A nyelvtan tanításának célja, feladatai és követelményrendszere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nyelvek eredete, nyelvtípusok
Advertisements

EURÓPA MAGYARORSZÁG.
Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Egy ötlet megvalósítása
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A mondat.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Angol nyelvi kompetencia
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
2011. november 10. KKVSZI Kőrösy József Tagintézmény magyar nyelv és irodalom munkaközössége.
Szemiot i ka.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Az anyanyelvi nevelés elmélete MR-351, előadás Steklács János KF TFK Nyelvészeti és Irodalomtudományi Intézet
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Dajkanyelv - Az anyai beszédmagatartás néhány aspektusa
Hogyan tanítsuk meg a számítógépet magyarul? Számítógép és nyelv Varasdi Károly MTA Nyelvtudományi Intézet
A hazai és a nemzetközi hadtudományi kutatások műhelyei, főbb képviselői, a legfontosabb hadtudományi kutatási témák GŐCZE ISTVÁN ZMNE, Gőcze.
A kerettantervek fejlesztése
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
A nyelv, mint jelrendszer
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Nyelvi nevelés 5-8. évfolyam 1. rész: A koncepció Molnár Cecília alapján aug
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
Gyógypedagógiai munkája  váci intézet /Váci Siketnéma Intézet/ tanára  Tanítványai a „kezdő magyar siketnémák”  1808-tól igazgatója  Simon.
Germanisztika (német) alapszakos képzés
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Informatikai alapfogalmak
A generatív nyelvelmélet
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
A mentorálási gyakorlat komplex terve (portfólió) A tanárjelölt heti órarendje a mentorálás első, második és harmadik fázisában.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Bevezetés a nyelvtudományba 3. Nyelvi szintek
A nyelvtan szerepe és célja
A stílus.
A nyelv mint jelrendszer
Szent László Középiskola Szekszárd
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
A kerettanterv (5–6. osztály) Magyar nyelv és irodalom
Alkotó jellegű és játékos gyakorlatok
Előadás másolata:

A nyelvtan tanításának célja, feladatai és követelményrendszere A nyelvtantantanítás módszertana Ludányi Zsófia 2019. tavasz

A nyelv és a nyelvtan fogalma A társadalmi kommunikáció eszköze Gondolatokat kifejező jelek rendszere Kreativitás → egy adott jelkészletből szabályok segítségével végtelen sok variációt tudunk létrehozni Kollektív, objektíve létező jelenség Egyéni megvalósulás → beszéd: állandó működés → beszédcselekvés

A nyelv és a nyelvtan fogalma A nyelv az emberré válás során, a törzsfejlődéssel keletkezett Sokféleség: nyelvek → nyelvcsaládok Egy adott nyelv mindig változik, története van De egy pillanatban állandónak látszik A nyelvvel foglalkozó tudomány a nyelvtudomány

Nyelvtudomány Szinkrónia és diakrónia szempontjából: szinkrón (leíró) diakrón (történeti) Elméleti (általános) ↔ alkalmazott nyelvészet Nyelvtan (grammatika): a nyelv szerkezetének leírása, szabályokban folytatása Lehet történeti és lehet leíró Alsóbb iskolai szinteken csak leíró nyelvtan Felsőbb osztályokban van történeti nyelvtan és egyéb területek

Nyelvtudomány: egyik részterülete a nyelvtan vagy grammatika Nyelv → objektíve létezik, s ugyanakkor az egyének nyelvhasználatán keresztül valósul meg Nyelvtudomány: egyik részterülete a nyelvtan vagy grammatika Az iskolai tanítás célja: Az egyes tanulók nyelvhasználatának fejlesztése A tanulóknak megtanítani a nyelvtant

A nyelvtan elméleti alapozó tárgy De ez nem jelenti azt, hogy nem lehetne gyakorlati úton tanítani!

