Szentlőrinci Kistérségi Bölcsőde és Óvoda Bükkösdi Tagóvodája 2013/2014 KIS CSOPORT SZEPTEMBER
Kanizsa József: Száll az ökörnyál Fölöttem száll az ökörnyál. Kivonta kardját az ősz. Téblábol fut a levél már. Szőlő- mama gyöngyöt kötöz.
Óvodások lettünk!
Ez a korszak a közös játékok, elfoglaltságok kezdete. Akár életre szóló barátságok is köttethetnek az ovi falai között, de hisszük, hogy az óvodai tapasztalatok nagymértékben befolyásolják a majdani iskolai élményeket. Az óvodákban zajló élet központjában a játék és a családias légkör áll. A legfontosabb az, hogy a gyerek jól érezze magát, hogy személyiségének alakulását sokoldalú képességfejlesztéssel segítsük, harmonikusan fejlődjön, és komplex élmények érjék.
Elérhetőségek: 73/ 378-712 A csoportban dolgozó felnőttek Lakatos Cecília – német nemzetiségi óvodapedagógus Slavonics Csabáné – óvodapedagógus Filipovicsné Végh Edina - dajka Elérhetőségek: 73/ 378-712
Óvodaérettség? A gyerekek körülbelül hároméves korukra válnak képessé arra, hogy néhány órát szüleik nélkül is el tudjanak tölteni. Ennek azonban vannak belső feltételei, ilyen például az éntudat, vagyis az, hogy tudja, lénye világosan elkülönül az őt körülvevő világtól. Rendelkeznie kell egy szilárd belső képzettel a szeretett személyekről, így fantáziája segítségével bármikor elő tudja hívni saját megnyugtatására anyja, apja arcát. Ettől a szülők nélkül töltött idő már nem tűnik végtelen, reménytelen várakozásnak, szorongáskeltő helyzetnek.
Kommunikáció Fontos, hogy ki tudja fejezni saját igényeit – merjen szólni, ha éhes, szomjas, vagy ha ki szeretne menni a vécére. Hároméves korban nagyon különböző a gyerekek nyelvi szintje. Van, aki már tisztán beszél, és van, akinek az anyukáján kívül szinte más nem is érti a szavát.
Az óvodai életet azért érdemes kipróbálnia minden gyermeknek, mert a szocializáció, azaz a társas érintkezés fejlődésére nagyszerű hatással van. Közösségben élni a gyermek számára annyit jelent, mint alkalmazkodni a különböző helyzetekhez. Ehhez természetesen új szabályok elsajátítására van szüksége, például arra, hogy nem mindig teheti azt, amit szeretne, így tudomásul kell vennie bizonyos korlátokat is. Az óvodában töltött idő alatt egyre természetesebbé és mélyebbé válik az egymás iránti érdeklődés, a figyelem, a segítőkészség.
A beilleszkedés időszaka az anyának és a gyermeknek is nehéz. A kisgyermekkor egyik, talán legmeghatározóbb időszaka az óvodáskor. A legtöbb kicsi életében ez az első igazán nagy változás, amikor az anya és a már jól ismert otthon védelméből idegen emberek, gyerekek közé kerül, idegen helyre. Nem könnyű az elszakadás az anyától, főképp, hogy eddig esetleg más napirendhez kell szoknia és új szabályokat elfogadnia.
Új napirend Az óvodai időbeosztás általában hasonlít az otthonihoz. Reggel tízóraiznak, délelőtt játszanak, aztán ebéd, délutáni alvás és uzsonna, majd újra játék. Ha valami miatt a család szokásai jelentősen eltérnek az óvodaitól (a gyerek nagyon sokáig alszik, este sokáig van fenn, nem eszik délben), jó már az óvodakezdés előtt hozzáigazítani napirendjét az intézményéhez.
