Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások A bullying –program bemutatása Dománé Lázár Henrietta Óvodai és iskolai szociális segítő, ECSGYK, Pécs A jövő nemzedékének segítői – az óvodai és iskolai szociális segítők mindennapjai a gyakorlatban című konferencia Pécs, 2019. június 18-19.
Csoportok az iskolában?! 1. Közösségépítés/fejlesztés 2. Klubok, szabadidős csoportok 3. szocializációs csoport 4. érzékenyítő foglalkozás/tanóra 5. edukációs csoport 6. csoportos mérések, megfigyelés
Közösségépítés/fejlesztés Célja: az osztályközösségben jelentkező problémára kezelése pl. bűnbakképzés, motiválatlanság, bullying stb. Együttműködés az osztályfőnökkel Rövid, zárt csoportok: kb. 4-6 tanóra kisebbeknél 1óra, felső tagozatban 2*2vagy 1*4 óra javasolt Lépései Konzultáció az osztályfőnökkel – mi probléma? Kapcsolatfelvétel a gyerekekkel, Kapcsolat a szülőkkel Szociometriai vizsgálat Csoportmunka pontos terve Foglalkozás lebonyolítása Visszajelzések, utánkövetés
Klubok, szabadidős csoportok Célja, hogy teret biztosítson a gyermekeknek valamilyen szabadidős tevékenységre, közösségi tér beszélgetésre Keretei lazábbak, rugalmasabbak lehetnek Folyamatosan és rendszeresen működő csoportok, nyitott vagy zárt Teendők Csoporttervezet elkészítése – be lehet vonni a gyerekeket is helyszín időpont választás egyeztetés az iskolával Csoport meghirdetése potenciális tagok megkeresése Szülők tájékoztatása – beleegyező nyilatkozat Foglalkozások megtartása
Szocializációs csoport Valamilyen téma köré szerveződik, a gyerekek szociális kompetenciáit fejleszti pl. konfiktuskezelés, bullying, kommunikáció Zárt csoport, rendszeres és folyamatos, de előre meghatározott óraszámban, Teendők: szükségletfelmérés, igények jelentkezése Ez lehet az óvoda/iskola, szülő, gyermek is. Helyszín, időpont kiválasztása Csoporttagok összeállítása, Szülőkkel való kapcsolatfelvétel, beleegyező nyilatkozat Csoporttervek, koncepció foglalkozások
Érzékenyítő foglalkozás/ Célja, lehet kapcsolatépítés a diákokkal, tájékoztatás, beszélgetés valamilyen témában, feszültségoldás Általában 1-2 tanóra és a teljes osztály részt vesz rajta Lehetőség szerint interaktív
„Ez az osztály egy KATASZTRÓFA! Segíts!!!” Hogy kezdjünk neki? INFORMÁCIÓ GYŰJTÉS Nehézségek, problémák; Mit próbáltak eddig a megoldás érdekében? Milyen segítséget várnak? Eszközök: konzultáció, hospitálás, szociometria TERVEZÉS Komplex szemlélet: több szintű 1. egyéni gyermek, pedagógus, szülő 2. az osztály 3. az iskola Eszközök és erőforrások hozzárendelése
Bullying - program iskolai bántalmazás, zaklatás (fizikai, lelki, internetes) NEM egyszeri esemény, rendszeres Rendszerszintű probléma rendszerszintű megoldások: Az iskola minden polgárát érinti: gyerekek, szülők, pedagógusok Vonjuk be őket! 2. Egyéni, csoportos és közösségi szintű beavatkozás 3. Helyezzük a primer prevencióra a hangsúlyt.
Bullying csoport – alsó tagozaton Keretek: 1hét/óra; ½ osztály Jármi Éva Nyugi-ovi program alapján Tematika: „mindenkit befogadunk” „elmondjuk, amit érzünk” „Nem bántjuk egymást” „Ha dühös vagyok azt mondom: STOP” „Megvédjük egymást”
Az óra felépítése 0. alkalom ismerkedés, szabályok, keretek megbeszélés, ráhangolódás 1. - 5.óra Ráhangoló játék Zozó története, feldolgozása Érzékenyítő feladat Lezáró feladat: csoportfa
GY.I.K. kérdés válasz Az idő fogságában – mikor, mennyi idő van rá? Hol? Kivel? Mit? Magatartási problémák kezelése Keretek tartása Ha valami nem működik? 1. legyünk rugalmasak 2. osztályterem, könyvtár, tanulószoba 3. Páros csoportvezetés pl. iskolapszichológus, védőnő, pedagógus, gyógypedagógus, rendőr 4. Számos program, szakmai anyag hozzáférhető az interneten legyünk kreatívak! 5. Egyértelmű szabályok, következetesség 6. Tervezéskor vegyük figyelembe, 7. Változtassunk
Köszönöm a figyelmet!