A nyelvtantanításnak más a célja! Nyelvfejlesztés: Irodalomtanítás Szóbeli és írásbeli szövegalkotás (beszédfejlesztés és fogalmazástanítás) A nyelvtantanításnak más a célja!

A nyelvleírás és a nyelvtan különbsége Nyelvleírás (v. szinkrón nyelvészet): A nyelvi jelek által alkotott hierarchikus struktúra leírása. A nyelvi szinteket követi: Fonémák A morfémák és a lexémák leírásából áll. A szintagmák és a mondatok A szöveg

Felső tagozat: a nyelvleírás teljes egészében itt Alsó tagozat: nagyon leegyszerűsített, gyakorlati célokat szolgáló grammatikát tanítunk Felső tagozat: a nyelvleírás teljes egészében itt Különösen pedig középiskolában bontakozik ki Részei: szókészlettan, nyelvjárások, szövegtan, jelentéstan Ezek alsó tagozaton csak indirekt vannak jelen (pl. olvasmányok tárgyalása)

Grammatika Görög eredetű szó A görög nép volt a legrégibb európai nép, amely nyelvének nyelvtanát megalkotta Görög gramma ’betű’ → a grammatika kezdetben a betűk megtanulását jelentette Később hangtant, s fokozatosan: szótan, majd mondattan A grammatika a beszédfejlesztés és a helyesírás-tanítás alapja

Grammatika Két típus: Referenciagrammatikák v. tudományos grammatikák, pl. Keszler–Lengyel (szerk.) Magyar grammatika (egyetemi nyelvtan) Iskolai nyelvtanok → egyszerűsített, az adott iskolatípus igényéhez igazított Alsó tagozat: erősen leegyszerűsített nyelvtan A tudást a referencianyelvtanokban kell ellenőrizni!!!

Funkcionális szemlélet A morfémák (szóelemek) funkció nélküli bemutatásának nincs értelme A jó grammatika mindig funkcionális!! A morfémák elnevezése utal a funkciójukra, például: kutyá + m (-m birtokos személyjel) → megadjuk a funkcióját, vagyis azt, hogy egyes szám, 1. személyű birtokra utal

A grammatikák rendszerezése Kiindulhat: Alakból Funkcióból Alakból kiinduló rendszerezés áttekinthetőbben oldható meg, pl.: Írni fogok, írni fogsz stb. paradigma összeállítása → megállapítás: jövő idő kifejezése Funkcióból való kiindulás: grammatikai szinonimák felsorakoztatása De: ehhez ismerni kell az egész rendszert, jól kell látni az összefüggéseket

A funkcionális nyelvszemlélet, a funkciók fogalma Grammatikai funkció Nyelvi szintek: 1. fonémák szintje, 2. morfémák és lexémák szintje, 3. szintagmák és mondatok szintje, 4. a szöveg szintje A magasabb rendű szintek az alacsonyabb rendű szintek elemeiből tevődnek össze, s fordítva: egy alacsonyabb szintű elem mindig egy magasabb szinten funkcionál, azaz egy nagyobb egységben működik Például a morféma (szóelem), mondjuk egy toldalék a szóalakban v. inkább a szintagmában kapja meg szerepét (a -ba hová? Kérdésre felelő helyhatározói belviszonyrag)

Grammatikai funkció (folyt.) A nyelvi jel grammatikai funkciója a nyelvi jelnek egy magasabb szinten betöltött szerepe Ezt a funkciót a nyelvi rendszeren belüli funkciónak is nevezzük

Kommunikációs funkció Ezenkívül beszélhetünk egy nyelvi rendszeren kívüli, a beszédhelyzethez kapcsolódó, ún. kommunikációs funkcióról Lehet: Kifejező (emotív, emocionális) funkció Felhívó (konatív) funkció Ábrázoló (referenciális) Metanyelvi funkció: ha a közlés tárgya maga a nyelv → maga a grammatika sajátos nyelvezete Kapcsolattartó (fatikus funkció) Poétikai funkció Grammatikatanítás: a metanyelv megtanítása

