A szakképzés aktualitásai Juhász Ágnes juhasza49@gmail.com MPT Pályaorientációs Szakosztály titkár CKP ÜT tag
Szakgimnáziumok Mellék-szakképesítés nem része érettséginek, és tanulása nem kötelező – alternatívát kell biztosítani (10.,11.-eseknek is) Ágazaton belül több ágazatnál specializáció Szakképző iskolák helyi tanterve – önállóság nő: eldöntheti, mit tanít a felszabaduló időben a kerettantervben csak ajánlás a tantárgyak témaköreire meghatározott óraszám (de a tantárgyakra adott óraszám kötelező, a 430 órán felül 10 % nem került felosztásra) az összefüggő szakmai gyakorlatot és a 11-12-es tananyagot az évfolyamok között az iskola átcsoportosíthatja, az elmélet/gyakorlat arány a teljes képzésre vonatkozik (5/2018. (VII. 9.) ITM rendelet)
Mit tanít a felszabaduló időben? Tanulószerződéses gyakorlati képzés (11.-12-ben), ágazati szakmai kompetenciákat, készségeket erősítő képzés, közismereti tárgy vagy tananyagtartalom (ágazati szakmai ismeretekhez közvetlenül kapcsolódó), szakmai idegen nyelvi, szakmai informatikai ismeretek, digitális íráskészség erősítése, közép- vagy emelt szintű érettségire történő felkészítés etikus vállalkozói ismeretek, jogi, közgazdasági és pénzügyi ismeretek megerősítése, a tanult tantárgyak körében tudás-megerősítés, gyakorlás (max. 20 %) tartható. (Persze ez sem az ideális állapot, mert nem bármilyen közismeretre fordítható az elmaradt közismeret időkerete, hanem a szakmát megalapozó közismeret - de ez azért tágan értelmezhető).
Szakgimnáziumi érettségi Marad kötelező a szakmai tárgy Marad a komplex tárgy, de ágazati specializációnak megfelelően 2020-tól néhány ágazatban többfele válik (addig pl. gépész 26 órás tárgyból érettségizik) Mellék-szakképesítés külön OKJ vizsga, nem kötelező
Ombudsmani vizsgálat 2017. januári beadás, 2018. május 30-i határozat Megállapítja az alapjog- és törvénysértést: felkészülési idő hiánya (jogbiztonság, felsőoktatáshoz hozzáférés súlyos sérelme; tervezet bemutatása nem helyettesíti a jogalkotást; pedagógiai programok nem tartalmazhatták a felkészítést) SNI-s kedvezmények (ellentmondásos tájékoztatás és szabályozás, lehetetlen szakértői vélemény idő hiányában) Hátrány a szakgimnáziumban (gimnáziumi 5. tárgy 4-8 órás, szakgimnáziumi akár 26 órás) Romlottak az eredmények – sérti a Gyermekjogi egyezményt a tanulók életesélyeinek nehezítése
Egyéb jogszabályi változások Szakképzés ITM-hez került Szakképzési hozzájárulás felújításra is használható Ágazati Készségtanácsok (rendelet még nincs) Ágazati Képzési Központok (KKV-k a duális képzésben) Gyakorlati oktatóknak vizsgakötelezettség minden szakmában Tanuló-előszerződés Előkészítő évfolyam lehetősége szakközépiskolában Szakképzés átalakításának kísérleti programja (Siemens)
Szomorú tények Felkészülési idő nincs a szakgimnáziumi változásokra Szakközépiskolát nem érintik a változások NAT tervezetben két mondat a szakközépiskoláról Alapítványi szakképzés művészeti kivételével szinte megszűnt (szakmaszerkezeti döntés miatt); visszafordíthatatlan Gimnáziumi érettségi utáni szakképzés drasztikusan lecsökkent Lemorzsolódás nőtt, szakképzésbe jelentkezők száma csökkent (50 ezer helyre 18 ezer fő a szakközepekbe) Elképesztő hiány szakmai tanárokból/szakoktatókból, nem szakos órák, nem induló szakképzések
Informális Alap-OKJ iskolában oktatható széles alapozású szakképesítésekre terve (Pölöskeiné Hajdúszoboszló) Szakképzési Innovációs Tanács szeptembertől (szakszervezetek) Szakközépiskolában új kerettanterv, közismeret mennyisége marad, de lesz informatika Munkaerőpiaci információs rendszer, változások a felnőttképzésben (való igények, hatékonyság irányába) – Digitális Munkaerő Program Szakmai tanárok fizetésemelése – szektoroknak megfelelő bér? (György államtitkár Tusványoson) Gimnáziumból szakgimnáziumba? (Bódis József államtitkár
Köszönöm a figyelmet! Az MPT Pályaorientációs Szakosztálya és Szakképzési Kollégiuma és a Civil Közoktatási Platform várja a szakképzésben érintetteket! juhasza49@gmail.com