Esélyt az esélyteleneknek Sajátos nevelési igényű, és hátrányos helyzetű tanulók a svéd oktatási rendszerben, a svéd szakképzésben CEDEFOP szakértői tanulmányút tapasztalataiból
A svéd attitűd Mindenki kapja meg a szükségleteinek, és képességeinek megfelelő oktatást, Ennek biztosítása nem a szülő, hanem az állam feladata, Ott kell ezt megkapnia, ahol lakik, Az oktatás és a szakképzés nincs életkori határokhoz kötve
A svéd oktatásügy „küldetésnyilatkozata” A gyermek egy rendszerbe születik, fejlődése során foglalkozik vele: Szociális szféra, egészségügy, oktatás, gazdaság Ha a társadalmi érdek megegyezik az egyéni érdekkel, az egyén nem szakad le.
A svéd oktatási rendszer 6-12 elemi /6-7 iskola-előkészítő/ 12-16 alsó-középiskola 16-18 felső-középiskola Minden szinten integrált sajátos nevelési igényű és hátrányos helyzetű tanulókkal
Alsó-középiskola Borgsmoskolan diszlexiás, Asperger szindrómás, Autista tanulók integrált nevelése
Felső-középiskola Himmelstalund Upper Secondary School Mezőgazdasági szakképzés Mintagazdaság SNI-s tanulók diákcsere programban
Fiatal felnőttek második esélye Marielund Upper Secondary Second Chance School Amikor a gazdaság és az oktatás megtalálja, és végigjárja az egymáshoz vezető utat és a fiatal megtalálja a helyét a társadalomban Szociálpedagógus szerepe, Az életre nevel, munkához juttat, naprakész
Átvehetnénk elemeket, mert nálunk is vannak: Hiányszakmák, Lemorzsolódó, kizuhanó képzetlen fiatalok, Képzett szociálpedagógusi, szociális munkás gárda, Családsegítő és gyermekjóléti szolgálatok, Munkaügyi központok, Átalakuló, megújuló szakképzés.
Köszönöm figyelmüket Debreczeni Zsuzsanna igazgatóhelyettes, tanügyigazgatási szakértő Deák Ferenc Középiskolai Kollégium debzsu@gmail.com