A logoterápia és a pedagógia metszéspontjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Advertisements

Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
A tanári munka értékelése
Az iskolai szociálismunka
„Ezt egy életen át kell játszani”
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
Dr. Barkó Endre: A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MAI HELYZETE ÉS TUDOMÁNYELMÉLETI HÁTTERE.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Motivációs kérdezés technikája
A nevelés stílusa.
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Előzetes kérés a hallgatókhoz! Írják fel választott szakdolgozati témájukat! Foglaljanak helyet témájuk (ennek hiányában: szakmai érdeklődési területük)
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon KÜLDETÉSNYILATKOZATA MUNKAANYAG: az augusztus i csoportmunkák, a vezetőségi együttgondolkodás,
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NEVELÉSELMÉLET.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Pedagógiai személyiségértelmezések
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
A lelki egészség védelme az iskolában
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A szakiskola jelene és jövője
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Kompetencia alapú szakoktatás
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A logoterápia és a pedagógia metszéspontjai Terápia, pedagógia, tanácsdadás személyek, szituációk 2. Három metszéspont: Pedagógiakritika A logopedagógia jelensége Korunk kihívásai 3. A logopedagógia jellemző színterei és szakirodalmai

Terápia , pedagógia, tanácsadás „Vezető” személye: tulajdonságok, kompetenciák, végzettségek Szituáció: helyszín, keretek, szervezettség „Vezetett” személye Terapeuta Terápiás helyzet Páciens Pedagógus Oktató-nevelő Nevelt A C B E F D Tanácsadó Kliens G

3. Három metszéspont a logoterápia és a pedagógia között Pedagógiakritika A logopedagógia jelensége Korunk kihívásai

2. Három metszéspont a) Logoterápia mint pedagógiakritika aa) A logopedagógia emberképe mint pedagógiakritika Frankl szerint terápia nem létezik emberkép nélkül. Pedagógia sem létezhet reflektált, átfogó emberkép nélkül. A ma a pedagógiai oktatásban tankönyvként használatos Bábosik-féle Pedagógia nem rendelkezik koherens emberképpel:

2. Három metszéspont a) Logoterápia mint pedagógiakritika A pedagógia feladatát a személy ösztönző-reguláló énrészének stimulálásában látja – ez a felfogás egyik személyiségpszichológia vagy fejlődéslélektani iskolának sem sajátja. A személy nevelésének célja a konstruktív életvitel kialakítása.

3. Három metszéspont a) Logoterápia mint pedagógiakritika Moldován Máté: „Nem túl helyes megközelítés egy nevelési célból levezetni az embert (…) a nevelési célt tehát mindig mindenkor az emberből kell levezetni.” Koherens emberképpel az alternatív iskolák rendelkeznek – de ezek csak sajátos feltételrendszer mellett tudják ezt érvényesíteni.

3. Három metszéspont a) Logoterápia mint pedagógiakritika A pedagógia nem önálló tudomány: a pszichológiára, filozófiára kell támaszkodnia, amikor azt a végső célt meghatározza, melyre az összes olyan pedagógiai mozzanat irányul, ami az ő (pedagógia)vizsgálódási körébe tartozik.

3. Három metszéspont a) Logopedagógia mint pedagógiakritika ab) A logoterápia mint pszichologizmuskritika Redukcionizmus a mai pedagógiai gyakorlatban: A pszichológiára jellemző eljárásmód, melynek során a személytől elveszik a felelős döntés lehetőségét, és valamely megváltoztathatatlan körülményre vezetik vissza. Pl. azért nem tud szabadulni az alkoholtól, mert otthon is ezt látta. Pedagógiában: azért nem tanul, mert…

3. Három metszéspont a) Logopedagógia mint pedagógiakritika A „van”-nal és nem a „kell”-lel törődik: Frankl szerint a személyt a lehetőségeiben kell megragadni, ugyanígy a személy szituációit is. A pedagógia nagyon gyakran a neveltet jelen állapotával, helyzetével szembesíti, nem a lehetne, kellene szituáció felvillantásával.

3. Három metszéspont b) A logopedagógia önmeghatározása A fogalom eredete A klagenfurti, linzi képzőközpontok: Hangsúly az iskolai szervezeti mentálhigiénén Átfogó célrendszer és meghatározás jelenik meg curriculumaikban.

