9. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A társadalmi felelősségvállalás jelentősége, érvényre juttatása Huber Helga szakértő Tel:
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A kártyanyomtatás fortélyai Csákvári Krisztián Kártya és címke gyártás
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A Non-Profit teljesítménymérés problémái (mérési és fejlesztési lehetőség) Márkus Gábor CVS, PVM, TVM, igazgató Stúdium Kft. Oktatás és Projekt menedzsment.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Vetésforgó tervezése és kivitelezése. Vetésforgó Vetésterv növényi sorrend kialakításához őszi búza250 ha őszi árpa50 ha lucerna ebből új telepítés 300.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Szervezeteken átnyúló folyamatok biztonsága Harsán Péter szervezőmérnök.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Steierlein István ÁHO-hálózatfejlesztési szakreferens
Póker.
Gazdasági informatika - bevezető
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
KRE-AKTÍV motivációs projekt
A mozgási elektromágneses indukció
Konfliktusok az iskolában
Hipotézisvizsgálat.
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
Classis Human Vezetési Tanácsadó
9. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége I.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Számítógépes szimulációval segített tervezés
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Szervezet-fejlesztés
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
11. óra.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
A kutatás etikai vonatkozásai
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
A gyermeki jogok érvényesítése
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
TUDATOSSÁG ÉLJÜNK A JELENBEN.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
2018. március Budapest Kongresszusi Központ
Algoritmusok.
11. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége I.
Mintavételes eljárások
Stratégiai gondolkodás
6. óra ZH.
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Intuitív szakértői módszerek
Előadás másolata:

9. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége I.

Döntés és problémamegoldás: Leíró megközelítés Eddig (kivéve Challenger és a csoportgondolkozás) az vizsgáltuk, hogyan kell helyes, racionális erkölcsi (és bármely más területen) ítéletet alkotni, döntést hozni, problémát ésszerűen megoldani. Racionális döntéselmélet, normatív Leíró: döntéspszichológia: hogyan szoktunk ítéletet alkotni, dönteni, problémákat megoldani (gyakran rosszul, néha pedig nagyon gyorsan és jól) Ezzel foglalkozunk most. A leíró elméletek megmutatják, hogy mikor, milyen körülmények között (miért) szoktunk hibázni! A rossz cselekedetek megértése nélkülözhetetlen! Lásd a Challenger esetében felmerült csoportgondolkozást!

Döntéspszichológia és vezetői felelősség A leíró döntéselméletek tehát megmutatják, hogy milyen körülmények között szoktunk hibázni! Ha ilyen és ilyen körülmények fennállnak, akkor nagy valószínűséggel rossz (a lehetségesnél rosszabb) állásfoglalás, döntés születik. Ezeket az összefüggéseket mindig figyelembe kell venni, amikor (1) döntünk, és amikor (2) eljárásokat, szabályokat, gyakorlatokat alakítunk ki. Tehát a mérnöki és a vezetői munka minden területén. (tervezés, projektvezetés, szakigazgatási munka, szabványok kialakítása, szervezeti egységek vezetése stb.) Vagyis kettős szerep: a cselekvő és a szabályozó szerepe!! Pl. gyorshajtás, kansasi hotel (lásd az első órán!) A szabályozó, a vezető felelőssége: Ha tudjuk milyen körülmények vezetnek rossz döntésre, akkor úgy kell a szabályokat és a gyakorlatot kialakítani, hogy ezek a körülmények lehetőleg ne álljanak fent, ne veszélyeztessék a döntést!! Pl. kansasi hotel, Ford Pinto (lásd az első órán!)

Döntések a mindennapi gyakorlatban A racionális modell a norma, az elméleti viszonyítási alap, amelyhez képest értékeljük a döntéseket. A racionális döntés ritkán valósul meg. Néha a rac. döntés azért nem valósul meg, mert nem tudjuk definiálni a problémát, nincs idő, pénz a lépések pontos kidolgozására (vö. korlátozott racionalitás), nem súlyozzuk megfelelően a költségeket, vagy nem határozzuk meg jól a valószínűségeket.

Döntési mechanizmusaink: Heurisztikák De a döntések gyakran azért sikerülnek balul, azért térnek el a racionálistól, mert olyan döntési eljárásokkal rendelkezünk, amelyek bizonyos körülmények között rendszeres hibát eredményeznek. A heurisztikák olyan „automatikus” megismerési, döntési eszközök, amelyek általában a döntés egyszerűsítésére és gyorsítására szolgálnak (ökölszabályok). nem tudatosak, nem ismerjük fel őket. „be vannak huzalozva” a gondolkodásunkban. gyakran jó, gyors és erőfeszítés menetes döntést eredményeznek. bizonyos helyzetekben, bizonyos körülmények között viszont szisztematikusan rossz döntést eredményeznek.

