Vállalkozások – versenyképesség – kamara A magyar valóság Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Mit vár a gazdaság az új kormánytól? Amit a régitől… Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Régóta hangoztatott elvárások Valódi konvergencia Egyensúly és növekedés, gazdaságfilozófia váltás, fenntarthatóság Versenyképes gazdaságkörüli környezet Az európai uniós források átcsoportosítása gazdaságfejlesztésre Adócsökkentés Bürokráciacsökkentés Korrupció visszaszorítása Az állami vállalatok átalakítása Valós szerkezeti reformok Önkormányzati rendszer Oktatás Egészségügy Nyugdíj Adórendszer 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Uniós források átcsoportosítása Tartós, markáns kamarai kritika > az élet igazolta Hibás célok Túlkomplikált feltételrendszer (pl. UMFT 710 kifizetési jogcím) Önjáró intézményrendszer (Jelenleg az ÚMFT végrehajtásában 15 közreműködő szervezet, 44 irodával, az ÚMVP végrehajtásában, pedig 306 iroda vesz részt) Drága mechanizmus Forrás átcsoportosítás, új szemléletű forráselosztás Gazdaságpolitikai prioritások kijelölése Nagyobb támogatás a termelő szféra részére Átláthatóság, pályázatok számának csökkentése Az ÚMVP és az ÚMFT, valamint a GOP és a ROP átfedéseinek kiküszöbölése 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Változások az Uniós források pályázataiban Jelentős átcsoportosítás gazdaságfejlesztésre Elvárásainkkal megegyező prioritások Kevesebb pályázati cím, szélesebb pályázási lehetőség Egyszerűbb nyelvezet Gyorsabb elbírálás és kifizetés? Apparátusi attitűdváltás? 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara GDP / GNI 2005 - 2008 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Konkrét számokban: Év 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 GDP 13 512 15 238 17 148 18 915 20 695 21 993 23 775 25 479 26 754 26 054 GNI 12 901 14 510 16 277 18 061 19 627 20 793 22 399 23 728 25 033 24 751 GNI/GDP % 95,5 95,2 94,9 94,8 94,5 94,2 93,1 93,6 95 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Még konkrétabban: 10 év alatti GDP / GNI különbség: 11 483 000 000 000 Ft. 2000-es GDP 13 512 Milliárd Ft… 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Részleteiben: Kamatterhek – GDP 4-5%-a (Költségvetés, Vállalkozások, Magánszemélyek) Árfolyamveszteség Profit-repatriálás Import kitettség Energiaárak Kereskedelem Infrastruktúra 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara földgázár US $/ 107 kcal ipar GCV bázis 2005 2006 2007 2008 2009 2010 I félév Csehország 293 402 392 614 528 495 Magyarország 346 451 584 757 611 450 Lengyelország 225 294 375 531 433 442 Szlovákia 288 379 420 623 520 469 Visegrádi átlag 275 365 421 624 482 454 Németország 710 556 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
1 mó euro alatti hitelek kamata 2010 május kkv hitelek kamata % 1 mó euro alatti hitelek kamata 2010 május hitelkamat jegybanki alapkamat kamatrés Csehország 3,91 0,75 3,16 Lengyelország 6,44 3,5 2,94 Magyarország 8,74 5,25 3,49 Szlovákia 3,64 1 2,64 Ausztria 2,27 1,27 euro zóna 3,25 2,25 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
mobil telefonálás költségei 2009 1 perc díja US$, csúcsidő, hálózaton kívülre irányuló beszélgetés Csehország 0,24 Lengyelország 0,21 Magyarország 0,45 Szlovákia 0,67 Visegrádi átlag 0,29 Németország 0,28 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Megnevezés 2002* tőke 2003-2008. évi jövedelem Jövedelem/tő ke % 2004 * tőke 2003-2008.évi jövedelem Jövedelem/tők e % 1 2 3 4=3/2 5 6 7=6/5 Mezőgazdaság, vadgazdálkodás, erdőgazdálkodás 369 73 20 79 61 34 Bányászat 87 -24 -28 57 Feldolgozóipar 13 609 13 237 97 17 862 9 254 52 Villamosenergia-, gáz-, gőz-, vízellátás 1 378 1 478 107 1 608 1 135 71 Építőipar 300 349 116 344 288 84 Szolgáltatások 13 520 16 245 120 19 684 13 320 68 ebből Kereskedelem, javítás 3 469 2 766 80 4 067 2 112 Szállítás, raktározás, posta, távközlés 2 968 2 824 95 3 989 2 342 59 Pénzügyi tevékenység 3 062 4 743 155 4 262 3 614 85 Ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás 3 435 1 100 32 6 798 856 13 Összesen 29 758 31 848 40 426 24 254 60 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