2. Három metszéspont b) A logopedagógia önmeghatározása Viktor Frankl Hochschule Klagenfurt (nyersfordítás) A képzés arra irányul, hogy: ..hogy a frankli emberkép hatására minőségi változás következzék be a hallgató egyéni életperspektíváiban. …hogy ez a minőségi váltás a hivatásbeli, különösen az iskolai tevékenységre is kihasson úgy, hogy a szabadságot és az egyéni felelősséget újra tudatosítja.

2. Három metszéspont b) A logopedagógia önmeghatározása A tanulók kommunikációs és szociális kompetenciájának fejlesztéséről és elmélyítéséről van szó, hogy őket életük értelmének keresése közben támogatva kísérjük, és az ő jellemző problémáikat komolyan vegyük. Az önreflexiós képesség mint pszichohigiénés cselekvés a kiégés szindróma megharcolására, melynek során képessé válik az egyén saját világképének tudatosítására és megváltoztatására. Olyan pedagógiai, pszichológiai és diagnosztikus kompetencia, melyekben értendő a konfliktusmegoldás és kapcsolatépítés és különös tekintettel a szülői tanácsadás és a nevelés területe.

3. Három metszéspont b) A logopedagógia önmeghatározása Private Pedagogische Hochschule Der Diözese Linz A logopedagógia prevenciója a: depressziónak, világról lemondásnak (reménytelenségnek), a pillanatnyi élvezeteknek való kiszolgáltatottságnak, melyben az ember vágyainak kielégítését állítja élete központjába. Erőszakmegelőzés, a személyes, mindig adott választási lehetőségek felmutatásával valamennyi életszituációban a külső meghatározottságoktól mentesen.

3. Három metszéspont b) A logopedagógia önmeghatározása Függőség/káros szenvedélymegelőzés – önmegvalósítás értelemmegvalósítás által mint a sikeres élet kritériuma. Frusztrációtűrés, lemondási készség és toleranciakészség előmozdítása,melyben a speciális humán képesség, a lélek dacoló hatalma az értelemmegvalósítás szempontjából tudatosul. Az embernek az ő egyediségét, egyszeriségét és az őrá mért életkérdések feladat- és kihívásjellegét tudatosítani.

2. Három metszéspont b) A logopedagógia önmeghatározása Jelen képzésben a hangsúly a tanórai keretre, ill. az osztályfőnöki, osztálytanítói munkára helyeződik:

2. Három metszéspont b) A logopedagógia önmeghatározása „A logopedagógia nevelési célja a szellem fejlesztése tekintetében egy sajátosan új koncepciót takar a nevelésben. A logopedagógia célja ebben az értelemben az élet értelmének, értelmesség-érzésének a megalapozása az egyén életében.” Moldován Máté

3. Három metszéspont b) A logopedagógia önmeghatározása „A logopedagógia nem volna más tehát, mint a frankli ember- és gyermekképen alapuló logoterápiás és egzisztenciaanalitikus szemléletű pedagógia, melynek célja az egziszenciális értelemben vett személy kibontakozásának segítése.” Pataky Krisztina

3. Három metszéspont b) A logopedagógia önmeghatározása A képzésben előnyben részesített logopedagógia-kép szerint az nevezhető logopedagógiának, amikor a szaktanár azzal a céllal tanítja tantárgyát, arra használja fel pedagógiai attitűdjét, módszertani ismereteit, hogy a diákokban olyan gondolkozási mechanizmusok alakuljanak ki, melyekben a szellemi dimenzió perspektívájából tudja életszituációit szemlélni, és érték-érzékszevének, lelkiismeretének hangját meghallani. Kautnik András

3. Három metszéspont c) Korunk kihívásai mint a logopedagógia alkalmazásának környezete Egyetlen pedagógia sem tekinthet el attól, hogy az „idők jelei” milyen kihívások elé állítják. Az adott társadalmi, szellemi, kulturális környezet alapvetően befolyásolja a nevelés hatékonyságát.

2. Három metszéspont c) Korunk kihívásai mint a logopedagógia alkalmazásának környezete Az addikciók speciális fajtái: internetfüggőség, a virtuális valóság térnyerése: a virtuális és online identitás közti határok elmosódása, a média identitásformáló hatása: az azonnali vágykielégítés, a pillanatnyi élvezeteknek való kiszolgáltatottság „reklámozása”, a hosszú távú célok és a megküzdés hiánya, képtelensége, a csoportélmény, az igazi közösségi cselekvés hiánya.

