Kvalitatív adatok elemzése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Advertisements

Hogyan készüljünk a francia nyelvi érettségi változásaira?
TÖMÖRÍTÉS. Fogalma A tömörítés egy olyan eljárás, amelynek segítségével egy fájlból egy kisebb fájl állítható elő. A tömörítési arány függ a fájl típusától,
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
Internet tudományos használata
A székesfehérvári fiatalok helyzete
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Berényi Eszter – Damásdi Judit
EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Valószínűségi kísérletek
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
2. előadás Viszonyszámok
Becslés gyakorlat november 3.
Áramlástani alapok évfolyam
A közigazgatással foglalkozó tudományok
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Kockázat és megbízhatóság
1993-as közoktatási törvény
Kvantitatív módszerek
Komplex természettudomány 9.évfolyam
Környezeti teljesítményértékelés
Hipotézisvizsgálat.
A naptevékenységi ciklus vizsgálata a zöld koronavonal alapján
SZÁMVITEL.
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Bevezetés Az ivóvizek minősége törvényileg szabályozott
Projektmunka Földrajzolok
Varianciaanalízis- ANOVA (Analyze Of VAriance)
Innovációs képesség és jólét összefüggései
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
A létminimum-számítás megújítása
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Algoritmusok és Adatszerkezetek I.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Kvalitatív adatok elemzése
Szerzője Konzulens neve
Megfigyelés és kísérlet
Kutatási alapok és kutatási folyamat
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Készletek transzformációja
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Konzuli és Állampolgársági Főosztály, Schengeni Vízum Osztály
Kvalitatív adatok elemzése
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
Áramlástan mérés beszámoló előadás
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
A statisztikus elemző specializió
Intuitív szakértői módszerek
Előadás másolata:

Kvalitatív adatok elemzése

A kvalitatív adatok természete Interpretavista filozófiai alapok: meg kell érteni a válaszadók által kifejezett konstrukciók szubjektív és társadalmilag létrehozott jelentését Társadalmi konstrukcionizmus (Social constructionism): A jelentések és a szubjektív valóságok annak függvényei, hogy az emberek hogyan interpretálják az őket körülvevő eseményeket. Ezért a kvalitatív adatok változékonyabbak, elasztikusabbak és komplexebbek, mint a kvantitatív adatok. Az elemzésüknek ezt figyelembe kell venni.

A kvalitatív elemzés természete Számszerűvé alakítás nélküli elemzés (maguk a kvalitatív adatok egyébként elemezhetően számszerűvé alakítva – kvantifikálva – is) Időben megelőzte a kvantitatív elemzést A közgazdaságtanban és a kapcsolódó területeken kevésbé művelt és kevésbé elfogadott Nehezebb a kvantitatív elemzésnél, mert nem végezhető rutinszerűen: a megértés megelőzi a gyakorlatot De: szorosabb az összefonódás az elmélettel, így a cél jobban szem előtt marad Ez is támogatható számítógépes segítséggel

Összefüggések feltárása Adott jelenség gyakorisága (vallott vs. valódi) Pl. milyen gyakran olvasnak a hallgatók szaksajtót? A jelenség intenzitása, erőssége (amikor felmerül) Pl. milyen komolyságú, nehézségű cikkeket olvasnak? Jelenség struktúrája: típusok, és a típusok összekapcsolódása Pl. miről szóló szakcikkeket olvasnak, és aki olvassa az egyik témát, szokott-e tipikusan más témában is olvasni? Folyamatok: rendszer a struktúra elemei között Pl. tipikus kronologikus sorrend az elolvasott cikkek témájában Jelenség okai: mikor, hol történik stb. Pl. Miért olvasnak szakcikkeket? Inkább az alsóbb vagy a felsőbb évfolyamosok olvasnak ilyeneket? Inkább szorgalmi vagy inkább vizsgaidőszakban? Következmények (hosszú és rövid távú hatások is) Pl. Hogyan hat a szakcikkek olvasása a hallgatók tanulmányi eredményére, óralátogatására, továbbtanulási vagy munkahely-választási motivációira?

Esetközi elemzés (cross-case analysis) Változó-orientált elemzés: Hasonlít a nomotetikus magyarázathoz: a cél a részleges, általánosan érvényes magyarázathoz jutni, viszonylag kevés számú változó segítségével. Nem tárja fel az egyes esetekre ható összes faktort. Eset-orientált elemzés: Hasonlít az idiografikus magyarázathoz: a cél minden faktort feltárni ami az egyes esetek megértése szempontjából fontos (az esetek mélyelemzése). Semmit nem tudunk meg a jelenségekről általában. Több eset vizsgálata szükséges, hogy találhassunk olyan jellemzőket, amelyek többször is előfordulnak. Ezek a későbbi vizsgálatok alapjául szolgálhatnak.

