Dr. Jakabné Zelei Erzsébet pedagógiai szakpszichológus

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Advertisements

Óvoda.
Eszköszkölcsönzési szolgáltatások bemutatása
Szülői elégedettség mérés eredménye
KÉSZÍTETTE: CSORDÁS SÁNDORNÉ
Kis csoport szeptember
„Ezt egy életen át kell játszani”
A Bálint Márton Általános és Középiskola
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Instrukció - Autonómia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás Készítette: Ludánné Pécsi Erzsébet NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola.
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
MOTIVÁCIÓ.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Harmadik előadás.
Hatodik előadás.
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
Beilleszkedési zavarok
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
Készítette: Lengyelné Bencsik Judit
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Baba Etológia.
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
Varázslatos játékok iskolába készülőknek
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
Az iskoláskor küszöbén
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Inklúzív nevelés Magyarországon
A figyelem pedagógiai szempontból legfontosabb aspektusai (Eisert 1991
Speciális gyermekvédelem
DIAKONIA KERESZTYÉN ALAPÍTVÁNY Koordinációs iroda KOLOZSVÁRI FIÓK MAROS- VÁSÁRHELYI FIÓK SZENT- GYÖRGYI FIÓK SZÁSZ- RÉGENI FIÓK 100 alkalmazott BRASSÓI.
Az iskoláskor küszöbén
Út a sikeres tanuláshoz
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A gyermekkor csodája Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
A latencia kori személyiségalakulás. A fejlődés mintázatainak ismétlődése  Josselson(1980) a latenciában és a serdülő korban megismétlődnek a szeparációs-individualizációs.
Személyközpontú gondozás
Összeállította: Szabó Ilona
A éves gyermekek támogatása a tanulásban - szülői szemmel Prigl Ágnes szülő Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti.
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
DARUS a gyermekekért.
Készítette: Lőrincz Ágota óvodapedagógus
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Horváthné Moldvay Ilona gyógypedagógus, közoktatási szakértő
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DARUS a gyermekekért.
Család – és Gyermekjóléti Központ
Esély a szülőknek, lehetőség
Új környezet Új emberek
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
A gyermek biológia fejlődése
Előadás másolata:

Dr. Jakabné Zelei Erzsébet pedagógiai szakpszichológus 2018. 11. 22. Szülőként mit tehetünk annak érdekében, hogy gyermekünk örömmel kezdje meg, majd sikeresen folytassa az iskolai tanulmányait? Dr. Jakabné Zelei Erzsébet pedagógiai szakpszichológus 2018. 11. 22.

1. Csak iskolaéretten írassuk be gyermekünket az iskolába!

Iskolaérettség kritériumai testi pszichés szociális Nem szabad presztízs kérdésként kezelni a még egy évet óvodában maradást! Átkeretezés: Évvesztes helyett ÉVNYERTES!

Testi kritériumok Elérte: - a 120-130 centiméter magasságot, - a 20-22 kilogramm súlyt. (A kisebb termetűek fáradékonyabbak lehetnek.) Fogváltása beindult, mely utal a csontosodás folyamatára. Testarányai megváltoztak (törzse nyúlánkabb, végtagjai hosszabbodtak, feje aránya a testéhez viszonyítva csökkent), mozgása összerendezett. 6 éves kor körül markáns érési folyamat indul be, az egyéni eltérésekkel számolni kell!

Pszichés kritériumok Nyitott, érdeklődő az iskola iránt. Képes: 10-15 percig szándékosan figyelni, szándékosan memorizálni, szándékosan felidézni. Elvontabb gondolkodásra is képes. Érthetően, beszédhiba nélkül, összefüggően beszél. Beszédértése megfelelő. Rendelkezik elemi ismeretekkel: önmagáról, környezetéről, mennyiségekről.

Szociális kritériumok - A szabályokhoz alkalmazkodik. - Képes kapcsolatot teremteni felnőttekkel, gyermekekkel. - Együttműködő a feladatok végzésében. - Feladattudata kialakult; a feladatmegoldás során kitartó. Rendelkezik önfegyelemmel, már képes késleltetni a szükségleteit. Önálló (öltözködés, étkezés, tisztálkodás, WC-használat).

2. Gyermekünket olyan iskolába írassuk be, amely a képességeinek és a szükségleteinek megfelelő.

3. Hangoljuk rá gyermekünket az iskolára: - mesélhetünk a saját POZITÍV élményeinkről, - nézegethetjük közösen a rólunk készült iskolai fotókat. Ne riogassuk az iskolával! - A tanszereket is együtt vásárolhatjuk meg.

4. Mi, szülők is, ha szükséges, változtathatunk addigi életritmusunkon, igazodva az iskolai napirendhez. A gyermekünk napirendjét is fokozatosan megváltoztatjuk (délutáni alvás).

5. Bátorítsuk az önálló öltözködésre (cipőfűzés, gombolás – lsd. testnevelés óra, szünetek) és az önálló étkezésre. Gyakoroltassuk a tálcán szállítást (menza). Szoktassuk hozzá az iskolai körülményekhez (nagyméretű WC, higiéniás kendő). Az otthoni foglalatosságokba is vonjuk be, bízzuk meg feladatokkal.

6. Teremtsünk játékos helyzeteket, amelyek során fejlődnek a tanuláshoz szükséges képességek, kognitív funkciók: - érzékelés, észlelés figyelem, megfigyelőképesség, emlékezet, gondolkodási funkciók, beszéd, képzelet.

Ötletek Finommozgás fejlesztése (rizs, bab): szétválogatni, díszítősort kirakni, azokat papírra ragasztva képet készíteni, stb. cipőfűzés, megkötés gyakorlása (tépőzárak helyett). gombolás gyakorlása (zipzárak helyett). Összerakni, szétszedni, összerakni (LEGO). Gyakorolni az irányokat: bal, jobb, alul, felül, mögött, előtt, között.

Ötletek Egyensúlyérzék fejlesztése: vonalon, járdaszegélyen járás, „pincérkedés”, hintázás. Sok-sok szabadban történő aktivitás és benti matatás.

Legfontosabbak: mesélni, beszélgetni, jól meghallgatni (aktív hallgatás) ésszerű keretek közé szorítani a számítógép használatát, közös élmények biztosítása.

Biztonság kedvéért Szemvizsgálat Hallásvizsgálat Vérképellenőrzés

Szülőkonzultációs lehetőségek: Hétfő: 15-17 óráig Kedd: 7-9 óráig 15-17 óráig Bejelentkezés: jakabnezeleizsoka@gmail.com