Pákozdi Imre imre.pakozdi@uni-corvinus.hu A marketing tervezés Pákozdi Imre imre.pakozdi@uni-corvinus.hu
Kinek és miért írjuk az üzleti tervet? A többiek meggyőzésére A magunk kijózanítására
Az üzleti terv fejezetei Címlap Összefoglaló A vállalkozás általános bemutatása Az iparág, a piac, a versenytársak elemzése Termék és szolgáltatások A marketing terv A működés, az üzemeltetési terv Az emberek és a szervezet A pénzügyi és a finanszírozási terv A kockázat és a kockázatkezelés Mellékletek
Miről szól a marketing / sales terv? milyen terméket vagy szolgáltatást, kinek kívánok eladni, hogyan pozícionálom a konkurens termékekhez képest, hogyan vezetem be / keltem fel az érdeklődést iránta, hogyan tartom fönn az érdeklődést, milyen csatolt termékeket támogatok
Miről szól a marketing / sales terv folyt. milyen áron (árazási technikák, csomag vagy egyedi termék) árusítom, milyen csatornán, milyen árrésekkel, milyen mennyiségben, milyen szolgáltatásokkal (betanítás, jótállás, követés, márkaszervíz) milyen akció- és engedmény-politikát folytatok
Az áruk típusai és a vevők szempontjai Fogyasztási cikkek FMCG (ár, megfelelőség és elérhetőség) Nagy értékű (presztízs és finanszírozás) Termelő eszközök: (a termék és a gyártó megbízhatósága, az ár és a finanszírozás)
Az áruk típusai és a marketing Fogyasztási cikkek (FMCG + nagy értékű) Gyártásuk, nagykereskedelmük és marketingük nagy cégeké, a kiskereskedőké csak az akciók marketingje (kivétel: pl. a helyi pék) Termelő eszközök: a gyártás és a marketing teljes vertikuma a kisvállalat kezében
A kisvállalati marketing megkülönböztető jellemzői A piac szűk, 1-1 termékcsalád szélességű A célközönség jól specifikált Elérésének módozatai is adottak és olcsók: Szakfolyóiratok Konferenciák mellett rendezett kiállítások Szakvásárok „A környék” Az internet és a „gerilla-marketing” A marketing – és nem csak a sales - kulcsfigurája: a disztribútor
A marketing tervezés folyamata Marketing célok meghatározása: új vagy meglévő terméket, új vagy meglévő piacon szeretnénk értékesíteni, mely piaci szegmensekben, mennyit és milyen értékben Marketing célok lebontása: termékek és célpiacok szerint a piaci helyzet alapján (tehát a piaci részesedés, forgalom nagysága, növekedése vagy csökkenése, a vásárlók értékítélete, vállalat helyzete a konkurenciához képest, a vállalatról kialakult kép alapján)
A marketing tervezés folyamata folyt. Marketingstratégia kialakítása: hogyan juthatunk el a célokhoz? Piacelemzések alapján a marketing-mix meghatározása. Minden termékre az ár, a kommunikáció és az értékesítés módjának kialakítása, a költségek és a várható eredmények meghatározása. Programok kidolgozása Megvalósítás Ellenőrzés és visszacsatolás
A marketing-mix elemei A marketing hagyományos 4P-je (Place, Price, Product, Promotion) a szolgáltatások esetén további 3P-vel bővül: Emberi tényező (Person): az összes olyan személy, aki szerepet játszik a szolgáltatásügylet létrejöttében, s így hat az igénybe vevő által észleltekre (eladó személyzet, vevőszolgálat, más fogyasztók). Tárgyi elemek (Positioning): az a környezet, ahol a szolgáltatást nyújtják, továbbá bármely olyan tárgyi elem, amely megkönnyíti a szolg. teljesítését vagy kommunikációját. Folyamat (Process): azok az eljárások, tevékenység-folyamatok, amelyek megvalósítják a szolgáltatást.