A külföldi tőke kiugró megtérülése Energetika: 2005 – 2008-as évek jövedelemhozama > 71 % 2003 – 2008-as évek jövedelemhozama > 107 % Kereskedelem: 2005 – 2008-as évek jövedelemhozama > 52 % 2003 – 2008-as évek jövedelemhozama > 80 % Szállítás, raktározás, posta, távközlés: 2005 – 2008-as évek jövedelemhozama > 59 % 2003 – 2008-as évek jövedelemhozama > 95 % Pénzügyi tevékenység: 2005 – 2008-as évek jövedelemhozama > 85 % 2003 – 2008-as évek jövedelemhozama > 155 % 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Kereskedelem + „Polcpénz” > cca. 15% Franciaországban maximum 4 % Szlovákiában maximum 3 % „Egyéb” költségek cca. 80 jogcímen: polcpénz, reklám-hozzájárulás, marketing-költség, áruháznyitási-hozzájárulás, be listázási-, listán tartási-, árváltozási költségtérítés, polcszerviz megváltás stb. Jövedelemáttétek belső árakon Foglalkoztatás: „árufeltöltő” Munkaerő-kölcsönző cégen keresztül 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Egy főre jutó GDP, vásárlóerő-paritás alapján az EU-27 százalékában 2006-ban és 2008-ban
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Egy főre jutó GDP vásárlóerő-paritáson (EU 27 átlaga = 100) (Forrás: KSH) 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Mi a megoldás? Úgy biztosan nem megy, ahogy eddig… Monopóliumok hatósági eszközökkel való megtörése Privatizációs szerződések újratárgyalása Ágazati különadók bevezetése illetve fenntartása Az állam gazdaságirányítási szerepének erősítése 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Munkanélküliségi ráta korcsoportonként 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Foglalkoztatás – 1 millió új munkahely Prioritások meghatározása és részletes lebontása Európai Uniós források átcsoportosítása gazdaságfejlesztésre Élőmunka-terhek csökkentése Munka törvénykönyve és más törvények, szabályok módosítása TB ellátások, táppénzszabályozás és nyugellátási rendszer anomáliáinak feloldása Szociális segélyek juttatásának szigorítása Aktív foglalkoztatáspolitikai eszközök erősítése, a Munkaerő-piaci Alap felügyeletébe a kamarák bevonása Minimálbér újragondolása „Átmeneti foglalkoztató szervezetek” kialakítása Csökkent munkaképességűek foglalkoztatásának módosítása Közmunkaprogramok módosítása Rugalmas foglalkoztatási formák erősítése Belföldi piac védelme A szakképzés, felnőttképzés és felsőoktatás átalakítása 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Gazdaság és szakképzés Akkut szakképzési válság Fizikai szakmák társadalmi presztízsének hiánya Rossz szakmaszerkezet Elvárás alatti tudásszínvonal Szakmunkáshiány Intézményrendszeri feszültségek Súlyos társadalompolitikai vetületek Hosszú távú (10 – 15 év) szakképzési stratégia kialakítása A szakképzés állami irányítása széttagoltságának (11 minisztérium) megszűntetése A szakképzés-fejlesztési programok újragondolása Az intézményhálózat működőképességének és hatékonyságának áttekintése 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
A szakiskolában való végzést követő 9 hónapban a szakmájukban elhelyezkedő tanulók aránya
Vállalati gyakorlati képzés óraszám arányának alakulása Németországon és Magyarországon 4288 4288 4288 1511 1742 1645 géplakatos kőműves ács,állványozó
