KÖZÖS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (CQAF)  Szakképzési Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az OH TÁMOP fejlesztései
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Szervezetfejlesztési Program
Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
Az országos monitoring rendszer fejlesztése. Egy adott tevékenység pénzügyi és fizikai nyomon követése. Előrehaladással kapcsolatos adat és információgyűjtés.
TÁJÉKOZTATÓ AZ EURÓPAI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZERRŐL (CQAF) ÉS AZ FSZ-NEK A RENDSZERHEZ VALÓ KAPCSOLÓDÁSÁRÓL PROF. DR: KISPÉTER JÓZSEF EGYETEMI.
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
12. hét: A TQM és a Minőségdíj Modellek (EFQM)
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Szervezetfejlesztési Program
A NEMZETI TÁRSADALMI FELZÁRKÓZÁSI STRATÉGIA INDIKÁTOR RENDSZERÉRŐL Roma Koordinációs Tanács, november 23.
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Képesítési Keretrendszerek Európában
Date: in 12 pts Krémó Anita, DG EAC A.3 anita.kremo(at)ec.europa.eu Lifelong learning programme Nemzeti képesítési keretrendszerek NKKR szint 10 NKKR szint.
Ellenőrzés, visszacsatolás
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Értékelési javaslat az LB tagjai számára Bernáth Lajos.
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
A szakképzés helyzete Magyarországon
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Nemzeti Képesítési Keretrendszer Romániában A jelenlegi helyzet - áttekintés Liliana Voicu Nemzeti Felnőttképzési Tanács - NQA Budapest, október.
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
EKKR-OKKR: az európai folyamat és magyar állomásai
Tanfelügyelet és intézményi önértékelés – a megújuló külső és belső értékelési rendszer (TÁMOP-3.1.8)
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
1 Szakképzési Önértékelési Modell I. Helyzetfelmérő szint (SZÖM I.) 4. előadás 1.
Hogyan segíti az EKKR az európai munkaerőpiac működését? WORKSHOP 4.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Önértékelési projektterv
SZÖM II. ÖNÉRTÉKELÉS TAPASZTALATAI
Az SZMBK Modell alkalmazása az intézmény minőségirányítási rendszerek fejlesztésében 13. előadás 1.
Szakiskolai Fejlesztési Program I
Molnárné Stadler Katalin
Fenntarthatóság – eredmények hasznosulása 6.2. előadás
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 2. Az önértékelés végrehajtása 5
Molnárné Stadler Katalin Menner Ákos
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

KÖZÖS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (CQAF)  Szakképzési Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) 1

Az előadás tartalmi elemei A CQAF célja, felépítése A CQAF elemei A CQAF hazai adaptációja  SZMBK Az SZMBK elemei Az SZMBK szerepe 2

KOPPENHÁGAI NYILATKOZAT PRIORITÁSOK: Az európai dimenzió erősítése a szakképzésben Átláthatóság, tájékoztatás, pályaorientáció Kompetenciák és végzettségek elismerése Minőségbiztosítás „A minőségbiztosításban való együttműködés elősegítése, különös tekintettel a szakképzés minőségével kapcsolatos modellek, módszerek, közös követelmények és alapelvek egymással való megosztására” Koppenhága, 2002. november 3

A CQAF CÉLJA 1. Referencia alapként segítse elő és támogassa a tagállamok nemzeti, regionális és helyi szintű minőségbiztosítási rendszereinek kialakítását, fejlesztését, reformját. 2. Növelje az átláthatóságot és a konzisztenciát a szakképzés minőség-biztosítása és minőségfejlesztése terén az egyes tagállamok szakmapolitika kezdeményezései és cselekvési akciói között.   4

