Az önkormányzati gazdálkodás egyéb bevételei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

Kérdések a gazdálkodás, pénzügy fejezethez. 1. Egészítse ki a mondatot! A pénzügyek igazgatásának….. része van. A ………… igazgatása, és a……….. Igazgatása.
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Dél-alföldi Regionális Igazgatósága SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁJUS 17.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
A TÁVMUNKA SZABÁLYOZÁSÁVAL KAPCSOLATOS MEF JAVASLATOK A MEF ELŐTERJESZTÉS HÁTTERE KEMÉNY PÉTER E.ON HUNGÁRIA ZRT.
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
TÁMOP / Képzésfejlesztés ma és holnap EU-s forrásból a KIH-ben.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Teljesítési garanciák a svájci építőiparban
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
A konszolidáció módszertanáról
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
SZÁMVITEL.
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
SZÁMVITEL.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
SZÁMVITEL.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Cash flow A vállalat működése, befektetései és pénzügyi tevékenysége által genarált pénzáramlásokat tartalmazó kimutatás. Az eredménykimutatásban és a.
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
a hatékonyabb munkába segítésért
Gazdaságpolitika 7. ea.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Hallgatói ösztöndíjak
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
jjjjj MINISZTERELNÖKSÉG
Magánszemélyként bérbe adnám az ingatlanomat.
Energiahatékonysági és Megújuló Finanszírozási Program Erste Bank Hungary Budapest,
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Előadás másolata:

Az önkormányzati gazdálkodás egyéb bevételei dr. Jeney László egyetemi docens jeney@elte.hu Település-gazdaságtan I. alapszakok (BSc/BA) 2018/2019, I. félév BCE Geo Intézet

2. Átengedett központi adók Adójellegű bevételek, de nem az önkormányzatok saját forrásai között szerepelnek Nagyságukra a helyi kormányzatnak nincs hatása Az átengedés mértékét az Országgyűlés által elfogadott központi adótörvények határozzák meg Az átengedés célja: Önkormányzatok anyagi lehetőségének a helyi jövedelmekkel való összekapcsolása Központi és önkormányzati költségvetés/ek/ arányos alakulásának biztosítása 2

Állami támogatás versus átengedett adók Központi adók egy részének önkormányzatok részére történő átengedése Átengedés mértékének növelése, csökkentése makroszinten nem jelent az önkormányzatoknak több vagy kevesebb forrást, csak az egyes önkormányzatok közötti eltérő allokációt Valójában az állami hozzájárulás is a központi adók (újra)elosztása, de nem a képződés helye szerint, hanem a feladatokat jobban kifejező más mutatók alapján Keletkezés helye szerinti elszámolás  állami támogatás mértékének csökkenése nemzetgazdasági szinten  a települések közötti differenciák növekedése Elvileg bármely központi adó – keletkezés helye szerinti – részbeni vagy teljes átengedése szóba jöhet, ha Összhangban van az önkormányzatok feladataival (strukturálisan is) Adó településenkénti számbavétele, valamint eljuttatása technikailag is megoldható 3

Adófajták A nyugati országokban általában három adótípus ill. ezek kombinációja szerepel Vagyonadó Jövedelemadó Forgalmi, ill. fogyasztási adó Az adók szerkezete országonként jelentős differenciát mutat Helyi kormányzatok összes adóbevételén belül az egyes adófajták súlya eltér Vagyonadó: Egyesület Királyság, Írország (Kanada és Ausztrália) Jövedelemadó: skandináv országok Forgalmi adó: USA, ritkábban 4

Vagyonadó Ingatlanokra, általában a földre és épületekre vetik ki Előny: Stabil, jól tervezhető bevételi forrás (ingatlanok helyben maradnak akkor is, ha a tulajdonos változik) Hátrány: Adóalap nem követi az inflációt, nem növekszik olyan gyorsan, mint a jövedelem Ingatlanok értékelése meglehetősen költséges eljárás  újraértékelésre csak ritkán, több évenként kerül sor  becsült érték többnyire jóval alacsonyabb a piaci értéknél (sok esetben ezt az adókulcs emelésével próbálják ellensúlyozni) 5

Jövedelemadó Pénzügyi szempontból jó bevételi forrás Előnye Hátránya Ha az adó kivetésének módját, az adókulcs mértékét, központilag szabályozzák és a mértékére a helyi kormányzatnak nincs hatása, akkor ez az adófajta a nemzetközi gyakorlatban nem számit helyi adónak Ha a központi kormányzat az adóbevételeinek egy részét átengedi, az átengedett rész egyfajta állami támogatásnak minősül Előnye Bevétel a jövedelem emelkedésével progresszíven nő Hátránya Túlzott területi differenciálódást idéz elő Szegényebb települések: alacsony színvonalú települési szolgáltatások  gazdagok elköltöznek  önkormányzat még kevesebb bevételre tesz szert  kieső bevétel pótlására emeli az adókulcsot  újabb migráció követ Végeredmény: különböző társadalmi csoportok, rétegek területi elkülönülése (gazdag–szegény települések) 6

Forgalmi, ill. fogyasztási adó Kiadásokat adóztatja meg Egyesek szerint: nagy forgalmat lebonyolító települések indokolatlanul több bevételhez jutnak, mint azok, akik esetleg erre jobban rászorulnának De: forgalmi, ill. fogyasztási adó mellett szól, hogy a vásárlás során a városi szolgáltatásokat olyanok is igénybe veszik, akik nem viselik azok terheit, mert más településben laknak 7

