A „Szertár” iskolai és óvodai szociális munka projekt célja

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermekvédelem alapjai – miért szükséges, mire jó a gyermekvédelmi protokoll? Csókay László KPSZTI április 13.
Advertisements

Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
„Az iskolai szociális munka feladatai, helye, szerepe a veszélyeztetettség és az iskolán belüli agresszió megelőzésében, kezelésében”
TAMOP B-11/ „A fiatalok családi életre nevelését, a kismamák munkaerő piaci elhelyezését segítő, innovatív családbarát szolgáltatások.
„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Pályázati lehetőségek Nagy Réka Közművelődési és kulturális intézmények pályázati lehetőségei.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
„Mocsolád-Civilház” NKFT megalakulás I.Alsómocsolád méretéből (346 fő) és zsákjellegéből adódó intézményi és egyéb háttér hiányosságainak kiküszöbölése:
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A család – és gyermekjóléti szolgálatok rögös útjai
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
HHR.
Surányiné Palkó Eleonóra Szombathelyi Szűrcsapó Óvoda
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
„Adjunk esélyt mindenkinek
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Gyermek- és ifjúságvédelemi feladatok ellátásának támogatása
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
A pszichológiai segítségnyújtás lehetőségei
Lorem ipsum.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Intézmény minőségirányítási programja
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Intézményvezetők tájékoztatása Nyíregyházi Egyetem
Előadás másolata:

A „Szertár” iskolai és óvodai szociális munka projekt célja A 2018/2019-es tanévtől kötelező ifjúsági, iskolai és óvodai segítőmunka bevezetése

Óvodai- és iskolai szociális segítő tevékenység A szociális segítés köznevelési intézményekben való bevezetése a gyermekek esélyeinek növelése érdekében. az iskolás korú gyerekek és fiatalok képességeinek, lehetőségeinek legoptimálisabb kibontakozását támogatja a szociális kapcsolataik, társadalmi integrációjuk javításával

Sürgető indokok Óvodáskorban az együttélés, a társas érintkezés szabályait kevéssé ismerő gyermekek számának megugrása A gyermekek beilleszkedési zavarai Diszfunkcionális családok számának emelkedése Elutasító szülők Kommunikációs - konfliktuskezelő modellek hiánya Iskolai hiányzások, lemorzsolódás Pedagógusok feladatkörén túlmutató feladat

Előzmény 2008-ra három fő irányzat különböztethető meg az iskolai szociális munkában: •„Belső” iskolai szociális munka vagy ún. hagyományos modell •„Külső” iskolai szociális munka vagy ferencvárosi modell •Pécsi modell 2015. január 1-től lehetőség a gyermekjóléti szolgálat keretein belül (Gyvt. 39. § (3a) – gyermek veszélyeztetettségének megelőzése érdekében) EFOP – modell program 2017-2019. •család- és gyermekjóléti központok, •Gyvt. szerint kiszerződött feladatellátó szolgáltató Program másfél tanévet követ, 2017. szeptembertől 2019. februárig kifutó támogatás. 2018. szeptembertől teljes körű bevezetés

A járási család- és gyermekjóléti központok kötelező új feladata 2018 A járási család- és gyermekjóléti központok kötelező új feladata 2018. szeptember 1. Cél: •Egységes szemléleten alapuló szociális segítségnyújtás megszervezése •Gyermekek, szülők, pedagógusok részére adekvát szakmai segítségnyújtás •Az elsődleges prevenció elősegítése •Veszélyeztetettség megszűntetésében való segítségnyújtás •Szociálisan hátrányos helyzetű gyermekek számára szolgáltatások nyújtása

Óvodai és iskolai segítő tevékenységtől hosszú távon elvárt eredmények A szociálisan hátrányos helyzetű gyermekek élethelyzetének, körülményeinek javulása A végzettség nélküli iskolaelhagyók számának csökkentése A köznevelési intézményekben megjelenő szociális szakemberek hosszútávon történő integrálódása, elfogadása, szakmai önállóságuk biztosításával Szakmai együttműködés rendszerének kialakítása a család- és gyermekjóléti központok és a köznevelési intézmények között (szervezeti keretek, eljárásrend, dokumentáció)

Problémacsoportok Iskolai nehézségek Tanulási problémák Magatartási, beilleszkedési nehézségek Iskolai konfliktushelyzetek Iskolai hiányzások Szociális problémák Anyagi nehézségek Szubkulturálisan hátrányos helyzet

