A tanév pedagógiai feladatai Az „új arcú” pedagógusok Bíróné Bondor Katalin
Az „új arcú” pedagógusok Teljesebb mesterségbeli tudás birtokosai Új tanítási módszerek A problémák felismerésében, elemzésében segítő módszerkombinációk Reflektív technikák ismerete Kapcsolati és irányítási készségek Szakmai önértékelés
Az „új arcú” pedagógusok A változni tudás képessége A viselkedésrepertoár gazdagsága Az egyéni szerepértelmezések összetettsége, árnyaltsága A szeretetteljes interakciók keresésének képessége
A nem szakrendszerű oktatás Cél: az alapvető készségek és képességek fejlesztése, a tanulók felzárkóztatása az elvárt követelményszinthez (értő olvasás, kiírt íráskészség, elemi számolási készség) Kt. : időkeret 25(20)-50% (minimum 7 (5) maximum 14 óra) Hogyan lehet mindezt elérni?
Lehetőség? Kihívás? Probléma? A törvény az időkeretet biztosítja, magát az oktatást az iskolának kell megszerveznie : oktatás szervezés, pedagógiai munka, pedagógusok továbbképzése, szülők tájékoztatása…
Mi mindenre lenne szükség? Kulcsszó a differenciálás: diagnosztizálás, egyéni fejlesztés, folyamatos visszajelzés, értékelés (15-25 fős csoportok!!) Támogató rendszer: számítógépes programok, megfelelő anyagok, tankönyvek, feladatlapok A folyamatot támogató szervezés: „segédoktatók”, csoportbontás (rejtett szegregáció)
Van segítség? Témanapok, témahetek A tananyag egy részét élményszerű módon, „akcióban” sajátítják el Komoly teher a tantestületre Sokszoros megtérülés: a tudás mennyisége és minősége 20 %: heti 1 témanap, vagy 7 témahét Ritka szervezési mód a teljes lefedésre
Van segítség? Készségfejlesztő foglalkozások: Tartalma például: kommunikáció, szövegértés-szövegalkotás, térben-időben tájékozódás Hagyományos tantárgyak bizonyos tartalmait „kiszervezik” a készségfejlesztő tantárgyakba Legalább napi 1 foglalkozásnak kell megjelenni az órarendben
Van segítség? Epochális foglalkozások Készségfejlesztő foglalkozások ún.korszakokban Néhány hétig egy adott foglalkozás (pl. tanulásmódszertan), később ugyanez az időkeretet más tevékenységgel töltik ki Pedagógus végzettségtől, iskolai szervezéstől (pl. pedagógus óraszámok) függ
Van segítség? Kompetenciafejlesztő tananyagok és módszerek Hagyományos tantárgy átállítása a készségfejlesztő módszertanra Kompetenciafejlesztő tananyagok „Semmi sem fog látszani a nem szakrendszerű oktatásból”!!
A nem szakrendszerű oktatás Újszerű tér- és időszervezési stratégiák Minden mozgásban Élesben zajló főpróba Oktatási Hivatal ellenőrzése!!!
Kulcskompetenciák a tantervben Hatékony, önálló tanulási képesség kialakítása Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség Szociális és állampolgári kompetenciák Anyanyelvi kommunikáció Idegennyelvi kommunikáció
Kulcskompetenciák a tantervben Matematikai kompetencia A természettudományi kompetencia A digitális kompetencia A vállalkozói kompetencia
A szociális kompetencia fejlesztése Az iskola feladata: A szociális készségek készletének gyarapítása A tanulók megismerjék erősségeiket, gyengeségeiket, képesek legyenek gyengeségeiken javítani Segítik a kapcsolatok kialakítását, fenntartását
A szociális kompetencia szintjei Alapszint: konstruktív ötletekkel hozzájárul a munkához, aktívan részt vesz a csoport munkájában, elfogadja a felajánlott segítséget Középszint: segít másoknak, ha kell, elfogadja a kritikát és módosít, önként vállal szerepet, feladatot, a feladat befejezéséig folytatja a munkát Emelt szint: hasznos ötletekkel segíti a munkát érzékeny a csoporttagok igényeire, vagy korlátaira vezetői készségeket mutat a tevékenységek koordinálásában szívesen elvállalja a csoport által kijelölt szerepeket
A szociális készségek mérésének technikái Interjú: olyanokkal, akik az egyént jól ismerik Mérőskálák: szociális viselkedés feltárása Önjellemzés, önértékelés: kérdőívek, többször is meg lehet ismételni Szociometria: leggyakoribb módszer Megfigyelés: a gyerekek természetes környezetében
A szociális kompetencia fejlesztése tanórán és tanórán kívül Ismerkedés: a csoporttá szerveződés elsődleges feltételeinek megteremtése A pozitív énkép kialakítása és megerősítése: kapcsolataink alakulása, a konfliktuskezelés hatékonysága múlik rajta Konfliktusokról: tapasztalatok a konfliktusokról
A szociális kompetencia fejlesztése tanórán és tanórán kívül Az eredményes kommunikáció: gondolatok megfelelő közlése, megérteni a beszélő szándékát (nonverbális jelzések) Asszertivitás: elősegíti az emberi kapcsolatok egyenlőségét, szorongás nélkül kiálljon az érdekeiért, gondolatai, érzései őszinte kifejezése mások jogainak megsértése nélkül
Források Bagdy Emőke-Telkes József: Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában Nemzeti Tankönyvkiadó Bp. 2002. Varga Irén-Gönczi Károly-Pintér István: Önismereti játékok gyűjteménye Pedellus Tankönyvkiadó Debrecen 1999. Leimdorfer Tamás: Nem mese ez. Konfliktusmegoldás csoportmunkában Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Intézet Szolnok 1992. Rudas János: Delfi örökösei Dico Kiadó-Új Mandátum Könyvkiadó Bp. 2004. Tóth László: Pszichológiai módszerek a tanulók megismeréséhez szöveggyűjtemény Kossuth Egyetemi Kiadó Debrecen 2000.
Köszönöm a figyelmüket! Bíróné Bondor Katalin 92/569-002 deakig@deaksuli.sulinet.hu