Paradigmák a szuicidológiában II. Pécs, szeptember 18.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Advertisements

MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Nevelés- és oktatásszociológia
Alkoholizmus.
A tanulók társas helyzete az iskolában
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A munka világával kapcsolatos tudás
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Franz Alexander, a pszichoszomatika zsenije…
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
Krízis és krízisterápia
Gondolkodás, intelligencia
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Külső instruktorok felkészítése Érintett területek A hátrányos helyzetűekkel történő foglalkozás kérdései Minőségbiztosítási elvárások, előírások.
Managerek éjszakája.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
A történelmi tanulás sajátosságai
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
II. A segítő kapcsolat nem-specifikus terápiás tényezői
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Az emberi agresszió.
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Szakértés és döntéshozatal az oktatáspolitikában *** Az Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal Neumann Eszter ELTE TÁTK.
SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
Buda Béla dr. Öngyilkosságveszély – öngyilkosság-megelőzés
Speciális gyermekvédelem
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
Személyiségfejlődési zavarok
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Közoktatási vezető II. félév
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Paradigmák a szuicidológiában II. Pécs, 2009. szeptember 18. Buda Béla dr. Elméleti modellek a szuicidológiában – és jelentőségük a megelőzés szempontjából Paradigmák a szuicidológiában II. Pécs, 2009. szeptember 18.

I. Egyszerűsítés és redukcionizmus a közgondolkodásban „A dolgok lényege” – a viselkedés reprezentációinak magyarázó jellege, ideológiai funkciói Történeti és aktuális kontextusok – a reprezentációk megértése a mindennapi tudatban Analógiák, implikációk, értékhangsúlyok a mindennapi elképzelésekben Humán tudományok – a köznapi szemlélet túlélése a tudományos kategóriákban Paradigmák a szuicidológiában

II. Az absztrakciók „testi” eredete Lakoff és Johnson - „the embodied mind” – a metaforák különleges működése – a testi cselekvés és önpercepció szerepe az absztrakciókban A „lényeg” utalásos kifejezése – a metaforáktól a szimbólumokig – narratívákon át A „szemlélet” a diszciplinált gondolkodásban – a keretek és kiindulópontok rögzítése Az „együttes élmény” a „jelentés” használati variációiban – a használat szubkultúrái Paradigmák a szuicidológiában

Paradigmák a szuicidológiában III. A „modell” fogalma Minta (pattern), váz(lat) – (design), megkülönböztető (lényegi) szerkezet vagy működési elv, egyszerűsített vagy kicsinyített forma, prototípus, ideáltípus, stb. Modell – tehát nem az utánzandó ember vagy cselekvés értelmében (az elvont modellkoncepció ennek lényegére is vonatkoztatható) A modell – ismeretelméleti értelemben – az összefüggések, struktúrák közvetítője Modellkeresés, modellképzés – taxonomikus, strukturális, működési modellek, folyamatmodellek és rendszermodellek (szabályozási modellek), szimulált modellek Paradigmák a szuicidológiában

IV. A taxonómiai modell primátusa Mi „van” és mi mihez hasonlít, mitől különbözik – tipológiák, rendszertanok (pl. Linné rendszere) taxonomikus nézőpontból A „differentia specifica”-k, mint a taxonómia alapjai és az összetettebb modellek kiindulópontjai Elméletek – implikált modellek, az elméletek osztályozásának alapjai Nomenklatúrák – és modelltartalmaik Paradigmák a szuicidológiában

V. Az elméleti modellek természete Hétköznapi elméletek – tudományba beépülésük rejtett és nyílt ontologizációja (”vis dormitiva”) Konzervativizmus, kánon, dogma a mindennapi felfogásokban és a (társadalom) tudományi elméletekben Az elméletek (modellek) analógiájának eredete, pl. az organicizmus és változatai a szociológia fejlődésében, a fizikai tudományok, ill. a politikai jelenségek modellelemei a pszichoanalízisben (topológia, dinamika, struktúra, stb. i.. cenzor, megszállás, felettes-én, stb.) Paradigmák a szuicidológiában

VI. Az öngyilkosság első elméletei és modelljei „Eelmezavar”, elmebaj, kóros reakció, „rövidzárlat” Morális modellek – harag és gyilkos indulat (Freud, Stekel), menekülés (a felelősség elől), önzés (kivonódás az emberi egzisztencia gondjaiból) Durkheim: - a cselekmény morális „szövegkörnyezete” – altruizmus, egoizmus, anómia Bosszú, kihívás, demonstráció, terrorizmus Életuntság, a veszteség (az élet „értelmének” elvesztése), „negatív életegyenleg” Paradigmák a szuicidológiában

VII. A szuicidológia kezdeti modelljei „Cry for help” – a lelki intervenció lehetősége A preszuicidális szindróma Reménytelenség (és tehetetlenség) A „nem igazi szuicidium” – paraszuicidium „Önkárosítás” – „orosz rulett” – veszélykeresés Paradigmák a szuicidológiában

