Egy emberöltő Az ember tragédiája szolgálatában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Szabóné L. Éva
Advertisements

Izrael Jézus idejében. 1. Vallási csoportok  Szaddúceusok. Legbefolyásosabb csoport voltak: A főtanács tagjai, a papok és a jeruzsálemi „arisztokrácia”
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
CSONGOR & TÜNDE Rendezte: Németh Antal. A CSONGOR ÉS TÜNDE SZERKEZETE  kétféleképpen is értelmezhető. A lineáris szerkezet lényegében a felvonásokkal.
Zala Megyei Irodája 2015-ben megvalósult programjaink.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
CSONGOR ÉS TÜNDE SÍK FERENC RENDEZÉSE. Készítők:Sopianae tigrisei.
Színháztörténeti helyzetelemzés A Nemzeti Színház első aranykorának megteremtője Paulay Ede. „Az általam javaslatba hozott egyén minden tekintetben megfelel.
Tovább 10 pont Karnagy, zeneszerző, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán zeneszerzést Siklós Andrástól.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Helyi védett értékek bemutatása
Üzleti Statisztika és Előrejelzési Tanszék
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Részekre bontás tilalma
Dr. Kovács László Főtitkár
Paulay Ede: Csongor és Tünde
Shakespeare Globe Színháza
Csongor és Tünde- Paulay Ede rendezése
Vörösmarty MIHÁLY :Csongor és Tünde
protestáns reformáció szellemi atyja
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Hölgyek Öröme.
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésében
Előadó prof. Dr. Kerek Ferenc február 3.
AZ ANTIK GÖRÖG SZÍNHÁZ Takács Szilvia
Csongor és Tünde Rendezte: Paulay Ede.
GÖRÖG MITOLÓGIA Pygmalion
Csongor és tünde Paulay ede rendezése.
Madách Az ember tragédiája elemzés
Írta: Vörösmarty Mihály
Kölcsey Ferenc.
Csongor és Tünde: Paulay Ede rendezése
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Madách Imre Madách Imre Ifjúság, tanulás 1823-ban született a Hont vármegyei Alsósztregován. Pesten jogot tanul, bekapcsolódik.
Felebarát – vagy tán egészen az?
Arany János Vojtina ars poétikája.
1883. Szeptember 21. Nemzeti Színház Paulay Ede rendezése
Bábel tornya Kolozsváriné Váray Ibolya Anna.
Paulay Ede TRAGÉDIÁJA Források: Készítették: a Fényhozók.
„Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.”
Paulay Ede Az ember tragédiája.
1960 körül Európa számos országában folytak már számítógépes nyelvészeti kutatások. A szá-mítógépes alkalmazáshoz a létezőknél sokkal pontosabb nyelvtanokra,
M : a h d c r A á e z e b m tragédiája Ede Paulay rendezésében.
Paulay Ede rendezésében
A szállítási probléma.
Az ember tragédiája Iglódi István rendezésével
Iglódi István rendezése
Madách Imre drámája alapján Rendezte: Németh Antal
Az ember tragédiája Németh Antal rendezésében
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Paulay Ede életének legsikeresebb rendezése
Madách Imre: Az ember tragédiája ŐSBEMUTATÓ szeptember 21.
Madách Imre Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésével.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Németh Antal Színházi credójának fontosabb pontjai
Színházi élet - Németh Antal
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
A POWERPOINT 2007 újdonságai
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Készítette: Alvibegu csapat
Útravaló verseimmel Madách Imre Utolsónak szánt költeménye,
Vallási-és közoktatási Minisztérium Népművelődési Csoport Budapest
Németh Antal pályázata
Oféliák színháza.
Pályázat a nemzeti színház igazgatói posztjára
Előadás másolata:

Egy emberöltő Az ember tragédiája szolgálatában Németh Antal rendezésében 1937.október 21.

