TISZTELETTEL KÖSZÖNTÖM, A KONFERECIA VALAMENNYI RÉSZTVEVŐJÉT!

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A polgári védelmi szervezetek megalakítása, alkalmazásának időszakai, szabályai Jogszabályi háttér § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről (Pv.
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
Dr. Golopencza Pál szolgálatvezető főorvos
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
Az időjárás.
katasztrófa-veszélyeztetettsége Dr. Tóth Ferenc tű. dandártábornok
A projekt építési tevékenységének megvalósítása A megvalósítás menete: •Generál-kivitelező kiválasztása •Munkaterületek átadása • Heti koordinációs megbeszélések.
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium ülése
Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
Kirendeltség-vezetői munka elmélete és gyakorlata Dr. Hornyacsek Júlia.
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Az Önkéntes Tűzoltó Egyesületek szerepe
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
A környezetvédelem intézményrendszere
A Mobil Orvosi Segélyhely (MOS)
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Tűz-, polgári védelmi és katasztrófavédelmi igazgatás
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Kiürítés a valóságban és a papíron
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság KÉSZEN AVÉSZBEN KÉSZEN AVÉSZBEN A viharokra történő felkészülés Győr-Moson-Sopron megyében Előadó:
Közösségi Veszélyhelyzet-kezelő Csoportok. A Közösségi Veszélyhelyzet-kezelő Csoportok olyan meglévő közösségekből, támogató szervezet segítségével szervezett.
A megyei védelmi igazgatás helye és szerepe
BÉKÉS MEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG
Viharkárokra történő felkészülés, reagálás Vas megyében. Köszöntöm az előadás résztvevőit ! Horváth Tibor pv.alez.
Az erdők megelőző tűzvédelme Magyarországon (aktualitások, tervek)
helye és szerepe, feladatai a XXI. század első felében
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
Az önkormányzat lakosságvédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §196/1996. (XII. 22.) Korm. rendelet a mentésben való részvétel szabályairól, a polgári.
A helyreállítás és újjáépítés feladatai, tapasztalatai
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
Katasztrófavédelem válaszai a globális klímaváltozás
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Az emberi fogyasztásra alkalmas víz várhatóan a stratégiai nyersanyagok sorába fog emelkedni.
„A tivadari térségben lefolytatott supervisori ellenőrzés tapasztalati” Készítette: Gyenge László tű. őrnagy.
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
Téli rendkívüli időjárási helyzetek – az OMSZ szerepe
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
Közfoglalkoztatás ’2011 Szolnok, október 26. Dr. Czomba Sándor Foglalkoztatáspolitikáért felelős Államtitkár.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
A rendészet szervei.
Dr. Dobó Marianna október 4..  vízkár elhárítás: az árvizek belvizek, helyi vízkárok, vízminőségi haváriák károkozó hatásának megelőzésére, csökkentésére.
Köszöntöm a települési önmentő képesség fejlesztő felkészítésen résztvevőket Előadó: Lóki Richárd okl. tű. őrgy.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A VÁLTOZÓ ÉGHAJLATTAL ÖSSZEFÜGGŐ PROBLÉMÁK BEMUTATÁSA ( KATASZTRÓFAVÉDELEM K ÁRPÁT - MEDENCE )
Dr. Rácz Jenő ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BUDAPEST FEBRUÁR 24.
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Sík- és dombvidéki vízrendezés
Dr. Hornyacsek Júlia őrnagy
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATÁNAK ELŐZMÉNYEI A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SZAKMAI FÓRUM A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV.
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
A katasztrófavédelem és a vis maior események Zelei László tű. alezredes polgári védelmi felügyelő 20/
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA szakmai FÓRUM
Drónok alkalmazása, rendkívüli helyzetek kezelése az ELMŰ-ÉMÁSZ ellátási területén Kalász Miklós.
A polgármesterek támogatása árvíz esetén, a támogatás megvalósulása
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Előadás másolata:

TISZTELETTEL KÖSZÖNTÖM, A KONFERECIA VALAMENNYI RÉSZTVEVŐJÉT! V. ORSZÁGOS POLGÁRI VÉDELMI KIRENDELTSÉG-VEZETŐI KONFERENCIA TISZTELETTEL KÖSZÖNTÖM, A KONFERECIA VALAMENNYI RÉSZTVEVŐJÉT! Baranya Károly mk. pv. alez

/ Nyilván a következmények felszámolásáról van szó / A rendkívüli időjárási helyzetek felszámolásával kapcsolatos helyi és területi feladatok. / Nyilván a következmények felszámolásáról van szó /

Mely időjárási helyzetek, a leggyakoribb károkozók Mely időjárási helyzetek, a leggyakoribb károkozók? /korántsem a teljesség igényével/ A csapadék /eső, ónos eső, hó, köd/ A légmozgások /tornádók, egyéb viharok/ A hőmérséklet /hideg, meleg/

Eső A probléma akkor keletkezik, ha hosszan nagy mennyiségben esik /árvíz, belvíz/, vagy ha rövid idő alatt extrém nagy mennyiségű a csapadék /árvíz, belvíz, fizikai rombolás/, illetve, ha a tél során nagy mennyiségű hó halmozódik fel és az olvadás gyors, pláne, ha esővel párosul, a következmények hasonlóak

Árvíz

Belvíz

Belvíz

A fizikai rongálódás:

Feladatok: Nem részletezném, mivel az elmúlt 12 évben 9 alkalommal csináltuk és a legtöbbet előadott, feldolgozott téma, egyébként önállóan is megérne egy előadást,de az új kollégák kedvéért, emlé-keztetőül: Megelőzési időszak……….. Védekezési időszak……….. Helyreállítási időszak……..

