Pákozdi Imre imre.pakozdi@uni-corvinus.hu A marketing tervezés Pákozdi Imre imre.pakozdi@uni-corvinus.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing fejlődése és szerepe
Advertisements

Marketing mix Holt (1995).
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
MARKETING.
Marketing terv Készítették: Fekete Szilvia Guganovich Réka
Az üzleti terv.
Pákozdi Imre A marketing tervezés Pákozdi Imre
10. Tétel Sikeresen működő üzletét az igényeknek megfelelően bővíteni szeretné. Ehhez szüksége van egy üzleti terv elkészítésére. Foglalja össze, hogy.
Új szolgáltatások bevezetése, térítéses szolgáltatások
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
A piac Szakiskola.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Árpolitika a turizmusban
Értékesítési csatornák
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Alapfogalmak.
Marketingkommunikáció
A külső környezet elemzése
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Marketingmenedzsment 2008
Közönségkapcsolat (public relations)
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Készítette: Magyar Orsolya
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Politikai marketing – kampánystratégiák
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Reklámozás, Public Relations
A KOMMUNIKÁCIÓS MIX-STRATÉGIA ALAPJAI
Marketing mix.
A marketing piac tartalma
Marketing eszközrendszere
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
Kérdések a második zh-hoz
Vizsga feladatok (Minta)
Kisvállalkozások menedzsmentje 1/3
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Stratégia célrendszer
8. Az eladásösztönzés.
KAMPÁNYTERVEZÉS ALAPJAI – mit gondoljunk végig, mielőtt hirdetni kezdünk?
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Viszlay Anita Kommunikációs szakember Eger, HKIK augusztus 25.
Termék & Márka Kopcsay László.
A MARKETING FOLYAMATA.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Pénzügyi-számviteli mutatók
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Marketing alapok Kopcsay László.
A marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott, az adott piaci helyzetnek megfeleltetett kombinációja.
1. 2 a gyártók & fogyasztók igényeinek összehangolása a hatékonyság növelése az elérhetőség javítása szakértői szolgáltatás biztosítása vásárlói igények.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
2/18/2018 Marketingterv Név.
Kérdések a második zh-hoz
Vállalati terv bemutató
Barka Tours Utazási Iroda Marketing terv
Üzleti terv.
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
Értékesítési oktatás Előadó: [Név].
Üzleti terv.
Előadás másolata:

Pákozdi Imre imre.pakozdi@uni-corvinus.hu A marketing tervezés Pákozdi Imre imre.pakozdi@uni-corvinus.hu

Kinek és miért írjuk az üzleti tervet? A többiek meggyőzésére A magunk kijózanítására

Az üzleti terv fejezetei Címlap Összefoglaló A vállalkozás általános bemutatása Az iparág, a piac, a versenytársak elemzése Termék és szolgáltatások A marketing terv A működés, az üzemeltetési terv Az emberek és a szervezet A pénzügyi és a finanszírozási terv A kockázat és a kockázatkezelés Mellékletek

Miről szól a marketing / sales terv? milyen terméket vagy szolgáltatást, kinek kívánok eladni, hogyan pozícionálom a konkurens termékekhez képest, hogyan vezetem be / keltem fel az érdeklődést iránta, hogyan tartom fönn az érdeklődést, milyen csatolt termékeket támogatok

Miről szól a marketing / sales terv folyt. milyen áron (árazási technikák, csomag vagy egyedi termék) árusítom, milyen csatornán, milyen árrésekkel, milyen mennyiségben, milyen szolgáltatásokkal (betanítás, jótállás, követés, márkaszervíz) milyen akció- és engedmény-politikát folytatok

Az áruk típusai és a vevők szempontjai Fogyasztási cikkek FMCG (ár, megfelelőség és elérhetőség) Nagy értékű (presztízs és finanszírozás) Termelő eszközök: (a termék és a gyártó megbízhatósága, az ár és a finanszírozás)

Az áruk típusai és a marketing Fogyasztási cikkek (FMCG + nagy értékű) Gyártásuk, nagykereskedelmük és marketingük nagy cégeké, a kiskereskedőké csak az akciók marketingje (kivétel: pl. a helyi pék) Termelő eszközök: a gyártás és a marketing teljes vertikuma a kisvállalat kezében