Átengedett központi adók Magyarországon (Korábban SZJA 40 %-a) Gépjárműadó 40 %-a (korábban 100 %-a) Belföldi gépjárművek adójának mértékét – e törvény keretei között – a települési önkormányzat képviselő-testülete rendeleti úton állapítja meg Belföldi gépjárművek után a települési önkormányzat által beszedett adóból a törvényben meghatározott alsó adótétellel számított összeg 40 %-a marad a településen Ha a képviselő-testület az alsó adótételnél magasabb mértéket állapít meg, a különbözetből származó bevétel az önkormányzatot illeti Gépjárműadó: autó teljesítménye és kora alapján Gépjárműadóhoz kapcsolódó bírságból, pótlékból és végrehajtási költségből származó bevétel 100%-a Termőföld bérbeadásából származó jövedelem utáni SZJA 100%-a Termőföld bérbeadásából származó adó, vagyis ennek 100 %-a azt a települést illeti meg, ahol a földterület fekszik 8

Állami (felsőbb szintű regionális) támogatások Állami támogatásnak kettős funkciója Települések közötti túlzott különbségek kiegyenlítése Helyi források kiegészítése (csak részben helyinek tekinthető közszolgálati feladatok): főleg ahol amelyeknél bizonyos minimumszínvonal garantálása szükséges (pl. alapoktatás) Állami támogatások aránya az önkormányzati bevételekben Országonként nagyon eltérő képet mutat: 20–30 %-tól a 95 %-ig Nehéz meghatározni a helyes arányokat Egyesek: állami források magas aránya korlátozza a települések gazdasági önállóságát Mások: nem annyira a bevétel eredete, mint annak szabad felhasználhatósága a döntő az autonómia szempontjából 9

Állami támogatások Magyarországon Önálló önkormányzati gazdálkodás feltétele: központi állami költségvetésből kapott támogatások döntő hányada Előre kiszámítható módon Helyi bevételek alakulásától függetlenül Lényegi változás a tanácsrendszerhez: állami támogatások alanyi jogon megilletik az önkormányzatokat, amennyiben a támogatásra jogosító feltételeknek megfelelnek Állami támogatások fajtái Feladat alapú, felhasználási kötöttséggel nem járó általános (normatív) állami támogatások Felhasználási kötöttséggel járó egyéb állami (cél)támogatás Egyéb pályázati úton elnyert fejlesztési támogatások (jelentős részük Európai Unióból származik) 10

3. Feladat alapú (normatív) állami támogatások Általános (normatív) állami hozzájárulás közvetlenül megilleti a településeket Normatív támogatás: települések alanyi jogon, azonos elvek alapján részesülnek belőle Meghatározott feladat konkrét végrehajtását végző intézmény esetén Intézményt saját és átengedett bevételből és a normatív állami hozzájárulásokból származó egységes költségvetésből kell finanszírozni Egészségbiztosítási támogatások egészségügyi alapellátási intézmény fenntartására (Egészségbiztosítási Alapból) (korábban iskola is) Felhasználásra vonatkozó kötöttség nélkül Adott normatív hozzájárulást (pl. szociálpolitikai) tehát nem csak meghatározott célra (pl. szociális feladat) kell és lehet felhasználni Önkormányzat dönti el, hogy egy feladatot milyen módon és mekkora pénzügyi ráfordítással old meg Támogatások jogcímeit és fajlagos összegeit a mindenkori költségvetési törvényben az országgyűlés határozza meg mutatószámok alapján 11

4. Helyi önkormányzatok egyéb állami támogatásai Támogatáshoz jutás általában feltételhez kötött (feladatfinanszírozás) Lehetőséget ad az állami ellenőrzésre, a helyi kormányzatok befolyásolására Címzett és céltámogatások: önkormányzati működésre és ágazati feladatokra Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása Egyes köznevelési, szociális, gyermekjóléti és gyermekétkeztetési, kulturális feladatok Helyi önkormányzatok által felhasználható központosított előirányzatok Egyes központilag kiemelt fontosságú beruházási feladat helyi végrehajtását segíti Körjegyzőség létrehozása, lakossági közműfejlesztés, települési folyékony hulladék ártalmatlanítása, helyi kisebbségi önkormányzatok működése Kiegészítő támogatások: forráshiányosság, tartósan fizetésképtelenség NGM jogköre: ÖNHIKI pályázati rendszer („önkormányzatok mentőöve”) – önhibáján kívül (ÖNHIKI) hátrányos helyzetű településeknek, de túlságosan szigorú, sok település kikerült BM jogköre: 6/3. támogatás („méltányos ÖNHIKI”): népszerű, hiány már nem tervezhető Vis maior támogatás 12

5. Kölcsönök Általában a tőkeigényes szolgáltatások beruházásának fedezésére használják a gyakorlatban Egy formája, ha az önkormányzat meghatározott célra kötvényt bocsát ki, amit a beruházás használói vásárolnak meg Általában a felvehető hitelek összegét, vagy összbevételhez viszonyított arányát, központilag korlátozzák annak érdekében, hogy az esetleges túlzott eladósodás ne veszélyeztesse a helyi kormányzat későbbi működőképességét Hitelek a hazai önkormányzatok esetében Mind működési, mind felhalmozási célra hitelt vehetnek fel, vagy kötvényt bocsáthatnak ki Pl. a hitelfelvétellel, kötvénykibocsátással járó évi kötelezettségvállalás mértéke azonban nem haladhatja meg a korrigált saját bevétel 70 %-át  ez a szabályozás az eladósodástól kívánja megvédeni az önkormányzatot 13