Csókay László KPSZTI április 13.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A jelzőrendszer működésének tapasztalatai
Advertisements

Kapcsolattartás a szülői házzal
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Szakmai Tanácskozás Miskolc
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
1 A gyermek- és ifjúságvédelmi intézményrendszer helye és szerepe a fővárosi oktatás rendszerében Fővárosi Pedagógiai Napok Modellváltás a fővárosi intézményrendszerben.
Az iskolai szociálismunka
Gyermekvédelem a védőnői munkában
GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
Gyermekvédelmi alapellátás
Gyermekvédelmi rendszer jogi háttere
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
Törvényi változások a gyermekvédelemben (T/9318)
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Mészáros Attila Menedék Migránsokat Segítő Egyesület
Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben
A gyermekvédelmi ellátórendszer szerepe a bűnmegelőzésben
A mentálhigénés képzés hatása a sepsiszentgyörgyi Családsegítő Központ működésére 1.A CS. S. K. rövid bemutatása: ben jött létre a FAMTERRA alapítvány.
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
HEVES MEGYEI GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLTATÁSOK FELMÉRÉS CÉLJA, MÓDJA  Átfogó kép-működésről, problémákról  Igényekre reagáló, célirányos módszertani.
CSALÁDSEGÍTŐ INTÉZET MÓDSZERTANI GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT EGER
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A pártfogó felügyelő szerepe és feladata a jelzőrendszerben Budapest, március 28.
„Ha rákiabálunk egy élőlényre, megöljük benne a lelket. A botok és a kövek a csontjainkat törik össze, míg a a szavak a szívünket. Robert Fulghum Robert.
A mai magyar gyermekvédelmi rendszer
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
A gyakorlatvezető mentor
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Workshop A gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének
772 család 1559 gyerekéből A Fióka 2006-ban Alapellátott: 238 családból 578 gyerek Védelembe vett: 41 családból 69 gyerek Ideiglenes elhelyezés: 3 családból.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
II. Kerületi Védőnői Szolgálat gyermekvédelmi tevékenysége
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Hogyan segíthet a rendszer?
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Speciális gyermekvédelem
Szociális háló Készült a suliNova Kht. megbízásából.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Családtámogató ellátások
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.
1 Gyermekvédelmi képzések a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán.
Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat azaz települési önkormányzati nézőpontok a szociális ellátórendszer átalakításáról.
Készítette: dr. Retkes Zita.  Jogviszonyok a családban  Az állam szerepe és feladata  Ombudsmani tevékenység a családot érintően  Civil jogvédelem.
Zánka A 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet 9.§ (5) alapján: Az éves szakmai tanácskozást minden év február 28-áig kell megszervezni, és arra.
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
1 Az alapellátás és a szakellátás kapcsolata, közös feladatok, célok Gyermekjóléti Szolgálatok Országos Konferenciája Budapest, 2007.szept Gulyásné.
Mester Sándor: Gyermekjólét és gyermekvédelem a központban
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
Az egészségügyi szolgáltatók szerepe a gyermekvédelmi jelzőrendszerben
Az egészségügyi szolgáltatók szerepe a gyermekvédelmi jelzőrendszerben
Intézményi kötelezettségek a gyermek- és ifjúságvédelem területén
Család – és Gyermekjóléti Központ
A gyermekjóléti alapellátások együttműködési lehetőségei 2018
ÉVES GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Csókay László KPSZTI 2016. április 13. A gyermekvédelem alapjai – miért szükséges, mire jó a gyermekvédelmi protokoll? Csókay László KPSZTI 2016. április 13.

A gyermek helyzete Ideális helyzet: a gyermek a saját, vérszerinti családjában nevelkedik, az egészséges testi, értelmi érzelmi, erkölcsi fejlődését szolgáló, képességeinek kibontakoztatását segítő, állandóságot biztosító körülmények között Veszélyeztető helyzet: minden olyan, a – gyermek, vagy más személy által tanúsított – magatartás, mulasztás, vagy körülmény következtében kialakult helyzet, ami a gyermek egészséges fejlődését gátolja vagy akadályozza

Segítség a veszélyeztető helyzetben: Gyermekjóléti alapellátások: segítségnyújtás a családban Gyermekvédelmi szakellátások: helyettesítő védelem

Változások a családsegítésben és a gyermekjóléti szolgáltatásban 2016-tól csak integrált család és gyermekjóléti szolgálat/központ Kötelező önkormányzati feladat Polgármesteri Hivatallal bíró önkormányzatok: lakóhely szintű minimumszolgáltatások (CSGYSZ-3177) Járásszékhelyi települések: a hatósági feladatokhoz kapcsolódó és a speciális szolgáltatások (CSGYK-198)