A nyelv = működés, funkcionálás A funkcionális nyelvszemlélet egyik alapelve, hogy a nyelv nem értelmezhető a beszélőtől függetlenül létező jelenségként A nyelvben a jelentés és a funkció nincs eleve adva, deduktív módon az elemekből, a szabályokból nem vezethető le, hanem meghatározott szituációban a nyelvi működés során jön létre → Tehát a nyelv nem statikus elem- és szabálykészlet, hanem működés, funkcionálás

A grammatikatanítás céljai A nyelv rendszerszemléletének a kialakítása; A grammatikai szakszókészletnek mint metanyelvnek a megtanítása; A spontán nyelvhasználati folyamatok megfigyelésének tudatossá tétele, a sikeres kommunikáció feltételeinek biztosítása; Más tantárgyi ágazatok (a helyesírás, a nyelvművelés, a szövegtan, a stilisztika, a retorika, a nyelvtörténet stb.) tanulásának megalapozása; Az irodalomolvasás, a műelemzés segítése; Az idegen nyelvek tanulásának erősítése; Az általános műveltség fejlesztése.

A grammatikatanítás szemléletformái Hanyagoló: egyes középiskolákban a magyartanárok az irodalmi tananyag túlméretezésével indokolják, vagy vmiféle komplex, az irodalmi és nyelvi elemzést összekapcsoló szemlélet érvényesítésével magyarázzák. Egyik érv sem elfogadható, ugyanis a magyar nyelvet felépítő grammatikai formákat és az őket működtető szabályokat csak saját rendszerükben érdemes és lehetséges megismerni.

A grammatikatanítás szemléletformái Szelektív: a kommunikációközpontúság elvét egyoldalúan alkalmazza, és a grammatikai tananyagból csak azt tanítja, ami a kommunikációs készség fejlesztéséhez feltétlenül szükséges. Például: A magyar mint idegen nyelv tanítása Alsó tagozatos grammatikatanítás → az alapozó szakaszban az életkori sajátosságok miatt minimálisra csökkentjük a grammatikai tananyagot, amennyi a szó- és írásbeli kifejezőkészség, ill. a helyesírás tanításához feltétlenül szükséges. Rendszerszemléletű: teljességre törekvő grammatikatanítási forma. A teljes nyelvtani rendszert igyekszik föltárni, az életkori sajátosságok figyelembevételével a diákok a nyelvtani fogalmakat és szabályokat a nyelvi szinteknek megfelelően ismerik meg.

Tananyagrendező elvek Linearitás elve: a grammatikai fogalmak és szabályok megismerése folyamatosan előrehaladva történik: a kisebb egységektől a nagyobb egysége felé haladunk (hangok, szóelemek, szavak, szószerkezetek, mondatok). Az egyes nyelvi szintekről elsajátított ismeretek egymásra épülnek. Ciklikusság elve: a nyelvtani tudást nemcsak folyamatosan bővítjük, hanem nagyobb életkorszakaszonként vissza-visszatérünk a korábban tanultakra. Így az életkori sajátosságoknak megfelelően egyre magasabb szinten rendszerezünk.

Felhasznált irodalom Adamikné Jászó Anna 1998. Antalné Szabó Ágnes 2002. A grammatikatanítás pedagógiája. In: V. Raisz Rózsa–Zimányi Árpád (szerk.): Feladatok és módszerek az anyanyelvi nevelésben a XXI. század elején. XIV. anyanyelv-oktatási napok. A Magyar Nyelvtudományi Társaság Kiadványai 216. Magyar Nyelvtudományi Társaság, Budapest, 148–152. Kugler Nóra 2009. Funkcionális grammatikai gyakorlatok a 9–12. évfolyam számára. Anyanyelv-pedagógia 1: http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=153