Tudásmenedzsment. Mi a tudás valójában?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Advertisements

Eredmények, ismeretek megosztása
Kvantitatív módszerek
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
2. előadás.
A tervezés mint menedzsment funkció
A stratégiai tervezés módszertana
Minőségmenedzsment alapelvek
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
MFFLT Kongresszus, június 28.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A számítástechnika és informatika tárgya
A munka világával kapcsolatos tudás
Bizalom a szervezetekben
TUDÁS és TANULÁS a szervezetben
A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
Közönségkapcsolatok (PR)
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
A szolgáltatói jelleg erősítése a postai szakképzésben Rosta Péter.
A mérés, mértékegységek és átváltásuk problémái
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
Sólyom Andrea PhD Hallgató
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Kérdések a második zh-hoz
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tanuló szervezet.
Bauer András - Berács József:
Kommunikáció a szervezetben
Szervezeti struktúra és kultúra
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Minőség menedzsment 6.előadás
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
Vajda Zsuzsanna Siettetett gyerekek
Autonómia és felelősségvállalás
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Vállalkozásmenedzsment I.
A reklám centruma.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
ADAT – Információ – Tudás
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
ECONOMSOL a Kis- és Középvállalkozások kontrolling szolgáltatója
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
Kérdések a második zh-hoz
Vállalati terv bemutató
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
Projekt neve Cég neve Előadó neve
Szociálpszichológia-2 Attitűd
A piac és a piacgazdaság
Tanulási görbék.
A munkaerő-keresleti rugalmasságok
Tudásmenedzsment. A „tudás” definiálása.
Előadás másolata:

Tudásmenedzsment. Mi a tudás valójában?

A tudásmozgalom gyökerei A teljesítmény és az innováció alapvető tényezője utáni „hajsza” Az elveszett tudás hiánya (szervezeti amnézia = a szervezet által valamikor birtokolt tudás elvesztése): Lehet a szervezeti karcsúsítás nem szándékolt következménye Vagy a fluktuációval elveszett emberi tőke A technológia fejlődése: nem helyettesíti a tudás, de segítheti a menedzselését és növelheti is az iránta való igényt A szervezetek több tudással rendelkeznek, mint amiről tudnak, illetve amit szükség esetén elérhetnek.

Alapfogalmak (az ismeret szintjei) Adat: eseményekkel kapcsolatos elvont, objektív tények összessége. Önmagában nem hasznos, mert nincs saját belső jelentése. Az információ fő inputja. Tárolható, rendszerezhető, szelektálható. A túl sok adat is költséges (tárolás, kezelés, lényegesek azonosítása, értelmezése). Információ (= használható adat): jelentéssel (relevanciával és céllal) felruházott, valamilyen cél szerint rendszerezett adat. Általában kommunikációs termékként (üzenetként) jelenik meg. Van címzettje és küldője. A küldő célja az a címzett befolyásolása. Átadását zaj zavarhatja. Az, hogy valóban információ volt-e az üzenet, a fogadónál dől el. Tudás: körülhatárolt tapasztalatok, értékek és kontextuális információk heterogén, dinamikusan változó keveréke. Keretet ad új tapasztalatok, információk megszerzéséhez,értékeléséhez. Az emberi elmében jön létre és ott hasznosul. Egyszerre folyamat és állomány jellegű.

Az adat információvá alakításának néhány módja Kontextusba helyezés: ismert az adat célja Osztályozás: ismert az elemzési egység és az adat fő összetevői Számítás: matematikailag vagy statisztikailag elemezhetőek Tömörítés: az adatok sűrített formában összefoglalhatóak

Az információ tudássá alakításának folyamatai Összehasonlítás Következmények Kapcsolódások Párbeszéd A tudás vissza is fejlődhet információvá, illetve adattá.

A cselekvésben megnyilvánuló tudás A tudást az általa kiváltott cselekedetek, magatartás alapján lehet megítélni.

A tapasztalat A tudás a tapasztalaton keresztül fejlődik. A tapasztalat szerezhető: formális vagy informális tanulással A tapasztalat sokszor csak a birtokosával (ember) együtt szerezhető meg.

Gyakorlati igazságok Az átélt tapasztalatok többletértékkel bírhatnak a személytelen, meg nem élt tudáshoz képest, vagy megnövelhetik annak értékét.

Komplexitás A tudás nem merev struktúra, és képes a dolgok összetettségének kezelésére. A tudásnak része az is, hogy mit nem tudunk. Ehhez hasonló tapasztalatot ír le a Dunning – Kruger hatás is: a magasabb szintű tudással rendelkező emberek hajlamosabbak pontosabban megbecsülni saját tudásukat, ugyanakkor kevésbé hajlamosak e becslés során tudásuk túlértékelésére, mint az alacsonyabb tudásszinten állók. Lásd pl.: Schloesser, Thomas; Dunning, David; Johnson, Kerri L.; Kruger, Justin. 2013. How unaware are the unskilled? Empirical tests of the "signal extraction" counterexplanation for the Dunning-Kruger effect in self-evaluation of performance. JOURNAL OF ECONOMIC PSYCHOLOGY; 39(1); p85-p100. https://doi.org/10.1016/j.joep.2013.07.004)

Vélemény és dogma A tudás lehetővé tesz előrejelzést és az új adatok és információk alapján pontosítja is önmagát. Ha megszűnik az önvizsgálat és a fejlődés, megjelenik a dogma és/vagy a vélemény.

Automatizmusok (heurisztikák) A tudás heurisztikákon, hüvelykujj szabályokon keresztül működik: tapasztalatokon keresztül kifejődött rugalmas irányelvei vannak. Ezek rövidebb utat nyújtanak a megoldáshoz. Ezekből alakul ki az igazi szakértők, mesterek intuíciója.

Értékek és hitek A tudás szerves részei. Szűrőként működnek: érzékelési és észlelési (kognitív) szűrőként. Az információ ezeken keresztül szerveződik tudássá.

A tudás, mint szervezeti tőke Változó, globalizált környezet: az igazi differenciálás már szinte csak a tudás alapján történhet. Termékek és szolgáltatások konvergenciája: a termék és a tudás már egyre nehezebben választható szét élesen. A gyártás és a szolgáltatás közti határvonal megszűnt. A tudás fenntartható versenyelőnyt biztosít: A technológia terjedése nem akadályozható, az innovációk felezési ideje rövidül. Az előnyt csak az biztosíthatja, ha a vállalat gyorsabban tanul, gyorsabban innovál a konkurenseknél.