További szakképzési kritikák Nincs érdemi munkaerő-piaci kapcsolat Túlzott elméletorientáltság, akadémikusság Duális képzés alulfejlettsége, óraszám 2000-ről 1000-re csökkent Mindössze 9000 cég vesz részt a duális képzésben 30 - 35 %-os lemorzsolódás Hosszú szakképzési idő > 17 éves korra teljesíthető tankötelezettség Gyakorlati munkára nevelés hiánya 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Kamara – kormány megállapodás Egymásra épülő megállapodások sora 125 alap gyakorlatigényes szakképzés felügyelete Szakmai és vizsgakövetelmények gondozása, karbantartása Központi programok felülvizsgálata Szakmai vizsgák vizsgatételeinek, azok értékelési útmutatójának kidolgozása 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Kamara – kormány megállapodás Szakmai záróvizsgára vizsgaelnöki delegálás, érdekképviseleti együttműködés Szintvizsgák szervezése, koordinálása SZKTV, Wordskill, Euroskill szakmai versenyek szervezése, felkészülést előkészítő bizottságok működtetése Pályaválasztási és tanácsadási rendszer kialakítása és működtetése 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
A kamarai fejlesztési koncepció sarokkövei Gyakorlati óraszám növelése: 1000 > 1800 Szakmai záróvizsga időtartamának csökkentése OKJ rendszer egyszerűsítése, ésszerűsítése,modernizálása A gazdálkodó szervezetek érdekeltségének és képzési hajlandóságának növelése a tanulók gyakorlati képzésében 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Sok az egyetem? Gyenge a színvonal? 26 egyetem, 43 főiskola (29 állami, 26 egyházi, 14 alapítványi fenntartású) Elitképzés vagy értelmiség megtartás / vidékfejlesztés „Elitegyetemek” > követelményerősítés! Vidéki felsőoktatás A helyi értelmiség képzése és megtartása Roma felzárkózás A köztes felsőoktatás? 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Oktatási szerkezet – reálgazdasági igény Műszaki és természettudományi képzésben résztvevők arányának duplára növelése! Államilag támogatott képzés radikális befolyásolása A reálgazdasági igények képzési megjelenítése Felsőoktatási „RFKB-t”!? 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Gazdaság és felsőoktatás Intézményes együttműködés a szereplők között A felsőoktatás és az üzleti szféra együttműködésének erősítése Vállalkozói kultúra a felsőoktatásban – menedzsment szemléletű vezetési gyakorlat K+F, innováció és felsőoktatás Szorosabb kapcsolat, kitörési lehetőség, klaszter Alkalmazott kutatás erősítése KKV-k bevonása 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
A siker feltétele: együttműködés Élesedő verseny minden területen Közelítés a „piaci” igényekhez Állami irányítás erősítése a regionális tervezésben A Felsőoktatási Tudományos Tanács vagy más intézmény proaktív szerepvállalása Pályakezdő diplomások pályakövetési rendszerének országos kiépítése és működtetése Pályakezdő diplomás munkanélküliek számának és összetételének figyelése, elemzése A végzettek elhelyezkedési mutatóinak figyelemmel kísérése intézményenként A kamarák, üzleti élet intézményes bevonása a fejkvóták meghatározásába 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
További kulcsterületek Felsőoktatás Felnőttképzés Kutatás – fejlesztés + innováció Kereskedelemfejlesztés Közigazgatás – gazdasági önkormányzatiság KKV finanszírozás 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
A kamara, mint gazdaságfejlesztési eszköz Félezer éves európai hagyományok Kontinentális európai gyökerek Gazdasági önkormányzat Közjogi státusz Országos hálózat Sikeres, már bizonyított feladatellátás Szakképzés Vegyes kamarai hálózat Széchenyi kártya Választott bíráskodás stb. 2019.05.12. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
www.mkik.hu