Szent Atanáz Görögkatolikus Hittudományi Főiskola

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új felsőoktatási törvény koncepciója Mi várható a felsőoktatásban
Advertisements

A magyar felsőoktatás.
Hámoriné Váczy Zsuzsa. •Története: 1936-tól szakképzés, flexibilis szakmacsoportos oktatás, a gazdaság, mint megrendelő.
Diplomát adó alapszakjaink:
KATONAI ALAPISMERETEK Előadó: Dr. Felházi Sándor mk. ezredes dékán.
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Intézményfejlesztési Terv
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
A magyar tudományosság kihívásai Kárpátalján, kutatói szemmel Csernicskó István II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola Hodinka Antal Intézet Beregszász.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
A Selye János Egyetem Gazdaságtudományi Karán folyó kutatások Szabó Ingrid Szabó Ingrid dékánhelyettes dékánhelyettes.
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
A tudományos élet színterei I. Kutatási projekt I október 18.
TKIKI csapat Ide jön a fénykép a csapatról. „Zene nélkül nincs teljes ember.” „Ahol virágzó zenekultúra volt, az mindig az ének talaján fejlődött.” „Akinek.
Karinthy Frigyes Gimnázium
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
Képzések a pécsi bölcsészkaron
Rejtő Sándor Könnyűipari Mérnöki Főiskolai Kar
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Műszaki és Közgazdaságtudományi Kar mkk. ejf
LEGYÉL TANÍTÓ!.
A ZRÍNYI MIKLÓS NEMZETVÉDELMI EGYETEM - A MAGYAR FELSŐOKTATÁS INTEGRÁNS RÉSZE 1 MPV előadás.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
A révkomáromi Selye János Egyetem működése. Az egyetemről általánosságban, annak rövid bemutatása 1918-ban Csehszlovákia megalakulása A felvidéki felsőoktatási.
Kommunikáció az egyetemen
FELVÉTELI 2008 Berzsenyi Dániel Gimnázium ISKOLÁNKRÓL …  2008-ban ünnepeljük iskolánk alapításának 150. évfordulóját  ‘Minőségi nevelési-oktatási.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Az egyház társadalmi tanítása és a XXI. századi felnőttoktatás c. konferencia Esztergom dec. 1. Az andragógia szak elindulása és munkája a PPKE VJK-n.
A külhoni tehetséggondozás szervezete az EDUTUS Főiskolán a Bethlen Gábor Alap támogatásával.
a KFRTKF Gyakorló Általános Iskolája
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
(Gerhardinger Mária Terézia alapító anya)
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Cziráki Szabina, az OTDT titkára Szakkollégiumi Műhelykonferencia, Debrecen December 14. Szakkollégiumi tehetséggondozás.
Szent István Egyetem. Az egyetem létrejötte Az évi LII. Törvény alapján, január 1-i hatállyal, a jogelőd intézményeiket is figyelembe véve,
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Üdvözli a Teleki László Gimnázium és Informatikai Szakközépiskola!
Az egyetem létrehozásának célja
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
SZEPSI MAGYAR TANNYELVŰ ALAPISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
A Francia Tanszék 50 kredites képzési formái az alapképzésben (BA)
Szociális és Gyermekvédelmi feladatellátás a Görögkatolikus Metropóliában.
Felvételi információk KREáld a jöv ő d! 1. KRE képzései: - Alapképzés - Osztatlan képzés - Felsőoktatási szakképzés - Mesterképzés - Szakirányú továbbképzés.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
Bemutatkozik A Debreceni Szakképzési Centrum Péchy Mihály Építőipari Szakközépiskolája NYITOTT KAPUK NAPJA
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Köszöntjük a pályaválasztási szülői értekezlet résztvevőit! Nyíregyháza, szeptember 29.
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
A felsőoktatási felvételi eljárás
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Az egyetem létrehozásának célja
MIÉRT éppen a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar?
Szent Atanáz Görögkatolikus Hittudományi Főiskola
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Tájékoztató a 2020-as felsőoktatási felvételi eljárásról
Előadás másolata:

Szent Atanáz Görögkatolikus Hittudományi Főiskola Örökség és küldetés

A kezdetek A Hajdúdorogi Egyházmegye alapításakor (1912) a Christifideles graeci kezdetű pápai alapító bulla a legsürgetőbb feladatok egyikeként az egyházmegyei papnevelő intézet felállítását jelölte meg. A kedvezőtlen külső feltételek azonban hosszú évtizedeken át lehetetlenné tették az önálló magyarországi görögkatolikus papképzés megszervezését. A Hajdúdorogi Egyházmegye, majd pedig 1924-től a Miskolci Apostoli Exarchátus papnövendékei az esztergomi szemináriumban, vagy a budapesti Központi Papnevelő Intézetben készültek a papi hivatásra. A trianoni döntésig (1920), illetve Kárpátalja visszacsatolásakor (1939-1944) a Munkácsi Egyházmegye ungvári papneveldéje képezte a magyar görögkatolikus papokat.

A II. világháborút követő kommunista hatalomátvétel súlyos megpróbáltatást hozott a Magyar Görögkatolikus Egyház számára is. A kommunisták éveken át a görögkatolikus egyház erőszakos felszámolásával fenyegették a Hajdúdorogi Egyházmegyét 1939-től, a Miskolci Apostoli Exarchátust pedig 1945-től kormányzó dr. Dudás Miklós püspököt. A katolikus oktatási intézmények bezárása és a szerzetesrendek feloszlatása idején dr. Dudás Miklós püspök 1950 szeptemberében Nyíregyházán, a püspöki székház egy részének átengedésével, papnevelő intézetet és hittudományi főiskolát nyitott. A kommunista államhatalom tudomásul vette az új intézmény létesítését, de azt – a püspöki hivatallal együtt – az első pillanattól kezdve szigorú ellenőrzés alatt tartotta.

A rendkívül szerény körülmények között megnyitott, s az ötvenes években létében fenyegetett intézmény első tanárai és elöljárói között találjuk a feloszlatott bazilita rend tagjait, akiket a kommunista államhatalom fokozatosan eltávolított. A hatvanas-hetvenes években konszolidálódott az intézmény helyzete, sőt 1977-1980 között az épület infrastrukturális fejlesztésére is sor kerülhetett. Tanári lakások és egy új kápolna épülhetett. Az egyetlen intézményként működő hittudományi főiskola és papnevelő intézet négy évtizeden át kizárólag a magyar görögkatolikus papi utánpótlás biztosítását szolgálhatta.

Új lehetőségek – új kihívások Az 1989/90-ben bekövetkezett politikai változások alapvetően változtatták meg a Magyar Görögkatolikus Egyház és a Szent Atanáz Görögkatolikus Hittudományi Főiskola életét. A demokratikus átalakulás új lehetőségeket nyitott meg a főiskola előtt és új kihívásokkal szembesítette. Már 1990-ben meghirdetésre került a levelező tagozatos hittanár-képzés világi hallgatók számára. 1991-ben pedig a Nyíregyházi Főiskolával együttműködésben útjára indult a nappali tagozatos hittanárképzés. Mindkét kezdeményezés a világi (görögkatolikus és római katolikus) hitoktatók iránti igény kiszolgálását célozta. 1994-től világi hallgatók is részt vesznek a nappali tagozatos teológus-képzésben. A kelet-közép-európai régió egyetlen működő görögkatolikus hittudományi főiskolájaként az intézmény éveken át fogadott papnövendékeket Ukrajnából, Romániából és Szlovákiából, melyek görögkatolikus egyházai ezekben az években nyerték vissza szabadságukat.

