Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Takáts Nóra „Biblioterápia Z generációs kiskamaszoknak” Biblioterápia

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Takáts Nóra „Biblioterápia Z generációs kiskamaszoknak” Biblioterápia"— Előadás másolata:

1 Takáts Nóra „Biblioterápia Z generációs kiskamaszoknak” Biblioterápia
Katolikus Pedagógiai Intézet, április 17. Takáts Nóra

2 Biblioterápia – rövid történeti áttekintés
Szavak erejébe vetett hit egyidős az emberrel Írott irodalom megjelenése – olvasott történet feldolgozása individuális tevékenységgé vált (nincs kollektív értelmezés) Byblion és therapeia - “segíteni a szöveg visszhangjával” 1.) XIX. sz., USA-ban használják a fogalmat elsőként pszichiátriai osztályokon – mint tudomány; és megkezdődik a terapeuták képzése 2.) Magyarország: Oláh Andor, belgyógyász és természetgyógyász magyar szakirodalomban megjelenik – Bartos Éva 1990 – akkreditált bt képzés – Haász Erzsébet

3 Biblioterápia Művészetterápiás módszer, amely a személyiségfejlődést támogatja szövegek élmény-szintű felhasználásával. A személyiséget fejleszti, krízishelyzetekben megoldási mintákat nyújt és segít a problémák feldolgozásában. Jellemzően csoportos formájú. Elsődleges célja: önismeret fejlesztése (támogató, fejlesztő céllal) Típusa: fejlesztő bt egészségeseknek (könyvtár, közintézmények, iskolák) klinikai bt (kórház, pszichoterápia jellegű) Munkamód: Receptív (befogadás) Aktív, interaktív (alkotás) Résztvevők: Egyéni Csoportos – nyilt vagy zárt, korosztályos vagy tematikus

4 Szöveg, a biblioterápia fő kelléke
Irodalomterápia vs biblioterápia (irodalom vs személyközpontú) I) veretes, kanonizált irodalmi művek – összetettségük, rétegzettségük, értékközvetítő szerepük van II) Kortárs irodalom, lektűr, dalszövegek, blogbejegyzések A terápiás hatás nem a szöveg rögzült tulajdonsága. Az élményt nem a műből merítjük, hanem saját magunkból. A szövegnek szembesítenie kell, tükröt tartani. Társterápiák jelentősége (film, zene, mozgás, dráma, kreatív írás)

5 Terápiás célok Elsődleges célok: - önismeret
- önbecsülés fejlesztése, reális önkép - belső erőforrások mozgosítása - szorongásoldás - társas kompetenciák fejlesztése - problémamegoldási készségek fejlesztése - megküzdési stratégiák - érzelmi intelligencia fejlesztése Másodlagos célok: - Kommunikációs és nyelvi készségek fejlődése - Gondolkodási készségek fejlődése - Irodalomra való nyitottság fejlesztése - Olvasóvá nevelés

6 Irodalomterápiás célcsoportok (fejlesztő bt)
Gyerekeknek (iskolára felkészítő foglalkozássorozat) Babát váró szülők csoportja Kamaszcsoportok (kommunikáció fejlesztése, önismeret, motiváció) Hátrányos helyzetű és roma fiatalok csoportja (önismereti és személyiségfejlesztési céllal) Hátrányos helyzetű fiatalokat tanítók csoportja (támogatás, stresszoldás, megküzdési strat.) Idősek csoportja (demensek) Gondozásban lévők csoportja – gyermek- és anyaotthonok Női klub (nőiességet állítja fókuszba) Felnőttek (párkapcsolati problémák, családi kapcsolatok és mintázatok, stresszkezelés) Pályaorientáció és karrier-menedzsment Könyvtár (általános témákban) Büntetés-végrehajtás (személyiségfejleszés) Szociális munkások szupervíziós csoportja Gyászcsoportok (Klinikai célcsoportok – pszichiátria, addiktológia, gyermekgyógyászat)

7 Csoportos biblioterápiás foglalkozás menete
Előre kiválasztott mű köré szerveződik, és a mű élményszintű feldolgozása zajlik A mű (szöveg) kapcsán a csoportvezető kérdéseivel, irányításával beszélgetés folyik A terapeuta a szövegben ábrázolt helyzetből kiindulva a résztvevők érzéseit, élethelyzeteit feltáró szintre vezeti át a beszélgetést A szöveghez fűzött megjegyzések segítenek pontosítani a mű által sugallt témához való viszonyukat Ez fontos felismerésekhez vezet önmagunk megismerésében és mások megértésében Lehetővé teszi a felmerülő problémák közös továbbgondolását, és akár az egyénekre szabott üzenetek megtalálását

8 Az én biblioterápiám Felfogásom szerint a biblioterápia egyfajta ‚csoportos zarándoklat’. Az út során szövegekbe merítkezünk, és az általa mozgósított élményeinket, érzéseinket, gondolatainkat oly módon osztjuk meg, hogy ahhoz mindenki szabadon hozzátehet, elvehet, és a hallottakat akár újraértelmezheti. Így a résztvevők megerősítést nyerhetnek és önismeretükben gazdagodhatnak, világlátásuk is szélesedhet. A biblioterapeuta feladata nem más, mint irodalmi szövegekkel a zarándokok mellé szegődni és elkísérni őket ezen az úton. Az út, amit közösen megtesznek, maga a terápiás folyamat, melynek során a terapeuta támogatja és a csoporttagok bátorítják a velük együtt utazókat.

9 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Takáts Nóra „Biblioterápia Z generációs kiskamaszoknak” Biblioterápia"

Hasonló előadás


Google Hirdetések