Németh Antal és a „Költői kérdés” csapat színházi credoja

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

GYAKORLATORIENTÁLT MEGOLDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN A TEAM ACADEMY Tasi Péter team coach BGE Team Academy.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
A nemzetközi üzleti élet etikája
Berényi Eszter – Damásdi Judit
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
ELŐNYÖK – megbízható működés
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
„Mert Néha kell a romantika”
Vörösmarty MIHÁLY :Csongor és Tünde
Miért a református hit- és erkölcstan?
Öröklési szerződés és Köteles rész
Magyar Tudományos Művek Tára
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
AZ ANTIK GÖRÖG SZÍNHÁZ Takács Szilvia
Csongor és Tünde Rendezte: Paulay Ede.
A „fény százada”.
Csongor és Tünde / A varázsfuvola
Csongor és tünde Paulay ede rendezése.
Madách Az ember tragédiája elemzés
Halálozás kiemelt halálokok szerint keringési daganatos emésztőszervi külső okok légzőszervi.
Írta: Vörösmarty Mihály
Az életvezetés etikája - a döntésről
A SZENTHÁROMSÁG.
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
Csongor és Tünde: Paulay Ede rendezése
Felhasználóképzés a kórházban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A romantika.
1883. Szeptember 21. Nemzeti Színház Paulay Ede rendezése
DARUS.
Környezeti Kontrolling
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
„Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.”
Paulay Ede Az ember tragédiája.
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
Egy emberöltő Az ember tragédiája szolgálatában
A szállítási probléma.
Az ember tragédiája Iglódi István rendezésével
Iglódi István rendezése
Az egyén társadalmi integrációja
A Tárgyjáték lehetőségei
A katolikus óvodák feladata a Hit évében III.
Jézuskától - Jézus Krisztusig
Madách Imre Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésével.
Németh Antal Színházi Credója ma
Színházi Credo WHITEfülűek
Németh Antal Színházi credójának fontosabb pontjai
Színházi élet - Németh Antal
Készítette: Alvibegu csapat
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
Németh Antal pályázata
A tehetséggondozás kihívásai
A harmadik Magyar Köztársaság első évtizede
Oféliák színháza.
Pályázat a nemzeti színház igazgatói posztjára
Előadás másolata:

Németh Antal és a „Költői kérdés” csapat színházi credoja Kárpáti Sára Kovács Ajsa Petra Kakas Hanna Kotán Tamás Megtekintés: „diavetítés” módban

Tartalom, avagy a credo fogadalmai: Hiszünk… 2. „…egy különleges és egyedülvaló magyar színházi kultúrában.” 4. „…a magyar színházi kultúra belső nagy küldetésében.” 8. „…a színházi életforma szüntelen megújulásának szükségességében.” 9. „…a színháznak a változó forma mögött álló változatlan, örök és időtlen lényegében.” Nem hiszünk: 3. „…a magyar színházi kultúra egységében.”

2. „Hiszek egy különleges és egyedülvaló magyar színházi kultúrában.” A nemzeti jelleg, a hagyományok megtartása színházi kultúránk alapja: azokból építkezik a nemzet A nemzeti kultúra egyedi jegyei teszik sajátossá a színházát is. Más nemzet nem értheti meg, amit az egy nemzethez tartozók igen (közös előismeretek, történelem) Ugyanakkor a magyar színházi kultúra teljes spektruma polifon: változatos célkitűzésű társulatokat, csoportokat foglal magába

4. „Hiszek a magyar színházi kultúra belső nagy küldetésében.” „A mi szavunkat senki sem érti a világban. Titkunk van, mert kevesen vagyunk.” (Márai Sándor: Kassai polgárok, I. felvonás) Küldetés: a nemzeti kultúra örökítése a későbbi generációknak A színház lehetőség a drámai művek és az irodalom, így az olvasás megszerettetésére is Házi olvasmányok repertoáron tartása Epikai művek dramatizálása A Nemzeti Színház ma is vallja Németh Antal elvét: a nagy hármas műsorra tűzése a nemzet színházának mindig célja és feladata (Bánk bán, Csongor és Tünde, Az ember tragédiája)