1994-ben tárgyalások kezdődtek a római Pápai Keleti Intézettel, melyek eredményeként a főiskola 1995. május 26-án annak affiliált intézménye, kihelyezett tagozata lett. Az 1995/96-os tanévtől kezdve tehát az intézményben egyetemi szintű képzés folyik. A 2006/2007-es tanévtől a főiskola – egy újabb lépcsőfokot feljebb lépve – a Pápai Keleti Intézet aggregált intézménye lett. Ez lehetővé teszi a licencia-kurzus szervezését, mely a keleti egyházi tudományok területén az egyetemi diplománál magasabb szintű végzettséget ad. A licencia-kurzus a magyar oktatási szerkezetben a doktori iskolák rendszerébe illeszthető, ezért a Szent Atanáz Görögkatolikus Hittudományi Főiskola és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Kara közötti megállapodás értelmében a nyíregyházi licencia-kurzus végzősei a katolikus egyetem doktori iskolájába nyerhetnek felvételt.

1995-ben a Papnevelő Intézet és a Hittudományi Főiskola kettévált, s utóbbi ideiglenes székhelyre költözött. Több éves előkészítés után dr. Keresztes Szilárd megyéspüspök, az intézmény nagykancellárja 2001-ben kezdte el a Szent Atanáz Görögkatolikus Hittudományi Főiskola új épületének építését a Bethlen Gábor utca 13-19. szám alatti telken. A Főiskola új épületének megáldására 2003 szeptemberében került sor. A 3250 m2 alapterületű épület minden szempontból megfelel a 21. századi felsőoktatási követelményeknek.

A főiskola épülete A háromszintes épület földszintjén helyezkedik el a 220 fő befogadására képes Szent Atanáz-konferenciaterem, a 100 fős Szent Péter-terem és három negyvenfős előadóterem.

A főiskolai kápolna Szintén az épület földszintjén található a 2010-2012 között kialakított és Szent Atanáz egyházatya tiszteletére emelt főiskolai kápolna. A kápolna falfestményeit és ikonosztázionját Bíró Péter kárpátaljai festő készítette.

Az épület első emeletén a tanszéki és kutatócsoporti szobák, a Rektori Hivatal, a Tanulmányi Osztály, a Gazdasági és Pályázati Iroda, valamint egy kisebb tárgyalóterem helyezkednek el. A második emeleten öt kisebb szemináriumi terem, illetve az intézményi könyvtár olvasóterme és raktára kapott helyet, mely a mintegy ötvenezer kötet mellett 145 folyóirat példányait is őrzi. A könyvtár antikva-gyűjteményében liturgikus és művelődéstörténeti szempontból is jelentős ószláv nyelvű könyvanyag várja a kutatókat.

A főiskola képzési kínálata Teológus szak: világi hallgatók számára 10, míg papnövendékek számára 12 félév (nappali tagozaton): •   A papi szolgálatra jelentkezők mellett várjuk azokat a hallgatókat, akik érdeklődnek a teológia tudománya iránt, s szeretnének ehhez egyetemi diplomát szerezni. Katekéta és lelkipásztori munkatárs (BA) szak: 6 félév (nappali és levelező tagozaton egyaránt): •    Azokat a hallgatókat várjuk, akik hitoktatóként vagy lelkipásztori munkatársként szeretnének egyházi szolgálatot vállalni. Hittanár-nevelő tanári (MA) szak, 5 félév (nappali és levelező tagozaton egyaránt): •    Egyetemi szintű pedagógus diplomát adó képzési forma. Kántor (BA) szak, 6 félév (nappali és levelező tagozaton egyaránt): •    A görögkatolikus szertartásokon énekvezető kántorként közreműködők magas szintű zenei képzését biztosító szak.

A második tanulmányi ciklus: a keleti teológiai licenciátus A licencia-kurzus doktori képzés rendszerébe illeszkedő, négy féléves képzési forma teológiai baccalaureátust szerzett hallgatók számára. A második tanulmányi ciklus (licenciátus) közvetlen célja a teológiai ismereteknek a teológia-tudomány egy meghatározott területén belüli elmélyítése és kiteljesítése, valamint a hallgatóknak a kutatási módszerekbe történő elméleti és gyakorlati bevezetése. Főiskolánk két specializációs irányban teszi lehetővé a keleti teológiai licenciátus megszerzését: teológiai-patrisztikus, illetve egyháztörténelmi-liturgikus szakirányban. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Karával kötött megállapodás értelmében a licencia-kurzus végzősei a katolikus egyetem doktori iskolájába nyerhetnek felvételt.

