Előadó: Salamon Ildikó felügyeleti vezető Budapest, március 22.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kérdések a gazdálkodás, pénzügy fejezethez. 1. Egészítse ki a mondatot! A pénzügyek igazgatásának….. része van. A ………… igazgatása, és a……….. Igazgatása.
Advertisements

A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A Végrehajtó Ügynökség, a pályáztatást támogató elektronikus rendszerek, valamint az elszámolhatóság főbb kérdéseinek bemutatása Németh Veronika – NFFKÜ.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
Kaposvár megyei jogú város önkormányzata gazdálkodási rendszerének évi ellenőrzése Warvasovszky Tihamér – alelnök Dr. Sepsey Tamás -főigazgató-helyettes.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
8.BESZÁMOLÁSI ÉS KÖNYVVEZETÉSI KÖTELEZETTSÉG SZÁMVITELI SZOLGÁLTATÁS.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
Belső kontrollrendszer kialakítása, működése és főbb ismérvei
Adományok adózási kérdései
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
SZÁMVITEL.
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
SZÁMVITEL.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének-támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Mit érdemes a belső ellenőrzésnek vizsgálnia október 17.
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
A POSTAPARTNER munkaerő-piaci program
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
Compliance és Corporate Governance
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Dr. Benedek Mária felügyeleti vezető
2011. évi költségvetési törvény, Áht., Ámr. változásai
„Az ÁSZ a jó gyakorlatot közkinccsé teszi, az információkat és tudást átadja a közpénzfelhasználóknak.” Fókuszban az önkormányzatok gazdasági társaságai.
Az EU támogatások ellenőrzésének rendszere
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Lorem ipsum.
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Az állami tulajdonú társaságok számvevőszéki ellenőrzésének tapasztalatai Előadó: dr. Nagy Imre felügyeleti vezető Budapest, szeptember 27.
Egészségügyi gazdálkodó szervezetek ellenőrzése
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
A kórházak ellenőrzési tapasztalatai
IT biztonsági monitoring eseményfelügyelet, bizonyítékok,
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Előadó: Salamon Ildikó felügyeleti vezető Budapest, 2018. március 22. A szociális és gyermekvédelmi intézmények ellenőrzésének összegző tapasztalatai Előadó: Salamon Ildikó felügyeleti vezető Budapest, 2018. március 22.

11 nyilvánosságra hozott ÁSZ jelentés 2016-2017. években Ellenőrzött gyermekvédelmi feladatokat ellátó intézmények: Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Gyermekvédelmi Központ Fejér Megyei Gyermekvédelmi Központ és Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Szociális, Gyermekvédelmi Központ és Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat Pilisi Gyermekotthon, Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola Ellenőrzött szociális feladatokat ellátó intézmények Dr. Piróth Endre Szociális Központ Zala Megyei Szocioterápiás Intézmény Viktor Speciális Otthon „Tóparti Otthon” Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Fogyatékosok Otthona és Rehabilitációs Intézménye Foglalkoztató Intézet Darvastó Komárom‐Esztergom Megyei Integrált Szociális Intézmény Aranysziget Otthon

Az ellenőrzés területe A központi alrendszer egyes intézményei pénzügyi és vagyongazdálkodásának ellenőrzése – az ellenőrzési program fókuszai: Irányító szervi feladatok ellátása Belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése A költségvetési szerv pénzügyi gazdálkodása A költségvetési szerv vagyongazdálkodása Az intézményt érintő szervezeti, szerkezeti átalakítások Az integritás szemlélet érvényesülése Ellenőrzött időszak: 2011-2014., illetve 2012-2015. évek Ellenőrzés típusa: szabályszerűségi, illetve megfelelőségi, valamint teljesítmény-ellenőrzés Ellenőrzött szervezetek: intézmény és irányító/középirányító szerve Témacsoportos ellenőrzés: azonos ellenőrzési program (azonos szempontok) alapján.

Az irányító (középirányító) szervi feladatok ellátása 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Irányító szervi feladatellátás   Középirányító szervi feladatellátás  Jellemző hiányosságok: Nem érvényesítették, nem kérték számon, nem ellenőrizték az erőforrásokkal való szabályszerű, illetve hatékony gazdálkodás követelményeit; A középirányító szervek vagyonkezelőként nem gondoskodtak a nemzeti vagyon átlátható működtetéséről; Nem ellenőrizték az államháztartással összefüggő közérdekű és közérdekből nyilvános adatok kötelező közzétételének, illetve igényre történő szolgáltatásának végrehajtását. Szabályszerű Összességében szabályszerű Nem szabályszerű   

A belső kontrollrendszer szabályszerűsége 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Kontrollkörnyezet   Kockázatkezelés  Kontrolltevékenységek Információ és kommunikáció Monitoring Összesített értékelés Szabályszerű Összességében szabályszerű Nem szabályszerű    A belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése nem biztosította a szabályszerű, átlátható és elszámoltatható közpénzfelhasználás feltételeit.

