„Amikor a gyerekektől tanulunk”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Kompetencia - Interakció Összeállította: Alseczné Sipos Ibolya NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola.
NTP-OKA-IV. Együtt a jövődért- Apáczai tehetséggondozás Bocz Róbert Informatika.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Komplex Instrukciós Program
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
A Barátság.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Értékelés a pedagógiában
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Instrukció - Autonómia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás Készítette: Ludánné Pécsi Erzsébet NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
Összeállította: Horváth Csabáné NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Instrukció – kompetencia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás.
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Albert Einstein idézetek.
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
A tanácsadó és a mentor szerepe
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
Olvasd lassan és csendben!.
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
1 A CSOPORT NEHÉZSÉGEK KEZELÉSE A csoportmegbeszélés alatt, figyelj fel hogy mikor kezdenek a tagok eltávolodni a kijelölt témától. Egy csoport tag elkezd.
A pedagógus.
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
R. M. Á. I. Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya TÁMOP – – 11/2 – A kincsesbányai Kazinczy Ferenc Tagiskola felkészülése a kistérségi.
Egyszer, ha gyermekem elég nagy lesz ahhoz, hogy megértse, mi motivált engem, mint szülőt, ezt fogom mondani: Annyira szerettelek, hogy mindig megkérdeztem.
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
AZ PÉNZÜGYI SZABADSÁG MEGTEREMTÉSÉNEK ÚTJA
Olvasd lassan és csendben!
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Csörömpölj a cukorkáért!. 1. A pedagógusnak tanulmányai során miben NEM kell fejlesztenie önmagát? a) a választott szakterület tudományos igényű ismeretében.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Egy iskola, ahol az ADHD-s gyerekek érettségiznek
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Jegyzetkészítés 5/17.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
Előadás másolata:

„Amikor a gyerekektől tanulunk” Tehetséges gyerek – áldás vagy átok? Milyen pedagógus attitűddel segíthetjük tanítványainkat?

„ Hiszek abban, hogy az érett személyiség kialakulásának fontos feltétele, hogy a gyereknek minél több alkalma legyen arra, hogy a saját tanulási-továbbképzési programját önállóan vagy másokkal együttműködve megtervezze. A tanár feladata az, hogy saját tapasztalatai, ismeretei, könyvek és egyéb segédanyagok segítségével információforrásként szolgáljon, és mindenekelőtt, hogy a tanulást serkentő légkört teremtsen.

A tanulás ily módon önként vállalt, kedvvel és teljes figyelem ráfordítással végzett tevékenységgé – akcióvá – válhat. S az a tanár, akinek számára a tanulás akció, nagyobb valószínűséggel fog a diákjai számára olyan tanulási körülményeket teremteni, amelyek között ők is élvezetüket lelik az iskolai tanulásban.” Carl Rogers

Mi a tanítás? Hagyományos megközelítések instrukciót adni a tudás vagy tapasztalat átadása (erre jók lennének a könyvek is) valakinek a tudomására hozni valamit megmutatni, vezetni, irányítani

Olykor a tanítás és tudás átadása változatlan formában létszükséglet lehet!

Facilitálás: az oktatás célja hozzájárulni az emberiség fennmaradásához a változás és a tanulás serkentésével

Mi a tanulás facilitálása? a tanulókat közösségbe formálni szabadon engedni a kíváncsiságot megengedni az egyénnek, hogy saját érdeklődésének megfelelően új irányokban próbálkozzon mindent nyitva hagyni a vizsgálódás és kérdezés számára észrevenni, hogy minden a változás folyamatában van

Hatása: az izgalmi szint megemelkedik csoportélmény igazi tanulók, majd kreatív tudósok, gyakorlati szakemberek lesznek, akik finom, de állandóan változó egyensúlyt tudnak fenntartani a pillanatnyilag ismert és az áramló, mozgó, változó tények és problémák között

hitelesség, azaz a tanár tudatosan éli át saját élményeit, érzései, gondolatait, s ha erre a helyzet megfelelő, azt közölni is tudja közvetlen, személyes nem szerepet játszik, hanem valódi a tanulót egyéniségként becsüljük meg gondoskodunk róla, anélkül, hogy birtokolnánk

hiszünk abban, hogy bizalomra érdemes érzelmekkel, lehetőségekkel teli befejezetlen emberi lényként értékeljük, megbecsüljük bízunk a képességeiben figyel a tanár arra, hogy milyen a tanítás folyamat a diák szemszögéből, megérti, mit él át és mit akar kifejezni – érzékeny, pontos, empatikus megértés, figyelem jellemzi

De nem csak a diákra, az osztályra hat, hanem a tanárra is: gazdagodik, fejlődik, inspirációt kap, ösztönzést saját munkájához! Azaz mi is tanulunk, folyamatosan…

Pszichológiai, szociálpszichológiai kutatások, eredmények A szervezetfejlesztés is tudomány, tanuljunk a menedzserektől!