Közös Kritériumok (CQAF Modell) A CQAF ALKOTÓRÉSZEI Közös Kritériumok (CQAF Modell) Mérés (Indikátorok) Módszertan (Önértékelés) Előnyök Kölcsönös bizalom Átláthatóság Kredit Transzfer Mobilitás A CQAF alkotóelemei: egy modell, amely lehetővé teszi a rendszerek megtervezését, gyakorlatba átültetését, megvalósítását, értékelését és felülvizsgálatát a megfelelő szinteken, egy megfelelő módszertan a rendszerek felülvizsgálatára (pl. önértékelés), a folyamatos fejlesztés előmozdítása céljából; egy külső szerv általi monitoring nemzeti vagy regionális szinten ; mérési eszközök kifejlesztése nemzeti vagy regionális szinten, annak érdekében, hogy segítsék a tagállamokat saját rendszereik monitoringjában és értékelésében. A Modell részletes ismertetése a következő fólián történik. Ad. 2. Az önértékelés a minőség mérésének és értékelésének, valamit a minőség rendszerszintű és intézményi szintű fejlesztésének és biztosításának releváns eszköze. Ezért az önértékelés alkalmazását az egyik legfontosabb eszközként javasolja a Munkacsoport mindkét szinten, de nem önmagában, hanem egy független, harmadik fél által rendszeres időszakonként elvégzett külső értékeléssel kombinálva. Az önértékelés elősegítésére kidolgoztak egy konkrét viszonyítási (referencia) eszközt, a CQAF Önértékelési Modellt, amelyben a CQAF modell lépéseihez vizsgálati területeket / kritériumokat rendeltek az ábrán látható struktúrában. E mellett – a tagállamok „legjobb gyakorlataira” építkezve – elkészült az Európai Önértékelési Útmutató is. Ez az útmutató részletesen bemutatja az önértékelési modell kritériumrendszerét, az önértékelés folyamatát, a külső értékelés lehetőségeit, e mellett útmutatást tartalmaz az önértékelés eredményei alapján elindítandó fejlesztések kijelöléséhez és nyomon követéséhez. Az útmutató a konkrét önértékelési eszközökkel (kérdőív, checklist) elsődlegesen az intézmények önértékelési tevékenységét hivatott segíteni, de – és ebben rejlik az útmutató kiemelendő egyedisége – ösztönzi az önértékelés elvégzését rendszer szinten is. Az útmutató részletesen ismerteti a fenti kritériumokhoz tartozó konkrét minőségi követelményeket. Az értelmezést magyarázatokkal segíti, majd példákat sorol fel azokra a főbb szempontokra vonatkozóan, amelyek megfontolása javasolt az intézmény önértékelésekor az adott kritérium értékelése során. 3. Monitoring rendszer / (önértékeléshez kapcsolódó) külső értékelés Az önértékelést – mivel befelé tekintő eljárást – nemzeti, regionális vagy ágazati szintű, független és megfelelő külső testület általi, időszakos monitoringgal szükséges kiegészíteni. Az ellenőrzési, értékelési rendszereket, mechanizmusokat és eljárásokat szükség szerint országos vagy regionális szinten kell meghatározni. A külső értékelés történhet, pl. az országos monitoring rendszer, a tanfelügyeleti rendszer vagy (specifikus szakképzési) minőségdíj rendszer keretében. Specifikus monitoring eszköz lehet még a szakképző intézmények akkreditációja, vagy az ún. peer review (azonos tevékenységet végzők egymás általi értékelése, országon belül vagy nemzetközi szakértői team által) is. 4.  A minőség és összetevőinek mérése minden szinten kulcsfontosságú kérdés a minőségirányításban. A CQAF javaslatot tesz a szakképzés minőségének mérésére és értékelésére vonatkozó, rendszer szintű közös indikátorok első csoportjára. Ezeket a tagállamokban alkalmazott több mint 200 indikátor közül választottak ki, azzal a céllal, hogy a minőségirányítási tevékenységeket összekapcsolják a szakképzési rendszerekre vonatkozó, európai szinten megállapított szakmapolitikai célkitűzésekkel (a munkaerő foglalkoztathatóságának növelése, a szakképzésbe való bekerülés javítása, a szakképzési kereslet és kínálat illeszkedésének javítása). A Keretrendszer Mérés eleme a szakképzési tevékenység eredményességének és hatékonyságának vizsgálatát segítő (rendszer szintű) indikátorokat tartalmazza a fenti célokhoz kapcsolódva, amelyek elősegíthetik az objektív adatokon, tényeken alapuló fejlesztéseket. A kiválasztott indikátorok környezeti információkat, valamint a bemeneti követelményekhez, a folyamathoz, a kimeneti követelményekhez és az eredményekhez kapcsolódó információkat tartalmaznak. A cél annak elősegítése, hogy a tagállamok biztosítsák a saját rendszereik minőségfejlesztésének közös mennyiségi és minőségi referenciákon alapuló, megfelelő és következetes figyelését és értékelését. Vízió: A CQAF alkalmazása olyan előnyökhöz vezet, mint az európai dimenzió erősödése, az átláthatóság és a szakképzési rendszerekben való kölcsönös bizalom növekedése az egyes országokon belül és azok között egyaránt, amely a mobilitás fokozását, valamint az egész életen át tartó tanuláshoz (LLL) való hozzáférés előmozdítását, megteremtését eredményezi. Monitoring (Külső értékelés) 5

A CQAF MODELL 1. Tervezés (célok és tervek) 4. Felülvizsgálat (visszacsatolás és a változás menedzselése) MÓDSZERTAN 2. Megvalósítás / végrehajtás 3. Mérés (assessment) és értékelés (evaluation) 6

