Interjúkészítési technikák

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Advertisements

Train the Trainer Trénerek: Eva Jambor, Johannes Lindner Időpont: péntek vasárnap Helyszín: Budapest, Magyarország.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Ellenőri továbbképzés Budapest, Ellenőri továbbképzés Budapest, MLSZ JB.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Az IKER önértékelő IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
CÉLCÉLCSOPORT  Egészségügyi szakmai tájékoztatás és betegtájékoztatás, az egészséges életvitelhez szükséges információk szolgáltatása, publikálása, áttekint-
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
1. 2 káros tartalmak típusai és előfordulásuk a gyerekek védelmét biztosító szabályok, a felelősség kérdése a korhatár-kategóriák megítélése, a besorolás.
A három lépcsőfok… 29% - A megoldás 52 heti stratégia sikeres üzleti kapcsolatépítéshez (Avidor András - Michelle R. Donovan - Ivan R. Misner) Az emberek.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A szakiskolák aktuális problémái
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
Budapesti Corvinus Egyetem Turizmus Tanszék Budapest a nemzetközi utazók szemével Előzetes kutatási jelentés A Ráday utca pozicionálása kapcsán Budapestre.
Kőszegi Forrás- Kőszeg
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
DIGITÁLIS VÁSÁRLÁSOK, GENERÁCIÓS KÜLÖNBSÉGEK
A munka eszköze magam vagyok
Az „első lépés” TÁMOP
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Pályaválasztási tanácsadás
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Magyar Tudományos Művek Tára
HÉL (Hasonló értelmű licit)
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
Környezetgazdaságtan 1
Hipotézisvizsgálat.
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
középfokú felvételi eljárás
TILTÁS + INFORMÁLÁS. TILTÁS + INFORMÁLÁS TILTÁS (Tabu) INFORMÁLÁS -> PORNÓ -> test mint szexuális objektum.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felszín alatti vizek kémiai állapotfelmérése
Szerzője Konzulens neve
Megfigyelés és kísérlet
Interjúzás vállalatoknál
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Toborzás és megtartás Sámson Dorottya, Fodor Zsolt.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
HIRING 101: BEVEZETÉS A TOBORZÁS-KIVÁLASZTÁSBA
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
Interjúzás vállalatoknál
Iskolai szociális segítő
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Pszichológia BA műhelymunka és szakdolgozat tájékoztató
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
Gyermekekkel a mediáció szemszögéből
Előadás másolata:

Interjúkészítési technikák NTP-SZKOLL-17-0058 Interjúkészítési technikák Gocsál Ákos

http://www. tankonyvtar http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0021_21_kutatastervezes/62_tananyag.html

A kutatás folyamata Felkészülés: döntések, előkészület Terepmunka Kiértékelés, publikálás Mi a kutatás célja? Kiket kérdezek meg? Milyen interjút használok? Mennyi ideig tart? Ráhangolódás a beszélgetésre. „én mint kutató”?

Interjútípusok Struktúrált interjú: Szóbeli kérdőív, kötött sorrend, szó szerint feltett kérdések, „kötelező” válaszolni Előny: könnyen összehasonlíthatók a válaszok Hátrány: kevésbé alkalmas a válaszok mélyebb kifejtésére. Ragaszkodunk a kérdések sorrendjéhez, Félig struktúrált interjú: Van előzetes interjúvázlat, de a kérdések sorrendje, témája megváltoztatható, elhagyhatunk kérdéseket, újakat emelhetünk be. Előny: rugalmasabban alkalmazkodik a kutató a válaszadóhoz,több téma is felmerülhet, amire nem gondolt előtte Hátrány: nehezebb lehet az összehasonlítás

Interjútípusok Strukturálatlan A beszélgetés során közösen konstruálunk valamit. Adott egy kiinduló téma, nincsenek előre meghatározott kérdések.

Interjúk a megkérdezettek száma szerint Egyéni Társas – fókuszcsoportos: fókusz a központi téma, amit megbeszélünk 8-10 (4-6) fős homogén csoportot alkotunk (pl. egyetemisták). A csoport viselkedését, jellemzőit (szóhasználatát stb.), hatását is vizsgálhatjuk, de a csoporthelyzet gátolhat egyeseket. Interjúkészítő: moderátor – ha nem megfelelő, akkor nincs megfelelő szimpátia, vagy egy domináns személy magához ragadja a kezdeményezést Bizalmas témák megbeszélésére nem alkalmas.