Motiváció?

„Szörnyűségeket olvastam az alkohol pusztító hatásairól, félre is tettem a könyvet!”

„Már eldöntöttem, mit gondolok! Ne zavarjanak össze holmi tényekkel!”

Óriási a felelősségünk!

konstruktivista pedagógia: A tudást mindenki maga építi fel, és ebben a gondolkodási folyamatban aktívan kell részt vennie, ehhez másokkal együtt kell működnie. A leegyszerűsített, leképzett, megszerkesztett tananyag ezt nem tudja biztosítani, csak a tapasztalatok és az életszerű helyzetek.

Diákjaink különbözőek, ennek sok oka lehet: • Meglévő ismeretek különbsége – amit otthonról hozott (szókincs, értékrend, hozott ismeretek)

Diákjaink különbözőek, ennek sok oka lehet: • Képességbeli különbségek: Észlelés (Mit tudunk megtanítani egy vak vagy hallássérült gyereknek?) Figyelem Emlékezet Gondolkodás és nyelv 7-féle intelligencia:

Diákjaink különbözőek, ennek sok oka lehet: 7-féle intelligencia: Nyelvi-verbális Logikai-matematikai Vizuális Mozgásos Zenei Interperszonális Intraperszonális

Eltérő személyiségtípusú tanulóknak más-más a: tanulási stílusa motivációja attitűdje érdeklődési köre agyfélteke-dominanciája

• Fiú-lány különbségek   • Etnikai különbségek

Individualizálás

„ Van-e elég bátorság és alázat bennem ahhoz, hogy diákjaim kreatív ötleteit támogassam?” „Van-e bennem elég tolerancia és emberség ahhoz, hogy elfogadjam a bosszantó, időnként kihívó, esetleg buta kérdéseit azoknak, akiknek egyébként kreatív ötleteik vannak?”

„Képes vagyok-e arra, hogy ne csak azt a megoldást, választ fogadjam és kívánjam meg, amit magamban előkészítettem?” „Képes vagyok-e megkülönböztetni okosságot és képtelenséget – s képes vagyok-e csupán a tévedést helyreigazítani, s nem a gyereket leinteni?”

Probléma a tehetséges gyerek?

Tehetséggondozás?

„… mindenekelőtt a problémák és elméletek megragadását, a szokatlan, nem szembetűnő kapcsolatok észrevételét, a fogalmak és elvek területén a könnyű átugrásokat, a következmények és végeredmények megsejtését, az információk gyors feldolgozását és a tanulásban való önállóságot (függetlenséget) említhetjük tanulói igényként.

Az értelmi képességek intenzív fejlesztése mellett a tehetséges tanulóknak arra is szükségük van, hogy átéljék a nehéz feladatok sikeres megoldásával járó örömet, és megtanuljanak megbirkózni a kudarcokkal. A kihívások fokozását várják mindaddig, amíg valóban megakadnak egy-egy feladatban. Az ilyen élmények hozzájárulnak ahhoz, hogy reálisabban lássák önmagukat, s bizonyos önkritikára is képesek legyenek.

Emellett olyan pszichológiai légkörre is szükségük van, amely ösztönzi a problémamegoldást és lehetővé teszi, hogy a tanulók bonyolult kérdéseket tegyenek fel tanáraiknak, s önállóan állítsanak fel problémákat. Kiemelkedő képességeik miatt a tehetséges tanulók sokszor magányosak, ezért környezetükre nagyobb feladat hárul érzelmi biztonságuk megteremtésében.

Bátorításra van szükségük, hogy elfogadják a másoktól való különbözés és egyedülállás szerepét. Segítséget várnak abban is, hogy türelmesekké és megértővé váljanak a kevésbé jó képességű tanulókkal szemben.”

Milyen a kreatív pedagógus? rugalmas, kész arra, hogy letérjen a „bejáratott pályákról” új tananyag bevezetésekor és tárgyalásakor bővelkedik ötletekben az összes tanulóval jó viszonyban van, de különösen könnyen teremt kapcsolatot a kifejezetten divergens gondolkodású diákjaival… hajlamos a nonkonformizmusra… önkritikus…

„Ha az alkonyt nézzük, senki sem mondja: ’Egy kicsit több narancs kellene a felhőkarcolóhoz és egy kicsit több rózsaszín a jobb oldalon.’ A naplementék egyik nagyszerűsége, hogy valamennyi egyedi. Az ember engedi őket azzá válni, amik. Ha meg tudjuk engedni a gyereknek, hogy azonos legyen önmagával és barátunk legyen anélkül, hogy megkísérelnénk őt ’felsőbbrendű tudásunkkal’ megreformálni vagy megváltoztatni olyanra, amilyennek lennie kellene, akkor átélheti ’az egész életre szóló tanulásért folyó emberközpontú nevelés’ kimagasló élményeit.”