Az eredmények közlése: a jelentés és a tanulmány megírása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kétszintű történelem érettségi 2016/17 Simonkay Márton.
Advertisements

Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Hol tartunk… Beszámoló –Mérleg –Eredménykimutatás Értékelés – – – –2004- –Immateriális javak,
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A magyarországi vállalatok információszerzési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink H-1024.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
Nemzeti Audiovizuális Archívum
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
Ez az előadás alcíme vagy a tárgy neve vagy a konferencia neve
Kőszegi Forrás- Kőszeg
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Az „első lépés” TÁMOP
Szakdolgozatok védése
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
ÖFFK II. projekt keretében megvalósítandó koordinációs kutatás workshop sorozata Hajdú-Bihar megye turisztikai fejlesztéseinek koordinációja Nyíradony.
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Dr. Kovács László Főtitkár
Új továbbképzési lehetőségek tanároknak és oktatóknak
Innováció a közoktatásban
1.sz. ábra: forrás: A tudomány kapujában minta minta minta minta minta minta minta minta minta minta minta.
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
1. dia A szakdolgozat címe
A közigazgatással foglalkozó tudományok
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Új molekuláris biológiai módszerek
KRE-AKTÍV motivációs projekt
KERESÉS ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRI KATALÓGUSOKBAN
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Szakdolgozatok védése
Konfliktusok az iskolában
Projektmunka Földrajzolok
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
MTT MA Mérnöktanár mesterszak
1.sz. ábra: forrás: A tudomány kapujában minta minta minta minta minta minta minta minta minta minta minta.
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
„Általunk lesz jobb!” EURÓPAI IFJÚSÁGI HÉT 2008.
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Nyílt nap Iskola neve Dátum.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Kalickás forgórészű aszinkronmotor csillag-delta indítása
Kutatás-módszertani alapismeretek: A tudományos dolgozat és készítése
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Northwind Traders Kik vagyunk?
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Szerzője Konzulens neve
Összeállította: J. Balázs Katalin
Pénzügyi kontrolling bemutatása
Ez az előadás alcíme vagy a tárgy neve vagy a konferencia neve
Oktatóbemutató címe Előadó név
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Vállalati brosúra A cég általános célkitűzése
Publikálni vagy nem publikálni? Ez itt a kérdés
6. Kritikai áttekintés és Vezetői összefoglaló
Hogyan készítsünk előadást?
Áramlástan mérés beszámoló előadás
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Pszichológia BA műhelymunka és szakdolgozat tájékoztató
AC/DC Találd meg a helyed! Előadó: Fodor Ágnes, a VGYKE elnöke
VÁLTOZÓ EURÓPA (Nemzet)Biztonsági szemmel
Stratégiai gondolkodás
Előadás másolata:

Az eredmények közlése: a jelentés és a tanulmány megírása Kutatásmódszertan

Az írás folyamatos tevékenység Segítség önmagunknak: Kutatási terv és ennek frissítése Összefoglalók: olvasmányokról, előadásokról, beszélgetésekről stb.: Mindig pontosan jelöljük meg a forrást …és azt, hogy melyik kutatáshoz tartozik Minden ötletünkről készítsünk feljegyzést (téma, módszer, bármi), használjunk ötletládát Emlékeztetők, kutatási napló, kutatási jegyzetek stb. Mindent dolgozunk ki vázlatosan Egyes részeit „elsüthetjük” itt-ott (sőt!), de a lényegi hozzájárulásunkat tartsuk titokban

Néhány tanács Az írás segít gondolkodni, letisztázni: érdemes minél hamarabb elkezdeni Teremtsük meg az írásra szánt időt (koncentráció, bemelegítés is szükséges!) Akkor írj, mikor kreatív vagy! Először a dolgozat makroszerkezetét készítsd el (fejezetcímek stb.), és ezt „töltsd ki” Mindig fejezd be az aktuális szakaszt, amin dolgozol mielőtt „letennéd a tollat”, különben elfelejted, mit akartál írni! Gyakori mentés, több file-ban! Szerezz olyanokat, akik folyamatában is hajlandóak elolvasni az írásodat. Kérdés: mennyire féltsük az ötletinket? emberismeret, reciprocitás, szerződés eseti elbírálás részekre bontás