változatlan írói mű theátrális megjelenítése szüntelen metamorfózis.” 8. „Hiszek a színházi életforma szüntelen megújulásának szükségességében.” „Az állandó és a változó viszonyát kell vizsgálni, ha egy-egy dráma színpadi pályafutását figyeljük … a változatlan írói mű theátrális megjelenítése szüntelen metamorfózis.” Németh Antal Állandóság a változásban – a színháznak alkalmazkodnia kell a jelenhez, de nem szabad elvtelenül kiszolgálnia azt Ma már más színházi igény: gyakran keverednek művészeti ágak, határokat lépnek át (zenei és irodalmi formációk, stand up csoportok előadásai stb.) Ma már nehéz a ’színházművészet’ definiálása, bővül a fogalom jelentésköre szituációs, improvizációs és interaktív drámajátékok, realityk, dokumentumdrámák, alternatív színházak, lakásszínházak jöttek létre; kísérletező rendezők egyéni játéknyelvének artikulálása változatos előadásformákat hoz lére, változatos játékterekben (a műnemi fogalom szélsőségesen kitágult) – az életforma folytonosan újul

(Shakespeare: Ahogy tetszik, II. felvonás 7. szín) „Színház az egész világ, És színész benne minden férfi és nő: Fellép és lelép: s mindenkit sok szerep vár Életében.” (Shakespeare: Ahogy tetszik, II. felvonás 7. szín) 9. „Hiszek a színháznak a változó forma mögött álló változatlan, örök és időtlen lényegében.” A színház a szórakoztatás, az elgondolkodtatás, a nevelés legelemibb formája, az antikvitás óta fennáll, a folytonos igény élteti; mindig a jelenben változó kölcsönös viszonyokat tükrözi dialogikus formában; az élőbeszédben elhangzó mű minden egyes alkalommal más és más; az emberek erkölcsiségére, katarzis-igényére, képzelőerejére, kíváncsiságára alapoz; emberközeli, szuggesztív, személyes (metakommunikációs, nem pusztán verbális mimézis) – a változó mögött időtlen, örök: A színház halhatatlan

3. „Hittünk a magyar színházi kultúra egységében.” Ma már nem hiszünk a magyar színházi kultúra egységében.

A műfaji sokszínűség túlzott formája megbontja az egységet „A gondolat s igazság végtelen, Előbb megvolt az, mint anyagvilágod.” (Madách Imre: Az ember tragédiája, 13. szín) A közönség-igény kielégítése a popularizálódás útját nyitotta meg – a kultúra „tömegkultúra” lett A kockázatmentes biztonságosra építenek, a (vélt) elvárásokat kiszolgálva; a klasszikus darabok újrafordításakor, illetve újrarendezésekor gyakran az alantas nyelvhasználatig és durva gesztusokig jutnak el (az interpretáció, átdolgozás fogalmának kiszélesítésével, a forrásmű felismerhetetlenségéig); az írott drámai és a színpadi teljesítmény is sokszor marad a középszerűség szintjén (vagy az alatt) Közös értékek, elfogadott értékrendi alap-minimumok hiányában nem lehet „egységes” a színházi kultúra A műfaji sokszínűség túlzott formája megbontja az egységet Felbomlanak a társulatok: ma már sok színész le sem szerződik, hanem szabadúszóként próbál több lábon élni Változik a művészi színvonal; egyes társulatok ismertség alapján választanak közönségcsalogató előadókat, celebeket (pl. szappanopera-szereplők válnak színpadi „sztárokká”) – a tehetség szelekciós elve sérül

Bibliográfia Kávási Klára: Németh Antal a Nemzetiben és száműzetésben. MMA Kiadó, Budapest, 2018. Balogh Géza: Németh Antal színháza. Nemzeti Színház, Budapest, 2013. https://web.archive.org/web/20150610204826/http://www.nemzetiszinhaz.hu/page.php?url=nemeth_antal https://www.criticailapok.hu/archivum?id=33770 https://magyaridok.hu/lugas/devenytol-lefele-3294587/ https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2018/11/muvesz-es-tudos-nemeth-antal-es-a-nemzeti-szinhaz https://nemzetiszinhaz.hu/hirek/2018/10/nemeth-antal-szobrot-avattunk http://madach.hu/old/tanulmanyok/SzimpoziumXIII/8.html Bécsy Tamás: Mi a dráma? Akadémiai Kiadó, Budapest, 1987.