Szolgáltatási paletta A helyzetértékelést követően a szociális segítő tevékenység eszközeit és módszereit használja problémamegoldásra: •Segítő beszélgetés, tanácsadás •Konzultáció diákokkal, szülőkkel, pedagógusokkal •Szociális ügyintézés •Krízisintervenció •Konfliktuskezelés •Delegálás •Készség- és személyiség fejlesztés, szociális kompetenciafejlesztés csoport formában •Közösségi programok szervezése •esetmegbeszélés

Tervezet 1000 fő nevelési oktatási intézménybe járó gyermek / 1 fő iskolai szociális munkás Rendszeres jelenlét az adott intézményben Kiszámíthatóság Állandó szakmai tartalom Magas színvonalú segítő tevékenység

Aktuális Óvodai és iskolai szociális segítés fejlesztése (EFOP-3. 2 Egy pályázó átlagosan 18 – 40 millió Ft támogatásban részesülhet. Teljes támogatási keret 2,05 milliárd forint Kiválasztási szempontok: A helyszínek leképezzék azokat a területi különbségeket, amelyek az ország településszerkezetéből, szociális eltéréseiből adódnak. (54 nyertes pályázat) A projekt célja: •az óvodai és iskolai szociális segítés feladatellátás szakmai tartalmának, •a fenntartásához és rendszerszerű elterjesztéséhez szükséges humán és pénzügyi források meghatározása.

Várt eredmények: a szociális munka eszközeinek pontosítása, módszereinek adaptálása az iskolai környezetbe szakmai létszám meghatározása, ehhez a szükséges végzettség előírása a feladatellátás költségvetési hátterének meghatározása egységes dokumentáció kialakítása

Miskolci járás – „Szertár” A projekt időtartama: 2017.08.15 – 2019.02.14. Támogatási összeg: 40 millió Ft vissza nem térítendő támogatás Támogatás mértéke: 100%

A projektben Miskolc Járás 7 településén (Miskolc, Onga, Sajóbábony, Bőcs, Hernádnémeti, Újcsanálos és Ónod), 17 köznevelési intézmény, 30 feladat ellátási hely A programban elért gyermekek, tanulók létszáma összesen 8 292 fő.

A projekt időtartama alatt, együttműködés keretében óvodai és iskolai színtéren kialakításra kerül a szociális segítés eszköztára megtörténik a szociális munka módszereinek adaptálása az óvodai, iskolai környezetbe (helyi problémák, lehetőségek) szakmai együttműködési rendszer alakul ki a család- és gyermekjóléti központok és a köznevelési intézmények között

Szakmai megvalósítás szükségletekhez igazodó szolgáltatási terv kialakítása kompetens szakemberek bevonása, készségeik, kompetenciáik fejlesztése óvodai és iskolai színtéren a szociális segítés eszköztárának kialakítása és megjelenítése

I. Egyéni tanácsadás szülőknek gyermeknevelés és a családi élet más problémát okozó területein, óvodában jelentkező problémák kapcsán, gyermek eltérő fejlődésével kapcsolatban információnyújtás elérhető szolgáltatásokról, jogokról, a szociális rendszer működéséről, ügyintézésben való segítségnyújtás, pályaorientációs tanácsadás

I. Egyéni tanácsadás 2 közvetítés a szülő és az óvodapedagógus, pedagógus közötti konfliktusban, részvétel a pedagógus és a szülő közötti megbeszélésen közvetítés különböző szolgáltatások eléréséhez pedagógus konzultációs lehetőség biztosítása

I. Egyéni tanácsadás 3 krízisintervenció tanulók számára nyújtott egyéni tanácsadás, információnyújtás a probléma megoldásában való segítségnyújtás

II. Csoportos segítő tevékenység gyermek megfigyelése csoporthelyzetben szülőcsoportok szervezése, vezetése csoportfoglalkozás megtartása gyermekek, fiatalok számára kommunikáció fejlesztése

III. Közösségi segítő tevékenység együttműködés kialakítása az intézmény más segítő szakembereivel együttműködés a partner intézményekkel együttműködés az köznevelési intézményen belül működő szülői szervezettel

III. Közösségi segítő tevékenység 2 részvétel a nevelőtestületi ülésen, köznevelési intézmény által szervezett rendezvényeken, projektekben stb részvétel a szülői értekezleteken iskolaorientált közösségi munka megszervezése

IV. Gyermek és ifjúságvédelmi feladatok ellátása jelzőrendszeri tagként a gyermekvédelmi feladatok koordinálása! a gyermekvédelmi feladatok ellátásának fejlesztése delegálás

Köszönöm a figyelmet!