Ld. Tari Annamária Z generáció 2. Három metszéspont c) Korunk kihívásai mint a logopedagógia alkalmazásának környezete Az említett jelenségek nem csupán elszórtan, hanem egy egész generációra jellemzően bukkannak fel, Ld. Tari Annamária Z generáció Feltűnő, hogy a szociálpszichológia által veszélyként jelzett, imént felsorolt jelenségek mintegy a frankli emberkép negatív lenyomataiként jelennek meg:

2. Három metszéspont c) Korunk kihívásai mint a logopedagógia alkalmazásának környezete a felelőtlen internetezési szokások a felelős, szabad személy eszményével állnak szemben, a virtuális világban, közösségekben való feloldódás, önfeladás pedig az egyéni, szellemi dimenzió kiművelésének ellenpólusaként is tekinthető, míg az online identitásokkal való azonosulás a noétikus dimenzió „üzeneteivel”, tartalmaival való azonosulással állítható szembe.

3. A logopedagógia jellemző színterei, szakirodalmai 1. Önmagam irányába: attitűd- és szemléletformálás, önnevelés Saját tanári, pedagógusi, segítő szituációmban megjelenő értékeket, értelmet felfedezni. Általános pedagógiai szemlélet (emberkép, átfogó célrendszer) megváltozásában Pataky Krisztina szakdolgozata Moldován Máté Logopedagógia - szakdolgozat Schaffhauser Franz A nevelés alanyi feltételei

3. A logopedagógia jellemző színterei, szakirodalmai 2. Mások irányába a) Egyéni – nem szervezett, spontán formában Családban saját gyermek nevelése Boglarka Hadinger Bátorság az életre Iskolában alkalmi egyéni segítő beszélgetés keretében pl. burn out-os kollégákkal Krízisintervenció a tehetséggondozásban – akkreditálás alatt két felnőttképzési tanfolyam

3. A logopedagógia jellemző színterei, szakirodalmai b) Csoporttal – szervezett formában Iskolaszerkezetben – körülmények megteremtésében Molnár Mária Az értelmes élet iskolája Osztályfőnöki munkában K.A. Logopedagógiai pályaorientáció Szaktanári munkában K.A. Viktor Frankl logoterápiájának alkalmazása a szakiskolai irodalomoktatásban K.A. Dosztojevszkij Bűn és bűnhődés c. regényének logoterápiás szempontú elemzése Iskolai mentálhigiéné Osztrák képzőhelyek logopedagógiai kurrikuluma Kortárs segítő képzés

Elméleti bevezető a műalkotások logopedagógiai szemléletű elemzéséhez Lukas-idézet: a logoterápia pedagógiai-nevelő dimenzióval gazdagította a pszichoterápiát. Nem a „gyógyulás” a cél, hanem hogy a szellemi tudattalanból veleszületett megérzés alapján az értelemmel egybecsengő válaszokat adjanak a kliensek a feltett kérdéseikre.

Elméleti bevezető a műalkotások logopedagógiai szemléletű elemzéséhez A diák számára a műalkotás, a szerepekbe való beleélés az öndistancia szituációját teremti meg. (Pl. a szereplő érzéseinek átélésével, vagy a katarzis élményében). „Ahhoz, hogy más szempontból tudjunk látni egy helyzetet (és önmagunkat), szükség van fantáziánkra, képzeletünkre, a mások nézőpontjába való belehelyezkedésre, mind érzelmileg, mind kognitive”. (Pataky)

Elméleti bevezető a műalkotások logopedagógiai szemléletű elemzéséhez Ez – tapasztalatom szerint – a játék során szerzett flow-élményben valósul meg. A játék gadameri értelmezése: új valóságtapasztalat… Valamennyi logopedagógiai célú foglalkozásnak játékos elemeket kell tartalmaznia.

Elméleti bevezető a műalkotások logopedagógiai szemléletű elemzéséhez A játék-élmény adja meg az öntranszcendencia lehetőségét. A műalkotások nemcsak a játék-élménybe vonással, hanem „szemléltetés” útján is segítenek felfedezni értékeket. Ld. Micimackó kuckója…