SZAKISKOLAI KOMPETENCIAMÉRÉSEK Ranschburg Ágnes MTA VII. Neveléstudományi Konferencia szimpózium előadás 2007. október 25.
SZAKISKOLAI KOMPETENCIAMÉRÉSEK Az előadás vázlata 1. A mérés jellemzői 1.1. a kompetenciák értelmezése 1.2. mért területek 2. Eljárások 2.1. mérőeszközök 2.2. értékelési rendszerek 2.3. szoftver 2.4. a 2007. évi mérés előkészítése 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések
1.1. kompetenciák értelmezése 1. A mérés jellemzői 1.1. kompetenciák értelmezése OECD (2003): A kompetencia nem szinonimája a képességnek (skill), hanem képesség (ability) komplex feladatok adott kontextusban való sikeres megoldására. alkotóelemei ismeretek, képességek, készségek, attitűdök, motívumok szerveződések, nem struktúrák! különböző szintjei lehetségesek
Szociális kompetencia 1. A mérés jellemzői 1.2. mért területek Kommunikáció PISA: A magyar diákok 48%-ának szövegértési képességei nincsenek olyan szinten, amellyel sikeresen léphetnének be a munkaerőpiacra. A leggyengébben teljesítők 50%-a szakiskolában tanul. Problémamegoldás Szabálykövetés Országos reprezentatív OKI tanárkérdezés 2004.: Legfontosabbnak a magabiztos írni és olvasni tudást és az együttműködési képességet tartják a tanárok. Harmadik a sorban a szóbeli, írásbeli és rajzos utasítások megértése és utolsó helyen szerepel a problémamegoldás. Szociális kompetencia 1999. évi országos reprezentatív mérés adata: Az iskolatípus kiválasztásában összegződnek a szocializáció olyan elemei, amelyek befolyásolják a társadalmi és politikai értékorientációkat. Az érettségit adó középiskolák és a szakmunkásképző intézetek között szakadék tátong ezen a területen.
a NAT 2003 kulcskompetenciái 1. A mérés jellemzői 1.2. mért területek a NAT 2003 kulcskompetenciái intellektuális módszertani személyi/szociális kommunikáció információhasználat probléma-megoldás kritikai gondolkodás kreativitás
2. Eljárások 2.1. mérőeszközök a területek struktúrájának feltárása
Kommunikáció dimenzió/szint Szöveg-értés szókincs tájékozódás alkalmazás kommunikációs tényezők egy szempont több kritérium nyilvánvaló rejtett információ jelentésrétegek denotatív jelentés árnyalatok értése közlésmódok szerző szándéka kritikus gondolkodás Szöveg-kezelés és meg-jelenítés kódolás információkeresés átkódolás forma és struktúra formaészlelés kreatív megformálás Szöveg-alkotás köznyelvi egyéni, árnyalt szóhasználat közlésmód szabályalkalmazás egyéni megjelenítés
megadott nem megadott szabályok közül Szabálykövetés dimenzió/szint 1. 2. 3. 4. szabályosság felismerése egy helyzetben több helyzet között szabály követése lépések száma nő lineáris algoritmus,párhuzamos tevékenységlánc szabályválasztás egy több egy több helyzethez szabály megadott nem megadott szabályok közül szabályalkotás lépések száma nő feltételek száma nő
Szociális kompetencia kompetencia/szint 1. szint 4. szint önvezérlés nem ismeri fel a szükségleteit ö. hangolja az elvárásokkal realitásérzék „álomvilág”- ban él a normák felülvizsgálatára is képes racionalitás nem látja be a normák szerepét érvel is mellettük szenzibilitás nem számol a következményekkel figyelembe veszi azokat szociális extenzivitás érdekei szerint tartja be a normákat betartja a normákat legitimitás nem ismeri fel a devianciát a normák felülvizsgálatára is képes konfliktuskezelés nem tudja kezelni a konfliktust képes a konfliktust megoldani empátia mások igényeit észre sem veszi átérzi, és úgy is viselkedik kezdeményezőkészség kerüli a kezdeményezést helyzet szerint kezdeményez önmenedzselés „ahogy lesz, úgy lesz” reális céljai vannak önbecsülés irreális reális az énképe
a megoldás logikus előadása (leírása) Problémamegoldás dimenzió/szint 1. szint 2. szint 3. szint 4. szint a probléma megértése egy forrás több forrás explicit implicit információ a probléma jellemzése, reprezentálása egyszerű rejtett összefüggések felismerése és bemutatása a probléma megoldása próbálkozással stratégia mentén a megoldás bemutatása a megoldás logikus előadása (leírása)
2. Eljárások 2.1. mérőeszközök a területek struktúrájának feltárása feladatszerkesztés és tesztek összeállítása szöveges értékelések feladatonként az értékelés rendszerének kidolgozása
