Katolikus Pedagógiai Intézet, 2018. április 17. Takáts Nóra Takáts Nóra „Biblioterápia Z generációs kiskamaszoknak” „Biblioterápia Z generációs kiskamaszoknak” Katolikus Pedagógiai Intézet, 2018. április 17. Takáts Nóra
A „Z” generáció – a „legek” (1995/1999 és 2010 között születettek) Beleszülettek az online világba – idejük jelentős részét ott is töltik Az első globális nemzedék. Hozzászoktak az állandó információ hozzáféréshez és gyártáshoz Soha sincsenek „egyedül” Partnerségre törekvés Lájkokat oszt és arra vadászik Kreatív, ötletes, kísérletező, kockáztató Kényelemszeretet Nehéz motiválni Felelősségvállalás hiánya Konfliktuskerülő Bizakodó, de bizonytalan
Önismereti munka fontossága serdülők körében Elméleti háttér Önismereti munka fontossága serdülők körében Kamaszkor életfeladatai A személyiség, az én-tudat megszilárdulása Szülőkről történő leválás Pályaválasztás Z generációs sajátosságok Értékválság Minőségi idő és kommunikáció hiánya Digitalizált világ, virtuális kapcsolatok Megoldás: biblioterápiás csoportfoglalkozás Ideális közeg, meghitt beszélgetések, elfogadó és aktív figyelem, alkalmat ad elmélyülésre, mélyebb önismeretre.
Saját csoport koncepciója Biblioterápia kiskamaszoknak egy komplex művészettábor keretében * Alkotás – segít meghallani a lelkünk mélyéről érkező üzeneteket * Művészeti formák bősége – alternatív kifejezési eszközök (társterápiák, játék) Z generációs kamaszok nehézségei * érzelmileg keményebb világ * értékek viszonylagossága * minőségi idő hiánya * teljesítmény-orientált iskolai közeg * „magányos generáció” Terápia sikeressége – a kamasz fölismeri-e a kapcsolatot a szöveg és a saját problémája között, és útmutatásra talál-e problémája megoldásához. .
Terápiás célok Elsődleges célok: - Önismeret fejlesztése, pozitív énkép megerősítése - Érzékenyítés - Érzések és konfliktusok felvállalása - Problémamegoldó és megküzdési képességek fejlesztése - Önuralom fejlesztése - Kreativitás fejlesztése Másodlagos célok: - Kommunikációs és nyelvi készségek fejlődése - Gondolkodási készségek fejlődése - Irodalomra való nyitottság fejlesztése - Olvasóvá nevelés
Felhasznált szövegek és aktív technikák 1. Lackfi János: Fiúk dala és Lányok dala - sztereotípiák és érvényességük 2. Fehérlófia magyar népmese - belső erőforrások, félelmek, célba érés 3. Ágai Ágnes: Ember és Varró Dániel: Badar állathatározó perspektívaváltás, más szemszög 4. Janikovszky Éva: Kire ütött ez a gyerek? részlet - énkép, példakép 5. Lázár Ervin: Vacskamati virágja - barátság, elfogadás, szeretet 6. Fodor Ákos: Lány és Fiú - önmagunk elfogadása Kiegészítő feladatok: * kreatív írás feladatok * macis kártya (hangulatkártyák) * történetmesélés Dixit kártyák alapján * Reich László meseillusztrációk * Inga nyelve játék
Eredmények, hatások, visszajelzések Nehézségek: Csoport túlzott zártsága Nagy életkori szórás Egyensúly a csoporttagok között (intenzív együttlét) Pozitívumok: Elfogadó, bizalomra épülő légkör Nyitott, cserfes csoporttagok Kíváncsiság (motivációs húzó inger) Visszajelzések: Sokszínűség, változatosság Együtt alkotás élménye
Kitekintés - a téma további lehetőségei Biblioterápiás csoportfoglalkozások népszerűsítése - kamasztáborok - iskolai közeg - gyerekkönyvtárak - művészetterápiás táborok Tematikus foglalkozások kamaszoknak - barátság (elfogadás) - értékek - motiváció (életcélok) - harag kezelése - fiúk és lányok (különbségek, hasonlóságok)
„Minden Lány egy kicsikét királylány, minden Fiú kicsit hős lovag „Minden Lány egy kicsikét királylány, minden Fiú kicsit hős lovag. A Lány trónol Álomország trónján, a Fiú képzel kardot és lovat.”