Ónos eső A gondot a közlekedés ellehetetlenülése, illetve a légvezetékek szakadása jelenti. A közlekedés két okból válik nehézzé: Az út jégpálya lesz és ha ez bátor sofőrrel párosul… A fákra rakódó csapadék gyakran ágletöréshez, kidőléshez vezet

Hó MÉG MINDÍG MEGLEPŐDÜNK, HA TÉLEN ESIK, BÁR OKTÓBERBEN MINDENKI KIJELENTI, HOGY FELKÉSZÜLT!!! Feladatok: Közlekedés biztosítása Úton rekedtek mentése, ellátása Melegedők kijelölése Közművek helyreállítása /Zala megye 2009!/ Utak járhatóvá tétele Elzárt településeken, a napi élet biztosítása, alap ellátás, mentés

Köd Általában nem szoktuk emlegetni, viszont a múlt héten Németországban úgy jelent meg, ahogy nem szokványos. 20 perc alatt 20 m-re csökkent a látótávolság!!! Az eredmény:

Tornádók, viharok A téma 2006, augusztus 20-a óta különösen érzékeny pont. Tény, hogy a légmozgások is mint valamennyi időjárási jelenség az utóbbi időben egyre szélsőségesebb erejűek és gyakoriságúak Számomra 1996 nyarán kezdődött:

Tornádók, egyéb viharok Jellemzőjük, az épített infrastruktúra rövid idő alatti, komoly károsodással járó rombolása, A növényzet által okozott balesetek /fadőlések/ A vízfelületen tartózkodók veszélyeztetése Különösen komoly probléma ezen jelenségek tömegrendezvények környezetében való aktivítása

Hőségriasztás Feladatok: Közlekedési dugókban, nagyvárosokban, határátkelőknél vízosztás Klimatizált épületek, helységek felmérése lakossági tájékoztatás Megszaporodó rosszullétek ellátása Szabályok lazítása /köztéri szökőkutakban fürdés/

Téli hidegek Feladatok: Hajléktalan szállók felmérése Hajléktalanok számbavétele Melegedők kijelölése Kilakoltatás megtiltása Közművek elzárási tilalma Meleg ételek, italok osztása Szociális alapú tüzelő osztása

Konklúzió A fentiekben bemutatottak /korántsem a teljesség igényével/ a polgári védelem feladatai!!?? Nézzük meg a feladatrendszerünk hármas tagoltságának függvényében…

Megelőzés, prevenció Meggyőződésem, hogy ez az az elem, ahol a rendszer a legkidolgozottabb. Úgy mint: Ismeretek megszerzése /éppen most is/ Tervezés /számolatlanul…/ Adatok felmérése, adattárak kidolgozása, karbantartása Együttműködések előkészítése

A mentés, effektív védekezés Ha egyenként megvizsgálunk néhány eseményt, érdekes az eredmény…/csak a jogszabályban leírt felelősök/ Árvíz, belvíz: vízügy, vízi társulatok, tűzoltóság Viharkárok: tűzoltóság, közmű szolgáltatók Közlekedés ellehetetlenülése: közútkezelők, tűzoltóság, önkormányzatok Nagy hideg: önkormányzatok, családsegítők, szociális munkások, mentők Hőségriasztás: mentők, önkormányzatok, polgári védelem

A hőségriasztásnál egy pillanat.. Egyedül itt írtam a polgári védelmet, bár érdemes néhány kérdést feltenni! Ez a munka általában, a nagyvárosokban, forgalmas csomópontokon zajlik /vízosztás/ …és a többi hely, ahol emberek vannak? Emlékeztetnék, hogy Magyarországon, mindenkinek alkotmányos joga van a biztonsághoz…is! Elegen vagyunk ehhez? Van elég eszközünk, pénzünk vízre? Kommunikáljuk a klimatizált helyeket, vagy csak mi tudjuk?

Helyreállítás Ez a harmadik terület, ahol valóban érdemi tevékenységet folytatunk, a vis maior eljárásokra emlékezetnék, vagy az árvíz utáni újjáépítésre, de mivel ezt szinte naponta végezzük azt gondolom mindenki számára ismert. Bár, ha a törvényt szó szerint nézzük, a polgári védelem nem rendelkezik szakhatósági jogkörrel, a feladat tehát a jogkörrel rendelkező megyei katasztrófavédelmi igazgatóságon jelentkezik, mint első fokú szakhatóság.

Térjünk vissza a védekezéshez Újra csak a kérdések: Mi írja elő, hogy a pv. mikor, milyen tarta-lommal, milyen hatás-és jogkörrel végzi, vagy irányítja a beavatkozást? Mennyi idő alatt lesznek készenlétben a szervezeteink? Elfogadná a közvélemény tőlünk a 3-6-12-24…óra múlva történő megjelenést az eseményeket követően? És még sorolhatnám! Mottó: legalább egymásközt legyünk őszinték!

Hol feltételezek gondokat? Biztos, hogy mindenki a jogszabályban leírt feladatait végzi? A média kényszerítő hatása az élet minden területén. Egyes szervek identítás problémái. Nem elég alapos jogi szabályozottság. Az érvényben lévő szabályzók eltérő értelmezése /vízügyi törvény, előírja az önkormányzatok segítését a vízkár-elhárítási tervek készítéséhez/

A javaslatom: Ez egy változat, lehet,hogy rossz, vitatható, de mutasson valaki jót! A jogszabályokon történő indokolt változtatások. A pontos elvárást fogalmazzák meg és tegyék mellé a szükséges feltételeket. Folyamatos, pontos kommunikáció a meteorológiai szolgálattal. Az érintett beavatkozó szervezetek közötti koordináció végzése. A kritikus infrastruktúra vizsgálatok eredményeinek alkalmazhatóvá tétele.

KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET!