Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Advertisements

Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Az iskolai szociálismunka
Komplex Instrukciós Program
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
MAG Készítette: Bojtor Attiláné NKI Babay József Általános Iskola és Sportiskola.
Hogyan készítsünk pedagógusi portfóliót?
Összeállította: Sütő Szilvia iskolapszichológus
A Z IKCS TEVÉKENYSÉGE TÁMOP integrÁLOM Kovácsné Borbély Zsuzsa.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Az osztály és az iskolapszichológus együttműködési lehetőségei Iskolapszichológusok Módszertani Bázisa Budapest, november 27.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
A „jó gyakorlatok” Ötlettől a minősítésig
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Önéletrajzírástól a munkába állásig - gyakorlati tanácsok a szakképzett munkaerő és a munkáltatók eredményes találkozásához június 24.
A Mályi-projekt. Bevezető A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is Olyan.
Az Inklúziós Index hazai adaptációja
"Legyen az esély egyenlő ..."
Tréningcsoportra történő kiválasztás folyamata
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A N emzetközi Gy ermekmentő Sz olgálat Magyar Egyesület pápai számítógépes klubjának Safer Internet tevékenysége és megvalósulási formái Készítette: Nagy.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
TÁMOP b-14/ „határokon túl-ha/tár”
Jó szülő vagyok? Foglalkozások fogyatékkal élőket gondozó szülőkkel
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Az iskolai közösségi szolgálat a koordinátor szemével
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Motiváció Tanoda- Tiszasziget Balázs Ákos Tanodavezető Motiváció Tanoda-Tiszasziget.
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
 Iskolák magatartása  Tanulók motiváltsága  Szülők elhivatottsága  Gyermekjóléti Szolgálatok, családsegítők, gyámok, nevelőszülők véleménye JULI.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
 Sajó Képzési és Humán Fejlesztési Központ Alapítvány  Bükk 900 Természetbarát Egyesület Jókai Mór Református Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Készítette: Zelei Kitti. „Ha hajót akarsz építeni, ne azzal kezd, hogy a munkásokkal fát gyűjtetsz és szó nélkül kiosztod közöttük a szerszámokat, és.
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
TÁMOP A-14/ „TIE”-KUTATÁSOK DECEMBER ZALAEGERSZEG.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Intenzív családi foglalkozások o családi apartmanok számának bővülése o két napos programok.
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Budapest I Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Szécsényi Gyerekesély Program gyerekeket érintő szolgáltatásai
SZFP II. Mérés-értékelés Fejlesztési Szakterület
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
AZ IKSZ 50 ÓRÁJÁNAK INTÉZMÉNYI SZINTŰ TERVEZÉSE
Iskolai közösségi szolgálat a Borosban
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Óvodai és iskolai szociális segítés
Közösen a bántalmazás ellen
Csókay László KPSZTI április 13.
„Színes Mesevilág” Prevenciós Mesecsoport az óvodákban és iskolákban
Szociális segítő a kollégiumokban
Előadás másolata:

Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások A bullying –program bemutatása Dománé Lázár Henrietta Óvodai és iskolai szociális segítő, ECSGYK, Pécs A jövő nemzedékének segítői – az óvodai és iskolai szociális segítők mindennapjai a gyakorlatban című konferencia  Pécs, 2019. június 18-19.

Csoportok az iskolában?! 1. Közösségépítés/fejlesztés 2. Klubok, szabadidős csoportok 3. szocializációs csoport 4. érzékenyítő foglalkozás/tanóra 5. edukációs csoport 6. csoportos mérések, megfigyelés

Közösségépítés/fejlesztés Célja: az osztályközösségben jelentkező problémára kezelése pl. bűnbakképzés, motiválatlanság, bullying stb. Együttműködés az osztályfőnökkel Rövid, zárt csoportok: kb. 4-6 tanóra kisebbeknél 1óra, felső tagozatban 2*2vagy 1*4 óra javasolt Lépései Konzultáció az osztályfőnökkel – mi probléma? Kapcsolatfelvétel a gyerekekkel, Kapcsolat a szülőkkel Szociometriai vizsgálat Csoportmunka pontos terve Foglalkozás lebonyolítása Visszajelzések, utánkövetés

Klubok, szabadidős csoportok Célja, hogy teret biztosítson a gyermekeknek valamilyen szabadidős tevékenységre, közösségi tér beszélgetésre Keretei lazábbak, rugalmasabbak lehetnek Folyamatosan és rendszeresen működő csoportok, nyitott vagy zárt Teendők Csoporttervezet elkészítése – be lehet vonni a gyerekeket is helyszín időpont választás egyeztetés az iskolával Csoport meghirdetése potenciális tagok megkeresése Szülők tájékoztatása – beleegyező nyilatkozat Foglalkozások megtartása

Szocializációs csoport Valamilyen téma köré szerveződik, a gyerekek szociális kompetenciáit fejleszti pl. konfiktuskezelés, bullying, kommunikáció Zárt csoport, rendszeres és folyamatos, de előre meghatározott óraszámban, Teendők: szükségletfelmérés, igények jelentkezése Ez lehet az óvoda/iskola, szülő, gyermek is. Helyszín, időpont kiválasztása Csoporttagok összeállítása, Szülőkkel való kapcsolatfelvétel, beleegyező nyilatkozat Csoporttervek, koncepció foglalkozások

Érzékenyítő foglalkozás/ Célja, lehet kapcsolatépítés a diákokkal, tájékoztatás, beszélgetés valamilyen témában, feszültségoldás Általában 1-2 tanóra és a teljes osztály részt vesz rajta Lehetőség szerint interaktív

„Ez az osztály egy KATASZTRÓFA! Segíts!!!” Hogy kezdjünk neki? INFORMÁCIÓ GYŰJTÉS Nehézségek, problémák; Mit próbáltak eddig a megoldás érdekében? Milyen segítséget várnak? Eszközök: konzultáció, hospitálás, szociometria TERVEZÉS Komplex szemlélet: több szintű 1. egyéni  gyermek, pedagógus, szülő 2. az osztály 3. az iskola Eszközök és erőforrások hozzárendelése

Bullying - program iskolai bántalmazás, zaklatás (fizikai, lelki, internetes) NEM egyszeri esemény, rendszeres Rendszerszintű probléma  rendszerszintű megoldások: Az iskola minden polgárát érinti: gyerekek, szülők, pedagógusok Vonjuk be őket! 2. Egyéni, csoportos és közösségi szintű beavatkozás 3. Helyezzük a primer prevencióra a hangsúlyt.

Bullying csoport – alsó tagozaton Keretek: 1hét/óra; ½ osztály Jármi Éva Nyugi-ovi program alapján Tematika: „mindenkit befogadunk” „elmondjuk, amit érzünk” „Nem bántjuk egymást” „Ha dühös vagyok azt mondom: STOP” „Megvédjük egymást”

Az óra felépítése 0. alkalom  ismerkedés, szabályok, keretek megbeszélés, ráhangolódás 1. - 5.óra Ráhangoló játék Zozó története, feldolgozása Érzékenyítő feladat Lezáró feladat: csoportfa

GY.I.K. kérdés válasz Az idő fogságában – mikor, mennyi idő van rá? Hol? Kivel? Mit? Magatartási problémák kezelése Keretek tartása Ha valami nem működik? 1. legyünk rugalmasak 2. osztályterem, könyvtár, tanulószoba 3. Páros csoportvezetés pl. iskolapszichológus, védőnő, pedagógus, gyógypedagógus, rendőr 4. Számos program, szakmai anyag hozzáférhető az interneten legyünk kreatívak! 5. Egyértelmű szabályok, következetesség 6. Tervezéskor vegyük figyelembe, 7. Változtassunk

Köszönöm a figyelmet!