Kapcsolattartás a szülői házzal Készítette: Kicskáné Varga Anna
Az intézmény kapcsolata a családokkal A család–intézmény kapcsolat kulcsfontosságú az intézményes szocializáció elején, az óvodáskorban és az iskolai évek elején. Az ekkor elveszett bizalmat csak kivételes esetekben, különleges személyiségjegyek birtokában tudja visszaszerezni a pedagógus.
− multikulturális szemlélettel rendelkezik, A pedagógus a közte és a családok hátterében mutatkozó szociokulturális eltérések áthidalására abban az esetben képes, ha: − multikulturális szemlélettel rendelkezik, − elfogadja a másságot, − képes a segítségnyújtás és a bábáskodás között különbséget tenni, − ismeri a családsegítés általános szabályait, − ismeri a családlátogatás általános szabályait, − ismeri a szociális hálót, − ismeri a pedagógus kompetenciájának és segítésének a határait, − ismeri a munkáját segítő háttérintézményeket, − tájékozott gyermekvédelmi kérdésekben.
A szülők bevonása az óvodai életbe A családok bevonhatók az óvoda szépítésébe, ápolásába, programok szervezésébe, kivitelezésébe – közös tevékenység: gyermek, szülő, óvónő. A jobb módú családokat meg lehet kérdezni, hogyan tudják segíteni a szegényebb gyerekeket, a probléma megoldásában a szülők ágensek lehetnek, ezáltal elkötelezettebbek lesznek. A segítés oly módon történjen, hogy az egyik család ne váljon a másik lekötelezettjévé! Szülői értekezlet - az értékelést mindig dicsérettel kell kezdeni, de reális értékelést kell adni a gyerekekről, a csoport teljesítményéről. Családlátogatás. Óvodai nyíltnap. Stb. …………………………..
A család–intézmény kapcsolata Cél: Egyenrangú partneri kapcsolat kiépítése Óvónő részéről „segítő” szerep – segítséget kérő szerepet célszerű belülről is átélni. Ismerjék meg a pedagógusok a magyarországi szociális háló intézményrendszerét és az igénybevétel módjait.
A beilleszkedést támogató pedagógiai környezet: Az óvónő elfogadó viselkedése. A család és az óvoda szokásrendszerének összehangoltsága. A szülőkkel kialakítandó kapcsolat nehézségeinek az elfogadása és megértése. Fontos a gyermek szükségleteihez igazodó nevelés és az egyéni bánásmód, amelyek nélkül nincs esélyegyenlőség, illetve befogadás, beilleszkedés.