A MAGYAR ÁLLAMI VÁLLALATOK ÁTLÁTHATÓSÁGA, KÖZZÉTÉTELI KÖVETELMÉNYEKNEK TÖRTÉNŐ MEGFELELÉSE ÉS INTEGRITÁSA Budapest, 2014. április 24.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
Új közbeszerzési törvény évi CVIII.
Etikai Kódex.
Globális Korrupciós Jelentés: Klímaváltozás Bemutató május 11. Budapest.
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Önkéntes oktatói tapasztalatok.
A tőzsdei bevezetés felügyeleti szempontjai
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
A VÁLLALATI JELENTÉSTÉTEL ÁTLÁTHATÓSÁGA MAGYARORSZÁGON Tanulmány 50 magyarországi nagyvállalat jelentéstételének átláthatóságáról Budapest, november.
Martin József Péter A Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
E-KERESKEDELEM SZABÁLYOSAN
KÖZBESZERZÉSEK ÁTLÁTHATÓSÁGA Transparency International Magyarország Eger, szeptember 29. the coalition against corruption.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Állam munkavédelmi feladatai
Konzulens: Dr. Pitlik László
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program ( ) folyamatos és félidei értékelése Tájékoztató a évi értékelési tevékenységről a Monitoring.
MNB felügyeleti integráció
Biztosítók irányítási rendszere
Holczinger Norbert aktuárius MNB - Biztosításfelügyeleti főosztály
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
Társaságirányítási jelentés könyvvizsgálati kérdései
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
Vállalatirányítási követelmények a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-nél ELŐADÓ: DR. POLACSEK CSABA MNV ZRT. TÁRSASÁGI PORTFÓLIÓÉRT FELELŐS FŐIGAZGATÓ.
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
Átláthatóság és közbeszerzések 1. Közbeszerzések Tanácsának vizsgálata dr. Tausz Péter Budapest, április 15.
Figyelő Top 200 Üzleti etika és korrupció Alexa Noémi október 11.
A Közigazgatás Korrupció-megelőzési Programja 2012 – 2014 Szentkirályi-Szász Krisztina közigazgatási stratégiáért felelős helyettes államtitkár.
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
Kormányzati lépések a közigazgatási korrupció csökkentéséhez Horváth Viktor főosztályvezető.
Európai Adatvédelmi Biztos Adatvédelmi nap Kamerás megfigyelés Magyarországon, 2010 január 28, Budapest Az Európai Adatvédelmi Biztos kamerás megfigyelésre.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
Az Átlátszó Oknyomozó Újságíró Központ a közélet tisztaságáért, a közpénzekkel történő átlátható gazdálkodásért küzdő civil watchdog szervezet. Az atlatszo.hu.
SOX audit lépései, elvárások a CIO-val szemben
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
Szemelvények a Kbt. legfrissebb módosításaiból február 10. dr. Fribiczer Gabriella főosztályvezető-helyettes Közbeszerzések Tanácsa Titkárság.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Európai Adatvédelmi Biztos Adatvédelmi nap Kamerás megfigyelés Magyarországon, 2010 január 28, Budapest Az Európai Adatvédelmi Biztos kamerás megfigyelésre.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
A MAGYAR ÁLLAMI VÁLLALATOK ÁTLÁTHATÓSÁGA ÉS KÖZZÉTÉTELI GYAKORLATA Budapest, június 12.
Út az etikus bank felé – az Ökobank projekt Kapitány Ákos Tanácsadók a Fenntartható Fejlődésért.
Kiskőrös Város Polgármesteri Hivatalának Szervezetfejlesztése 4Sales Systems Államreform Operatív Program (ÁROP) 1.2.A.
Dr. Gyökér Irén, egyetemi docens. Fogalmak Kedvezőtlen helyzet: korrupt magatartás elfogadott B2B kapcsolatokban csúszópénz elfogadott Pályázatokon elnyerhető.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
A magyarországi önkormányzatok átláthatósága és korrupciós kockázatai
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
Vállalati terv bemutató
a közbeszerzésekről szóló hatályos törvényben
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Előadás másolata:

A MAGYAR ÁLLAMI VÁLLALATOK ÁTLÁTHATÓSÁGA, KÖZZÉTÉTELI KÖVETELMÉNYEKNEK TÖRTÉNŐ MEGFELELÉSE ÉS INTEGRITÁSA Budapest, 2014. április 24.