2.2. értékelési rendszerek kommunikáció szociális kompetencia problémamegoldás szabálykövetés 5 szint 4 szint 4 szint dimenziónként 5 feladat a feladatok több szinten oldhatók meg kompetenciánként 2 feladat a szint teljesítése csak az előző szintek teljesítése esetén feladatonként 1szint feladatonként 4 szint a szint teljesítése = feladat teljesítése algoritmus a szint megállapításához értékelési kategóriák: szint alatt szint nélkül rendszer nélkül 1.szint 2. szint 3. szint 4. szint a magasabb szint megoldása előfordulhat az alacsonyabb nélkül! alacsony: 11,12,21,22 ingadozó:13,14,41,31,42,24 átmeneti: 23,32 fejlett: 33,34,43,44
2. Eljárások 2.3. szoftver „Kompetenciamérés2006”
Szöveges értékelés tanulónként
Az osztály szintenkénti megoszlása
Diagnosztikus térkép
Az osztály szintenkénti megoszlása
Az osztály szintenkénti megoszlása
2. Eljárások próbamérés és korrekció mérés 2006. szeptember 18-19-én iskolai és központi feldolgozás (ITEM2 programmal)
2.4. a 2007. évi mérés előkészítése 2. Eljárások 2.4. a 2007. évi mérés előkészítése a tapasztalatok összegzése magtesztek kialakítása (itemkihagyásos reliabilitás) új tesztek készítése szoftverfejlesztés
Eredmények összehasonlítása tanulónként
Eredmények összehasonlítása tanulónként
Egy mérés eredményének részletes grafikonja Kommunikáció
Több mérés eredményének grafikus ábrája Problémamegoldás
3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések átlagok, szórások, megbízhatóságok tesztek átlag szórás Cronbach alpha kommunikáció A 36 52 .89 kommunikáció B 38 47 .90 szabálykövetés 41 39 .82 problémamegoldás 12 79 .80 szociális kompetencia .91
szociális kompetencia 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések szociális kompetencia átlag (pont) szórás (pont) realitásérzék 2.7 .7 empátia 3.1 1.0 sz.extenzivitás 2.9 .6 mindennapi élet .8 problémaérzékenység 3.0 felelősségvállalás 3.3 önvezérlés kezdeményezőkép. önmenedzselés szenzibilitás 1.1 konfliktuskezelés legitimitás
iskolatípus szerinti megoszlás 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések iskolatípus szerinti megoszlás
3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések településtípus szerinti megoszlás
nemek szerinti megoszlás 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések nemek szerinti megoszlás
3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések osztályzatonkénti megoszlás
3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések anya-végzettség szerinti megoszlás
3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések apa-végzettség szerinti megoszlás
Anya-végzettség és kompetencia 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések Anya-végzettség és kompetencia R2 = .33 Kommunikáció „A”
Kommunikáció „B” változat 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések Anya-végzettség és kompetencia R2 = .33 Kommunikáció „B” Kommunikáció „B” változat
Anya-végzettség és kompetencia 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések Anya-végzettség és kompetencia R2 = .47 Szabálykövetés Szabálykövetés
3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések Anya-végzettség és kompetencia R2 = .15 Problémamegoldás Problémamegoldás
Tantárgyi jegy és kompetencia 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések Tantárgyi jegy és kompetencia R2 = .10 Kommunikáció „A” Kommunikáció „A”
Tantárgyi jegy és kompetencia 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések Tantárgyi jegy és kompetencia R2 = .02 Problémamegoldás Problémamegoldás
Tantárgyi jegy és kompetencia 3. 2006. adatok, eredmények, összefüggések Tantárgyi jegy és kompetencia R2 = .01 Szabálykövetés Szabálykövetés
3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések RHO index, variancianalízis tesztek RHO index kommunikáció A 50 kommunikáció B 52 szabálykövetés problémamegoldás 47
3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések A szülői végzettség alapján képzett csoportok közötti és a csoportokon belüli variancia arányát jellemző F értékek Tesztek apavégzettség anyavégzettség Kommunikáció A 24 35* Kommunikáció B 15 Problémamegoldás 9 13 Szabálykövetés 35 43 *A számokat kerekítettük A táblázatban szereplő összes F érték 99%-os szinten szignifikáns!
Köszönöm a figyelmet! Ranschburg Ágnes csala.ranschburg@chello.hu