A tradicionális makrostruktúra (de: mindig alkalmazkodj a követelményekhez!) Absztrakt Bevezetés Irodalom-elemzés: elméleti és empirikus Módszertan Eredmények Konklúzió és/vagy Diszkusszió és/vagy Összefoglalás Hivatkozások Mellékletek/Függelék

A jelentés logikai struktúrájának megközelítései Lineáris-analitikus: a kutatási folyamat logikájára épül Összehasonlító megközelítés Időrendi megközelítés Elméletépítő megközelítés: folyamatos kifejtés (egyszerűtől a bonyolultig) amely meggyőző bemutatást tesz lehetővé (a nehezebben emészthető munkáknál ajánlott) A magyarázat kialakítását bemutató megközelítés (a nehezen megérthető munkáknál ajánlott)

Absztrakt A teljes kutatást bemutató rövid összefoglaló (tehát nem csak az érdeklődés felkeltését célozza): önmagában megáll, és mindig tartalmazza: Kérdés Minta és módszer Eredmények adekvát (a lényeget tükrözi), objektív, pontos és könnyen érthető.

Bevezetés Tiszta képet ad a tanulmány központi témájáról és annak értékéről, fontosságáról az olvasó számára. Teljesen kifejti a fő kutatási kérdéseket, célokat. Megfogalmazza, hogy konkrétan mivel kíván a kutatás hozzájárulni a releváns elméletekhez / empirikus irodalomhoz / szakmai ismeretekhez stb.; szükség szerint azt is, hogy mivel nem. A kutatás hátteréről is közöl általános, átfogó információkat. Bemutatja a tanulmány szerkezetét, logikáját, segít eligazodni az olvasónak.

Módszertan Adatszükséglet, adatgyűjtés (ha kell, akkor mintavétel és minta) A választott kutatási módszerek, technikák és a kutatás felépítése Az esetleges korlátok és egyéb (pl. etikai) problémák

Diszkusszió Nincs mindig ilyen fejezet (lehet csak konklúzió is, olyankor a diszkusszió és a konklúzió egy fejezetbe kerül), ez a tudományterülettől és a konkrét fórum követelményeitől függ Interpretálja az eredményeket Ezek viszonyát a kutatási kérdésekkel Milyen folyományai vannak az eredményeknek az elméletre nézve A kutatás erősségei, gyengeségei, korlátai Demonstrálja a kutatás eredetiségét és fontosságát

Konklúzió Új anyag itt már nem kerül bemutatásra A teljes kutatásra reflektál, nem csak az eredményekre

A jelentés vagy tanulmány hossza Kövesd az útmutatót! Túllépni a keretet nem erény, hanem HIBA. Annak jele, hogy: Nem szántunk időt és energiát a tömörítésre, és/vagy Nem értjük a saját kutatásunkat