Nyelvi képzés a főiskolán Az intézmény Nyelvi Lektorátusa a különböző szakok hallgatóinak a képzés teljes ideje alatt térítésmentesen biztosítja – a szent nyelvek mellett – angol, német, olasz, francia és orosz nyelveken az alapozó és szaknyelvi képzés lehetőségét, illetve a diploma megszerzéséhez szükséges nyelvvizsgára való felkészülést. Theolingua Akkreditált Egyházi Szaknyelvi Vizsga A Theolingua államilag elismert, háromfokozatú, kétnyelvű egyházi szaknyelvi vizsga,  mely angol, német és olasz nyelvekből tehető le intézményünkben az évente kétszer meghirdetett vizsganapokon.

Képzési és Továbbképzési Intézet A 2012-ben létrehozott Intézet görögkatolikus papoknak, kántoroknak, hitoktatóknak, valamint a Magyar Görögkatolikus Egyház szociális és oktatási intézményeiben dolgozó szakemberek számára hirdet meg kreditrendszerű továbbképzéseket, melyek illeszkednek a felnőttképzés, illetve a felsőoktatási szakképzés rendszerébe. A Képzési és Továbbképzési Intézet tevékenységét a Hajdúdorogi Egyházmegye fenntartásában és a főiskola épületében működő Árpád-házi Szent Piroska Szakképző Iskolával együttműködésben végzi, mely az iskolarendszerű felnőttoktatás területén hirdet képzéseket.

Tudományos tevékenység Főiskolánkon két kutatócsoport működik A „Görögkatolikus Örökség” Kutatócsoport a Kárpátok Eurorégió görögkatolikus közösségeinek történeti, teológiai, liturgikus, egyházművészeti örökségét kutatja. A kutatócsoport munkáját 2009 és 2012 között az Országos Tudományos Kutatási Alapprogramok és a Norvég Finanszírozási Mechanizmus is támogatta. 2. A Bizánci Teológiai Műhely feladata a bizánci teológia mint a közép-kelet-európai kulturális tér jellemző szellemi-kulturális szegmensének nemzetközi együttműködésben végzett kutatása. A kutatócsoportok rendszeresen szerveznek intézményünkben nemzetközi tudományos konferenciákat.

Időszaki kiadványok Athanasiana 1995-ben indult útjára főiskolánk első tudományos folyóirata, mely évente kétszer jelenik meg. Folia Athanasiana Az évente egyszer megjelenő folyóirat idegen nyelvű tanulmányokat közöl. Studia Biblica Athanasiana A Pápai Református Teológiai Akadémiával együttműködésben kiadott folyóirat a Szentírástudományok köréből közöl tanulmányokat.

Tudományos könyvsorozatok Collectanea Athanasiana A 2008-ban alapított sorozat monográfiákat, tanulmány- és konferenciaköteteket, tankönyveket és forráskiadványokat jelentet meg. Liturgikus örökségünk  A sorozat füzetei a liturgikus szimpozionok előadásait közlik. A Liturgia Tanszék Kiadványai  Liturgikus témájú jegyzetek, forráskiadások és segédkönyvek.  Szisztematikus Teológiai Munkák  A sorozat a szisztematikus teológiai konferenciák előadásait jelenteti meg.  Erkölcsteológiai Munkák  A sorozat az erkölcsteológiai szimpozionok anyagai mellett, morálteológiai tanulmányokat közöl.  Athanasiana-füzetek  A sorozat kisebb terjedelmű tanulmányokat közöl hazai és külföldi szerzőktől.

A különböző szakokon és tagozatokon mintegy 160 görögkatolikus és római katolikus hallgató végez Főiskolánkon felsőfokú tanulmányokat.

Főiskolánkon 17 főállású, 5 részmunkaidős és 10 megbízott előadó gondoskodik a színvonalas oktatásról. Közülük húszan rendelkeznek PhD-fokozattal, négyen habilitált egyetemi tanárok, egy oktatónk pedig a MTA doktora. A főiskola működését és szakmai munkáját a magyar állam részéről a Magyar Akkreditációs Bizottság, a római Szentszék részéről pedig a Pápai Keleti Intézet rendszeresen ellenőrzi.

