Neveléslélektan Debrecen 2010.
A tanár mint modell Gyógyító típusok Jackson Sámánizmus – sámán: személyes hatalmával gyógyít Mágia – varázsló: a rítusok pontos betartásával gyógyít Vallás – lelkész: a mindenható közvetítőjeként lép fel Miszticizmus – látnoki képességre támaszkodik Természetelvűség – személytelen, empirikus beállítottság
A tanár mint modell Adelson (1976) A pedagógus mint sámán A tanár mint „lelkész” A tanár mint misztikus gyógyító
A pedagógus mint sámán A pedagógus orientációja narcisztikus. A hallgatóság figyelme reá irányul. Hangsúlyozza a bűverőt, a jártasságot, a kisugárzást.
A pedagógus mint sámán Jellemzői: erő energia elkötelezettség
A pedagógus mint „lelkész” Nem a személyes erényeit helyezi előtérbe Hangsúlyozza valamely csodálatra méltó csoporthoz való tartozását
A pedagógus mint „lelkész” Jellemzői: szoros tanár-diák kapcsolat leszoktat a versengésről a diák függőségbe kerül „elvész” a saját személyiség
A tanár mint misztikus gyógyító Altruisztikus jellegű tanár A tanár saját teljesítményét és személyiségét másodrendűnek tartja
A tanár mint misztikus gyógyító Jellemzői: Kevésbé sikeres A szakmai elkötelezettség eltűnik A tanár negatív modellé válhat