SZAKISKOLAI KOMPETENCIAMÉRÉSEK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
Országos Kompetencia Mérés 2009 Bródy Imre Gimnázium, Szakközépiskola Készítette: Jákliné Tilhof Ágnes.
PÁLFFY MIKLÓS KERESKEDELMI SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS SZAKISKOLA.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
1. Bethlen Gábor Középiskola, Szakképző Iskola és Kollégium Nyírbátor 2 Iskolai közösségek A tanulók összetétele: A tanulói létszám jelenleg:780 fő –Szakközépiskolai.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
A kétszintű történelem érettségi 2016/17 Simonkay Márton.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
1 Bemeneti kompetencia mérése Szabálykövetés január 26. Vadasi Béláné
Kompetenciamérés a Szakiskolai Fejlesztési Program II. keretében január 26. Dr. Ranschburg Ágnes
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A szakiskolák aktuális problémái
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Az „első lépés” TÁMOP
Szociális kompetencia
Kompetenciamérés a Szakiskolai Fejlesztési Program II. keretében 2007
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kockázat és megbízhatóság
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Kiskunfélegyházi Szakképző Intézmény és Kollégium Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Középiskolája és Szakiskolája OM azonosító: Kiskunfélegyháza,
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Bemeneti kompetencia mérése
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Konfliktusok az iskolában
KOSSUTH LAJOS KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNY OROSHÁZA
Statisztika 10 évf. 3 osztály 82 tanuló 9 évf. 4+1 osztály 118 tanuló Minden osztályt külön pedagógus javított 8 fő - részben of, ha vállalta.
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola
Innovációs képesség és jólét összefüggései
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Sajátos nevelési igényű tanulók a kompetenciamérésben
Előadó: Daka Zsolt ügyvezető Gyulahús Kft.
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Az egyéni és Szociális kompetenciák szerepe a karrierindításban
Bemutatkozik az iskolapszichológus
2017. December 7. MGYOSZ tapasztalatai.
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Országos kompetenciamérés MATEMATIKA.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉS:
Intézmény minőségirányítási programja
Bemeneti kompetenciamérés 2007/2008 tanév
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
Előadás másolata:

SZAKISKOLAI KOMPETENCIAMÉRÉSEK Ranschburg Ágnes MTA VII. Neveléstudományi Konferencia szimpózium előadás 2007. október 25.

SZAKISKOLAI KOMPETENCIAMÉRÉSEK Az előadás vázlata 1. A mérés jellemzői 1.1. a kompetenciák értelmezése 1.2. mért területek 2. Eljárások 2.1. mérőeszközök 2.2. értékelési rendszerek 2.3. szoftver 2.4. a 2007. évi mérés előkészítése 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések

1.1. kompetenciák értelmezése 1. A mérés jellemzői 1.1. kompetenciák értelmezése OECD (2003): A kompetencia nem szinonimája a képességnek (skill), hanem képesség (ability) komplex feladatok adott kontextusban való sikeres megoldására. alkotóelemei ismeretek, képességek, készségek, attitűdök, motívumok szerveződések, nem struktúrák! különböző szintjei lehetségesek

Szociális kompetencia 1. A mérés jellemzői 1.2. mért területek Kommunikáció PISA: A magyar diákok 48%-ának szövegértési képességei nincsenek olyan szinten, amellyel sikeresen léphetnének be a munkaerőpiacra. A leggyengébben teljesítők 50%-a szakiskolában tanul. Problémamegoldás Szabálykövetés Országos reprezentatív OKI tanárkérdezés 2004.: Legfontosabbnak a magabiztos írni és olvasni tudást és az együttműködési képességet tartják a tanárok. Harmadik a sorban a szóbeli, írásbeli és rajzos utasítások megértése és utolsó helyen szerepel a problémamegoldás. Szociális kompetencia 1999. évi országos reprezentatív mérés adata: Az iskolatípus kiválasztásában összegződnek a szocializáció olyan elemei, amelyek befolyásolják a társadalmi és politikai értékorientációkat. Az érettségit adó középiskolák és a szakmunkásképző intézetek között szakadék tátong ezen a területen.

a NAT 2003 kulcskompetenciái 1. A mérés jellemzői 1.2. mért területek a NAT 2003 kulcskompetenciái intellektuális módszertani személyi/szociális kommunikáció információhasználat probléma-megoldás kritikai gondolkodás kreativitás

2. Eljárások 2.1. mérőeszközök a területek struktúrájának feltárása

Kommunikáció dimenzió/szint Szöveg-értés szókincs tájékozódás alkalmazás kommunikációs tényezők egy szempont több kritérium nyilvánvaló rejtett információ jelentésrétegek denotatív jelentés árnyalatok értése közlésmódok szerző szándéka kritikus gondolkodás Szöveg-kezelés és meg-jelenítés kódolás információkeresés átkódolás forma és struktúra formaészlelés kreatív megformálás Szöveg-alkotás köznyelvi egyéni, árnyalt szóhasználat közlésmód szabályalkalmazás egyéni megjelenítés

megadott nem megadott szabályok közül Szabálykövetés dimenzió/szint 1. 2. 3. 4. szabályosság felismerése egy helyzetben több helyzet között szabály követése lépések száma nő lineáris algoritmus,párhuzamos tevékenységlánc szabályválasztás egy több egy több helyzethez szabály megadott nem megadott szabályok közül szabályalkotás lépések száma nő feltételek száma nő