Óvoda napirendünk alapja az, hogy a gyermekek minél több időt tölthessenek el szabad játékkal, kiélhessék mozgás- és szabadságigényüket. Ezen tevékenységek köré alakítottunk ki olyan rugalmas szokás-szabályrendszert, amelyhez a gyermekek könnyedén alkalmazkodhatnak.
Intézményünk napirendje rugalmas, így lehetőséget biztosít előre nem tervezett, a gyermekek személyiségfejlődését szolgáló események, programok beépítésére. A folyamatos napirend a gyermekek kiegyensúlyozott életritmusának alapja, lehetővé teszi az egyéni tempó, teljesítőképesség, egyéni igény szerinti tevékenységet.
Idő Tevékenység 6. 00 – 8. 00 Gyermekek fogadása. Szabadjáték, egyéni képességfejlesztés, tapasztalatszerzés, mindennapi mozgás 8. 00 – 11.45 Reggeli folyamatos szervezésben, tisztálkodás Szabadjáték, játékba integrált tanulás, tevékenységben megvalósuló tanulás, egyéni képességfejlesztés, tapasztalatszerzés, mindennapi mozgás, játék az udvaron, séta, kirándulás 11.45 – 14.30 Ebéd, tisztálkodás Álomba ringató mesélés, délutáni pihenés, folyamatos ébredés, szabad játék 14.30 - 16.30 Uzsonna folyamatos szervezésben, tisztálkodás Szabadjáték, egyéni képességfejlesztés, tapasztalatszerzés, mindennapi mozgás, játék az udvaron, folyamatos hazamenetel
Szabadon választható tevékenység Tevékenység megnevezése Az óvodai csoport hetirendje A rugalmas hetirend biztosítja a gyermekek részére az elegendő időt a szabad játékra és az önkéntes részvételt különböző kötetlen tevékenységekben. A kötött tevékenységekben lehetőség szerint minden gyermek vegyen részt. Hetirend szeptember 1-től május 31-ig Kötelező tevékenység Szabadon választható tevékenység Tevékenység ideje Tevékenység megnevezése A hét meg-határo-zott napján Heti egy alkalom Mozgás, testi nevelés A hét minden napján Játék Munka jellegű tevékenység Mese-vers Rajzolás, mintázás, kézi munka Mindennapi mozgás Nincs meghatározott napja (a gyermekek spontán érdeklődése alapján, gyermek vagy óvodapedagógus kezdeményezésére). Ének, zene, énekes játék Környező világ tevékeny megismerése
20 fő 2 fő tartózkodási hellyel 1 fő 1 fő 2 fő 1 fő Kishajmás Fiú: 14 fő Lány: 13 fő
Az ősz jegyében díszítjük csoportszobánkat
Ismerkedünk egymással és a játékokkal
Nevünket és jelünket gyakoroljuk
Próbálunk körbejárni, egymás kezét fogva
Tekeredik a kígyó…
mondókázunk
énekelünk
verselünk
Fújja szél a fákat, Letöri az ágat, reccs...
Veronika zeneprojekt játékai: CIRKUSZ
Piros alma csüng a fán, Szakítsd le, te szép leány Piros alma csüng a fán, Szakítsd le, te szép leány! Leszakítom, megeszem, Mert az almát szeretem.
Őszi testsúly és testmagasság mérése
Próbálunk öltözködni
Mosdóban
Villával is tudunk enni
Pihenünk
mozgás a szabad levegőn Udvari játék, mozgás a szabad levegőn
A kiscsoport szeptemberi tevékenységeiről készült képanyaga. Forrás: A kiscsoport szeptemberi tevékenységeiről készült képanyaga. Összeállította: Lakatos Cecília Slavonics Csabáné Bükkösd, 2013. szeptember 30. Elérhetőségeink: Szentlőrinci Kistérségi Bölcsőde és Óvoda Bükkösdi Tagóvodája 7682. Bükkösd, Ságvári E. utca 3. 73/378-712