Szófajtan, alaktan ea. Ludányi Zsófia tavasz

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ECM/DMS A GYAKORLATBAN E-SZÁMLA KIBOCSÁTÁS ÉS BEFOGADÁS E-SZÁMLA KIBOCSÁTÁS ÉS BEFOGADÁS
Advertisements

Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Hol tartunk… Beszámoló –Mérleg –Eredménykimutatás Értékelés – – – –2004- –Immateriális javak,
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Melyik számlaosztályban szerepelnek az alábbiak? a) Szállítók b) Vevők c) Anyagok d) Anyagköltség e) Pénztár f) Árbevétel g) ElÁBÉ h) Forgóeszközhitel.
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Az alapító okirat: (latinul: memorandum) egy jogi aktus írásba foglalása, mely például egy intézmény létrehozására irányul. Célja, hogy egységes szerkezetben,
A szakiskolák aktuális problémái
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Asztrológia I..
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
2. előadás Viszonyszámok
Gyűjtőköri szabályzat
Pályaválasztási tanácsadás
A sport és testnevelés legfontosabb kézikönyvei, nyomtatott tájékoztató kiadványai Doktori Iskola Salamin Krisztina
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
ELŐNYÖK – megbízható működés
Kiegészítő melléklet és üzleti jelentés
Nagy Károly.
A szórás típusú egyenlőtlenségi mutatók
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
A HŐHATÁS ÖVEZET KEMÉNYSÉGÉNEK BECSLÉSE EGYSZERŰ MÓDON
A legnagyobb közös osztó
Lexikális elemző: lex (flex)
1993-as közoktatási törvény
Környezeti teljesítményértékelés
Hipotézisvizsgálat.
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Munkavégzésre irányuló jogviszonyok
SZÁMVITEL.
Varianciaanalízis- ANOVA (Analyze Of VAriance)
Alapfogalmak folytatás Színhőmérséklet és színvisszaadás ellenőrzése
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Kvantitatív módszerek
Business Mathematics
A VERESEGYHÁZI KATOLIKUS GIMNÁZIUM felvételi tájékoztatója a 2018/2019-as tanévre „Ahol ugyanis ketten vagy hárman összegyűlnek az én nevemben, ott vagyok.
középfokú felvételi eljárás
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
STRUKTURÁLT SERVEZETEK: funkció, teljesítmény és megbízhatóság
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Sztochasztikus kapcsolatok I. Asszociáció
HEFOP P /1.0 A működési folyamatok mintaszerű újraszervezése az integrált vidéki nagyegyetemek minőségközpontú működésének támogatása.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Számítógépes szimulációval segített tervezés
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
3. előadás.
az ADYban tanulna tovább 
Tremmel Bálint Gergely ELTE-TTK, környezettudomány MSc
Könyvbemutató rendezvény, OEE Bajai Csoport, Pörböly,
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Megújuló energiaforrások
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
Belügyi Rendészeti Ismeretek
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
A szófajok általános kérdései
3. előadás.
[Év beszúrása]. évi iskolaév Intézmény Tanár Osztály
[Év beszúrása]. évi iskolaév Intézmény Tanár Osztály
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Előadás másolata:

Szófajtan, alaktan ea. Ludányi Zsófia 2019. tavasz A szóképzés Szófajtan, alaktan ea. Ludányi Zsófia 2019. tavasz

Általános jellemzők A szóképzés az egyik leggyakoribb szóalkotási mód A fogalom latin elnevezése deriváció Az alapszóhoz (primitivum) képző (derivációs morféma) kapcsolódásával új szótározható lexikai egység (lexéma) jön létre A létrejött új lexéma neve: derivatum Az alapszó hordozza a származékszó jelentésének lexikai jelentésmagvát, ezt a jelenséget alapszó-besugárzásnak nevezzük Az alapszó szerkezetileg lehet egyszerű és összetett. Ha összetett, akkor két vagy több abszolút töve van A szóképzés nagyon gyakori és produktív szóalkotási mód a magyar nyelvben

