A Blaha Lujza téri Népszínház Németh Antalt Hóman Bálint vallás- és közoktatásügyi miniszter nevezi ki 1935-ben a Nemzeti Színház élére. A Nemzeti ekkor már komoly anyagi és szellemi válságban van. Az új direktor megmenthetné a színházat a süllyedéstől. A Nemzeti Színház élén
Vajon mennyiben érvényesek ezek a 21. századi magyar színjátszásban? Németh Antal Színházi credójának érvényessége ma 1935. szeptember 2–án a Nemzeti Színház új igazgatója egy rendhagyó beszéddel kezdte a hagyományos társulati gyűlést. Beszédében feltárta leendő kollégái, munkatársai előtt terveit, elveit, amelyek mentén igazgatni szeretné az intézményt. Vajon mennyiben érvényesek ezek a 21. századi magyar színjátszásban? Hiszek…
Saját gondolataink szerint Ideális Nemzeti Színház Saját gondolataink szerint Egy ideális színháznak megszámlálhatatlan követelménye van, főleg, ha nemzeti színjátszásról beszélünk. Németh Antal számos irányelve beilleszthető a modern színházról való gondolkodásba is. A kokárdás a 2. pont Tehetség Nemzetépítés Drámairodalom Aktualitás Függetlennek kell lenni mindenféle politikai iránytól. A szétforgácsolódás helyett a színház a magyar kultúra igaz értékeinek, a tehetségnek centruma legyen. A magyar színjátszásnak mindig egyéni hangja volt az európai színházi kultúrán belül: “etikát sugárzó ereje “ teszi különlegessé. A jó magyar színjátszás feltétele az erőteljes magyar drámairodalom életrehívása. A színház a jövőnek alkot, mégis magán viseli korának jellemző jegyeit: tradíció és megújulás egyszerre.
”Hiszek a magyar színházi kultúra egységében.” Ma is releváns: ”Hiszek a magyar színházi kultúra egységében.” A békés, szereteten és tiszteleten alapuló közös munka az, ami egy színház gépezetét olajozza és összeszegecseli. Közös munka fontossága Download more Powerpoint templates on https://slideforest.com/ Függetlenül a világnézettől, beállítottságtól, egyedül a tehetség és a tudás a fontos a színházi érvényesülésben és munkában. A tehetség szelekciós elve Nagy és fontos szerepe van a mellékesnek tűnő szereplőknek is: technikusoknak, világosítóknak, mert az ő mesterségbeli tudásuk a modern technika követelményei miatt elengedhetetlen. A színházi csapat egy emberként való kezelése
„Hiszek egy különleges és egyedülvaló magyar színházi kultúrában” Ma is releváns A magyar színház egyedisége egy fontos és továbbra is követendő irányelv. A magyar színjátszás ma sem csupán szórakozást nyújtson, hanem törekedjen mélyebb gondolatiság közvetítésére. „Hiszek egy különleges és egyedülvaló magyar színházi kultúrában”
„Hiszek a magyar színházi kultúra belső nagy küldetésében” Továbbra is aktuális, hogy a magyar drámairodalomnak fejlődnie kell, hogy a magyar írók figyelme a színpad felé terelődjen. Ma sem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a drámairodalom és a kortárs drámafordítások a legdominánsabb inspiráló erők a színpadi művészet számára. Ma is releváns
Ma sem szabad a tradíciót félremagyarázni és szó szerint értelmezni a színjátszásban. A színház a legaktuálisabb művészi megnyilvánulás, a előadás mindig az adott pillanatban születik meg, a tér és idő függvényében. A hagyomány nem röghöz köt, hanem olyan alapot, lendületet ad, mely a jelenen át a jövőbe vezet. „Hiszek a színházi életforma szüntelen megújulásának szükségességében.”
Mára érvényét vesztette: „Hiszek a színháznak a változó forma mögött álló változatlan örök és időtlen lényegében.” Mára már egyértelművé vált, hogy a filmművészet és a rádió nem kívánja és nem tudja átvenni a színház szerepét. Németh idejében a félnivalót elsősorban a filmezés új technikai lehetőségei jelentették. Ám a színház, mint az idők során kiderült, nem akar versenyezni a filmmel, hanem önálló entitás, melynek saját közönsége van.
Köszönjük a figyelmet! The Operintroad