A két feldolgozási mód Szisztematikus, kritikai (racionális) Tudatosság, figyelem Módszer szerint jár el Adatokat gyűjt, értékel Elemez, részletez Mérlegel, dönt, ellenőriz, visszacsatol Lassú, sok erőfeszítést igényel Pl. racionális etikai döntés hasznossági alapon Felületes, heurisztikus („intuitív”) Kevés figyelem Egyben látja, és oldja meg a problémát, holisztikus Csak az éppen rendelkezésre álló infóval Heurisztikákat (ökölszabályokat) használ Gyors, kevés erőfeszítéssel jár Pl. etikai döntés pusztán a kötelességek alapján

Heurisztikák Olyan egyszerű szabályokat (ökölszabályokat) alkalmazunk, mint Hallgass a tekintélyes emberre, szakértőre! Konszenzus-heurisztika: érts egyet a többiekkel! Ami drága, az jó is. Stb.

Példa A jobboldali vonalak közül melyik azonos hosszúságú a baloldalival? 1 2 3

Ash kísérlete

Konformitási kísérlet Asch kísérlete (5-8 beavatott, 3 is elég!) https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA A kísérleti személyek 75%-a legalább egyszer, 50%-a hatszor vagy többször (12-ből) ismételte a nyilvánvalóan rossz konszenzuális választ. Pedig nyilvánvalóan rossz volt a válasz, nem volt erős a csoportkohézió, és nem függött az előléptetésük, a fizetésük, a főnök véleménye attól, hogy mit mondanak!! Mennyivel erősebb konformitási hajlamra számíthatunk a szokásos csoportos döntési helyzetekben!!! Változat: 5-en azonosat mondanak, egy beépített viszont a jót mondja. Harmadára csökken a konformitás!!! 3 egybehangzó erősebb mint 7 egybehangzó és 1 eltérő!

A konformitás fajtái Meggyőződéses, (személyes, valódi): hisz abban, hogy a csoportnak igaza van, helyesen jár el. A többségnek valószínűleg igaza van döntési heurisztika működik. Viselkedéses (nyilvános, látszólagos): nem hisz benne, de nem akar hátrányos megkülönböztetést. A többséggel nem érdemes vitatkozni heurisztika működik.

Kisebbségi befolyás A kisebbségi vélemény érvényre juthat a többséggel szemben, ha Legalább ketten vannak. A kisebbség konzisztens (határozott és egybehangzó).

Ördög ügyvédje A konformitási kísérlet tanulsága, hogy minden csoportos döntésnél kell egy ördög ügyvédje, aki mindent kritizál és megkérdőjelez. Nem feltétlenül azért, mert neki van igaza, hanem hogy tudjon koalíciót alkotni a csoporttal szemben az, akinek igaza van. Azért tehát, hogy az igazság, a helyes döntés/megoldás felszínre kerülhessen, és érvényre juthasson akkor is, ha többség téved.

Példa: Donori hozzájárulás aránya

Az alapértelmezés hatalma Ha nincs egyéb erős motiváció, és van alapértelmezett választás, akkor az alapértelmezettet tesszük. Ez a „válaszd az alapértelmezettet!” heurisztika.

Cselekvés – mulasztás torzítás Hasonló a cselekvés – cselekvés elmulasztása torzítás: ha egy cselekvés elmulasztása ugyanakkora kárt okoz, mint egy cselekedet, akkor a cselekedetet rosszabbnak ítéljük, mint a mulasztást. Azonos eredmény esetében rosszabbul érezzük magunkat, ha valamit tettünk az eredményért, mint ha nem tettünk semmit. Pl. nem kihúzni valakit a Dunából, és hagyni megfulladni nem bűn, belelökni igen. Pl. nem kötelező oltás.

Példa: Átlagemberek A 101. Tartalékos Rendőrzászlóalj, és Wilhelm Trapp 1942. 07.13. Jozefow Az eset példa az alap- értelmezésre és csel- mulasztás torzításra, valamint a konfromi- tásra

Tanulság A mérnök, a vezető feladata a munkarendben, a technológiában és a szervezeti működési rendben az alapértelmezés és a cselekvés-mulasztás olyan beállítása, ami a lehető legjobb döntéseket eredményezi. (Lásd a köv. óra végi diákat!)

Házi Feladat Mutasson be egy társas döntési esetet (pl. értekezlet, informális megbeszélés), amikor a konformitás, az alapértelmezés, vagy a cselekvés-mulasztás torzítás, esetleg ezek kombinációja befolyásolta a döntést! Elemezze a helyzetet a felsorolt pszichológiai mechanizmusok segítségével!