A kisvállalati marketing megkülönböztető jellemzői A piac szűk, 1-1 termékcsalád szélességű A célközönség jól specifikált Elérésének módozatai is adottak és olcsók: Szakfolyóiratok Konferenciák mellett rendezett kiállítások Szakvásárok „A környék” Az internet és a „gerilla-marketing” A marketing – és nem csak a sales - kulcsfigurája: a disztribútor

A marketing tervezés folyamata Marketing célok meghatározása: új vagy meglévő terméket, új vagy meglévő piacon szeretnénk értékesíteni, mely piaci szegmensekben, mennyit és milyen értékben Marketing célok lebontása: termékek és célpiacok szerint a piaci helyzet alapján (tehát a piaci részesedés, forgalom nagysága, növekedése vagy csökkenése, a vásárlók értékítélete, vállalat helyzete a konkurenciához képest, a vállalatról kialakult kép alapján)

A marketing tervezés folyamata folyt. Marketingstratégia kialakítása: hogyan juthatunk el a célokhoz? Piacelemzések alapján a marketing-mix meghatározása. Minden termékre az ár, a kommunikáció és az értékesítés módjának kialakítása, a költségek és a várható eredmények meghatározása. Programok kidolgozása Megvalósítás Ellenőrzés és visszacsatolás

A marketing-mix elemei A marketing hagyományos 4P-je (Place, Price, Product, Promotion) a szolgáltatások esetén további 3P-vel bővül: Emberi tényező (Person): az összes olyan személy, aki szerepet játszik a szolgáltatásügylet létrejöttében, s így hat az igénybe vevő által észleltekre (eladó személyzet, vevőszolgálat, más fogyasztók). Tárgyi elemek (Positioning): az a környezet, ahol a szolgáltatást nyújtják, továbbá bármely olyan tárgyi elem, amely megkönnyíti a szolg. teljesítését vagy kommunikációját. Folyamat (Process): azok az eljárások, tevékenység-folyamatok, amelyek megvalósítják a szolgáltatást.

Az értékesítési csatorna A nagykereskedő (disztribútor) feladatai: Importál és kiszállít, a logisztikát működteti Lokalizál Kiskereskedői hálózatot szervez Márkaszervíz-hálózatot szervez Országos marketinget csinál Kapcsolatot tart a gyártóval (vevői igények és panaszok)

A kiskereskedő (dealer) feladatai Betanít Vevőt gondoz Műszaki tanácsot ad Helyi marketing akciókat csinál (részvétel szimpóziumokon, alkalmi bemutatókon)

Promóció A viszonteladókat ösztönző eszközök (versenyek, utazások, bónusz, díjak, hirdetési támogatás, ingyenes minták, költség-átvállalás) Árral kapcsolatos ösztönzők (kuponok, engedmények, visszatérítés, készpénzfizetési engedmény) Meggyőzés információnyújtással: ez a marketing kommunikáció (direkt marketing, kirakat, bemutatók, PR, újság-, tévé-, rádió és internetes hirdetés, plakátok, „paid publicity”, értékesítési szóróanyag, katalógus, vásárok)

A marketing kommunikáció folyamata Kommunikáció céljának* meghatározása Célközönség meghatározása Üzenet megtervezése Kommunikációs csatornák kiválasztása Költségvetés felosztása Kreatív tervezés Kivitelezés Kommunikációs eszközök kiválasztása A kommunikáció eredményének becslése * pl. új termék, telephely, évfordulós vagy szezonális akció

Gerilla marketing: marketing fillérekből 1) HALLÓ? 2) MIRŐL FÓRUMOZNAK A VEVŐID? 3) MERJ KOMMENTÁLNI! 4) ITT ÍRD ALÁ 5) IDÉZZ MÁSOKAT 6) "KEDVES NAPLÓ„ 7) AJÁNDÉKOZNI ÖRÖM 8) INGYENES TANFOLYAMOK Forrás: Wolf Gábor (www.marketingkommando.hu)

Az árazás kérdései Árképzési módok: van költségorientált és piacorientált (kereslethez vagy kínálathoz igazodó) árképzés. Ez utóbbi fajtái: Helyzetmegőrző: a versenytársakéhoz viszonyított árszínvonal fenntartására törekszik Piacvezetők követése: a kisebb vállalatok áraikat a piacon uralkodó helyzetet betöltő vállalat áraihoz igazítják Célpiacok szerinti árazás: a költségek és a versenyhelyzet alapján állapítjuk meg az árat és az elérendő forgalmat ahhoz, hogy nyereségünk maximális legyen Egyéb módszerek: pl. promóciós árak, népszerű árszínvonalhoz való alkalmazkodás Többlépcsős árazás: fokozatonként, valamennyi árbefolyásoló tényezőt elemezve alakítjuk ki a végleges árat (vállalati cél, elérendő image, potenciális kereslet és a fogyasztók fő jellemzői, költségek, versenytársak árai, a közvetítők tevékenységére gyakorolt hatás, szezonalitás, stb.)