Kutatói életút támogatása Kiemelkedő tanulmányi eredményeket felmutató hallgatóink számára a Hajdúdorogi Egyházmegye és a Miskolci Apostoli Exarchátus főpásztorai rangos nyugat-európai katolikus egyetemeken ösztöndíjakat biztosítanak, ahol teológiai alapképzésben vehetnek részt, illetve szaklicenciátust és doktori fokozatot szerezhetnek. A főpásztorok erőfeszítéseinek köszönhetően a jelenleg aktív görögkatolikus papok 15 százaléka végzett külföldi tanulmányokat és szerzett teológiai szaklicenciátust vagy doktori fokozatot elsősorban római egyetemeken.

Tehetséggondozás A Szent Atanáz Görögkatolikus Hittudományi Főiskola Nyelvi Lektorátusa 2011-ben indította útjára két nyelvből és két kategóriában a „Görögkatolikus Tudásolimpia” elnevezésű tanulmányi versenyt, amelynek a célcsoportját a 7-8., illetve 11-12-13. évfolyamos görögkatolikus diákok jelentik.

A Papnevelő Intézet Papnövendék hallgatóink a Papnevelő Intézet növendékei. Elöljáróik egyúttal főiskolánk tanárai is. Vezetésükkel és a Papnevelő Intézet meghatározott rendje szerint készülnek fel a papságra. Tanulmányi előmenetelükkel párhuzamosan és fokozatosan részesülnek az egyházi rend kisebb, majd nagyobb rendjeiben.

A Szent Zsófia Leánykollégium Világi női hallgatóink számára a főiskola szomszédságában működő Szent Zsófia Leánykollégiumban tudunk elhelyezést biztosítani. A 2012-ben végrehajtott nagyarányú fejlesztéseknek köszönhetően a teljesen modernizált kollégium ötvenkét keresztény szellemiségű diáklány otthona. Kollégiumi helyet a görögkatolikus hallgatókon felül más felekezetű hallgatók is kaphatnak, amennyiben nyitottak és ismerkedni szeretnének a görögkatolikus lelkiséggel is.

Papnövendék hallgatóink gyakorlati felkészítése érdekében a 3 Papnövendék hallgatóink gyakorlati felkészítése érdekében a 3. év előtt egy év szociális, az 5. év után pedig hathónapos pasztorális gyakorlaton vesznek részt. A szociális évet valamely hazai vagy külföldi intézményben, a pasztorális évet pedig a Hajdúdorogi Egyházmegye vagy a Miskolci Apostoli Exarchátus kijelölt egyházközségeiben töltik. Hallgatóink az évközi gyakorlati képzés során megismerkednek a cigány-, a kórház- és a börtönpasztoráció sajátos szempontjaival. Katekétikai gyakorlatukat a görögkatolikus oktatási intézményekben végzik. Nyaranta az évtizedes múltra visszatekintő Szent Damján-táborban fogyatékos gyermekek nyári pihenését segítik. Évente három alkalommal a Magyar Vöröskereszt szervezésében Főiskolánkon véradásra kerül sor. Intézményünk évek óta első helyen végez az ezer fő alatti felsőoktatási intézmények számára meghirdetett véradó-versenyen.

A Szent Atanáz Görögkatolikus Hittudományi Főiskola küldetése a Katolikus Egyház szolgálata görögkatolikus papok és kántorok, valamint görög és latin szertartású hitoktatók képzése és továbbképzése, és a keleti egyházi tudományok művelése révén.

H-4400 Nyíregyháza, Bethlen G. u. 13-19. Amennyiben érdeklődik képzéseink iránt, vagy szeretné jobban megismerni intézményünk szakmai munkáját, lépjen kapcsolatba velünk: atanaz@atanaz.hu H-4400 Nyíregyháza, Bethlen G. u. 13-19. Tel. +36/42/597-600 Figyelmét köszöni Dr. Véghseő Tamás főiskolai tanár, rektor v.tamas71@gmail.com