AZ ANYAGI RENDSZER FOGALMA, CSOPORTOSÍTÁSA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nyelvi jel és jelrendszer A szemiotika (jeltudomány) helye a tudományok sorában A nagyobb egységektől a kisebbek felé: –Biológia –Embertan –Viselkedéstan.
Advertisements

Budapest, október 26. MLSZ Játékvezetői Bizottság.
LEVEGŐT! Balázs Katalin Környezeti kémia. KÖD, FÜST, HAB.
Vállalati gazdasági kérdések Pékakadémia2010.április.20.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Dr. Vandlik Erika OEFI - Országos Addiktológiai Centrum Ifjúsági addiktológiai ellátás feltételeinek kialakítása a Norvég finanszírozási mechanizmus keretein.
1 Az összeférhetőség javítása Vázlat l Bevezetés A összeférhetőség javítása, kompatibilizálás  kémiai módszerek  fizikai kompatibilizálás Keverékkészítés.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Elsőrendű és másodrendű kémiai kötések Hidrogén előállítása A hidrogén tulajdonságai Kölcsönhatások a hidrogénmolekulák között A hidrogénmolekula elektroneloszlása.
Kristályosítási műveletek A kristályosítás elméleti alapjai Alapfogalmak Kristály: Olyan szilárd test, amelynek elemei ún. térrács alakzatot mutatnak.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Zsírok, olajok Trigliceridek. Trigliceridek (Zsírok, olajok) A természetes zsírok és a nem illó olajok nagy szénatomszámú karbonsavak (zsírsavak) glicerinnel.
Gazdasági informatika - bevezető
A Levegő összetétele.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
A víz.
ÖFFK II. projekt keretében megvalósítandó koordinációs kutatás workshop sorozata Hajdú-Bihar megye turisztikai fejlesztéseinek koordinációja Nyíradony.
2. előadás Viszonyszámok
Adatbázis normalizálás
Mérése Pl. Hőmérővel , Celsius skálán.
Becslés gyakorlat november 3.
A napsugárzás jótékony hatásai:
1. A TENGERVÍZ SÓTARTALMA
Az elektrosztatikus feltöltődés keletkezése
Sejtbiológia.
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Elegyek, oldatok.
A sűrűség.
RÁDIÓRENDSZEREK Képi jelek Győr.
T.R. Adatbázis-kezelés - Alapfogalmak Adatbázis:
Mozgás ès nyugalom - Armeanu Ildiko.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A legnagyobb közös osztó
Kockázat és megbízhatóság
I. Az anyag részecskéi Emlékeztető.
Kémiai kötések.
I. Az anyag részecskéi Emlékeztető.
1.Szénhidrogének.
A szilárd állapot.
Reftantár bemutatása Merényi László.
AZ OKOSHÁZAK BEMUTATÁSA
Energiaminimum- elve Minden rendszer arra törekszi, hogy stabil állapotba kerüljön. Milyen kapcsolat van a stabil állapot, és az adott állapot energiája.
A légkör anyaga és szerkezete
Analitikai számítások a műszeres analitikusoknak
WE PROVIDE SOLUTIONS HS-Panel (SIP panel) házak,
Új pályainformációs eszközök - filmek
Az anyagi rendszer fogalma, csoportosítása
Fényforrások 3. Kisülőlámpák
Összeállította: J. Balázs Katalin
Biofizika Oktató: Katona Péter.
A RÖNTGEN ÉS A RADIOAKTÍV SUGÁRZÁSOK DETEKTÁLÁSA
Az anyagi rendszer fogalma, csoportosítása
Hőtan Összefoglalás Kószó Kriszta.
Méréstechnika 1/15. ML osztály részére 2017.
Emlékeztető/Ismétlés
A mérés
Az atom tömege Az anyagmennyiség és a kémiai jelek
Ki mit tud?- művészeti nap december 15. szombat
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Illesztések.
Vektorok © Vidra Gábor,
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Hagyományos megjelenítés
Az atomok felépítése.
OpenBoard Kezelő Tananyag közzététele a KRÉTA rendszerben.
Atomok kvantumelmélete
Elektromos alapfogalmak
Halmazállapot-változások
Előadás másolata:

AZ ANYAGI RENDSZER FOGALMA, CSOPORTOSÍTÁSA

A RENDSZER FOGALMA A körülöttünk levő anyagi világot atomok, ionok, molekulák építik fel. Ezek az anyagi részecskék azonban rendkívül parányiak, ezért érzékszerveinkkel nem tudjuk őket külön-külön észlelni. Azok az anyagok, amelyeket már érzékszerveinkkel közvetlenül érzékelni is tudunk, rendkívül sok részecskéből (atomból, ionból, molekulából) állnak. A nagyon sok részecskéből álló anyagokat anyagi halmazoknak nevezzük. A rendszer a világnak (térnek) az része, melyet vizsgálat tárgyává teszünk. A rendszert körülvevő anyagi rész a rendszer környezete. TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 „ORSZÁGOS KOORDINÁCIÓVAL A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSÁÉRT”

RENDSZEREK FELOSZTÁSA ANYAG- ÉS ENERGIACSERE SZERINT Anyag- és energiacsere a rendszer és környezete között Nyitott rendszer: a rendszer és a környezete között szabad tömeg- és energiaáramlás lehetséges. Zárt rendszer: a rendszer és a környezete között nincs tömegáramlás, de energia-áramlás lehetséges. Izolált rendszer: a rendszer és a környezete között sem szabad tömeg-, sem szabad energiaáramlás nincs. TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 „ORSZÁGOS KOORDINÁCIÓVAL A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSÁÉRT”

RENDSZEREK FELOSZTÁSA FÁZISOK SZÁMA SZERINT A fázisok az anyagi rendszerek azonos fizikai és kémiai tulajdonságú, egymástól fizikai határfelülettel elválasztott részei. Az a felület, amely a fázisokat elválasztja a fázishatár. A homogén rendszerek olyan anyagi rendszerek, amelyekben nincs fázishatár. Heterogén rendszereknek azokat a rendszereket nevezzük, amelyek két vagy több, önmagukban homogén és határfelülettel elválasztott rendszerekből épülnek fel. A heterogén és a homogén rendszereknek között átmenetet jelentenek a kolloid rendszerek. A kolloidok olyan méretű (kb. 1-500 nm) részeket tartalmaznak, amelyek összességében igen nagy felülete miatt a kolloidok sokféle különleges tulajdonsággal rendelkeznek. TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 „ORSZÁGOS KOORDINÁCIÓVAL A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSÁÉRT”

RENDSZEREK FELOSZTÁSA KOMPONENSEK SZÁMA SZERINT A komponensek számán azon kémiailag egységes anyagok legkisebb számát értjük, amelyekkel a heterogén rendszer összes fázisa felépíthető úgy, hogy közben a fázisok tömegviszonyai tetszőlegesen változtathatók. Egykomponensű az a rendszer, amely egyetlen kémiai anyagból épülnek fel. Pl.: vizet, jeget és gőzt tartalmazó rendszer egykomponensű, mert minden részéhez (fázishoz) azonos molekulák (H2O) kellenek. Többkomponensű az a rendszer, amely létrehozáshoz több kémiai anyag kell. Pl.: cukoroldat kétkomponensű, mert létrehozásához cukor és víz kell. Hány komponensű az a rendszer, amelyben CO2, CaO és CaCO3 van? Kettő, mert a jelenlévő kémiai anyagok között van egy lehetséges reakció: CaCO3 CO2 + CaO Azért nem egykomponensű, mert ha csak CaCO3-ból építenénk fel a rendszert, a CO2 és a CaO anyagmennyiségének aránya a reakcióegyenlet szerint csak 1:1 lehetne, és nem tetszőleges. TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 „ORSZÁGOS KOORDINÁCIÓVAL A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSÁÉRT”

RENDSZEREK CSOPORTOSÍTÁSA TÖBB SZEMPONT SZERINT Komponensek száma Fázisok száma egy több gázok, folyadékok, szilárd anyagok egykomponensű heterogén rendszerek gázelegyek, folyadékelegyek, szilárd elegyek többkomponensű heterogén rendszerek TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 „ORSZÁGOS KOORDINÁCIÓVAL A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSÁÉRT”

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!