AZ ÁTLÁTHATÓSÁG MINT SIKERKRITÉRIUM 1. AZ ÁTLÁTHATÓSÁG - VILÁGTREND Nélkülözhetetlen a hatékony piaci működéshez Magasabb szintű a fogyasztói/befektetői tudatosság Nemzetközi szabályozások, normák szerepe nő 2. VERSENYELŐNY Operációs kockázatot csökkenti Alacsonyabb költségek, magasabb minőség és több lehetőség marad az innovációra Felelős és proaktív közzétételi politika, nyilvánosság előtti elköteleződés erősíti az átláthatóságot, ami mutatja a vállalat intézkedéseinek komolyságát és kiterjedtségét Jó hírnév – hosszú távú fenntarthatóság 3. NÖVELI A VÁLLALAT INTEGRITÁSÁT Jobb, kiszámíthatóbb munkahely, elkötelezettebb munkavállalók, nagyobb elszámoltathatóság

AZ ÁLLAMI VÁLLALATOK SAJÁTOS HELYZETE Nemzeti vagyon jelentős részét képezik – közpénz Az állami vállalatoknak magas szintű átláthatóságot kell biztosítaniuk, mert: a hatékony kormányzás, a kormányzati kiadásokat érintő tényalapú döntéshozatal feltétele adófizetők tájékoztatása, hogy adóforintjaik hogyan hasznosulnak Az állami vállalatoknak hasonlóan szigorú vállalatirányítási normáknak és közzétételi követelményeknek kell megfelelniük, mint a nyilvánosan, tőzsdén jegyzett cégeknek Nemzetközi standardok: Guidelines on Corporate Reporting of State-Owned Enterprises, OECD 2005; Accountability and Transparency: a guide for state ownership, OECD 2010; Reporting Guidance on the 10th Principle Against Corruption, UN Global Compact 2009, TI TRAC Sokrétű hazai szabályozás, legfontosabb: 2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról, 2011. évi CVIII. törvény a közbeszerzésekről

AZ ÁLLAMI VÁLLALATOK SAJÁTOS HELYZETE Korrupciós kockázatok a vállalatirányításban: (jog)szabály alkotók/politikai döntéshozók és cégek közötti szoros kapcsolat – a politikai befolyás kockázata a vállalat működésébe magas Megfelelő garanciák szükségesek a piactorzító magatartás, a tisztességtelen verseny és az összeférhetetlenség kivédésére – az állam szabályozó, ellenőrző és tulajdonosi szerepének szétválasztása; nyújtott állami garanciák, állammal kötött szerződések részletes megjelenítése Az állam mint tulajdonos – a vállalat tulajdonosi körének, irányító és felügyelő szervének, menedzsmentjének bemutatása, a ki(meg)választás átláthatóságának biztosítása, összeférhetetlenségek jelentése, önéletrajzok/fizetések/juttatások bemutatása Az állami vállalatoknak elszámoltathatónak kell lenniük valamennyi érintett fél felé (adófizetők), hogy nyomon tudják követni adóforintjuk hasznosulását. Egységes, átlátható, könnyen nyomon követhető információk a vállalati honlapon.