Interjúvázlat Az interjú terve: milyen kérdésekre keressük a választ? Lehetőleg a kutatott téma egészét fedje le. Minden releváns területet érintsünk! Eltérések az interjúvázlattól: - eltérhetünk a kérdések sorrendjétől - új téma jelenhet meg → további interjúkba beemelhetjük - kifutunk az időből, rosszul mértük fel a szükséges időtartamot. A beszélgetés ritmusa, dinamikája a legfontosabb! Ne ragaszkodjuk görcsösen az interjúvázlathoz, a helyzet „adja magát…”

„Én, mint kutató” A személyem (tulajdonságaim, életkorom, nemem, öltözködésem … ) befolyásolja az interjú menetét. Az interjúalany a fontos, érezze az érdeklődést. Hierarchikus helyzet: a fő irányt mi szabjuk meg, de hagyjuk beszélni. Nem passzív, finoman irányít, kontrollálja a beszélgetést. Alaposan fel kell készülni a témából, hogy tudjunk jól kérdezni!

Terepmunka Nem a kutatóról szól az interjú, de nagyban függ a személyiségétől az interjú sikere. A hallgatás az interjú motorja. Ha az interjúalany csendben van: 1. Gondolkozik a válaszon 2. Befejezte a választ az adott kérdésre Folyamatos odafigyelés, „aktív hallgatás”, verbális és nem-verbális visszajelzések. Előítéletek, prekoncepciók nélkül. Nem az én saját válaszom, véleményem a fontos! Az interjúkészítőnek kell látnia!

Terepmunka Az interjúhoz sok idő kell! – aztán lehet, hogy gyorsan végzünk…  Az interjú kezdete - az interjúalanyt átvezetjük a hétköznapi beszélgetésből az interjúhelyzetbe - tájékoztatjuk a beszélgetés témájáról, röviden, világosan, a témától nem térünk el Technikai eszközök - az interjú előtt elővesszük a diktafont, tájékoztatjuk az interjúalanyt, megkérdezzük, hogy használhatjuk-e. Illetéktelen kezekbe nem kerül a szöveg. Csak a meghatározott célra használjuk fel. - leállítjuk a felvételt, ha azt kéri.

Terepmunka A kérdésekről - Kerüljük az igen/nem típusú kérdéseket. Nyitott kérdéseket tegyünk fel. - semleges attitűd: nem nyilvánítunk véleményt, nem tiltakozunk, ha más a véleményünk, nem bíztatjuk - fiktív helyzetek: „mi lenne, ha…” ezzel könnyen feltérképezhető a gondolkodásmódja - nem oktatjuk ki, nem veszekszünk, nem erőszakolunk ki válaszokat - ellentmondások fordulhatnak elő: esetenként tisztázó kérdéseket teszünk fel. „Az előbb azt mondta, most viszont…” - életszerű, elképzelhető, valós helyzetekre kérdezzünk

Terepmunka Sokféle nehéz eset fordul elő: „szűkszavú” „bőbeszédű” „intellektualizáló” – nem a saját véleményét, élményeit mondja, hanem általánosságokat, rosszabb esetben közhelyeket „erőjátékos” – dominanciát próbál kivívni, teszteli az interjúkészítőt

Terepmunka Az interjúkészítés körülményei - az időpont, helyszín is befolyásolja a válaszadást - alkalmazkodunk az interjúalanyhoz: amkor és ahol neki a legmegfelelőbb az interjú - torzító hatások: mások járkálnak, telefoncsörgés, mások jelenléte, zaj stb. - lehetőleg négyszemközt

Terepmunka Az interjú befejezése - elfogytak a kérdések - elfáradtunk - nem tudunk már több választ kipréselni belőle Befejezés: „kivezetjük” az interjúalanyt az interjúhelyzetből. Utalunk a folytatásra, a felvétel sorsára, ha kéri az eredményeket, akkor odaadjuk neki.