás mûködtetésével kapcsolatos feladatok ellátásában; d) gondoskodik a közigazgatás korszerûsítésével kapcsolatos feladatok területi összehangolásáról; e) gondoskodik a területi államigazgatási szervek ügyfélfogadási rendszerének összehangolásáról, szakmai támogatást nyújt az ügyfélszolgálati tevékenység bõvítéséhez; f) tájékoztatást kérhet a koordinációs és ellenõrzési jogkörébe tartozó területi államigazgatási szervek vezetõitõl. (2) A kollégium a hivatalvezetõ véleményezõ, összehangolást elõsegítõ testülete. 15. § (1) A területi államigazgatási szervek feladataik ellátása során kötelesek együttmûködni. A hivatalvezetõ szükség szerint megyei koordinációs értekezletet hívhat össze egyes, több ágazatot érintõ feladat ellátásának elõmozdítására, a területi államigazgatási szervek vezetõit ideiglenes bizottság alakítására kérheti fel. (2) A több megyét érintõ, illetve a fõváros közigazgatási határán túlterjedõ - az (1) bekezdésben meghatározott - területi koordinációs feladatok ellátásáról a belügyminiszter gondoskodik. 13

5.) Ellenőrzési feladatok A területi államigazgatási szerveknél Közigazgatási Jogi Tanszék 2017.04.03. 5.) Ellenőrzési feladatok A területi államigazgatási szerveknél ellenőrzési tervek összehangolása ellenőrzi a köztisztviselői alkalmazás jogszerűségét, az általános eljárási szabályok érvényesülését, az ügyiratkezelést, az adatvédelmi szabályok érvényesülését, az informatikai programok jogtisztaságát, az infokommunikációs rendszereik üzemeltetési és üzemmenet-folytonossági szabályait, az ezeknek való megfelelést 16. § (1) A hivatalvezetõ ellenõrzési feladat- és hatáskörében a) gondoskodik a területi államigazgatási szervek ellenõrzési terveinek összehangolásáról, egyeztetett végrehajtásáról, a tapasztalatok közös elemzésérõl; b) gondoskodik a gazdaságos, egymást kiegészítõ ellenõrzési módok kialakításáról, alkalmazásáról; c) ellenõrzi a területi államigazgatási szervek vezetõinek köztisztviselõkkel, közalkalmazottakkal kapcsolatos munkáltatói intézkedései törvényességét, a köztisztviselõk képesítési elõírásairól szóló jogszabályok hatályosulását; d) ellenõrzi - a fõvárosi, megyei ügyészséggel egyeztetett ellenõrzési terv és program szerint - a területi államigazgatási szervek tevékenységében az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló törvény hatályosulását, hatósági tevékenységük jogszerûségét; e) ellenõrzi az ügyiratkezelésrõl, valamint a közigazgatási szervek által kezelt adatok nyilvántartásáról és védelmérõl szóló jogszabályok hatályosulását; f) ellenõrzi a területi államigazgatási szervek által alkalmazott informatikai programok jogtisztaságát. 14

6.) Képzés, továbbképzés szervezése Köztisztviselők és önkormányzati tisztségviselők továbbképzése; alap- és szakvizsgák, anyakönyvi szakvizsgák megszervezése, ágazati képzések koordinációja, informatikai képzés szervezése 7.) Informatikai feladatok kezdeményezi az ügyviteli tevékenység összehangolását, informatikai fejlesztés koordinációja gondoskodik a területi áll.ig szervek informatikai rendszereinek távfelügyeleti rendszerben való működtetése választási informatika