2. csapat Bugát Pál és kortársai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kókai Ivett közismereti igazgatóhelyettes Érettségi vizsgák 2013/2014. tanév, május-június.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Készítette:Szabó Viktor 11.c június 7-én született Pozsonyban. Kiskorától érdekelte a természettudomány. Apja kívánságának engedve borkémiát hallgatott.
Dr. Vandlik Erika OEFI - Országos Addiktológiai Centrum Ifjúsági addiktológiai ellátás feltételeinek kialakítása a Norvég finanszírozási mechanizmus keretein.
Készítette: Ócsai Olivér 9/C. 1. A súlyos és a tehetetlen tömeg közti különbségeknek a felfedezése 2. A két tömegfajta közti különbség 3. Eötvös Loránd.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Deák Ferenc A haza bölcse október 17. – január 28. Készítette: Frank Ádám (11.b)
Orbán Dezső Nézzük együtt…. Született: november 26. Győr Elhunyt: október 4. Sydney Ausztrália Foglalkozása: Festő.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Jubileumi év partnertalálkozójaPécs, február 29. „Új típusú partnerséggel együtt a jövőért” Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kar.
1. 2 káros tartalmak típusai és előfordulásuk a gyerekek védelmét biztosító szabályok, a felelősség kérdése a korhatár-kategóriák megítélése, a besorolás.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
BOROS SÁMUEL SZAKGIMNÁZIUMA
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Készítette: Mészáros Ádám
Arany János.
Jedlik Ányos Élete
protestáns reformáció szellemi atyja
Intézményfejlesztés a román-magyar határmentén
A Digitális szakadék csökkentése (GINOP-6. 1
Magyar Tudományos Művek Tára
Matematikai érdekességek és görög matematikusok
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
Fáy András és a korabeli testnevelés
Kereskedelmi Eszközök Specialista
Csongor és Tünde Rendezte: Paulay Ede.
SZÁMVITEL.
Összeállította: Mátyás Merse és Veres Mátyás 5. b osztályos tanulók
Kereskedelmi szerződések joga
Csongor és tünde Paulay ede rendezése.
A gyermekszegénység alakulása – 2007 kutatási eredmények ORSZÁGOS KONFERENCIA A GYERMEKSZEGÉNYSÉGRŐL Miniszterelnöki Hivatal – Miskolc Város Önkormányzata.
1993-as közoktatási törvény
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A korai Egyház Az első közösségek.
Munkavégzésre irányuló jogviszonyok
De ki nyújt ma minőségi szolgáltatást?
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
MEGKEZDTÜK A FELKÉSZÜLÉST A TANULÓI LAPTOP PROGRAMRA
PETŐFI KÖLTÉSZETÉNEK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
szakképzési és felnőttképzési szakértő
Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Informatikai Kollégium
„Általunk lesz jobb!” EURÓPAI IFJÚSÁGI HÉT 2008.
Rádiótechnikai Vállalat
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Madách Imre Madách Imre Ifjúság, tanulás 1823-ban született a Hont vármegyei Alsósztregován. Pesten jogot tanul, bekapcsolódik.
mérnök leszek a3 feladat
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Kandó Kálmán.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Merre tovább a középiskola után?
Környezeti Kontrolling
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Paulay Ede Az ember tragédiája.
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
1960 körül Európa számos országában folytak már számítógépes nyelvészeti kutatások. A szá-mítógépes alkalmazáshoz a létezőknél sokkal pontosabb nyelvtanokra,
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Készletek transzformációja
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Madách Imre Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésével.
Nevelésügy a reformkori Magyarországon
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Autós - Motoros Iskola, Kiskőrös, Martini u. 1
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

2. csapat Bugát Pál és kortársai A reformkori tudományos élet vezetői, akik az eszükkel harcoltak a szabadságharcban

Bugát Pál Gyöngyösön született 1793. április 12-én Gimnáziumi tanulmányit Gyöngyösön és Egerben, az orvosi egyetemet Pesten végezte 1818-ban avatták orvossá, két évre rá szemészorvossá 1830-ban lett a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja

Máramarosszigeten volt medicus dirigens az 1831-es kolerajárvány idején Feleségével nyolc csángó gyermeket fogadott örökbe és vállalta teljeskörű taníttatásukat Részt vett a magyar nyelvújításban és számos magyar orvosi szónak lett a megteremtője. Szabadságharc alatt Magyarország főorvosa lett és ismert pozíciója miatt a világosi fegyverletétel után bujdosnia kellett 1861-ben engedték ismét dolgozni, de már nem ismerték el orvosi munkásságát, mert az új, fiatalabb orvosnemzedék túlnőtte az eszméit 1865-ben hunyt el és a Kerepesi temetőben nyugszik Budapesten

Reformkori matematikusok és fizikusok Bolyai Farkas és fia, Bolyai János, az apa tagja lett a Magyar Tudományos Akadémiának, fiát viszont nem terjeszthették fel tagnak, mert jelentős matematikai írása csak latin nyelven jelent meg nyomtatásban, magyarul nem, s az utóbbi feltétele volt a taggá fogadásnak.  Jedlik Ányos, aki két világkiállítás sikeres résztvevője is volt, mégsem vált ismertté a műszaki tudományok nemzetközi forgatagában, hiszen felismeréseit nem mindig hozta nyilvánosságra. Eötvös Loránd viszont később bejutott a világ tudományos körforgásába, s a legnagyobbak között tartották számon – már életében. 

Reformkori vegyészek Irínyi János a hangtalanul gyúló foszforos gyufa feltalálója, és nem kis részben neki köszönhető a „12 pont” megfogalmazása Ebben az időszakban a kémiai elemek nemzetközileg elfogadott neveit magyar kifejezésekkel váltották fel, s ekkor született a büzeny, iblany, súlyany, olany, dárdany és más kifejezés, amely az egyes kémiai elemek kémiai tulajdonságára utal, de ezek használata igencsak megnehezítette a vegytanban történő eligazodást.

Reformkori biológusok és orvosok Kitaibel Pál Petényi János Salamon Herman Ottó   Korányi Frigyes Balassa János Semmelweis Ignác nemzetközi hírű tudóssá válhatott volna, ha merész állításait elismeri a szakma, de csak évtizedekkel később vált elismertté.

A reformkor szellemi előretörése nem csak a költők kiváltsága volt, hanem a magyar természettudomány is sokat fejlődött. A számos akkori magyar tudósunk csak később vált nemzetközileg elismertté, de így is olyat vittek véghez, ami felért a magyar forradalom katonai sikereihez.

Felhasznált források http://www.klauzal.hu/cikk/351.html https://hu.wikipedia.org/wiki/Bug%C3%A1t_P%C3%A1l http://real.mtak.hu/19480/1/MONY_2013_02_Bugat__Bosze__u_10 3755.273549.pdf https://hu.wikipedia.org/wiki/Kir%C3%A1lyi_Magyar_Term%C3%A9sz ettudom%C3%A1nyi_T%C3%A1rsulat