Dr. Jakabné Zelei Erzsébet pedagógiai szakpszichológus 2018. 11. 22. Szülőként mit tehetünk annak érdekében, hogy gyermekünk örömmel kezdje meg, majd sikeresen folytassa az iskolai tanulmányait? Dr. Jakabné Zelei Erzsébet pedagógiai szakpszichológus 2018. 11. 22.
1. Csak iskolaéretten írassuk be gyermekünket az iskolába!
Iskolaérettség kritériumai testi pszichés szociális Nem szabad presztízs kérdésként kezelni a még egy évet óvodában maradást! Átkeretezés: Évvesztes helyett ÉVNYERTES!
Testi kritériumok Elérte: - a 120-130 centiméter magasságot, - a 20-22 kilogramm súlyt. (A kisebb termetűek fáradékonyabbak lehetnek.) Fogváltása beindult, mely utal a csontosodás folyamatára. Testarányai megváltoztak (törzse nyúlánkabb, végtagjai hosszabbodtak, feje aránya a testéhez viszonyítva csökkent), mozgása összerendezett. 6 éves kor körül markáns érési folyamat indul be, az egyéni eltérésekkel számolni kell!
Pszichés kritériumok Nyitott, érdeklődő az iskola iránt. Képes: 10-15 percig szándékosan figyelni, szándékosan memorizálni, szándékosan felidézni. Elvontabb gondolkodásra is képes. Érthetően, beszédhiba nélkül, összefüggően beszél. Beszédértése megfelelő. Rendelkezik elemi ismeretekkel: önmagáról, környezetéről, mennyiségekről.
Szociális kritériumok - A szabályokhoz alkalmazkodik. - Képes kapcsolatot teremteni felnőttekkel, gyermekekkel. - Együttműködő a feladatok végzésében. - Feladattudata kialakult; a feladatmegoldás során kitartó. Rendelkezik önfegyelemmel, már képes késleltetni a szükségleteit. Önálló (öltözködés, étkezés, tisztálkodás, WC-használat).
2. Gyermekünket olyan iskolába írassuk be, amely a képességeinek és a szükségleteinek megfelelő.
3. Hangoljuk rá gyermekünket az iskolára: - mesélhetünk a saját POZITÍV élményeinkről, - nézegethetjük közösen a rólunk készült iskolai fotókat. Ne riogassuk az iskolával! - A tanszereket is együtt vásárolhatjuk meg.
4. Mi, szülők is, ha szükséges, változtathatunk addigi életritmusunkon, igazodva az iskolai napirendhez. A gyermekünk napirendjét is fokozatosan megváltoztatjuk (délutáni alvás).
5. Bátorítsuk az önálló öltözködésre (cipőfűzés, gombolás – lsd. testnevelés óra, szünetek) és az önálló étkezésre. Gyakoroltassuk a tálcán szállítást (menza). Szoktassuk hozzá az iskolai körülményekhez (nagyméretű WC, higiéniás kendő). Az otthoni foglalatosságokba is vonjuk be, bízzuk meg feladatokkal.
6. Teremtsünk játékos helyzeteket, amelyek során fejlődnek a tanuláshoz szükséges képességek, kognitív funkciók: - érzékelés, észlelés figyelem, megfigyelőképesség, emlékezet, gondolkodási funkciók, beszéd, képzelet.
Ötletek Finommozgás fejlesztése (rizs, bab): szétválogatni, díszítősort kirakni, azokat papírra ragasztva képet készíteni, stb. cipőfűzés, megkötés gyakorlása (tépőzárak helyett). gombolás gyakorlása (zipzárak helyett). Összerakni, szétszedni, összerakni (LEGO). Gyakorolni az irányokat: bal, jobb, alul, felül, mögött, előtt, között.
Ötletek Egyensúlyérzék fejlesztése: vonalon, járdaszegélyen járás, „pincérkedés”, hintázás. Sok-sok szabadban történő aktivitás és benti matatás.
Legfontosabbak: mesélni, beszélgetni, jól meghallgatni (aktív hallgatás) ésszerű keretek közé szorítani a számítógép használatát, közös élmények biztosítása.
Biztonság kedvéért Szemvizsgálat Hallásvizsgálat Vérképellenőrzés
Szülőkonzultációs lehetőségek: Hétfő: 15-17 óráig Kedd: 7-9 óráig 15-17 óráig Bejelentkezés: jakabnezeleizsoka@gmail.com