Család és gyermekjóléti szolgáltatás Család és Gyermekjóléti Szolgálat (települési szint) Információnyújtás Jelzőrendszer működtetése, jelzőrendszeri felelős Kríziskezelés Segítés az ellátásokhoz jutásban Prevenció, szabadidős programok szervezése Családgondozás, klasszikus segítő tevékenység Általános tanácsadás Csoportmunka Család és Gyermekjóléti Központ (járásszékhelyi szint) HATÓSÁGI TEVÉKENYSÉGHEZ KAPCSOLÓDÓ FELADATOK: Közreműködés hatósági intézkedésben (javaslattétel, esetmenedzsment) Folyamatos esetmenedzsment a hazagondozás érdekében Utógondozói munka Szociális diagnóziskészítés, szükségletfelmérés (2017-től)

Család és gyermekjóléti szolgáltatás 2. Család és Gyermekjóléti Szolgálat Általános tanácsadás Csoportmunka Közösségfejlesztés Kapcsolattartás és együttműködés a Központtal Család és Gyermekjóléti Központ SPECIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK Kapcsolatügyelet Készenléti ügyelet – telefon Utcai, lakótelepi szociális munka Kórházi szociális munka Jogi tanácsadás Pszichológiai tanácsadás Családkonzultáció, családterápia Mediáció Óvodai, iskolai szociális segítő tevékenység (2018-tól) Szakmai támogatás a gyermekjóléti szolgálatoknak

Problémák az iskolák gyermekvédelmi működésével kapcsolatban Megkésett, vagy elmaradó jelzések (hatóság felé is!) Sok igazolatlan óra, korai iskolaelhagyás Esetmegbeszéléseken, szakmaközi megbeszéléseken való részvétel nehézségei (nincs kompetens gyv. felelős; időhiány) Osztályfőnök gyermekvédelmi szerepének problémái Speciális ismeretekkel rendelkező pedagógusok hiánya Óvoda- és iskolapszichológusok hiánya

Problémák az iskolák gyermekvédelmi működésével kapcsolatban 2. Veszélyeztetettek száma csökkent (2011: 200 ezer gyerek; 2013:139 ezer gyerek) Nevelési intézményekből jövő jelzések aránya csökken Gyermekvédelem megjelenése az intézményi dokumentumokban : 120 iskola tapasztalatai (Hegedűs J. 2011.)

Gyermekvédelmi protokoll Eljárásrend, ami tartalmazza az adott tevékenység célját a működés feltételeit, így a - szabályozó környezetet - tárgyi feltételeket - személyi feltételeket - kapcsolódó szervezeteket a tevékenység alapelveit, leírását az értékelés módját, gyakoriságát, mutatóit

Miért szükséges, miért jó a gyermekvédelmi protokoll? Összefoglalja a tevékenység szempontjából lényeges összes információt Elfogadásával az intézmény/fenntartó garantálja, hogy e szabályokat elfogadja, a szükséges feltételeket biztosítja Vezérfonalat ad a tevékenységet végzők számára, hogy mit kell csinálni; mi az, ami számon kérhető, ellenőrizhető rajtuk Ellenőrzések során egy mérce, amihez viszonyítható a tevékenység eredményessége, az esetleges mulasztások, stb.

Miért szükséges, miért jó a gyermekvédelmi protokoll? Fejlesztések során kiindulópont a helyzetértékeléshez, tervezéshez A szervezet többi munkatársa számára is elérhető, megismerhető, a belső együttműködés feltétele és segítője Külső együttműködő szervezetek számára átláthatóvá, megismerhetővé teszi az intézmény gyermekvédelmi működését

Miért különösen fontos, hogy legyen gyermekvédelmi protokoll? Veszélyeztetettség, gyermekvédelmi problémák új formái jelennek meg az iskolában is. Árnyaltabb képünk van a veszélyeztető helyzetekről. „Hagyományos” , családi eredetű veszélyeztetés, hátrányos helyzet, elhanyagolás, iskolai mulasztások Nőtt az érzékenység a bántalmazás különböző formáira Iskolai keretek közötti veszélyeztetés, iskolai bántalmazások elszaporodása, nyilvánosságra kerülése (gyerek-gyerek; gyerek-felnőtt; felnőtt-felnőtt) Veszélyeztetések új formái, eszközei (kortársak általi veszélyeztetés, drog, alkohol,internet, cyberbullying, szexualitás)

Miért különösen fontos, hogy legyen gyermekvédelmi protokoll? Prevenciós szemlélet erősödése, korai problémafelismerés fontossága Hiányos jogi szabályozás Gyermekvédelmi jelzőrendszer erősödése Jelzőrendszeri tagok felelőssége, elszámoltatása

Köszönöm a figyelmet !