Az értékesítési csatorna A nagykereskedő (disztribútor) feladatai: Importál és kiszállít, a logisztikát működteti Lokalizál Kiskereskedői hálózatot szervez Márkaszervíz-hálózatot szervez Országos marketinget csinál Kapcsolatot tart a gyártóval (vevői igények és panaszok)
A kiskereskedő (dealer) feladatai Betanít Vevőt gondoz Műszaki tanácsot ad Helyi marketing akciókat csinál (részvétel szimpóziumokon, alkalmi bemutatókon)
Promóció A viszonteladókat ösztönző eszközök (versenyek, utazások, bónusz, díjak, hirdetési támogatás, ingyenes minták, költség-átvállalás) Árral kapcsolatos ösztönzők (kuponok, engedmények, visszatérítés, készpénzfizetési engedmény) Meggyőzés információnyújtással: ez a marketing kommunikáció (direkt marketing, kirakat, bemutatók, PR, újság-, tévé-, rádió és internetes hirdetés, plakátok, „paid publicity”, értékesítési szóróanyag, katalógus, vásárok)
A marketing kommunikáció folyamata Kommunikáció céljának* meghatározása Célközönség meghatározása Üzenet megtervezése Kommunikációs csatornák kiválasztása Költségvetés felosztása Kreatív tervezés Kivitelezés Kommunikációs eszközök kiválasztása A kommunikáció eredményének becslése * pl. új termék, telephely, évfordulós vagy szezonális akció
Gerilla marketing: marketing fillérekből 1) HALLÓ? 2) MIRŐL FÓRUMOZNAK A VEVŐID? 3) MERJ KOMMENTÁLNI! 4) ITT ÍRD ALÁ 5) IDÉZZ MÁSOKAT 6) "KEDVES NAPLÓ„ 7) AJÁNDÉKOZNI ÖRÖM 8) INGYENES TANFOLYAMOK Forrás: Wolf Gábor (www.marketingkommando.hu)
Az árazás kérdései Árképzési módok: van költségorientált és piacorientált (kereslethez vagy kínálathoz igazodó) árképzés. Ez utóbbi fajtái: Helyzetmegőrző: a versenytársakéhoz viszonyított árszínvonal fenntartására törekszik Piacvezetők követése: a kisebb vállalatok áraikat a piacon uralkodó helyzetet betöltő vállalat áraihoz igazítják Célpiacok szerinti árazás: a költségek és a versenyhelyzet alapján állapítjuk meg az árat és az elérendő forgalmat ahhoz, hogy nyereségünk maximális legyen Egyéb módszerek: pl. promóciós árak, népszerű árszínvonalhoz való alkalmazkodás Többlépcsős árazás: fokozatonként, valamennyi árbefolyásoló tényezőt elemezve alakítjuk ki a végleges árat (vállalati cél, elérendő image, potenciális kereslet és a fogyasztók fő jellemzői, költségek, versenytársak árai, a közvetítők tevékenységére gyakorolt hatás, szezonalitás, stb.)
Az árazás kérdései (folyt.) Árstratégiák Az árstratégiát befolyásolja a termék életciklusa és a vele kapcsolatos kereslet rugalmassága is. Behatolásos: új termék bevezetése alacsony áron, gyors felfutás (ár-érzékeny piacokon és éles versenyhelyzetben, ahol fontos szempont az ár) Lefölözéses: az új terméket mesterségesen magas áron indítjuk, mert biztosak vagyunk benne, hogy lesz kereslete Promóciós: szezonszéthúzás vagy időszakos eladásnövelés érdekében árkedvezmények alkalmazása Differenciált: a termék életciklusától, a célpiactól, a szezontól, az igénybevett elosztási csatornától stb. függően eltérő árak alkalmazása.
Piackutatás Mi a marketing probléma, miért van szükség a piackutatásra Milyen információk állnak rendelkezésre a témáról Mi a kutatás célja, milyen információkat vár a kutatástól Milyen döntést fognak alapozni a kutatásra Van-e elképzelés a kutatás módszereiről, vannak-e módszertani korlátok, melyek/miért Milyen formában, várják a kutatás eredményeit, (személyes prezentáció, gyorsjelentés, elemző tanulmány, stb.) Költségek Határidők
Piackutatás folyt. Az alkalmazott mintavételi eljárás, a mintavételi pontok, (többnyire települések) száma, eloszlása (pl.: 35% Bp…) A vizsgált sokaság leírása nem, kor, régió, lakóhely, a családméret és összetétel, valamint foglalkozás szerint az adatbázis forrásával. A súlyozási eljárás (használt változók). A megkérdezési technikák ismertetése, (személyes vagy telefonos megkérdezés) Mikor és melyik napszakban bonyolítják le a kérdezést? Hány alkalommal próbálja meg a kérdezőbiztos elérni az interjúalanyt? A kérdezőbiztosi/adatfeldolgozói állomány mérete, tapasztalata A kérdezőbiztosok ellenőrzésének módszerei.
A marketing és értékesítési funkció Kritikus pontok Folyamatos figyelés a vevőre, piackutatás Az értékesítési hálózat kiépítése, az eladás szerepének felértékelése Az igényekhez igazodó folyamatos termék/ szolgáltatás fejlesztés. PIAC Marketing és értékesítés Lehetőség
Az értékesítési kommunikáció lépései 1) Dialógus megnyitása 2) Szükségletek feltérképezése 3) Megoldási javaslat 4) Kifogások kezelése 5) Elhatározás, döntéshozatal 6) Lezárás, dokumentálás
Mi az értékesítők első számú hibája? Értéke-sítők Vevők Túl sok beszéd 41% 49% Nem teljesíti amit ígér 30% 27% A termék teljesítményének eltúlzása 16% 20% Egyéb 13% 4% KEVESEBB BESZÉD, TÖBB ODAFIGYELÉS!
A nyitás struktúrája ELŐKÉSZÍTÉS Demonstráld, hogy felkészültél, hogy segíts a vevődnek. Szakemberként készen állsz a téma megbeszélésére. FELHÍVÁS PÁRBESZÉDRE Mielőtt információt nyújtasz, invitáld meg partnered, hogy ossza meg veled gondolatait. Ez magában foglalhatja a szituáció, a múlt, az előzmények összefoglalását. ELŐNY A LEHETSÉGES VEVŐ SZÁMÁRA Mindvégig legyen világos, hogy a találkozó arra fog fókuszálni, milyen előnyökkel jár a vevő számára. Mutass megértést. Ne vitázz, ne is magyarázz feleslegesen. A lehető legtakarékosabban használd az idejét.
Ár - érték arány Érték a pénzért Ár Premium Tömeg Középosztály Minőség
Köszönöm a figyelmüket. Várom kérdéseiket!