A tanulók foglalkoztatását áthatja: a habilitációs ( beillesztést elősegítő) fejlesztés
Habilitációs órakeret Fogyatékossági kategóriánként a Közokt.törvény 52.§(6)- ben meghatározott %-os arányban! Létszámok !! Értelmi sérültek: 15 % Pszichés fejlődés zavarai:15% Hallássérültek: -nagyothalló: 40 %, -siket: 50% Mozgássérültek: 40% Látássérültek: -gyengénlátó: 35 %, - vak: 40 % Autisták: 50 % Beszédfogyatékosok: 40 %
A habilitáció irányulhat: A sérült funkció korrekciójára, kompenzálására (pl. kreatív tevékenység) Új funkció kialakítására (pl. beszédindítás) A funkciók egyensúlyára (pl. ép érzékszervi csatorna fejlesztése) Speciális eszközök használatára (pl. hallókészülék) Társadalmi együttéléshez szükséges képességekre (pl. kommunikáció, ügyintézés, munkavégzés, állóképesség, kitartás, türelem, stb.) Nem tantárgyakra, nem passzív ismeretekre!
A habilitációt meghatározó tényezők: A fogyatékosság típusa és súlyossága Kialakulásának ideje A tanuló életkora Pszichés és egészségi állapot Képességei, készségei Az adott tanulóra vonatkozó integrálhatósági követelmények
A segítségnyújtás lehetőségei • Diagnózis • Egyénre szabott fejlesztési terv • Rendszeres – a hiányzó alapkészségeket fejlesztő – foglalkozások • Logopédia • Pszichoterápia • Nevelési tanácsadás • Szaktanácsadás pedagógusoknak • Továbbküldés szakorvoshoz, szakértőhöz
Hol jelenjen meg a habilitáció tartalma? Helyi Tanterv tartalmában Tanmenetekben Fejlesztési tervekben Minőségirányítási programban (tervezés, ellenőrzés,értékelés)
A gyógypedagógus kompetenciái: Programok, fejlesztési tervek készítése Fejlesztés, habilitáció Tanácsadói szerepkör az integrált intézményekben Saját szakterületén – adott fogyatékossági területen!
Pedagógiai diagnosztika a tanulási képesség állapotának, fejlődésének értékelése, a gyermek korábbi életszakaszból való orvosi-pszichológiai dokumentumainak ismerete; a tanítási tanulási eredményesség elemzése; a pedagógus saját magatartásának (előítélet, az alkalmazott módszerek kontrollja, beállítódás) vizsgálata; az iskolai, tanulási és a családi környezet minőségének feltárása; a tanulást megkönnyítő beavatkozási formák.
Részképességek Vizuális figyelem Akusztikus figyelem Vizuális észlelés Akusztikus észlelés Vizuális emlékezet Verbális-akusztikus emlékezet Intermodális kódolás Szeriális észlelés Beszédmotorika Vizuo-motoros koordináció Téri orientáció
Ayres