A belső kontrollrendszer kialakítását és működtetését jellemző hibák (1) Az ellenőrzött intézmények nem rendelkeztek saját gazdasági szervezettel – meghatározta a kontrollrendszer kialakítását, a pénzügyi és a vagyongazdálkodást. Kontrollkörnyezet kialakítása nem volt megfelelő, mert a kialakított belső szabályozások nem feleltek meg a jogszabályi előírásoknak : Szervezeti és működési szabályzat, Munkamegosztás és felelősségvállalás rendje (gazdasági szervezettel rendelkező szervezettel), Gazdasági szervezet ügyrendje, Számviteli politika és a keretébe tartozó szabályzatok, Számlarend, Közbeszerzési törvény hatálya alá nem tartozó beszerzések lebonyolításával kapcsolatos eljárásrend, Etikai elvárások a szervezet minden szintjén, Előzetes írásbeli kötelezettségvállalást nem igénylő kifizetések rendje, Belföldi és külföldi kiküldetések elrendelésével és lebonyolításával, elszámolásával kapcsolatos kérdéseket, a gépjárművek igénybevételének és használatának, reprezentációs kiadások felosztásának, valamint a vezetékes és mobiltelefonok használatának rendje, Szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje, Ellenőrzési nyomvonal.

A belső kontrollrendszer kialakítását és működtetését jellemző hibák (2) Kockázatkezelési rendszer (2016. október 1-jétől integrált kockázatkezelési rendszer) kialakítása és/vagy működtetése nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, nem szabályozták a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek körét (SZMSZ-ben). Kontrolltevékenységek kialakítása és/vagy működtetése nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. A kötelezettségvállalásokról a nyilvántartást nem a jogszabályi előírásoknak megfelelően vezették, Nem, vagy nem az arra jogosult által történt meg a gazdálkodási jogkörgyakorlók felhatalmazása, írásbeli kijelölése, Nem vezettek naprakész nyilvántartást a kontrollok elvégzésére jogosult és kijelölt személyekről, azok aláírás mintájáról (kötelezettségvállalás, pénzügyi ellenjegyzés, utalványozás, érvényesítés, teljesítés igazolás).

A belső kontrollrendszer kialakítását és működtetését jellemző hibák (3) Információs és kommunikációs rendszer kialakítása és működtetése azért nem volt szabályszerű, mivel Nem szabályozták a közérdekű adatokkal kapcsolatosan: a kötelezően közzéteendő adatok nyilvánosságra hozatalának rendjét, közérdekű adatok megismerésére irányuló igények teljesítésének rendjét, az adatok biztonságának, védelmének érvényre juttatásához szükséges eljárási szabályokat. Nem teljesítették teljes körűen a közérdekű adatok közzétételi kötelezettségét, Nem rendelkeztek az illetékes közlevéltár egyetértésével az iratkezelési szabályzathoz. Az operatív tevékenységek folyamatos és eseti nyomon követésének rendszerét nem alakították ki és/vagy nem működtették. A belső ellenőrzési rendszer kialakítása és/vagy működtetése nem volt megfelelő (szabályozás, ellenőrzési tervek végrehajtása), Nem alakították ki a rendelkezésre álló források gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását biztosító folyamatokat.

A pénzügyi gazdálkodás szabályszerűsége 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Pénzügyi gazdálkodás összesített értékelése   Az ellenőrzött intézmények pénzügyi gazdálkodása nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak (egy kivételével, amely az ellenőrzött időszak végére részben megfelelőre javult). Az ellenőrzött 11 intézmény által kezelt közpénzek nagysága az utolsó ellenőrzött évben Költségvetési bevétele 15,1 Mrd Ft Költségvetési kiadása 14,7 Mrd Ft Részben szabályszerű Nem szabályszerű  

A pénzügyi gazdálkodást jellemző hibák (1) A gazdasági események bizonylatai nem feleltek meg a jogszabályi előírásoknak (kiállítás, jogszabályi előírásoknak megfelelés, megőrzés); Az előirányzat módosításokról nem, vagy nem megfelelő tartalommal vezették az analitikus nyilvántartásokat; Az intézményi hatáskörben végrehajtott előirányzat módosítások nem voltak szabályszerűek: nem készítették el az elrendelő okiratot, nem volt pénzügyi ellenjegyző, nem teljesítették, vagy nem határidőben teljesítették a Kincstár és az irányító szerv felé a tájékoztatási kötelezettséget. Nem, vagy nem a jogszabályban előírt tartalommal készítették el a likviditási terveket; A költségvetéssel és/vagy a beszámolóval kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettségek határidőn túli teljesítése.