Paradigmák a szuicidológiában VIII. Sneidman – a „lelki fájdalom” és az önpusztító „megoldás” taxonómiája A kibírhatatlan fájdalom (psychache) metaforája, mint a problémák közös nevezője A „psyde” az önpusztító szándék közös nevezője 15 jellegzetes viszonyulás a halálhoz, négy szándéktípus (intended, subintended, unintented, contraintended) 10 közös vonás (commonalities) - közös: purpose, goal, stimulus, stressor, emotion, cognitive state, perceptual state, action, interpersonal act, pattern Paradigmák a szuicidológiában

Paradigmák a szuicidológiában IX. Újabb modellek Nárcisztikus krízis (Henseler) Az önértékelés helyreállításának heroikus aktusa (Wedler) Csapdahelyzet – menekülés elzárása (entrapment, arrested flight) Szuicidális folyamat (van Heeringen) - a multifaktoriális életútmodell A halálos önkárosítás „képességének” tanulásos megszerzése (Joiner) Paradigmák a szuicidológiában

X. A patológia visszatérése Ringel: Neurose zum Selbstmord hin, chronische psychische Fehlenentwicklung Depresszió és a kóroki értelmezés különbségeiből eredő variációk Borderline szindróma Kognitív zavarok, „belső hang” Paradigmák a szuicidológiában

XI. Az utánzás tényezője Járványok, családi minták, vikariáló tanulás (a pánikszindróma példáján elbeszélve), a halál heroizálása Az azonosulás mozzanata – saját nem, kor, élethelyzet, probléma és az eszköz – hely-, ill. módszerátvétel A média szerepe –a rezonancia élménye A szuggesztiók különös hatása Paradigmák a szuicidológiában

XII. A modellek szerepe a szuicidológiában Tapasztalatgyűjtés, kutatás, képzés irányelvei Multidiszciplináris, multifaktoriális szemlélet szükségességének kiemelése Keretek és irányelvek az empátia, ill. a rekonstrukció számára Megelőzés elméletek és prevenciós programok irányítása Paradigmák a szuicidológiában

XIII. A „megelőzésmodellek” kritikája Hétköznapi empirizmus és „common sense” alapján, mono- vagy oligofaktoriális beavatkozás – vélelmezett hatás „mindenkire ugyanaz” – valamiféle rejtett antropológiai feltevés Célzott intervenciók ritkasága – pl. korosztály, nem, populációs csoport, veszélyeztetettségi kategória vagy súlyosság, stb. A hatás „ontológiai” mérhetetlensége Paradigmák a szuicidológiában

XIV. A „modellalapú” kutatások hiánya a prevencióban Segítő „hatásmodellek” kipróbálatlansága –pl. elméletileg releváns modellek: a pszichoanalitikus „konténermodell”, a Langs-féle „ultrahitelesség” a tudattalan kommunikációban, a közösségi ellátás öngyilkosság megelőzése, asszertivitási és más, önhatékonysági tréningmódszerek, „testterápiák”, módosult tudatállapotok (pl. Grof holotropikus légzéstechnikája), speciális szuggesztiók A hospice ellátás, a lelki (vallásos vagy spirituális) kísérés és terápia, ill. az eutanázia vagy az asszisztált öngyilkosság szuicidológiai értelmezése (összehasonlítás, egymásra vetítés) A lélektani boncolás elhalása –a finomítás és a feldolgozó klinikai diskurzusok intenzifikálása helyett Az öngyilkosság „színtereinek” szociálpszichológiai (közösséglélektani, környezetpszichológiai, stb) elemzése Paradigmák a szuicidológiában

Paradigmák a szuicidológiában XV. Tanulságok a közgondolkodás és a szuicidológia modelljeinek izomorfiájából Nagyobb hangsúlyos a modelleken a kortárssegítő, iskolai megelőző és önkéntes segítő szolgálatokban – induktív helyett deduktív közelítés Színtérnek tekinthető intézmények és szervezetek szakembereinek képzésében a modellek felhasználása, explikációja A modellek az érintkezésben és segítő kommunikációban a veszélyeztettekkel Az egyes modellek relevanciájának és kombinációjának vizsgálata és alkalmazása Paradigmák a szuicidológiában

XVI. A megelőzés szükségletei és lehetőségei Multimodalitás és modellintegráció szükségessége (kutatásban és alkalmazásban) A modellek felbontása – modulárisan – az akut helyzetek értelmezéseinek és intervencióinak részmodelljei – vizsgálatban, képzésben, alkalmazásban „modellalgoritmusok” a veszélyeztetettség különböző konstellációira (pl. „settingek”, csoportok, patológiák, stb.) Együttműködés a mentálhigiénével – az életkedv, problémamegoldás, feszültségkezelés, önértékelés, kommunikációs készségek, autonómia, stb. fejlesztésének és óvásának útjai – legalább új értelmiségi diszkusszió erről Paradigmák a szuicidológiában