A Tragédia rendezése 1937-ben ünnepelte a Nemzeti Színház fennállásának 100. évfordulóját. Ez alkalommal vitte színre Németh Antal Az ember tragédiáját, felhasználva hamburgi rendezésének tapasztalatait. „Éreztem, hogy a létének százéves fordulóját 1937-ben ünneplő Nem­ zeti Színház műsorán olyan új Tragédia-rendezést kell pro­du­kál­nom, amely egyrészt korszerű folytatása a Paulay teremtette ha­gyo­mány­nak, másrészt vizuálisan értelmezi, kommentálja a drámai köl­te­mény mélyebb értelmét.” (Németh Antal)

Németh Antal (1903-1968) „Halandó kézzel halhatatlanul…” Németh Antal a korszerű európai irányzatokat meghonosító rendező, egyetemi tanár, színházigazgató, színháztörténeti író. Mindössze 32 éves volt, amikor 1935-ben kinevezték a Nemzeti Színház igazgatójának. 22 évad alatt 186 darabot rendezett. [A rendezőnek] „nemcsak összekötő kapoccsá kell lennie az időtlen irodalmi mű, valamint a determinált közönség, színész és színpad között, hanem a szó szoros értelmében alkotó művésszé.” (Németh Antal)

Lehotay Árpád (1896-1953) Lehotay Árpád színész, rendező színházigazgató, egyetemi tanár. Hevesi Sándor fedezte fel a tehetséget. 1926-tól 1944-ig a Nemzeti Színház tagja volt. Az ember tragédiája 1937.október 21-én színpadra vitt előadásán Ádám szerepét játszotta el. 1945-1947 között a Szegedi Nemzeti Színház igazgatója volt. 1949-1951-ben a Madách Színházhoz szerződött.

Csortos Gyula (1883-1945) Az 1903. október 12-i vizsgaelőadása után a Pesti Hírlap elegáns, biztos fellépésű, értelmes színésznek nevezte. 1927-1933-ig a Nemzeti Színház tagja volt, majd 1935-től ismét, egészen a haláláig. ,,Az emberiség cinikus intrikusának” ábrázolt Lucifert 1937-ben Ő alakította. Csortos számtalan stílushoz alkalmazkodva önálló hangú és arculatú művészegyéniséggé vált. A komikusi szerepkörben volt elemében igazán: alakításait a tragikomikus tónus jellemezte.

Tőkés Anna (1903-1966) Kolozsváron tanult, de színiskolai végzettséget nem szerzett. 1925-ben a Nemzeti Színház tagja lett, de közben fél évet volt az USA-ban Beregi Oszkár társulatával. 1930-1931 között játszott a Nemzeti Színházban, de csak 1935-től 1944-ig volt a tagja. 1937-ben Az ember tragédiájában Éva szerepét játszotta el. 1962-ben egy előadás végén rosszul lett, majd többet nem lépett színpadra.

Az előadás technikai újításai Kü­lönleges vetítőapparátusok beiktatásával teremtettek vizuális kap­cso­latot az egyes színek között: a képek fátyolfüggönyön kavargó álom­ködökből bontakoztak ki, s tűntek el ismét. Németh úgy vélte, hogy a korai ,, modern technika vívmányival” új dimenziót tárhatnak fel az emberek előtt. A színpadképeket két fiatal tervezője, Horváth János és Varga Mátyás készítette, akik megosztották maguk között az egyes színeket. A díszlet alapja a forgószínpad, egyszerű, toronyszerű építményével. Az előadás döntően a világításra épült, amelyet vetítés egészített ki.

Farkas Ferenc zeneszerző szerepe Az első előadás zenéjét Farkas Ferenc komponálta, egy meghiúsult olasz előadásra, amelyet áthangszerelt egy kisebb méretű zenekarra. Teljesen új részletként ekkor illesztette be az időközben megszületett haláltáncjáték zenéjét a londoni szín végére, Milloss Aurél koreográfus közreműködésével. Ez a centenáriumi előadás fénypontja lett. Nagyajtay Teréz tervezte a szereplők ruháit a Tragédiában Nagyajtay Teréz – szakítva a részletező stílussal – az egyszerű ruhákon a vonalritmust hangsúlyozza. Az athéni szín tömegének egymás mellé sorolt öltözékein a diagonálisok uralkodnak. Athént a szigorú szín- és vonalritmus, illetve a tarkaság jellemezi.