Báthory Zoltán: Pedagógiai értékelés (A mérés, értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban és az intézmény-rendszerben). MÉCS konferencia, Kecskemét, 2005.08.30. Tartalom 1. Fogalmi evolúció 2. A pedagógiai értékelés célcsoportjai 3. Technikai evolúció 4. Oktatáspolitikai relevancia 5. A pedagógiai értékelés kritikája
1. fázis: pszichometriai eredet (szelekció, objektivitás). 1. Fogalmi evolúció 1. fázis: pszichometriai eredet (szelekció, objektivitás). 2. fázis: szervetlen, esetleges kapcsolat a tanítási-tanulási folyamattal (vö. Nagy Sándor didaktikai írásait). 3. fázis: beilleszkedés a tanítási-tanulási folyamatba. Kulcsfogalom: visszajelentés. Scriven: diagnosztikus – formatív – szummatív Glaser-Cronbach: normára-, követelményre irányuló mérés Bloom et al.: mastery learning 4. fázis: az iskolai nevelés javítása, modernizálása. Kulcsfogalom: minőség 1. Fogalmi evolúció 1. fázis: pszichometriai eredet (szelekció, objektivitás). 2. fázis: szervetlen, esetleges kapcsolat a tanítási-tanulási folyamattal (vö. Nagy Sándor didaktikai írásait). 3. fázis: beilleszkedés a tanítási-tanulási folyamatba. Kulcsfogalom: visszajelentés. Scriven: diagnosztikus – formatív – szummatív Glaser-Cronbach: normára-, követelményre irányuló mérés Bloom et al.: mastery learning 4. fázis: az iskolai nevelés javítása, modernizálása. Kulcsfogalom: minőség
2. A pedagógiai értékelés célcsoportjai mikro szint: tanulók (tanítási-tanulási folyamat, személyiségfejlődés) mezo szint: intézmények (osztály, évfolyam, iskola stb.) makro szint: oktatási rendszer iskolai menedzsment – hozzá adott érték tanulási környezet (SÖS, SKS) pedagógus szerep oktatási infrastruktúra (pl. tankönyvek, módszerek)
3. Technikai evolúció Kulcsfogalmak: validitás (Bloom, taxonómiák) megbízhatóság pozitivista paradigma humanista paradigma (felmérések, vizsgálatok) (megfigyelések, akció- kutatás) populáció–minta mintaválasztás kutatási terv (design) eszköz- fejlesztés statisztikai feldolgozás narratívák
4. Oktatáspolitikai relevancia (politika és szakma viszonya) rendszerszintű összehasonlító pedagógiai elemzések követő elemzések (PISA, monitor) accountability hozzáadott érték
5. A pedagógiai értékelés kritikája panacea – eszköz a minőségfejlesztéshez tudományos – művészi pozitivista (mennyiség) - humanisztikus (minőség) holisztikus – partikuláris