MINŐSÉGI KÖVETELMÉNYEK  MINŐSÉG Világos, egyértelmű cél Bevezetési terv Mérési rendszer Szisztematikus értékelési stratégia Látható és dokumentált kapcsolat a visszacsatolási mechanizmusok és a tervezési folyamat között Szisztematikus minőség megközelítés ……. Q 7

A CQAF JELLEMZŐI Az eddig felhalmozódott ismeretekre, tapasztalatokra és jó gyakorlatokra épül. Figyelembe veszi és beépíti a legfontosabb létező minőségbiztosítási megközelítéseket. Európai szinten közös alapvető követelményeket határoz meg. A szakképzés minőség(fejlesztés)ének alapvető kérdéseit veti fel. Nem előíró jellegű. Rendszer (ágazati, regionális, fenntartói) és intézményi szinten egyaránt alkalmazható. A szakképzés minden területén (pl. iskolarend-szerű szakképzés, felnőttképzés) alkalmazható. Alkalmazása önkéntes a tagállamok számára. 8

A CQAF hazai adaptációja – szintek kapcsolódása Országos Önértékelés Regionális Önértékelés(ek) Intézményi Önértékelés(ek) Intézményi Indikátorok Regionális Indikátorok Országos Indikátorok Intézményi Monitoring Regionális Monitoring Országos Monitoring Országos Szint Regionális Szint Intézményi Szint 9

A CQAF hazai adaptációja - SZMBK EURÓPAI SZAKKÉPZÉSI MB. KERETRENDSZER ISKOLARENDSZERŰ SZAKKÉPZÉSRE ADAPTÁLT MB. KERETRENDSZER FELNŐTTKÉPZÉSRE ADAPTÁLT MB. KERETRENDSZER MAGYAR SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 10

Külső értékelés (Monitoring) Önértékelés (Módszertan) Az SZMBK elemei Külső értékelés (Monitoring) Modell (Közös kritériumok) Mérés (Indikátorok) Önértékelés (Módszertan) SZMBK Modell   11

SZMBK Modell, mint integráló eszköz ISO 9001:2000 szabvány Comenius 2000 I. és II. Intézményi Modell Szakiskolai Önértékelési Modell KMD Önértékelési Modell Felnőttképzési Akkreditációs Rendszer Jogszabályi követelmények SZMBK Modell 12

elem: SZMBK Modell Az adaptáció eredménye: SZMBK Intézményi Modell kulcskérdések értelmezése a magyar iskolarendszerű szakképzésre Útmutató az SZMBK bevezetéséhez Értelmező útmutató (az SZMBK Modell és más minőségügyi megközelítések kapcsolata) 13

2. elem: Módszertan / Önértékelés Az adaptáció eredményei: Szakképzési Önértékelési Modell (szakképző iskolák) SZÖM II. figyelembevételével készült SZMBK kulcskérdéseinek beépítése Működés teljes körű értékelése (KMD) Kulcsindikátorok beépítése Szintezés újragondolása Kérdések kötelezőségének átgondolása 14

3. elem: Külső értékelés (1) Az adaptáció eredménye: SZMBK külső értékelési rendszerének koncepciója Célja: Támogatás a működés és a szakmai fejlesztésekhez Intézmények szakmai minősítése Rendszeres adatgyűjtés és elemzés Fenntartói szakmai ellenőrzés támogatása 15

3. elem: Külső értékelés (2) 2. Elemei: Intézményi monitoring rendszer Indikátorok meghatározása és értékelése Fejlesztések értékelése (indikátorok és önértékelés alapján) 2. Intézményi minősítési rendszer - 3 szint Akkreditáció szintje Fejlesztés szintje Beavatkozás szintje 3. A külső értékelés nyilvánossága 16

4. elem: Mérés (indikátorok) Az adaptáció eredménye: Intézményi indikátorok listája (kulcsindikátorok, benchmarking adatbázis indikátorai, intézmények saját indikátorai) Indikátorok beépítése a (z) Szakiskolai Önértékelési Modellbe Intézményi monitoring rendszerbe Indikátorok használatának leírása (pl. Értelmezési és számítási útmutató a kulcsindikátorokhoz) 17

Az SZMBK alkalmazásának előnyei intézményi szinten Folyamatos fejlesztés (PDCA-logika) alkalmazása Minden lépésnél európai szinten elfogadott közös követelmények Önértékelés a fejlesztések megalapozására Indikátorrendszer az eredményesség megítélése és összehasonlítása érdekében Intézményi szintű monitoring rendszer alkalmazása „Rendteremtés”: rendszerek integrálása Nemzetközi / EU elvárások teljesítése 18

Köszönöm a figyelmet! 19