Szociális kompetencia kompetencia/szint 1. szint 4. szint önvezérlés nem ismeri fel a szükségleteit ö. hangolja az elvárásokkal realitásérzék „álomvilág”- ban él a normák felülvizsgálatára is képes racionalitás nem látja be a normák szerepét érvel is mellettük szenzibilitás nem számol a következményekkel figyelembe veszi azokat szociális extenzivitás érdekei szerint tartja be a normákat betartja a normákat legitimitás nem ismeri fel a devianciát a normák felülvizsgálatára is képes konfliktuskezelés nem tudja kezelni a konfliktust képes a konfliktust megoldani empátia mások igényeit észre sem veszi átérzi, és úgy is viselkedik kezdeményezőkészség kerüli a kezdeményezést helyzet szerint kezdeményez önmenedzselés „ahogy lesz, úgy lesz” reális céljai vannak önbecsülés irreális reális az énképe

a megoldás logikus előadása (leírása) Problémamegoldás dimenzió/szint 1. szint 2. szint 3. szint 4. szint a probléma megértése egy forrás több forrás explicit implicit információ a probléma jellemzése, reprezentálása egyszerű rejtett összefüggések felismerése és bemutatása a probléma megoldása próbálkozással stratégia mentén a megoldás bemutatása a megoldás logikus előadása (leírása)

2. Eljárások 2.1. mérőeszközök a területek struktúrájának feltárása feladatszerkesztés és tesztek összeállítása szöveges értékelések feladatonként az értékelés rendszerének kidolgozása

2.2. értékelési rendszerek kommunikáció szociális kompetencia problémamegoldás szabálykövetés 5 szint 4 szint 4 szint dimenziónként 5 feladat a feladatok több szinten oldhatók meg kompetenciánként 2 feladat a szint teljesítése csak az előző szintek teljesítése esetén feladatonként 1szint feladatonként 4 szint a szint teljesítése = feladat teljesítése algoritmus a szint megállapításához értékelési kategóriák: szint alatt szint nélkül rendszer nélkül 1.szint 2. szint 3. szint 4. szint a magasabb szint megoldása előfordulhat az alacsonyabb nélkül! alacsony: 11,12,21,22 ingadozó:13,14,41,31,42,24 átmeneti: 23,32 fejlett: 33,34,43,44

2. Eljárások 2.3. szoftver „Kompetenciamérés2006”

Szöveges értékelés tanulónként

Az osztály szintenkénti megoszlása

Diagnosztikus térkép

Az osztály szintenkénti megoszlása

Az osztály szintenkénti megoszlása

2. Eljárások próbamérés és korrekció mérés 2006. szeptember 18-19-én iskolai és központi feldolgozás (ITEM2 programmal)

2.4. a 2007. évi mérés előkészítése 2. Eljárások 2.4. a 2007. évi mérés előkészítése a tapasztalatok összegzése magtesztek kialakítása (itemkihagyásos reliabilitás) új tesztek készítése szoftverfejlesztés

Eredmények összehasonlítása tanulónként

Eredmények összehasonlítása tanulónként

Egy mérés eredményének részletes grafikonja Kommunikáció

Több mérés eredményének grafikus ábrája Problémamegoldás

3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések átlagok, szórások, megbízhatóságok tesztek átlag szórás Cronbach alpha kommunikáció A 36 52 .89 kommunikáció B 38 47 .90 szabálykövetés 41 39 .82 problémamegoldás 12 79 .80 szociális kompetencia .91

szociális kompetencia 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések szociális kompetencia átlag (pont) szórás (pont) realitásérzék 2.7 .7 empátia 3.1 1.0 sz.extenzivitás 2.9 .6 mindennapi élet .8 problémaérzékenység 3.0 felelősségvállalás 3.3 önvezérlés kezdeményezőkép. önmenedzselés szenzibilitás 1.1 konfliktuskezelés legitimitás

iskolatípus szerinti megoszlás 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések iskolatípus szerinti megoszlás

3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések településtípus szerinti megoszlás

nemek szerinti megoszlás 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések nemek szerinti megoszlás

3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések osztályzatonkénti megoszlás

3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések anya-végzettség szerinti megoszlás

3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések apa-végzettség szerinti megoszlás

Anya-végzettség és kompetencia 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések Anya-végzettség és kompetencia R2 = .33 Kommunikáció „A”

Kommunikáció „B” változat 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések Anya-végzettség és kompetencia R2 = .33 Kommunikáció „B” Kommunikáció „B” változat

Anya-végzettség és kompetencia 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések Anya-végzettség és kompetencia R2 = .47 Szabálykövetés Szabálykövetés

3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések Anya-végzettség és kompetencia R2 = .15 Problémamegoldás Problémamegoldás

Tantárgyi jegy és kompetencia 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések Tantárgyi jegy és kompetencia R2 = .10 Kommunikáció „A” Kommunikáció „A”

Tantárgyi jegy és kompetencia 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések Tantárgyi jegy és kompetencia R2 = .02 Problémamegoldás Problémamegoldás

Tantárgyi jegy és kompetencia 3. 2006. adatok, eredmények, összefüggések Tantárgyi jegy és kompetencia R2 = .01 Szabálykövetés Szabálykövetés

3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések RHO index, variancianalízis tesztek RHO index kommunikáció A 50 kommunikáció B 52 szabálykövetés problémamegoldás 47

3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések A szülői végzettség alapján képzett csoportok közötti és a csoportokon belüli variancia arányát jellemző F értékek Tesztek apavégzettség anyavégzettség Kommunikáció A 24 35* Kommunikáció B 15 Problémamegoldás 9 13 Szabálykövetés 35 43 *A számokat kerekítettük A táblázatban szereplő összes F érték 99%-os szinten szignifikáns!

Köszönöm a figyelmet! Ranschburg Ágnes csala.ranschburg@chello.hu