A szóképzés típusai 1. A lexikai képzés: A lexikai képzés során új lexéma jön létre. A legtöbb képzett szó a mai nyelvben ezen a módon keletkezik. Az új szó képlete: derivátum=primitivum+képző. Pl. ideg+-es=ideges, illan+- ékony=illanékony stb. 2. A szemantikai képzés A szemanikai képzés eredményeképpen az alapszó jelentése nem sugárzik át a származékszóba, más jelentésű szó jön létre. derivátum≠primitivum+képző. Pl. ügyes, okos, távozik, felületes stb. 3. A szintaktikai képzés Szintaktikai képzésről beszélünk, ha a képzőnek nincs olyan jelentése, amely új lexémát hozna létre. Pl. látó (foly. melléknévi igenév), látott (bef. melléknévi igenév), látni stb. Megjegyzés: Ha a képző homonim, és más szófajú szót is létrehoz, akkor már lexikai képzés. Pl. látó ’akinek megjelenik vmi, vki’, költő, szabó stb.

A képzők csoportosítása 1. A szófajiság szempontjából: – szófajjelölő: moccan, csepeg stb. – szófajtartó: asztalos, altat, mosogat stb. – szófajváltó: írás, madarászik stb. 2. A funkciójuk szerint: – deverbális nomenképző: -at, -et; -ás, -és stb. Pl. irat, írás sérülékeny, tanulékony, tanulós – denominális nomenképző: -ász, -ész; -s (-os, -es, -as) stb. Pl. madarász, kertész; sós, sótlan, házas, kehes stb. – deverbális verbumképző: -gat, -get, -hat, -het, -tat, -tet. Pl. írogat, írat – denominális verbumképző: -kodik, -kedik, -ködik; stb. Pl. kertészkedik, okoskodik; őrködik

A képzők csoportosítása A képzők alak szerint osztályozása 1. egyalakú: Pl. -ít: jobbít, társít 2. többalakú: a legtöbb képző ilyen. A többalakú képzők kapcsolódását morfofonológiai szabályok irányítják. A képzők jelentés szerinti osztályozása – szinonim: -gat, -get és -gál, -gél . Pl. mosogat, szaladgál (gyakorító); -ás/-és és -at/-et: írás ’irat’, varrat (főnév), melléklet (a cselekvés eredményét fejezik k) – antonim: -gat, -get és -an, -en. Pl. csurran és csurog (mozzanatosság és folyamatosság) – homonim: -at, -et. Pl. irat (főnév) és írat – poliszém: -ság, -ség. Pl. jóság; katonaság; asszonyság; hegység stb.

Alaktani elemzés megkerülnétek ker- abszolút tő, passzív tő -ül képző, szófajváltó, deverbális nomen, többalakú -∅ jelenidő-jel né- feltételesmód-jel -tek többes szám, 2. sz. határozott igei személyrag szabászaténak szab- abszolút tő, egyalakú igető -ász képző, szófajváltó, deverbális nomenképző, többalakú -at képző De inkább: -ászat összetett képző (MGr. nem foglal egyértelműen állást) ∅ többes szám jele -é birtokjel ∅ birtoktöbbesítő jel -nak határozói viszonyrag

folytatás söprögetései söpr- abszolút tő, többalakú igető, hangzóhiányos -öget képző, szófajtartó, deverbális verbumképző, többalakú -és képző, szófajváltó, deverbális nomenképző -ei birtoktöbbesítő jel -∅ birtokos személyjel -∅ esetrag lehetetlenül -∅ felsőfok jele le- abszolút tő, többalakú igető, sz/v változatú -het képző, szófajtartó, deverbális verbumképző, többalakú -etlen képző, szófajváltó, deverbális nomenképző, többalakú MGr.: -hatatlan/-hetetlen összetett képző! -∅ középfok jele -ül határozói viszonyrag

ker- abszolút tő, passzív (fiktív) tő keretezés ker- abszolút tő, passzív (fiktív) tő -et képző, deverbális verbum, többalakú (vö. ad-at) -ez képző, szófajváltó, denominális verbumképző, többalakú -és képző, szófajváltó, deverbális nomenképző -∅ többes szám jele -∅ esetrag képtelenségeidről kép- abszolút tő, egyalakú névszótő -telen képző, szófajváltó, denominális nomenképző, többalakú -ség képző, szófajváltó, denominális nomenképző, többalakú -ei birtoktöbbesítő jel -d E/2. birtokos személyjel -ről határozói viszonyrag