Az árazás kérdései (folyt.) Árstratégiák Az árstratégiát befolyásolja a termék életciklusa és a vele kapcsolatos kereslet rugalmassága is. Behatolásos: új termék bevezetése alacsony áron, gyors felfutás (ár-érzékeny piacokon és éles versenyhelyzetben, ahol fontos szempont az ár) Lefölözéses: az új terméket mesterségesen magas áron indítjuk, mert biztosak vagyunk benne, hogy lesz kereslete Promóciós: szezonszéthúzás vagy időszakos eladásnövelés érdekében árkedvezmények alkalmazása Differenciált: a termék életciklusától, a célpiactól, a szezontól, az igénybevett elosztási csatornától stb. függően eltérő árak alkalmazása.

Piackutatás Mi a marketing probléma, miért van szükség a piackutatásra Milyen információk állnak rendelkezésre a témáról Mi a kutatás célja, milyen információkat vár a kutatástól Milyen döntést fognak alapozni a kutatásra Van-e elképzelés a kutatás módszereiről, vannak-e módszertani korlátok, melyek/miért Milyen formában, várják a kutatás eredményeit, (személyes prezentáció, gyorsjelentés, elemző tanulmány, stb.) Költségek Határidők

Piackutatás folyt. Az alkalmazott mintavételi eljárás, a mintavételi pontok, (többnyire települések) száma, eloszlása (pl.: 35% Bp…) A vizsgált sokaság leírása nem, kor, régió, lakóhely, a családméret és összetétel, valamint foglalkozás szerint az adatbázis forrásával. A súlyozási eljárás (használt változók). A megkérdezési technikák ismertetése, (személyes vagy telefonos megkérdezés) Mikor és melyik napszakban bonyolítják le a kérdezést? Hány alkalommal próbálja meg a kérdezőbiztos elérni az interjúalanyt? A kérdezőbiztosi/adatfeldolgozói állomány mérete, tapasztalata A kérdezőbiztosok ellenőrzésének módszerei.

A marketing és értékesítési funkció Kritikus pontok Folyamatos figyelés a vevőre, piackutatás Az értékesítési hálózat kiépítése, az eladás szerepének felértékelése Az igényekhez igazodó folyamatos termék/ szolgáltatás fejlesztés. PIAC Marketing és értékesítés Lehetőség

Az értékesítési kommunikáció lépései 1) Dialógus megnyitása 2) Szükségletek feltérképezése 3) Megoldási javaslat 4) Kifogások kezelése 5) Elhatározás, döntéshozatal 6) Lezárás, dokumentálás

Mi az értékesítők első számú hibája? Értéke-sítők Vevők Túl sok beszéd 41% 49% Nem teljesíti amit ígér 30% 27% A termék teljesítményének eltúlzása 16% 20% Egyéb 13% 4% KEVESEBB BESZÉD, TÖBB ODAFIGYELÉS!

A nyitás struktúrája ELŐKÉSZÍTÉS Demonstráld, hogy felkészültél, hogy segíts a vevődnek. Szakemberként készen állsz a téma megbeszélésére. FELHÍVÁS PÁRBESZÉDRE Mielőtt információt nyújtasz, invitáld meg partnered, hogy ossza meg veled gondolatait. Ez magában foglalhatja a szituáció, a múlt, az előzmények összefoglalását. ELŐNY A LEHETSÉGES VEVŐ SZÁMÁRA Mindvégig legyen világos, hogy a találkozó arra fog fókuszálni, milyen előnyökkel jár a vevő számára. Mutass megértést. Ne vitázz, ne is magyarázz feleslegesen. A lehető legtakarékosabban használd az idejét.

Ár - érték arány Érték a pénzért Ár Premium Tömeg Középosztály Minőség

Köszönöm a figyelmüket. Várom kérdéseiket!