A tanév pedagógiai feladatai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Fejlesztő célú szaktanácsadás
Kéri Zoltán MTA Gyermekszegénység Elleni Program közoktatási szakértő
Angol nyelvi kompetencia
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
„Kompetencia alapú oktatás- egyenlő hozzáférés a vésztői Szabó Pál Általános Iskolában” TÁMOP / „ Az első mag ezerszer újra kel, folyton.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP /
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Szociális kompetencia
Kompetenciák fejlesztése a képességfejlesztő iskolában november Szakmai napok HEFOP
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
intézményi folyamat-szaktanácsadó
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Gyermekvilág régen és ma
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Barcsák Marianna - KPSZTI
A pszichológiai mérés alapjai
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Szegedi Tudományegyetem
Tolna Megyei Önkormányzat Hunyadi Mátyás Középiskolája és Szakiskolája
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

A tanév pedagógiai feladatai Az „új arcú” pedagógusok Bíróné Bondor Katalin

Az „új arcú” pedagógusok Teljesebb mesterségbeli tudás birtokosai Új tanítási módszerek A problémák felismerésében, elemzésében segítő módszerkombinációk Reflektív technikák ismerete Kapcsolati és irányítási készségek Szakmai önértékelés

Az „új arcú” pedagógusok A változni tudás képessége A viselkedésrepertoár gazdagsága Az egyéni szerepértelmezések összetettsége, árnyaltsága A szeretetteljes interakciók keresésének képessége

A nem szakrendszerű oktatás Cél: az alapvető készségek és képességek fejlesztése, a tanulók felzárkóztatása az elvárt követelményszinthez (értő olvasás, kiírt íráskészség, elemi számolási készség) Kt. : időkeret 25(20)-50% (minimum 7 (5) maximum 14 óra) Hogyan lehet mindezt elérni?

Lehetőség? Kihívás? Probléma? A törvény az időkeretet biztosítja, magát az oktatást az iskolának kell megszerveznie : oktatás szervezés, pedagógiai munka, pedagógusok továbbképzése, szülők tájékoztatása…

Mi mindenre lenne szükség? Kulcsszó a differenciálás: diagnosztizálás, egyéni fejlesztés, folyamatos visszajelzés, értékelés (15-25 fős csoportok!!) Támogató rendszer: számítógépes programok, megfelelő anyagok, tankönyvek, feladatlapok A folyamatot támogató szervezés: „segédoktatók”, csoportbontás (rejtett szegregáció)

Van segítség? Témanapok, témahetek A tananyag egy részét élményszerű módon, „akcióban” sajátítják el Komoly teher a tantestületre Sokszoros megtérülés: a tudás mennyisége és minősége 20 %: heti 1 témanap, vagy 7 témahét Ritka szervezési mód a teljes lefedésre

Van segítség? Készségfejlesztő foglalkozások: Tartalma például: kommunikáció, szövegértés-szövegalkotás, térben-időben tájékozódás Hagyományos tantárgyak bizonyos tartalmait „kiszervezik” a készségfejlesztő tantárgyakba Legalább napi 1 foglalkozásnak kell megjelenni az órarendben

Van segítség? Epochális foglalkozások Készségfejlesztő foglalkozások ún.korszakokban Néhány hétig egy adott foglalkozás (pl. tanulásmódszertan), később ugyanez az időkeretet más tevékenységgel töltik ki Pedagógus végzettségtől, iskolai szervezéstől (pl. pedagógus óraszámok) függ

Van segítség? Kompetenciafejlesztő tananyagok és módszerek Hagyományos tantárgy átállítása a készségfejlesztő módszertanra Kompetenciafejlesztő tananyagok „Semmi sem fog látszani a nem szakrendszerű oktatásból”!!

A nem szakrendszerű oktatás Újszerű tér- és időszervezési stratégiák Minden mozgásban Élesben zajló főpróba Oktatási Hivatal ellenőrzése!!!

Kulcskompetenciák a tantervben Hatékony, önálló tanulási képesség kialakítása Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség Szociális és állampolgári kompetenciák Anyanyelvi kommunikáció Idegennyelvi kommunikáció

Kulcskompetenciák a tantervben Matematikai kompetencia A természettudományi kompetencia A digitális kompetencia A vállalkozói kompetencia

A szociális kompetencia fejlesztése Az iskola feladata: A szociális készségek készletének gyarapítása A tanulók megismerjék erősségeiket, gyengeségeiket, képesek legyenek gyengeségeiken javítani Segítik a kapcsolatok kialakítását, fenntartását

A szociális kompetencia szintjei Alapszint: konstruktív ötletekkel hozzájárul a munkához, aktívan részt vesz a csoport munkájában, elfogadja a felajánlott segítséget Középszint: segít másoknak, ha kell, elfogadja a kritikát és módosít, önként vállal szerepet, feladatot, a feladat befejezéséig folytatja a munkát Emelt szint: hasznos ötletekkel segíti a munkát érzékeny a csoporttagok igényeire, vagy korlátaira vezetői készségeket mutat a tevékenységek koordinálásában szívesen elvállalja a csoport által kijelölt szerepeket

A szociális készségek mérésének technikái Interjú: olyanokkal, akik az egyént jól ismerik Mérőskálák: szociális viselkedés feltárása Önjellemzés, önértékelés: kérdőívek, többször is meg lehet ismételni Szociometria: leggyakoribb módszer Megfigyelés: a gyerekek természetes környezetében

A szociális kompetencia fejlesztése tanórán és tanórán kívül Ismerkedés: a csoporttá szerveződés elsődleges feltételeinek megteremtése A pozitív énkép kialakítása és megerősítése: kapcsolataink alakulása, a konfliktuskezelés hatékonysága múlik rajta Konfliktusokról: tapasztalatok a konfliktusokról

A szociális kompetencia fejlesztése tanórán és tanórán kívül Az eredményes kommunikáció: gondolatok megfelelő közlése, megérteni a beszélő szándékát (nonverbális jelzések) Asszertivitás: elősegíti az emberi kapcsolatok egyenlőségét, szorongás nélkül kiálljon az érdekeiért, gondolatai, érzései őszinte kifejezése mások jogainak megsértése nélkül

Források Bagdy Emőke-Telkes József: Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában Nemzeti Tankönyvkiadó Bp. 2002. Varga Irén-Gönczi Károly-Pintér István: Önismereti játékok gyűjteménye Pedellus Tankönyvkiadó Debrecen 1999. Leimdorfer Tamás: Nem mese ez. Konfliktusmegoldás csoportmunkában Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Intézet Szolnok 1992. Rudas János: Delfi örökösei Dico Kiadó-Új Mandátum Könyvkiadó Bp. 2004. Tóth László: Pszichológiai módszerek a tanulók megismeréséhez szöveggyűjtemény Kossuth Egyetemi Kiadó Debrecen 2000.

Köszönöm a figyelmüket! Bíróné Bondor Katalin 92/569-002 deakig@deaksuli.sulinet.hu