A pénzügyi gazdálkodást jellemző hibák (2) A gazdálkodási jogkörök gyakorlása nem volt megfelelő, nem működtek a kontrolltevékenységek: Nem az arra jogosultak adtak felhatalmazást, illetve jelölték ki a gazdálkodási jogkörgyakorlókat; Nem az arra jogosultak, illetve felhatalmazottak gyakorolták az egyes gazdálkodási jogköröket, Az arra jogosultak nem gyakorolták a gazdálkodási jogköröket, feladatokat, Nem a jogszabályban előírtak szerint történt a feladatellátás, pl. pénzügyi ellenjegyzés nélküli kötelezettségvállalás, nem volt írásba foglalt kötelezettségvállalás; összegszerűség, fedezet meglétének ellenőrzése nem történt meg, jogszabályokban, belső szabályzatokban foglaltak betartásának ellenőrzése nem történt meg, teljesítés tényének rögzítése, teljesítés igazolást alátámasztó megfelelő dokumentum hiányzott, a gazdálkodási jogkörök gyakorlásának időbelisége, egymásra épülése nem volt biztosított, pl. utólag (kifizetést követő) utalványozás, érvényesítés, Nem szabályszerű kötelezettségvállalás, kifizetés kockázata!

A vagyongazdálkodás szabályszerűsége 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Vagyongazdálkodás összesített értékelése   Az ellenőrzöttek közül 10 intézmény vagyongazdálkodása nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak (eseti kivétel), 1 vagyongazdálkodása részben szabályszerű volt. Az intézmények nem voltak vagyonkezelők, és rendelkeztek a feladatellátásukat szolgáló vagyon használatára, hasznosítására vonatkozó szerződéssel. „A közpénzeket és a nemzeti vagyont az átláthatóság és a közélet tisztaságának elve szerint kell kezelni.” (Magyarország Alaptörvénye) Szabályszerű Összességében szabályszerű Nem szabályszerű   

A vagyongazdálkodást jellemző hibák Mérlegvalódiság sérült – az intézmények mérlegeiben a tulajdonukba, kezelésükbe nem tartozó vagyontárgyakat mutattak ki (jelentős összegű hiba); A leltározási gyakorlat nem volt szabályszerű (mennyiségi leltárfelvétel hiánya, egyeztetések, kiértékelések dokumentáltan nem történtek meg); Nem volt megfelelő a leltár (tételesen, ellenőrizhető módon tartalmazza az eszközöket és a forrásokat mennyiségben és értékben); Nem volt szabályszerű egyes eszközök és források értékének a meghatározása (minősítés hiánya, értékvesztés elszámolásának a hiánya, megtérült követelések kivezetésének a hiánya); Iratmegőrzési kötelezettségnek nem tettek eleget (leltározási, selejtezési dokumentumok), Felújítások elvégzéséhez nem rendelkeztek engedéllyel; A vagyonkezelésükbe nem tartozó ingatlanok bérbeadása, a bérleti díj intézmények javára történő elszámolása.

Intézkedési tervek készítése Összesen 195 javaslat, ebből 12 az irányító szerv vezetőjének, 25 a középirányító szerv vezetőjének 54 a gazdasági feladatokat ellátó szerv vezetőjének 104 az intézményvezetőknek. Az ellenőrzött szervezet vezetője köteles: a jelentésben foglalt megállapításokhoz kapcsolódó intézkedési tervet összeállítani; azt a jelentés kézhezvételétől számított 30 napon belül az Állami Számvevőszék részére megküldeni. Az intézkedési terv legyen teljes körű, az intézkedési igénylő megállapításokkal, javaslatokkal összhangban lévő, határidőt, felelőst tartalmazza, hiteles (aláírás, pecsét).

Öntanulás ösztönzés ÁSZ Integritás-projekt: A korrupciós veszélyek és a védettséget biztosító irányítási kontrollok feltérképezése; Csatlakozási lehetőség minden év tavaszán. Öntesztek: Önteszt központi költségvetési intézmények számára; Elérhető: www.asz.hu/ontesztek Önkéntes kitöltés

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! www.asz.hu www.aszhirportal.hu