PROJEKT AZ ÁLLAMI VÁLLALATOK ÁTLÁTHATÓSÁGÁRÓL Előzmény: konferencia az állami vállalatok és önkormányzatok átláthatóságáról – 2011: Szükség van változtatásokra, az érintett állami vállalatok is egyre fontosabbnak tartják a transzparens működést és a közpénzek hatékony felhasználását De: nincs egységes közzétételi gyakorlat Előtérben az igyekezet a jogszabályi követelményeknek történő megfelelésre Hiányoznak a belső képzések, a szemléletformálást, kultúraváltást célzó (oktatási) programok Hiányoznak a magyar jogszabályi, gazdasági, kulturális környezethez igazodó iránymutatások Nincs hatékony monitoring és ellenőrző rendszer A nagyszámú közérdekű adatigénylés kapacitásproblémákat vet fel a vállalatoknál

PROJEKT AZ ÁLLAMI VÁLLALATOK ÁTLÁTHATÓSÁGÁRÓL Kutatás - 2013: Cél: az átláthatóság növelésén keresztül a korrupciós kockázatok csökkentése az állami vállalatoknál, elkötelezettség növelése, együttműködés a vállalatok korrupcióellenes fellépése terén Elsőként Mo.-n - az elemzés a transzparens működés szempontjából vizsgálja a magyar állami tulajdonú vállalatokat, illetve vezetőik véleményét, hozzáállását az átláthatóságra és integritásra vonatkozóan Kutatási módszer: 1) a céges honlapok tartalmának elemzésére, 2) a vállalatvezetőkkel folytatott személyes interjúk A kutatást a Korrupciókutató Központ Budapest munkatársai végezték Következő lépések: Munkacsoport megbeszélések a tulajdonosok, az állami vállalatok és nemzetközi szereplők részvételével. E-learning tananyag - egységes guideline és közzétételi checklist Éves honlapvizsgálati céges rangsor - nyilvános

FŐBB MEGÁLLAPÍTÁSOK A magyar állami vállalatok az átláthatóság szempontjából nagyon polarizáltak: transzparensen működők és sok olyan, amelyik szinte teljesen elrejti az információkat (vagyis a minimális törvényi követelményeknek sem felelnek meg). A honlapok információgazdagsága és a törvénytisztelet/törvényszegés jelensége szektorfüggő: például a pénzügyi és a szállítmányozási ágazatba tartozó cégek átláthatóbbak, mint a mezőgazdasági és a közszolgáltató vállalatok Az állami cégek irányítói részéről rendkívül erős az elzárkózás: nem szívesen nyilatkoznak ebben a témában Sok múlik a vállalatvezető gondolkodásmódján: egyenlőre főleg a hatályos törvényeknek való formális megfelelés a cél A vállalati integritást és átláthatóságot elősegítő intézmények és eszközök kevés helyen lelhetőek fel: a legnépszerűbb a beszerzési szabályzat és a titoktartási nyilatkozat, a legritkábban alkalmazott megoldások közé pedig az etikai forródrót, illetve a külön compliance osztály tartoznak

AJÁNLÁSOK Az átláthatóság és az integritás hiányából fakadó problémák felismerése és elfogadása a legfontosabb, ehhez oktatás, szemléletváltás kell Politikai akarat szükséges a transzparencia minél szélesebb körű elterjesztéséhez Aktív felsővezetői elköteleződés szükséges a szemléletváltás megvalósításához, a transzparencia értékként történő elfogadtatásához OECD ajánlások teljes körű beépítése kell a közzétételbe Egyéb, átláthatóságot, integritást segítő információk közlése: pl. etikai kódex, üzleti terv, EU támogatással megvalósuló fejlesztések szerződései, beszerzési szerződések aggregált, táblázatos formában történő megjelenítése, beszerzési szabályzat, CSR, anti-korrupciós intézkedések megjelenítése Honlapon, egységes, könnyen kereshető formában megjeleníteni az információt Szükséges a törvényi előírásoknak való megfelelést nyomon követni és a hiányosságokat szankcionálni Cél: az állami vállalatok mint valódi piaci szereplők elfogadtatása

AJÁNLÁSOK Az átláthatóság javítása érdekében ajánljuk, hogy a vizsgált cégek két év alatt érjenek el minimum 20 százalékos javulást az adott index eredményében. Ehhez az érintett állami vállalatoknak, azok vezetőinek és a tulajdonos képviselőinek aktív részvétele és elköteleződése szükséges!

KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET! www.transparency.hu krisztina.papp@transparency.hu