Sikeres tanulmányírás Művészet is, nem csak tudomány Cím: rövid, pontos, de figyelemfelkeltő is. Használható alcím is (de nem mindig szeretik). Tiszta,világos, előrehaladó történetvezetés: mi a konklúzió, ez milyen eredményekre épül, hogyan jutottál ezekre az eredményekre, miért és kinek hasznos/érdekes a kutatás és annak eredményei Segítsd az olvasót! Hiszen csak azt értékeljük amit megértünk. Szerkezet Bevezető és összefoglaló részek Táblázatok, grafikák, illusztratív példák Megfelelő stílust válassz! Világos, érthető Zsargon kerülése (érthető, egyszerű megfogalmazás) a lehetőségekhez képest: A sok szak- és idegen kifejezést szintén nem erény, hanem hiányosság (nem tudjuk „normálisan” elmondani). [De egy tanórára ez már nem, vagy nem mindig igaz.] Szó szerinti idézetek kerülése, ha csak lehet (mivel az nem saját hozzájárulás). Helyesírás, nyelvtan! Személytelen megfogalmazás (harmadik személy: „a szerző saját adatgyűjtése…”), általában múlt idő (kivéve, ha az értelemzavaró lenne), passzív megfogalmazás Kerülni a szenvedélyes, érzelmes, értékeken alapuló megfogalmazást. Objektivitás, tárgyilagosság a cél. „Szórakoztatni” a tartalommal kell, nem a formával. Folyamatos ellenőrzés és javítás

A tudományos előadás Prezentációs technikák (a diákat eredetileg Siklós Balázs készítette, jelen előadó csak módosítgatta)

Miről is lesz szó? Előkészületek Az előadás További jótanácsok A bevezetés A kifejtés Figyelemfelkeltő témák A Power Point néhány alapszabálya A befejezés További jótanácsok

Előkészületek Az előadás célja, fókusza A hallgatóság feltérképezése Saját lehetőségek és korlátok felmérése Fizikai körülmények Grafikai eszközök

Bevezetés Bemutatkozás Nyitómondatok és bevezetés Captatio benevolentiae („a jóindulat elnyerése”) Az első mondatok kínjai Kezdő kérdés? Sztori? Idézet? Mentegetőzés? A közönség magasztalása? A téma lehatárolása: ne várjanak olyat, amit nem nyújtunk

A kifejtés Az előadás váza legyen világos! Időbeosztás Ne zsúfoljuk tele adatokkal az előadást! Érdemes konkrétnak lenni… Képszerűség

Figyelemfelkeltő tényezők I. „Épp ezt írta föl nekem az orvos!” „Expedíció a sötétbe” „Gladiátor effektus” „A harapós postás esete” „Ki ütött előbb?!” „A kör négyszögesítése”

Figyelemfelkeltő tényezők II. „A legkisebb királyfi - effektus” „Madonna - effektus” „Móricka - effektus” „Nemecsek - effektus” „Pompei - effektus” „Prométheusz - effektus”

A Power Point Mi is az a Power Point? Ez a jobb vagy a Prezi? Muszáj ezt??? Mikor használjunk Power Point-ot? Bonyolult rajzok és ábrák Függvények, grafikonok Nyelvi nehézségek Hosszú felsorolások

A Power Point Hogyan NE használjuk a Power Point-ot? Ez NEM a Te vázlatod! Hosszú idézeteket ne tegyünk slide-ra! Definíciókat ne tegyünk slide-ra!

További elrettentő példák…

Ez sem sokkal szebb… Legalább két, egymástól független félre van szükség; Mindkét fél tulajdonában legyen valami olyan dolog, amelynek a másik fél értéket tulajdonít és amit hajlandó a másik félnek átadni; Mindkét fél kommunikációképes legyen és a másik tudomására tudja hozni a szándékait, és be tudja mutatni a tulajdonában lévő értéket a másik fél számára; Mindegyik fél önálló szuverén egyén, aki saját akaratából eldöntheti, hogy a másik fél ajánlatát elfogadja, vagy sem; Mindkét fél a kölcsönös előnyök miatt helyénvalónak és kívánatosnak tartja a másik féllel való megállapodást; A csere után a csere előtti állapothoz képest mindkét fél jobban jár.

A befejezés A mondanivaló esszenciája Tedd nyitottá a lezárást! Szimmetria Mit ne? Ne hagyd el a befejezést! Ne húzd el a befejezést!

Vége? Várom a kérdéseket? Köszönöm a figyelmet? Megadom az elérhetőségeimet, hátha megkeres valaki?