Az „alapozott elmélet” (grounded theory) módszere Induktív: megfigyelésekből és nem hipotézisekből kiindulva építi fel az elméletet Prekoncepciók nélkül, az alapoktól építkezik A konstans összehasonlítás módszerét alkalmazza: „Az egyes kategóriákhoz illeszkedő előfordulások összevetése” „Integrálni az egyes kategóriákat és azok sajátosságait” Hogyan írható le egy kategória, milyen más kategóriák tartoznak bele? „Az elmélet körülhatárolása” Mi NEM tartozik a kialakulóban lévő elmélethez (dimenzió, alkategória…)? „Az elmélet leírása”

Szemiotika A szimbólumokkal és jelentésükkel foglalkozik A jeleknek nincs önmagában vett jelentése, csak mit hozzájuk társítunk. A társadalomtudomány akkor foglalkozik velük, ha ez a jelentés közmegállapodás szerinti. A jel bármi lehet: logók, állatok, fogyasztási cikkek stb. A jel bírhat elsődleges, másodlagos stb. jelentéssel is. A nem egyértelmű jelentéstartalom azonosítható pl. a kivételek elemzésével, egyes dimenzióikban különböző esetek összevetésével, ...

Konverzáció-elemzés Társalgások részletes, tartalmi és formai elemzése A társalgás társadalmilag strukturált aktivitás A beszélgetést mindig konkrét kontextusban kell elemezni A beszélgetést kimerítő részletességgel elemzi. Pl.: Törtmásodperc pontossággal mért szünetek Nyelvhelyességi hibák Szavakon kívüli hangok („ööö”, „uhh” stb.) …

Kvalitatív adatfeldolgozás Művészet és tudomány egyszerre Néhány technika: Kódolás (legfontosabb) Jegyzetkészítés Fogalom-térkép

Kódolás Az adatok osztályozása és kategorizálása, amely kiegészül valamilyen visszakeresési rendszerrel. A kódolás során egymással összefüggésbe hozunk fogalmakat, amely a mintázatok feltárásának legfontosabb alapja. Megfelelően alkalmazva lehetővé teszi a kvantitatív elemzést (kvantifikálás).

Kódolási egységek A rendezőelv a fogalom (és nem pl. a szöveg strukturális egysége, mint bekezdés, fejezet stb.). A kódolandó egységek így méretükben és fajtájukban is eltérhetnek (nem kötelező alapelv a standardizálhatóság).

Kódok létrehozása Elméletből vagy adatokból kiinduló is lehet (utóbbi a nyílt kódolás, ezzel foglalkozunk részletesebben). A nyílt kódolás során össze is vonhatunk és részekre is bonthatunk korábban egységnek tekintett adatokat (pl. szövegrészeket, jelképeket stb.). Egy kódolandó dolog többféle kódot is kaphat (ld. JEL kódok példája). A különböző csoportok létrehozása, illetve az ezek struktúrájának feltárása elvezet(het) a vizsgált jelenség jobb megértéhez. Pl. A „mi alapján választanak a mesteres hallgatók diplomamunka-témát” kérdés elemezhető kódolás segítségével, a diplomamunka témákon keresztül.

Jegyzetkészítés Kódolás közben történik. Az emlékeztetők és jegyzetek az eredmények közé is bekerülhetnek és motivációt, iránymutatást is jelenthetnek. „Káoszt teremtünk,majd rendet találunk abban.” Jegyzetek fajtái 1: Kód-jegyzetek: kódcímkék és jelentésük Teoretikus jegyzetek: fogalmak dimenziói, mélyebb értelme, összefüggéseik, feltételezések stb. Operacionális jegyzetek: módszertani kérdések Jegyzetek fajtái 2: Elemi memo: körülhatárolt, részletes, elemző Rendszerező memo: az elemi memo-kon alapul, azokat rendszerezi Integráló memo: a rendszerező memo-kat fogja össze

Fogalom-térkép (concept-mapping) A fogalmak közti kapcsolatok ábrázolása Hasznos a kvantitatív elemzésnél is

Forrás: Babbie (2001)